Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-13/14-6/BJ
z 2 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy na produkowany wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 99 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  1. stawki akcyzy na produkowany wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 99 99;
  2. uprawnienia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku użycia jako paliwo opałowe wyrobu gazowego o kodzie CN 2711 29 00.

W związku z faktem, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, tut. Organ pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r. oraz z dnia 12 maja 2014 r. wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania przedstawionego opisu sprawy oraz do jednoznacznego wskazania liczby zdarzeń przyszłych objętych pytaniem. Wniosek uzupełniono w dniach 22 kwietnia 2014 r. i 26 maja 2014 r.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy na produkowany wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 99 99.

W zakresie uprawnienia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku użycia jako paliwo opałowe wyrobu gazowego o kodzie CN 2711 29 00 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo zamierza uruchomić instalację do produkcji półproduktu do wytwarzania węglowodorów płynnych.

Na terenie przedsięwzięcia odzyskiwane będą następujące surowce metodą R 3, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2001, nr 112, poz. 1206) klasyfikowane są jako następujące rodzaje odpadów:

  • 19 12 04 - tworzywa sztuczne
  • 19 12 10 - odpady palne (paliwo alternatywne)
  • 15 01 02 - opakowania z tworzyw sztucznych
  • 02 01 03 - odpadowa masa roślinna
  • 03 03 01 - odpady z kory i drewna
  • 17 05 03 - gleba i ziemia, w tym kamienie, zawierające substancje niebezpieczne (np. PCB)

W instalacji, powyżej wymienione materiały pod wpływem ciepła wytwarzanego przez palnik na olej opałowy przechodzić będą w stan lotny.

Olej opałowy lekki zakupiony będzie z firmy X.

Po skropleniu gazu uzyskiwany będzie półprodukt do produkcji paliw opałowych. Nieskroplone gazy, ze względu na krótki łańcuch węglowodorowy, po oczyszczeniu zostaną spalone w celu użycia ich w procesie produkcji wyrobów energetycznych (półproduktu).

Półprodukt ze względu na wysoką temperaturę skrzepliwości i zanieczyszczenia nie będzie nadawał się do celów opałowych. Dopiero po dalszej rafinacji będzie mógł być wykorzystywany jako paliwo opałowe.

Półprodukt wprowadzany będzie do cysterny i wywożony transportem samochodowym do odbiorcy półproduktu – firmy X.

Odbiorca półproduktu na jego bazie będzie produkował paliwa płynne opałowe i z tego tytułu będzie odprowadzał akcyzę.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.04.2014 r. wskazano, że półprodukt do wytwarzania węglowodorów płynnych (skroplony gaz) zostanie sklasyfikowany zgodnie z Nomenklaturą Scaloną wg kodu CN 2707 99 99 - oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej i podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, pozostałe (gdzie indziej niesklasyfikowane).

Paliwo opałowe (nieskroplony gaz), które będzie używane w procesie produkcji „półproduktu” zastanie sklasyfikowane zgodnie z Nomenklaturą Scaloną wg kodu CN 2711 29 00 -węglowodory gazowe w stanie gazowym pozostałe (gdzie indziej niesklasyfikowane).

Wnioskodawca nie będzie dokonywał „dalszej rafinacji”, w wyniku której powstanie paliwo opałowe. Półprodukt będzie poddawany dalszej rafinacji przez odbiorcę półproduktu.

Wytwarzany przez Wnioskodawcę wyrób - „półprodukt” przeznaczony będzie do celów innych niż:

  • opałowe
  • jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych
  • do napędu silników spalinowych
  • jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Na bazie półproduktu będzie produkowane paliwo płynne opałowe przez odbiorcę półproduktu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20.05.2014 r. wskazano, że w okresie prowadzenia przedmiotowej działalności Wnioskodawca nie będzie posiadał statusu pośredniczącego podmiotu gazowego.

Wyrób gazowy o kodzie CN 2711 29 00 będzie powstawać w wyniku obróbki cieplnej odpadów. Wyrób gazowy o kodzie CN 2711 29 00 będzie przeznaczony wyłącznie do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych (półproduktu o kodzie 2707 99 99). Wyrób gazowy o kodzie CN 2711 29 00 nie będzie przedmiotem obrotu. Nie będzie zatem zawartej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a sprzedawcą wyrobu gazowego (kod CN 2711 29 00), w której mogłoby być zawarte określenie, że wyrób ten będzie przez Wnioskodawcę użyty w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31 b ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Ile będzie wynosić stawka podatku akcyzowego w przypadku wytwarzania półproduktu do produkcji węglowodorów płynnych o kodzie CN 2707 99 99?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z powyższym w przypadku wytwarzania półproduktu do produkcji węglowodorów płynnych, wykorzystywanego następnie przez inny podmiot do produkcji paliw płynnych opałowych, stawka akcyzy będzie wynosić 0 złotych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.04.2014 r. wskazano, że na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z definicją ustawową wskazaną w art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust.1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono:

  • Pod pozycją 24, z kodem CN 2707 - oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych;
  • pod pozycją 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Zgodnie z Nomenklaturą Scaloną, wyroby akcyzowe:

  • o kodzie CN 2707 99 99 są to oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej i podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane; zaś
  • o kodzie 2711 29 00 są to węglowodory w stanie gazowym, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wył. gazu ziemnego).

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1.000 litrów;
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.446,00 zł/1.000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.196,00 zł/1.000 litrów;
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.196,00 zł/1.000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Zatem w art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się m.in. bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy. Dla wyrobu akcyzowego objętego pytaniem nr 1, to jest dla półproduktu do produkcji węglowodorów płynnych o kodzie CN 2707 99 99 ustawodawca nie określił stawki akcyzy w oparciu o jego kod CN.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z opisu sprawy wynika, że wytwarzany przez Wnioskodawcę „półprodukt” ze względu na swoje właściwości fizykochemiczne nie będzie nadawał się do celów opałowych. Dopiero odbiorca „półproduktu” będzie dokonywał rafinacji, w wyniku czego powstanie produkt, który będzie mógł być wykorzystywany jako paliwo opałowe. Odbiorca „półproduktu” na jego bazie będzie produkował paliwa płynne opałowe i z tego tytułu będzie odprowadzał akcyzę.

Zatem kierując się kryterium przeznaczenia wytwarzanego przez Wnioskodawcę „półproduktu” o kodzie CN 2707 99 99, przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, należy zastosować stawkę wynoszącą - zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy - 0 zł.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że stawka podatku akcyzowego na wytwarzany przez Wnioskodawcę „półprodukt” o kodzie CN 2707 99 99, przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosić - zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy - 0 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem pytania nr 1 we wniosku, to jest - stawki akcyzy na produkowany wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 99 99.

W zakresie uprawnienia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku użycia jako paliwo opałowe wyrobu gazowego o kodzie CN 2711 29 00 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj