Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-3/14-7/MK
z 19 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej transakcji zbycia składników majątku (Elektrowni wodnych) jako transakcji zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji prawnopodatkowej transakcji zbycia składników majątku (Elektrowni wodnych) jako transakcji zbycia zorganizowanych części przedsiębiorstwa.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W skład P. P. (dalej: Wnioskodawca) wchodzi O. S.A. (dalej: Spółka) będąca przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2012 r., poz. 1059) prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej; odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 17 listopada 1998 r. (z późniejszymi zmianami; dalej: Koncesja OEE). Oprócz podstawowej działalności polegającej na obrocie energią elektryczną Spółka prowadzi działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, na podstawie koncesji udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 31 sierpnia 2010 r. (z późniejszymi zmianami; dalej: Koncesja WEE).

W zakresie prowadzonej przez Spółkę działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, Spółka jest właścicielem szeregu urządzeń wytwórczych (hydrozespołów), tj. zespołów obiektów budowlanych i urządzeń technicznych służących faktycznemu wytwarzaniu energii elektrycznej, przypisanych odpowiednio do ich lokalizacji następującym jednostkom...

Ponadto w skład majątku Spółki przypisanego poszczególnym Elektrowniom wodnym wchodzą nieruchomości gruntowe, budynki, budowle oraz urządzenia techniczne stanowiące środki trwałe, jak również wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku wykorzystywane przy prowadzeniu działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. Działalność związana z wytwarzaniem energii elektrycznej podlega w Spółce formalnemu wyodrębnieniu w postaci wewnętrznych jednostek organizacyjnych. W chwili obecnej Elektrownie wodne stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne w schemacie organizacyjnym Spółki a majątek do nich przypisany jest odpowiednio wydzielony w ewidencji środków trwałych Spółki.


W części Elektrowni wodnych Spółka posiada niezbędny kapitał ludzki do wykonywania czynności eksploatacyjnych urządzeń i obiektów energetycznych będących własnością Spółki. Do obowiązków pracowników zatrudnionych w Elektrowniach wodnych należą w szczególności prace związane z:

  • generowaniem danych dotyczących wolumenu wytworzonej energii elektrycznej i raportowaniem danych,
  • prowadzeniem pomiarów stanu wody górnej oraz dolnej, dokumentowaniem pomiarów oraz ich analizowaniem, pod względem bezpieczeństwa elektrowni i zapewnienia ich prawidłowej pracy,
  • dokonywaniem bieżących okresowych przeglądów budynków i urządzeń elektrowni,
  • organizowaniem i nadzorowaniem prac związanych z prawidłowym prowadzeniem eksploatacji elektrowni wodnych oraz zapewnieniem prawidłowego nadzoru technicznego podczas remontów i usuwania usterek,
  • organizowaniem zabezpieczenia obiektu elektrowni wodnych przed dostępem osób postronnych oraz ich uszkodzeniem lub zniszczeniem,
  • prowadzeniem i bieżącym aktualizowaniem dokumentacji związanej z funkcjonowaniem Elektrowni wodnych,
  • bieżącą i ścisłą współpracą z lokalnym Operatorem Systemu Dystrybucyjnego.


Ponadto w celu zapewnienia realizacji produkcji energii elektrycznej w należących do Spółki Elektrowniach wodnych, Spółka zawarła szereg umów niezbędnych lub przydatnych do prawidłowego prowadzenia działalności związanej z eksploatacją urządzeń i obiektów energetycznych Elektrowni wodnych, a także umowy dystrybucyjne dotyczące energii wytwarzanej w Elektrowniach wodnych, który to wymóg wynika z przepisów Prawa energetycznego oraz koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Umowy te zawierają w swoim zakresie prowadzenie ruchu urządzeń energetycznych oraz prowadzenie gospodarki wodnej na zbiornikach wodnych związanych z Elektrowniami wodnymi, zgodnie z posiadanymi pozwoleniami wodno-prawnymi. Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w elektrowniach wodnych związane są także umowy, których przedmiotem jest również rozbudowa i modernizacje infrastruktury Elektrowni wodnych oraz porozumienia dotyczące partycypacji w kosztach utrzymania stopni wodnych i użytkowania zbiorników wodnych.


Prowadzona przez Spółkę ewidencja księgowa zapewnia możliwość wyodrębnienia kosztów związanych z działalnością w zakresie produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych. Koszty działalności wytwórczej takie jak, w szczególności:

  • koszty amortyzacji środków trwałych,
  • koszty podatku od nieruchomości,
  • koszty remontów,
  • koszty eksploatacji,
  • koszty wynagrodzeń pracowników,
  • inne koszty,

są ewidencjonowane przez Spółkę na osobnych kontach księgowych.


Spółka, będąc podmiotem prowadzącym działalność podstawową w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom, sprzedaje swoim klientom energię elektryczną pochodzącą od dostawców zewnętrznych, jak i produkowaną w Elektrowniach wodnych. Tym samym w celu ustalenia wysokości przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w Elektrowniach wodnych Spółka dla celów sprawozdawczości dokonuje jej wyceny w średnich cenach sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym ogłaszanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Ponadto na wielkość przychodów ze sprzedaży realizowanych przez Elektrownie wodne, poza sprzedażą wytworzonej energii elektrycznej, wpływają w chwili obecnej przychody z tytułu wyceny świadectw pochodzenia dokumentujących wytworzenie tejże energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii. Wycena świadectwa odbywa się według ceny rynkowej z ostatniego dnia miesiąca, w którym zostały wyprodukowane. Wyodrębnione w ten sposób dane umożliwiają Spółce ustalenie wyniku na działalności wytwórczej dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej. Ponadto do przychodów związanych ze składnikami majątku mającymi podlegać dzierżawie Spółka zalicza przychody z tytułu czynszu ich obecnego najmu i dzierżawy.

W związku ze zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, Spółka zamierza skupić się wyłącznie na swojej podstawowej działalności polegającej na obrocie energią elektryczną na terenie całego kraju. W związku z tym, docelowo planowane jest wyłączenie Elektrowni wodnych ze struktur Spółki poprzez przeniesienie ich wraz z obsługującymi Elektrownie wodne pracownikami do innego podmiotu z grupy, wyspecjalizowanego w produkcji energii elektrycznej. Efektem procesu ma być poprawa efektywności Spółki oraz zarządzania majątkiem Elektrowni wodnych przez nowego operatora.


Ze względu na przesłanki ekonomiczne, w tym konieczność ponoszenia stałych nakładów modernizacyjno- odtworzeniowych na majątku Elektrowni wodnych, intencją Spółki jest zbycie Elektrowni wodnych w możliwie jak najkrótszym czasie. Proces ewentualnej sprzedaży jest jednak czasochłonny ze względu na istniejące uwarunkowania formalno-prawne (wynikające m.in. z przepisów prawa energetycznego). Z tego względu, Spółka planuje osiągnąć zakładany cel kilkuetapowo, tj. poprzez:

  • przeniesienie posiadania Elektrowni Wodnych na E. S.A. (dalej: Dzierżawca, P. EO) w ramach umowy dzierżawy (dalej: Umowa dzierżawy), a następnie
  • sprzedaż Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy (dalej: Scenariusz 1), bądź zbycie Elektrowni wodnych na rzecz innego podmiotu z Grupy - P. S. A. w trakcie obowiązywania Umowy dzierżawy (dalej: Scenariusz 2).


Poprzedzenie Scenariusza 1 lub Scenariusza 2 dzierżawą, umożliwi Spółce przeniesienie zarządzania Elektrowniami wodnymi do wyspecjalizowanego podmiotu, przed wypełnieniem wszystkich wymagań formalno-prawnych koniecznych dla realizacji Scenariusza 1 lub Scenariusza 2. Ostateczna decyzja co do wyboru pomiędzy Scenariuszem 1 a Scenariuszem 2 będzie uzależniona od wyników dalszych analiz prawnych i ekonomicznych. Przy czym zarówno realizacja Scenariusza 1, jak i Scenariusza 2 nie zakłada automatycznego rozwiązania Umowy dzierżawy z Dzierżawcą, a przeniesienie praw i obowiązków związanych z Umową dzierżawy na nabywcę (w ramach Scenariusza 1, w przypadku sprzedaży Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy nastąpi konfuzja praw dzierżawcy i właściciela, w ramach Scenariusza 2, wydzierżawiającym Elektrownie wodne na rzecz Dzierżawcy będzie nowy właściciel). Ma to na celu zapewnienie niezakłóconego działania Elektrowni wodnych u ich operatora - P. EO.


Wskutek zawarcia Umowy dzierżawy nastąpi z mocy prawa przejście pracowników Spółki do Dzierżawcy (w ramach dzierżawy dojdzie do przejścia zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 j. t. ze zm.)). Umowa dzierżawy będzie również skutkować oddaniem do używania wszystkich składników majątku Spółki związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W szczególności w ramach Umowy dzierżawy oddaniu do używania podlegać będą:

  1. nieruchomości gruntowe,
  2. budynki,
  3. urządzenia techniczne,
  4. wyposażenie oraz inne składniki majątkowe, w tym niematerialne składniki majątku, a w szczególności:
    • pozwolenia wodno-prawne,
    • prawa i obowiązki związane z umowami zawartymi przez Spółkę dotyczącymi wytwarzania energii elektrycznej, tj. w szczególności wynikające z:
      • umów eksploatacyjnych/poddzierżawy,
      • umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi w Elektrowniach wodnych,
      • umów najmu i dzierżawy nieruchomości,
      • umów inwestycyjnych dotyczących obiektów Elektrowni wodnych itp.


W skład zespołu składników majątkowych objętych transakcją dzierżawy wchodzić będą ponadto wszystkie zobowiązania Spółki związane z prowadzeniem działalności polegającej na produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z zawartych umów, które wskazane zostały powyżej. Umowa dzierżawy zakłada również przekazanie zwrotne przedmiotu Umowy dzierżawy (wszystkich opisanych wyżej składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami i pracownikami) w przypadku jej rozwiązania.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że z dniem wejścia Umowy dzierżawy w życie, P. EO będzie miała możliwość rozpoczęcia prowadzenia działalności wytwórczej w oparciu o koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W następstwie dokonanej transakcji, Spółka całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej (Koncesja WE ulegnie wygaszeniu) i po dniu wejścia Umowy dzierżawy w życie będzie prowadził działalność wyłącznie w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że 25 listopada 2011 r. Spółka uzyskała interpretację indywidualną prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP3/443-970/11/AM) potwierdzającą, że Elektrownie wodne stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa na potrzeby ich potencjalnej sprzedaży. Przy czym przedmiotowa interpretacja nie odnosiła się do transakcji dzierżawy Elektrowni wodnych oraz ich dalszego zbycia w trakcie obowiązywania Umowy dzierżawy na rzecz Dzierżawcy bądź podmiotu trzeciego. Niemniej, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przedstawiony wówczas stan faktyczny był analogiczny jak opisany w niniejszym wniosku w zakresie, w jakim dotyczył przedmiotu transakcji.


Wniosek o interpretację zawierający pytania dotyczące przedstawionego powyżej stanu faktycznego:

  • w zakresie CIT i VAT został złożony przez spółkę O. S. A. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, (w obrębie interesu prawnego O. S. A.),
  • w zakresie VAT - przez spółkę E. S. A. (w obszarze jej interesu prawnego) - do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku.


Na wszystkie pytania podane w ww. wnioskach wnioskodawcy otrzymali od odpowiednich Dyrektorów Izb Skarbowych pozytywne odpowiedzi, potwierdzające stanowiska wnioskodawców. Dla wygody załączamy kopie tych interpretacji.


Stosownie do art. 14a § 1 Ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 j. t. ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji (...). Mając powyższe na uwadze, uprzejmie prosimy o skoordynowanie odpowiedzi na ww. wnioski o interpretacje.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Elektrownie wodne stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?
  2. Czy sprzedaż Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy będzie stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, co może mieć wpływ na sposób ujęcia i udokumentowania opisanej transakcji dla celów CIT?
  3. Czy zbycie Elektrowni wodnych na rzecz P. S. A. będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, co może mieć wpływ na sposób ujęcia i udokumentowania opisanej transakcji dla celów CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, Elektrownie wodne stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej jako: ustawa CIT).

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów prawa podatkowego, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych można stwierdzić, że o ZCP należy mówić w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych posiada następujące cechy:

  • w skład zespołu wchodzą składniki materialne i niematerialne, które pozostają w funkcjonalnym związku; posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa podatnika;
  • został organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie podatnika;
  • zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujący określone zadania gospodarcze.


Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa podatnika ZCP, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego pragnie wskazać, że:

W skład zespołu składników majątkowych związanych z działalnością Spółki w zakresie wytwarzania energii elektrycznej wchodzą składniki materialne, tj. nieruchomości gruntowe, budynki, budowle, urządzenia techniczne, wyposażenia oraz inne niskocenne składniki majątku; prawa niematerialne wynikające m.in. z pozwoleń wodno-prawnych, a także prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę w związku z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, które służą realizacji zadań związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z umów związanych z eksploatacją urządzeń i obiektów energetycznych.


W skład wskazanego zespołu składników majątkowych wchodzą także zobowiązania związane z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.


Wszystkie wskazane składniki majątku, materialne i niematerialne, a także zobowiązania, pomimo zróżnicowanej lokalizacji geograficznej (w miejscach umożliwiających lokalizację elektrowni opartych o energię wody), pozostają w ścisłym funkcjonalnym związku, służąc prowadzeniu działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej w elektrowniach wodnych. W konsekwencji stwierdzić można, w ocenie Wnioskodawcy, że pomiędzy składnikami podlegającego dzierżawie zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań zachodzą ścisłe powiązania o charakterze funkcjonalnym i służą one wykonywaniu określonych zadań gospodarczych, tj. wywarzaniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

W chwili obecnej Elektrownie wodne stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne w schemacie organizacyjnym Spółki a majątek do nich przypisany jest odpowiednio wydzielony w ewidencji środków trwałych Spółki. Działalność ta wyodrębniona jest z pozostałej działalności Spółki także pod względem formalno-prawnym, albowiem prowadzona jest na podstawie Koncesji WEE udzielonej Spółce przez Prezesa Urzędu Energetyki. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, spełniony jest warunek organizacyjnego wyodrębnienia podlegającej dzierżawie części przedsiębiorstwa Spółki (w P. EO majątek Elektrowni wodnych działał będzie również w oparciu o koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, począwszy od wejścia Urnowy dzierżawy w życie).

Ewidencja prowadzona przez Spółkę do celów zarządczych umożliwia w każdym czasie identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, a także ustalenie wyniku tej działalności. Majątek wytwórczy przypisany jest do wyodrębnionej jednostki organizacyjnej. Wnioskodawca podkreśla, że obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują wymogu prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w czasie, gdy wchodzi ono w skład przedsiębiorstwa podatnika, co potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2008 r. (IBPB3/423-100/08/MS) stwierdzając, iż wyodrębnienie finansowe: „nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, podlegająca dzierżawie część przedsiębiorstwa Spółki spełnia wymóg jej finansowego wyodrębnienia w ramach przedsiębiorstwa Spółki.

Ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie majątkowe, organizacyjne i finansowe, a także wyposażenie w odpowiedni do realizowanego celu majątek, dokumenty oraz pracowników i podwykonawców realizujących zadania i funkcje związane z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, zespół składników majątkowych podlegających dzierżawie mógłby, w ocenie Wnioskodawcy, stanowić odrębne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji powierzonych zadań. W szczególności, dedykowani pracownicy, majątek oraz prawa niematerialne wynikające m. in. z pozwoleń wodno-prawnych oraz umów związanych z eksploatacją urządzeń energetycznych Elektrowni wodnych stanowią łącznie całość pod względem prawnym i ekonomicznym, która w świetle wymogów Prawa energetycznego, wodnego oraz zasad prawidłowej gospodarki zdolna jest samodzielnie wykonywać funkcje związane z wytwarzaniem energii elektrycznej. Pozostałe funkcje pomocnicze do działalności wytwórczej, w szczególności w zakresie księgowości, służb sprzedażowych, obsługi administracyjnej itp. zostaną zapewnione przez Dzierżawcę, albowiem nie mogą być one w sposób bezpośredni przypisane części działalności Spółki związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej. Należy jednak podkreślić, że powyższe nie pozbawia dzierżawionego zespołu składników cechy gospodarczej samodzielności, albowiem funkcje te nie są istotne z punktu widzenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i będą zapewnione po dokonaniu transakcji przez Dzierżawcę.

Fakt, iż umowa dzierżawy przewiduje przekazanie zwrotne pracowników Elektrowni wodnych w przypadku jej rozwiązania świadczy o tym, że w przypadku zakończenia dzierżawy atrybut wyodrębnienia funkcjonalnego nie zostanie naruszony. Innymi słowy nie nastąpią zaburzenia w możliwości samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przez Elektrownie wodne.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Elektrownie wodne stanowią ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. (25 listopada 2011 r. Spółka uzyskała wspomnianą na wstępie interpretację indywidualną, w której Minister Finansów potwierdził, że Elektrownie wodne, w kształcie opisanym w analogiczny sposób jak w niniejszym wniosku stanowią ZCP).

W ocenie Wnioskodawcy, uznanie Elektrowni wodnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może mieć istotne znaczenie dla właściwego ujęcia oraz udokumentowania transakcji ich dzierżawy dla celów CIT. Do transakcji dzierżawy Elektrowni wodnych będzie miał bowiem zastosowanie przepis art. 11 ustawy o CIT, z uwagi na fakt, że Dzierżawcą będzie podmiot powiązany z Wnioskodawcą. Dodatkowo, Elektrownie wodne mają być przedmiotem transakcji z podmiotem, który nie wchodzi w skład P.. Powyższe oznacza, że cena którą uzyska Spółka ze zbycia Elektrowni wodnych powinna odpowiadać wartości rynkowej. Z tej perspektywy, podatkowa kwalifikacja przedmiotu dzierżawy może mieć wpływ na wycenę rynkową elektrowni wodnych dla celów prawidłowego określenia wielkości przychodów na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT (wycena dzierżawy poszczególnych składników majątkowych a wycena dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa). Przedstawiony wyżej fakt ma kluczowe znaczenie podatkowe z punktu widzenia brzmienia art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT, zgodnie z którym jednym z podstawowych warunków funkcjonowania P. jest brak związków powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11 ustawy o CIT, z podatnikami CIT niewchodzącymi w skład P..


Poprzez właściwe ujęcie i udokumentowanie przedmiotowej transakcji Wnioskodawca rozumie także:

  1. prawidłowe ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego dla transakcji dotyczących poszczególnych składników majątkowych w przypadku uznania, że dzierżawiony zespół składników nie wypełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 12 ust. 3a i nast. ustawy o CIT),
  2. dokonanie właściwego opisu przedmiotu transakcji oraz określenie funkcji i ryzyk stron transakcji z perspektywy art. 9a w związku z art. 11 ustawy o CIT.


Ponadto, z uwagi na tożsamości definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku od towarów i usług, należy dokonać spójnej klasyfikacji przedmiotu transakcji dzierżawy na płaszczyźnie obu wspomnianych aktów prawnych (z perspektywy VAT, dzierżawa Elektrowni wodnych została uznana za dzierżawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 listopada 2013 r.).

Dodatkowo, ewentualne dostrzeżenie przez Organ wątpliwych elementów składowych bądź braków, dla osiągnięcia statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Elektrowni wodnych zgodnie z definicjami ustawy podatkowej, pozwoliłoby, w zależności od sytuacji, wyjaśnić takie wątpliwości lub poprawić strukturę transakcji/zawartość Elektrowni wodnych.

Odpowiedź na Pytanie nr 1 pozostaje również w związku z właściwą oceną ujęcia podatkowego zdarzeń opisanych w Pytaniach 2 i 3.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, sprzedaż Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy będzie stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.


Odnosząc się do uzasadnienia przedstawionego w odniesieniu do pytania 1, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że przedmiot ewentualnej sprzedaży na rzecz Dzierżawcy, będzie analogiczny do przedmiotu dzierżawy opisanego w Umowie dzierżawy. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku będą nim Elektrownie wodne, tj. organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie nadmienić, że sprzedaż Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy nie będzie skutkować rozwiązaniem Umowy dzierżawy. Na wypadek sprzedaży w trakcie obowiązywania Umowy dzierżawy, nie będą zatem miały zastosowania jej zapisy o zwrotnym transferze Elektrowni wodnych wraz z pracownikami, który mógłby poprzedzić sprzedaż gdyby Umowa dzierżawy przewidywała jej rozwiązanie wskutek dokonania definitywnego zbycia. Wraz ze sprzedażą Elektrowni wodnych nastąpi jedynie konfuzja praw P. EO z tytułu dzierżawy i własności.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie odróżnić Scenariusz 1 od sytuacji, w której nabywca zespołu składników materialnych i niematerialnych wykorzystuje go do celów innych niż działalność prowadzona uprzednio przez zbywcę. Takie sytuacje mogą w ocenie Wnioskodawcy budzić wątpliwości w zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego. Co prawda Scenariusz 1 zakłada, że Elektrownie wodne w okresie poprzedzającym sprzedaż, będą przez pewien czas wykorzystywane do uzyskiwania przychodów z tytułu dzierżawy, niemniej jednak zakładane rozwiązanie wynika wyłącznie z przesłanek prawno-regulacyjnych, tj. chęci przeniesienia majątku Elektrowni wodnych do nowego operatora - P. EO i czasochłonnego charakteru procesu sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy fakt, iż zasadniczym celem funkcjonowania Elektrowni wodnych jest wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych nie powinien budzić zastrzeżeń. To właśnie w takim celu Spółka utrzymuje funkcjonowanie Elektrowni wodnych. Dzierżawa i dalsze zbycie, ma służyć jedynie poprawie efektywności realizowanej funkcji wytwórczej w grupie kapitałowej, do której należy Spółka.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że okres który upłynie od dnia wejścia w życie Umowy dzierżawy do dnia sprzedaży Elektrowni wodnych na rzecz Dzierżawcy powinien pozostać bez znaczenia dla kwalifikacji podatkowej przedmiotu transakcji, o ile zachowane zostaną kryteria wyszczególnione w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (w tym kryterium wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że wskazany przez Wnioskodawcę przedmiot sprzedaży na rzecz P. EO będzie stanowił ZCP dla potrzeb rozliczeń CIT.


Ad. 3


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, zbycie Elektrowni wodnych na rzecz P. S. A. będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.


W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Elektrownie wodne będą stanowić ZCP dla potrzeb transakcji ich dzierżawy bądź sprzedaży na rzecz P. EO, brak jest podstaw do twierdzenia, iż ich zbycie w ramach Scenariusza 2 powinno być traktowane odmiennie. W szczególności, ze względu na fakt, że rozważana transakcja dotyczyć będzie:

  • zorganizowanego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych o cechach opisanych w uzasadnieniu do pytania 1 i 2 (wyodrębniony funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo),
  • zobowiązań,
  • pracowników Elektrowni wodnych (których transfer zwrotny w przypadku rozwiązania Umowy dzierżawy z Dzierżawcą nastąpi właśnie do nowego właściciela - P. S.A.).


W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że wskazany przez Wnioskodawcę, przedmiot zbycia na rzecz P. S.A., będzie posiadał wszystkie cechy wymienione w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji, będzie stanowił ZCP dla potrzeb rozliczeń CIT.


Ad. 2 i 3


W ocenie Wnioskodawcy, uznanie Elektrowni wodnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może mieć znaczenie dla właściwego ujęcia i udokumentowania transakcji ich zbycia dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa mają zastosowanie przepisy art. 14 oraz art. 11 ustawy o CIT. Dodatkowo (w odniesieniu do Pytania 2), Elektrownie wodne mogą być przedmiotem transakcji z podmiotem, który nie wchodzi w skład P.. Powyższe oznacza, że cena którą uzyska Spółka ze zbycia Elektrowni wodnych powinna odpowiadać wartości rynkowej. Art. 14 ust. 1 ustawy o CIT stanowi bowiem, że przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Konieczność zachowania ceny rynkowej transakcji zbycia Elektrowni wodnych wynika także z brzmienia art. 11 ustawy o CIT, z uwagi na fakt że nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa w każdym z opisanych we wniosku przypadków będzie podmiot powiązany z Wnioskodawcą. Z tej perspektywy, podatkowa kwalifikacja przedmiotu zbycia może mieć wpływ na wycenę rynkową Elektrowni wodnych dla celów prawidłowego określenia wielkości przychodów (porównaj: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2010 r., sygn. ITPB3/423-410a/10/DK) na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT (wycena zbycia poszczególnych składników majątkowych a wycena zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

W odniesieniu do Pytania 2, powyższe ma również istotne znaczenie podatkowe z punktu widzenia brzmienia art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT, zgodnie z którym jednym z podstawowych warunków funkcjonowania P. jest brak związków powodujących zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 11 ustawy o CIT, z podatnikami CIT niewchodzącymi w skład P..


Poprzez właściwe ujęcie i udokumentowanie przedmiotowej transakcji Wnioskodawca rozumie również:

  1. prawidłowe ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego dla transakcji dotyczących poszczególnych składników majątkowych w przypadku uznania, że przenoszony zespół składników nie wypełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 12 ust. 3a i nast. ustawy o CIT),
  2. dokonanie właściwego opisu przedmiotu transakcji oraz określenie funkcji i ryzyk stron transakcji z perspektywy art. 9a w związku z art. 11 ustawy o CIT.


Ponadto, z uwagi na tożsamości definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku od towarów i usług, należy dokonać spójnej klasyfikacji przedmiotu transakcji zbycia na płaszczyźnie obu wspomnianych aktów prawnych (z perspektywy VAT, zbycie Elektrowni wodnych zostało uznane za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 listopada 2013 r.). Dodatkowo, ewentualne dostrzeżenie przez Organ wątpliwych elementów składowych bądź braków, dla osiągnięcia statusu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Elektrowni wodnych zgodnie z definicjami ustawy podatkowej, pozwoliłoby, w zależności od sytuacji, wyjaśnić takie wątpliwości lub poprawić strukturę transakcji/zawartość Elektrowni wodnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj