Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-178/14-4/PR
z 14 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzonym gospodarstwem agroturystycznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzonym gospodarstwem agroturystycznym. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 kwietnia 2014 r.)


We wniosku oraz nadesłanym uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W marcu 2007 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą „X.” Jolanta O. Jednocześnie zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT i co do zasady wykonywała czynności opodatkowane. Nadal prowadzi działalność gospodarczą. Niezależnie od działalności gospodarczej 28 września 2011 r. uzyskała pod numerem identyfikacyjnym: wpis do ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych, ewidencji wniosków o przyznanie płatności ARiMR w M.

Wnioskodawczyni w dniu 23 marca 2012 r. zgłosiła się do ewidencji Urzędu Gminy swój obiekt mieszkalny jako inny obiekt świadczący usługi hotelarskie i tym samym jako rolnik rozpoczęła działalność „Agroturystyka Jolanta O.".


Zakres usług agroturystycznych w gospodarstwie obejmuje wynajmowanie pokoi:

  • w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym,
  • w ilości nieprzekraczającej pięciu pokoi,
  • osobom przebywającym na wypoczynku.


W dniu 21 stycznia 2013 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do LGD o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na „Zakup pomostów pływających oraz zakup i montaż platformy/mostka na akwenie wodnym w gospodarstwie "AGROTURYSTYCZNYM"" realizowanego „w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi".

W ramach tego projektu planuje zakup 3 pomostów pływających niezwiązanych trwale z gruntem oraz zakup i montaż 1 platformy/mostka związanego stale z gruntem, w celu uatrakcyjnienia mojego gospodarstwa agroturystycznego.

W dniu 28 listopada 2013 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów z Samorządem Województwa , w której w § 7 zobowiązała się zakończyć i rozliczyć całość operacji w terminie 01-31 maja 2014 r. Na zakupy związane z realizacją ww. projektu zostaną wystawione faktury VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w nadesłanym uzupełnieniu:


Czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT od zakupu pomostów pływających oraz zakupu i montażu platformy/mostka na akwenie wodnym w gospodarstwie „AGROTURYSTYCZNYM” dotyczących zadania „Zakup pomostów pływających oraz zakup i montaż platformy/mostka na akwenie wodnym w gospodarstwie „AGROTURYSTYCZNYM”, realizowanego w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi”, objętego PROW 2007-2013, w związku z działalnością Agroturystyczną – wynajem w ilości nieprzekraczającej pięciu pokoi?


Zdaniem Wnioskodawczyni, jako rolnik wynajmuje ona pokoje, zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 art. 21 pkt 43), dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych (których liczba nie przekracza 5) w budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim, oraz w gospodarstwie rolnym osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób - przepisy te zwalniają z obowiązku płacenia podatku dochodowego w tym zakresie, nawet jeżeli Wnioskodawczyni osiąga dodatkowe dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Zainteresowanej spełnia ona wymogi i w związku z tym może stosować przepisy zwalniające ją z wpisu do rejestru CEIDG i zwalniające z opłacania PDOF.


Rolnicy, którzy prowadząc działalność agroturystyczną spełniają warunki określone w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity -Dz. U.z 2000r. nr 14 poz. 176 art. 21 ust. 1 pkt 43), nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. Ciąży na nich jednak obowiązek ewidencjonowania przychodów.

Zainteresowana uważa, że jako czynny podatnik podatku VAT zarejestrowany w 2007 roku przy rozpoczęciu działalności gospodarczej będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach stwierdzających nabycie opisanych towarów w celu realizacji zadania z programu PROW 2007-2013. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według tego przepisu tylko zarejestrowanym podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Zainteresowana uważa, że zachodzi związek pomiędzy zaplanowanym zakupem pomostów pływających oraz zakupu i montażu platformy/mostka na akwenie wodnym w gospodarstwie AGROTURYSTYCZNYM a czynnościami najmu obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania opodatkowanymi w wysokości 8% i ma ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl znowelizowanego art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza dokonać zakupu pomostów pływających oraz montażu platformy/mostka na akwenie wodnym w prowadzonym przez siebie gospodarstwie agroturystycznym w ramach realizowanego działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi”, objętego PROW 2007-2013. Wnioskodawczyni wskazuje, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a ww. wydatki mają związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi - najmem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania.

Z uwagi na przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zainteresowanej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o VAT, gdyż nabywane w ramach ww. operacji towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj