Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-322/12/AP
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-322/12/AP
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi 3-Infrastruktura społeczna, Działanie 3.2 – Wysoki poziom bezpieczeństwa i dostępności medycznej i opiekuńczej, poddziałanie 3.2.1 – Infrastruktura ochrony zdrowia, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent, dla którego VAT jest wydatkiem kwalifikowanym zobowiązany jest przedkładać do instytucji zarządzającej RPO na lata 2007-2013 informacji o braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Termin realizacji projektu obejmuje okres od dnia 17 kwietnia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Przedmiotem projektu jest modernizacja i wyposażenie Filii Szpitala. Celem ogólnym projektu jest udzielanie świadczeń z zakresu opieki długoterminowej wobec osób przebywających czasowo w placówce. Powiat realizuje projekt wspólnie z partnerem projektu. Powiat jako lider projektu odpowiedzialny jest za prace budowlane/modernizacyjne, zaś partner projektu – za wyposażenie placówki oraz jej prowadzenie jako operator. Fundacja będzie realizowała zadania poprzez swoją jednostkę – Szpital …. Oddział w O…, w tym osiągnięcie i utrzymanie rezultatów projektu w zakresie rejestracji ZOZ w B…, wykonywania w ZOZ usług opieki długoterminowej w warunkach kontraktu zawartego z NFZ, bieżącego utrzymania obiektu. Realizacja projektu związana jest z zadaniami powiatowymi w zakresie promocji i ochrony zdrowia. Po zakończeniu realizacji projektu planuje się oddanie nieruchomości będącej przedmiotem projektu, stanowiącej własność Powiatu w bezpłatne użyczenie. W tym celu pomiędzy Powiatem a Fundacją z siedzibą w W… zostało zawarte porozumienie w sprawie współpracy po zakończeniu projektu pn. „Poprawa jakości opieki długoterminowej w regionie poprzez modernizację i wyposażenie Filii Szpitala w O…”. Faktury VAT związane z realizacją projektu są wystawiane na Starostwo Powiatowe, które jest odbiorcą i płatnikiem faktur.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z realizowaną inwestycją, która ma być oddana na podstawie umowy użyczenia po zakończeniu realizacji projektu...


Zdaniem Powiatu stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054), podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom VAT oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W związku z tym, że umowa użyczenia nie wypełnia definicji świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj