Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-473/14/EK
z 10 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji: „Budowa placu zabaw…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji: „Budowa placu zabaw …”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z art. 2 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest wyodrębnioną jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług i składa w urzędzie skarbowym miesięczną deklarację VAT-7.

Jako beneficjent złożyła do Lokalnej Grupy Rybackiej wniosek o dofinansowanie projektu dotyczącego wybudowania ogólnodostępnego placu zabaw wraz z zagospodarowaniem Parku Miejskiego w miejscowości D., w ramach środka 4.1. „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności”, osi priorytetowej 4 „Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa”, Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”. W ramach operacji, na działce nr geod. 185, obręb ... miasta D., zbudowany zostanie plac zabaw z nawierzchnią piaskową. Projektowany plac zabaw o wymiarach 18,25 m x 27,8 m (powierzchnia 400 m²) sąsiaduje z terenem zielonym - parkiem. Dojście do placu zabaw zapewnione będzie przez bramę o szerokości 2,0 m i furtki szerokości 1,2 m w ogrodzeniu od strony drogi (ul. C.). W pasie trawnika od bramy do części parkowej zostaną ułożone płyty ażurowe, betonowe, zbrojone w dwóch pasach, umożliwiających ruch samochodu. Dodatkowo zostanie wymienione ogrodzenie w części sąsiadującej z placem zabaw, przewidziano wymianę 26 sztuk ławek w części parkowej. Ponadto wykonana zostanie „nawierzchnia sceny betonowej bezpieczna, poliuretanowa z nakładką EPDM” o powierzchni 231 m².

Budowa placu zabaw będzie polegała na zamontowaniu sześciu nowych urządzeń zabawowych, takich jak: zestaw sprawnościowy, huśtawka podwójna drewniana z bezpiecznym siedziskami dla małych dzieci i drugim - dla starszych, bujak na sprężynie, most ruchomy, karuzela tarczowa, balans a także zamontowaniu 2 szt. koszy na śmieci oraz 4 szt. drewnianych ławek na metalowym stelażu. Na terenie placu zabaw umieszczona zostanie w widocznym miejscu tablica z regulaminem.

Po wykonaniu inwestycji Gmina będzie realizować na powstałym efekcie rzeczowym zadanie publiczne polegające na zaspakajaniu potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 6 i art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Ww. efekt inwestycji będzie dostępny dla społeczności nieodpłatnie.

W powstałym efekcie realizacji operacji Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej, przysparzającej jakiekolwiek dochody.

W trakcie realizacji planowanej inwestycji nabywane będą przez Gminę towary i usługi opodatkowane zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w celu realizacji tego projektu będą ogólnodostępne i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie wykonywania inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 86 ww. ustawy, w myśl którego odliczenie podatku naliczonego jest możliwe wówczas, gdy nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym, nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług.

Gmina wskazała, że inwestycję „Budowa placu zabaw…” wykona w ramach zadań statutowych. W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, będą opodatkowane. Stwierdziła, że po wykonaniu inwestycji, plac zabaw wraz z zagospodarowanym terenem Parku Miejskiego nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych, „mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych”.

Podniosła, że realizacja przedmiotowej inwestycji, polegającej na budowie placu zabaw wraz z zagospodarowaniem Parku Miejskiego nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż inwestycja ta, po jej zakończeniu, będzie jej własnością i nie będzie generowała przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przywołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. kwestie związane ze zwrotem podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług finansowanym ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 przywołanego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w związku z realizacją ww. inwestycji Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wynika z treści wniosku – inwestycja ta nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie będzie jej również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie stanowią środków wskazanych w przywołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj