IPTPP3/443A-85/12-4/KK, Dyrektor - IPTPP3/443A-85/12-5/KK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-85/12-5/KK
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-85/12-5/KK
Data
2012.08.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
W przypadku przemieszczenia wyrobów węglowych objętych zwolnieniem bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego ma zastosowanie jeden dokument dostawy z zachowaniem wytycznych, o których mowa w przepisach. Istotą dokumentu dostawy jest to, iż towarzyszy on przemieszczeniu wyrobów węglowych objętych zwolnieniem. Natomiast bez znaczenia jest, czy dokument dostawy będzie zawarty na jednej czy też na kilku stronach, ważne by zawierał wszystkie elementy określone we wzorze dokumentu dostawy, był przejrzysty i czytelny.



Wniosek ORD-IN 591 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 06 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  1. określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy nabywanych przez Wnioskodawcę bezpośrednio z kopalni,
  2. określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy wydawanych dla Wnioskodawcy na bocznicy kolejowej,
  3. sporządzenia korekty dokumentu dostawy, oraz możliwości dokonania modyfikacji wzoru dokumentu dostawy określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19.12.2011r. oraz z dnia 14.03.2012 r. – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 06 lipca 2012, (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy nabywanych bezpośrednio z kopalni, określenia miejsca odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy wydawanych na bocznicy kolejowej, sporządzenia korekty dokumentu dostawy, oraz możliwości dokonania modyfikacji wzoru dokumentu dostawy określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19.12.2011r. oraz z dnia 14.03.2012 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku.

Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z KRS jest sprzedaż detaliczna i hurtowa wyrobów węglowych. Firma sprzedaje opał - kod CN 2701 zarówno do podmiotów zwolnionych z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego tj. innych PPW, gospodarstw domowych itp., jak i podmiotom, którym nie przysługuje zwolnienie z podatku akcyzowego. Spółka poinformowała Urząd Celny o miejscach prowadzenia działalności zwolnionej i opodatkowanej podatkiem akcyzowym, tj. o dwóch składach węglowych przy ul. A i ul. B. Spółka dokonuje zakupów wyrobów węglowych bezpośrednio z kopalni lub przez inny Pośredniczący Podmiot Węglowy w odbiorze wagonowym lub samochodowym, korzystając przy tym z usług firm transportowych lub przewoźników kolejowych. W sytuacji odbiorów samochodowych, miejscem faktycznego odbioru wyrobów węglowych jest kopalnia lub adres składu innego PPW – firma transportowa świadczy Spółce usługi transportowe. Natomiast przy odbiorach wagonowych miejscem faktycznego odbioru wyrobów węglowych od przewoźnika np. X jest bocznica następnie transportem samochodowym opał przewożony zostaje z bocznicy np. udostępnionej przez firmę A odpłatnie na skład do Spółki. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wyrobów węglowych zwolnioną z podatku akcyzowego do gospodarstw domowych, firm którym zwolnienie przysługuje na podstawie oświadczenia, ale również innym pośredniczącym podmiotom węglowym. Zwolnienie przysługuje na podstawie wystawianych i dołączanych do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentów dostaw wystawianych przez kopalnię na Spółkę (odbiorcą finalnym jest Wnioskodawca), kopalnie (na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawcę do wystawienia dokumentów dostaw w imieniu Spółki (odbiorcą finalnym jest PPW –klient wskazany przez Wnioskodawcę) we wszystkich wskazanych powyżej sytuacjach transport samochodowy odbywa się poprzez firmę spedycyjną, która świadczy usługi dla Spółki lub poprzez prywatnego przewoźnika innego odbiorcy finalnego. Pismem z dnia 06 lipca 2012r. Wnioskodawca uzupełnił Wniosek o następujące informacje.

Spółka prowadząca działalność gospodarczą na terytorium Polski jest zarejestrowana w Urzędzie Celnym jako Pośredniczący Podmiot Węglowy, który:

  1. nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni i przemieszczane są one na skład Spółki – miejscem faktycznego odbioru jest waga kopalni,
  2. nabywa wyroby węglowe bezpośrednio od innego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego i przemieszczane są one na skład Spółki - miejsce odbioru jest skład Sprzedającego - innego PPW,
  3. nabywa wyroby węglowe od jednego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego i sprzedaje drugiemu Pośredniczącemu Podmiotowi Węglowemu - nie ma przemieszczenia wyrobów węglowych przez Spółkę.
  4. sprzedaje bezpośrednio odbiorcy finalnemu na składzie Spółki - odbiorcą finalnym są podmioty zwolnione i niezwolnione z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, np: PPW, gospodarstwo domowe, inne firmy nieposiadające prawa do zwolnienia,
  5. sprzedaje dowożąc wyroby węglowe do odbiorcy finalnego.- miejscem odbioru jest adres odbiorcy - odbiorcą finalnym są podmioty zwolnione i niezwolnione z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, np: PPW, gospodarstwo domowe, inne firmy nieposiadające prawa do zwolnienia,
  6. sprzedaje Pośredniczącemu Podmiotowi Węglowemu bezpośrednio z kopalni - wówczas kopalnia w imieniu Spółki wystawia dokument dostawy - wyroby węglowe przemieszczane są z kopalni bezpośrednio do odbiorcy finalnego- innego Pośredniczącego Podmiotu Węglowego - miejsce odbioru jest waga kopalni.

Nabycie i sprzedaż wyrobów węglowych uwzględnione w pkt 1, 6 odbywają się zarówno transportem samochodowym jak i kolejowym, natomiast pozostałe, tj. pkt 2,3,4,5 tylko samochodowym. Jeśli transport odbywa się taborem kolejowym, przewoźnicy kolejowi posiadają stosowne pełnomocnictwa udzielone przez Wnioskodawcę.

W chwili obecnej wyroby węglowe będące przedmiotem obrotu w Spółce posiadają kod CN 2701 oraz CN 2704.

Spółka posiada dwa składy-jeden jest użytkowany na podstawie dzierżawy, drugi - na podstawie użytkowania wieczystego. Bocznica kolejowa i składy nie znajdują się w tym samym miejscu, nie posiadają wspólnego adresu. W przypadku gdy w transakcji nabycia wyrobów węglowych biorą udział pośrednicy, zachodzi wówczas przeniesienie prawa do rozporządzania wyrobami węglowymi przez te podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Spółka nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni i transportem samochodowym przewozi na swój skład. Czy na dokumencie dostawy, w rubryce 11 "adres odbioru wyrobów węglowych" winien być podany adres składu Spółki., gdzie ostatecznie dojadą wyroby węglowe czy "adresem odbioru wyrobów węglowych" będzie waga kopalni, skąd firma transportowa odbiera w imieniu Spółki. wyroby węglowe z kopalni...
  2. W sytuacji odbiorów wagonowych, co jest miejscem odbioru wyrobów węglowych: bocznica, i wtedy kolejno wystawia się dokument dostawy na trasę przemieszczanych wyrobów węglowych czyli: bocznica - skład... - skład, który jest ostatecznym punktem rozładunku wyrobów węglowych ...
  3. W przypadku popełnienia błędu na dokumencie dostawy, błąd koryguje się poprzez: sporządzenie dodatkowego dokumentu dostawy z dopiskiem: "KOREKTA do dokumentu dostawy nr, czy - jego skreślenie, wpisanie prawidłowych danych na źródłowym dokumencie dostawy wraz z uwzględnieniem podpisów obu stron...
  4. Czy na dokumencie dostawy, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.12.2011 r. oraz z dnia 14.03.2012r. muszą znajdować się przypisy oraz czy może zostać zmieniony format dokumentu dostawy - z dwóch stron na jedna stronę (tylko pomniejszenie)...


Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Spółka. nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni i transportem samochodowym przewozi na swój skład. Na dokumencie dostawy, w rubryce 11 „adres odbioru wyrobów węglowych" w sytuacji zakupu wyrobów węglowych bezpośrednio z kopalni "adresem odbioru wyrobów węglowych" będzie adres odbiorcy finalnego, czyli składu Spółki - bowiem jest to punkt, gdzie ostatecznie nastąpi dostarczenie tych wyrobów węglowych i ich rozładunek.
  2. W sytuacji odbiorów wagonowych, miejscem odbioru wyrobów węglowych jest skład, który jest ostatecznym punktem rozładunku wyrobów węglowych.
  3. W przypadku popełnienia błędu na dokumencie dostawy, błąd winien być korygowany poprzez: jego skreślenie, wpisanie prawidłowych danych na źródłowym dokumencie dostawy wraz z uwzględnieniem podpisów obu stron.
  4. Na dokumencie dostawy, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.12.2011r. oraz z dnia 14.03.2012r. nie muszą znajdować się przypisy oraz może zostać zmieniony forma: dokumentu dostawy - zamiast dwóch stron - dane na dokumencie dostawy są zmniejszone i mogą być rozmieszczone na jednej stronie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 o C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na pojęcie „sprzedaży wyrobów węglowych”, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy. I tak, w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy (art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W tym miejscu zasadnym jest wyjaśnić, iż jednym z warunków zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Stosownie do § 2 ust 1 pkt 5 lit d rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia) i zawiera m.in. takie dane jak adres miejsca odbioru wyrobów węglowych (pole 11). W polu nr 15 dokumentu dostawy przewidziana została kolumna (nr 4), w której należy wpisać ilość wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy oraz kolumna (nr 6), w której można wpisać ilość wyrobu faktycznie dostarczonego

Zgodnie z objaśnieniem 5 do pola 11 dokumentu dostawy, w polu tym wpisuje się adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym. Innymi słowy za miejsce odbioru należy uznać miejsce wydania wyrobów węglowych nabywcy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jako pośredniczący podmiot węglowy. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje obrotu węglem objętym pozycją Nomenklatury Scalonej (CN) 2701 oraz 2704. Spółka nabywa wyroby węglowe bezpośrednio z kopalni gdzie miejscem faktycznego odbioru wyrobów węglowych jest waga kopalni następnie wyroby węglowe przemieszczane są transportem samochodowym na skład Spółki. Wobec czego zgodnie z objaśnieniem w rubryce 11 (miejsce odbioru) winien figurować adres „wagi kopalni” gdzie następuje wydanie wyrobów węglowych na rzecz podmiotu odbierającego.

Natomiast w sytuacji gdy wydanie wyrobów węglowych przez kopalnię lub inny pośredniczący podmiot węglowy następuje na bocznicy kolejowej, w rubryce 11 miejscem odbioru będzie adres bocznicy kolejowej, bądź adres składu podmiotu pośredniczącego węglowego wydającego wyroby węglowe podmiotowi odbierającemu.

Reasumując miejscem odbioru wyrobów węglowych zgodnie z objaśnieniem 5 do pola 11 dokumentu dostawy, jest adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, a istotą dokumentu dostawy jest to, iż towarzyszy on przemieszczeniu wyrobów węglowych objętych zwolnieniem.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Dokument dostawy co do zasady powinien być zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy, gdyż ustawodawca przybrał jego sformalizowaną postać. Pozostała modyfikacja (rozmiar, czcionka, itp.) oraz zastosowanie druków samokopiujących, przy jednoczesnym zachowaniu zasad wystawiania dokumentu jego formy i treści, wydaje się być dopuszczalna. Zatem forma dokumentu dostawy winna być czytelna oraz zawierać wszystkie elementy włącznie z objaśnieniami do dokumentu dostawy, zgodnie z ustalonym wzorem dokumentu dostawy określonym w załączniku nr 1a do rozporządzenia.

Analiza powyższy zapisów ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów wskazuje na to, że warunkiem zwolnienia od podatku sprzedaży wyrobów węglowych pośredniczącym podmiotom węglowym lub podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest m. in. wystawianie przez sprzedawcę dokumentów dostawy, według ściśle określonego wzoru, tj. załącznika nr 1a do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.). Innymi słowy nie jest możliwe posługiwanie się przez Spółkę dokumentem dostawy nie zawierającym przypisów, objaśnień, bądź innych elementów dokumentu dostawy, które zostały określone przez Ustawodawcę we wzorze dokumentu dostawy w załączniku nr 1a do rozporządzenia. Natomiast bez znaczenia jest, czy dokument dostawy będzie zawarty na jednej czy też na kilku stronach, ważne by zawierał wszystkie elementy określone we wzorze dokumentu dostawy, był przejrzysty i czytelny.

W przypadku popełnienia błędu na dokumencie dostawy, błąd w momencie wystawiania korygujemy poprzez wystawienie nowego dokumentu dostawy potwierdzającego przemieszczenie danych wyrobów węglowych. Natomiast w przypadku zwrotu do pośredniczącego podmiotu wyrobów węglowych zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia przez inny pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust 2 ustawy, pośredniczący podmiot wystawia dokument dostawy potwierdzający zwrot wyrobów węglowych. Podmiot dokonujący zwrotu wyrobów węglowych winien w takiej sytuacji otrzymać również od pośredniczącego podmiotu węglowego, do którego są zwracane wyroby węglowe fakturę VAT korekta, z której wynika zmniejszenie ilości nabytych wyrobów węglowych. Pozwoli to udokumentować stronom różnice wynikające z posiadanych pierwotnych dokumentów dostawy.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż w przypadku, w którym zwrot dokumentu dostawy z potwierdzeniem odbioru mniejszej ilości wyrobów niż wskazana na dokumencie wynika z błędnego wypełnienia tego dokumentu, po stwierdzeniu, że ilość wyrobów faktycznie wysłana była mniejsza niż wskazana na dokumencie dostawy, nie jest dopuszczone prawem dokonanie korekty dokumentu w zakresie dotyczącym ilości wysłanego wyrobu. Podmiot odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie może jedynie potwierdzić w kolumnie nr 6 dokumentu dostawy faktyczną ilość dostarczonych wyrobów. Natomiast w sytuacji, gdy w postępowaniu wyjaśniającym udowodnione zostanie, iż faktycznie ilość wysłanych wyrobów była mniejsza niż to wskazano na dokumencie dostawy (pole nr 15, kolumna nr 4 dokumentu dostawy), a podmiot odbierający potwierdził dostarczenie tej mniejszej ilości, wówczas nie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu użycia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie:

  • obrotu wyrobami węglowymi z uwzględnieniem podmiotów pośredniczących dla których nie występuje przemieszczenie wyrobów węglowych oraz wystawienia dokumentu dostawy dla przemieszczanych wyrobów bezpośrednio z kopalni do odbiorcy finalnego,
  • powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o punktach rozładunkowych wyrobów węglowych,
  • prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele zwolnione przez pośredniczący podmiot węglowy,
  • wystawienia dokumentu dostawy lub faktury VAT dla wyrobów węglowych zużywanych przez gospodarstwa domowe na cele zwolnione, dodatkowego oświadczenia o sposobie wykorzystania nabywanych wyrobów węglowych, podpisu wystawcy i odbierającego wyroby węglowe,

- zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – IPTPP3/443A-85/12-4/KK

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r.,).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj