Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-267/14-4/AW
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. Pismem z dnia 16 maja 2014 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie składać wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu. W ramach wniosku powstanie w jednej z sal w budynku Szkoły Podstawowej, wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego ekopracownia. Obecnie w sali tej na posadzce pomieszczenia znajdują się płytki PCV, które posiadają znaczne ubytki i zgodnie z decyzją SANEPID-u należy zerwać, wyrównać podłoże i ułożyć wykładzinę. Ściany pomieszczenia są zniszczone, posiadają ubytki tynku, należy je wyrównać i pomalować.

Sala posiada przyłącze wodno-kanalizacyjne, bez armatury. Oświetlenie pomieszczenia zostało wymienione na lampy energooszczędne. W klasie zamontowano rolety przeciwsłoneczne. W sali znajdują się stare, zniszczone meble, które nie spełniają swojej funkcji. Pracownia posiada nieliczne, znacznie zniszczone pomoce przyrodnicze i geograficzne, nie są one dostosowane do potrzeb dzieci, są również znacznie zniszczone. Pomieszczenie wymaga pilnego remontu, wymiany mebli oraz zakupu nowych pomocy dydaktycznych, jak również sprzętu audio video.

W ramach realizacji projektu zostaną zerwane płytki na posadzce, zostanie wyrównane podłoże i położona nowa wykładzina. Zostaną wyrównane ubytki w tynku na ścianach i położony będzie tynk gipsowy oraz zostaną pomalowane ściany. Zostanie zamontowana szafka ze zlewem chemoodpornym. Nad szafką zostanie przyklejona wodoodporna fototapeta. Zostanie zakupiony stojak-szafka na mapy oraz stojak na plansze i mapy. Na dwóch filarach zostaną zawieszone mapy ścienne tematyczne związane z ochroną przyrody. Zostanie zamontowana tablica interaktywna, do której na suficie zostanie zainstalowany projektor. Obok niej zawiśnie biała tablica szkolna jednoskrzydłowa oraz mała tablica korkowa. W rogu klasy, obok szafki wodnej, zostaną umieszczone kosze do segregacji śmieci. Zostaną ustawione dwa regały dwudrzwiowe z przeszkloną parą górnych drzwiczek oraz jeden regał jednodrzwiowy na pomoce naukowe. Pozostała część ściany zostanie pokryta tapetą przedstawiającą las bukowy w Parku Krajobrazowym. W południowo-zachodnim rogu klasy obok fototapety powstanie kącik z roślinami zielonymi. W klasopracowni staną jednoosobowe stoliki dające możliwość ustawienia ich w sposób dostosowany do potrzeb i specyfiki zajęć.

Pracownia wykorzystywana będzie do lekcji przyrody dla uczniów klas IV-VI, do zajęć szkolnego koła przyrodniczego. Pracownia będzie również miejscem przygotowań i podsumowań akcji w ramach budowania świadomości ekologicznej uczniów oraz mieszkańców okolicznych sołectw, a także zebrań z rodzicami oraz szkoleń dla rolników.

Proponowane do realizacji przez Gminę zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Inwestycja należy do zadań własnych gminy. Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Zespół Szkolno-Gimnazjalny, który jest jednostką budżetową Gminy.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż zgodnie z zapisami w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

W piśmie z dnia 16 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkolno-Gimnazjalny jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zwolnionym na podstawie art. 113 Ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi odrębne rejestry w zakresie VAT. Gmina uwzględnia w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług odrębność Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, dlatego też możliwe jest zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu. Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedstawione i realizowane zadanie przez Gminę zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Towary i usługi zakupione przez Gminę w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane przez nią do jakichkolwiek czynności: opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawione i realizowane przez Gminę przedsięwzięcie inwestycyjne nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Uwzględniając powyższe, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, ponieważ Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie składać wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji w ramach konkursu. W ramach wniosku powstanie w jednej z sal w budynku Szkoły Podstawowej wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego ekopracownia. W ramach realizacji projektu zostaną zerwane płytki na posadzce, zostanie wyrównane podłoże i położona nowa wykładzina. Zostaną wyrównane ubytki w tynku na ścianach i położony będzie tynk gipsowy oraz zostaną pomalowane ściany. Zostanie zamontowana szafka ze zlewem chemoodpornym. Nad szafką zostanie przyklejona wodoodporna fototapeta. Zostanie zakupiony stojak-szafka na mapy oraz stojak na plansze i mapy. Na dwóch filarach zostaną zawieszone mapy ścienne tematyczne związane z ochroną przyrody. Zostanie zamontowana tablica interaktywna do której na suficie zostanie zainstalowany projektor. Obok niej zawiśnie biała tablica szkolna jednoskrzydłowa oraz mała tablica korkowa. W rogu klasy obok szafki wodnej zostaną umieszczone kosze do segregacji śmieci. Zostaną ustawione dwa regały dwudrzwiowe z przeszkloną parą górnych drzwiczek oraz jeden regał jednodrzwiowy na pomoce naukowe.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Zespół Szkolno-Gimnazjalny, który jest jednostką budżetową Gminy. Zespół Szkolno-Gimnazjalny jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zwolnionym na podstawie art. 113 Ustawy o podatku od towarów i usług. Prowadzi odrębne rejestry w zakresie VAT. Gmina uwzględnia w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług odrębność Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 106e ust. 1 pkt 3, 4 i 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania z faktur, które będą dokumentować poniesione w ramach tego projektu wydatki, ponieważ Gmina nie będzie nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, to pomimo odmiennej argumentacji uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj