Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-260/14/MO
z 5 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. Organu 3 marca 2014 r.), uzupełnionym 22 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków związanych z konkursem i nagrodami z niego wynikającymi (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków związanych z konkursem i nagrodami z niego wynikającymi. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 19 maja 2014 r. Znak: IBPB II/1/415-174/14/MZ, IBPBI/2/423-260/14/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 22 maja 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką zajmującą się doradztwem finansowym, oraz pośrednictwem inwestycyjnym i ubezpieczeniowym. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oferuje on pośrednictwo w zawieraniu ubezpieczeń ze Spółką X. W celu przekonania klientów do zawierania umów ubezpieczenia Spółka z o.o. (Wnioskodawca) postanowiła zorganizować konkurs dla klientów opłacających najwyższe ubezpieczenia, którego nagrodą jest kwota przekazana na spłatę określonej części składek ubezpieczenia, do spłaty której zobowiązany jest zwycięzca. Warunki oraz zasady przeprowadzania konkursu określone są w odrębnym regulaminie nazwanym przez Wnioskodawcę „...".

W myśl ww. regulaminu do rozstrzygania w konkursie powołana zostanie specjalna Komisja Konkursowa, w skład której wchodzić będą Członkowie Zarządu oraz Dyrektor ds. rozwoju sieci zatrudniony u Wnioskodawcy. Na podstawie regulaminu Komisja Konkursowa została upoważniona do ogłaszania limitów zwycięzców w każdym miesiącu. Limit ten uzależniony będzie od ilości klientów, wysokości uzyskanych wpływów, rozwoju przedsiębiorstwa, wysokości popytu na usługi oferowane przez Wnioskodawcę. Regulamin zostanie początkowo ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i udostępniony do wglądu nieograniczonej ilości odbiorców. Na stronie internetowej znajdzie się również ogłoszenie o organizacji konkursu. Wnioskodawca rozważa również w przyszłości wydawanie dla swoich klientów, współpracowników oraz osób zainteresowanych skorzystaniem z jej usług gazety promocyjnej wydawanej, jako miesięcznik lub kwartalnik, w której również opublikowane byłyby warunki uczestnictwa w konkursie. Nie został jeszcze określony potencjalny nakład gazety, ideą jej wydawania jest jednak umożliwienie zapoznania się z jej treścią nie tylko Klientom i współpracownikom Wnioskodawcy, ale również szerszej grupie odbiorców.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako organizator konkursu, będzie mógł zaliczyć wydatki związane z konkursem i nagrodami z niego wynikającymi do kosztów uzyskania przychodów, jako poniesionymi w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, jako organizator konkursu będzie mógł on zaliczyć wydatki związane z konkursem i nagrodami z niego wynikającymi do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop, jako poniesionymi w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak, aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Aby dany wydatek uznać za celowy, należy sięgnąć do zamiaru samego podatnika oraz możliwości oceny tego zamiaru z jego konkretnej perspektywy. Jak słusznie wskazuje się w doktrynie: prawo podatkowe jest wtórne w stosunku do prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Wysokość podatku dochodowego ma być odzwierciedleniem osiągniętego przez konkretnego podatnika dochodu. Posługując się jednym ze znaczeń pojęcia wykładni gospodarczej prawa podatkowego, można wskazać, iż podatek powinien być „adekwatny”. Nie ma być ani sprawiedliwy, ani równy, ale adekwatny do prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Chodzi tu, więc o opodatkowanie rezultatu wynikającego z podejmowanych decyzji biznesowych przez konkretnego podatnika, decyzji, które mogą być obiektywnie racjonalnie, ale również mogą być pozbawione jakiegokolwiek uzasadnienia ekonomicznego w opinii pozostałych przedsiębiorców lub organów stosujących prawo. Istotne jest jedynie, aby przekonanie tego właśnie konkretnego podatnika było takie, że przez ponoszenie określonego kosztu dąży on do osiągnięcia, zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu (K. Gil, Zasada ponoszenia kosztów w celu uzyskania przychodów w świetle reguł wykładni przepisów prawa podatkowego, MoPod 2010, Nr 7).

Wnioskodawca zwraca również uwagę, że ustawa odwołuje się do

„kosztów uzyskania przychodów”, a ich źródło wymienia jedynie w kontekście jego zachowania albo zabezpieczenia. Użycie przez ustawodawcę słowa „przychodów” zamiast „przychodu” wskazuje, że aby dany wydatek został uznany na koszt uzyskania przychodów, nie trzeba wykazywać zależności między nim, a powstaniem (zachowaniem, zabezpieczeniem) skonkretyzowanego, dającego się zindywidualizować przychodu (por. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 listopada 2007 r., sygn. akt I SA/GD 753/07). W konsekwencji, pierwszoplanowe znaczenie będzie miał rzeczywisty zamiar podatnika (potwierdza to przepis art. 15 ust. 4d zd. 1 updop, który rozróżnia koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, a zatem pośrednie. Każdorazowo przy ocenie charakteru poniesionego wydatku niezbędna jest obiektywna ocena wszystkich uwarunkowań, które istniały w czasie jego ponoszenia). W konsekwencji zapisów art. 15 ust. 1 updop, z obowiązkiem obniżenia przychodu podatkowego będziemy mieli do czynienia w przypadku wystąpienia kosztu (por. A. Obońska, A. Wacławczyk. A. Walter, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz do art. 15: Warszawa 2013):

  1. który został poniesiony przez podatnika,
  2. służy osiągnięciu przychodu, czyli został poniesiony w celu jego osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz
  3. nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 updop, jako wyłączony z katalogu kosztów uzyskania przychodów.

Zorganizowany przez Wnioskodawcę konkurs ma na celu przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z jego oferty i zakupienie polis za pośrednictwem Wnioskodawcy. Proponowany konkurs stanowi formę uatrakcyjnienia oferty spółki, która poprzez zaoferowanie potencjalnym klientom dodatkowych korzyści związanych z wybraniem oferty Wnioskodawcy liczy na umocnienie swojej pozycji na rynku i zwiększenie zainteresowanie ze strony klientów. Oferując klientom możliwość odzyskania części zainwestowanych pieniędzy (w oparciu o otrzymanie nagrody w konkursie) Wnioskodawca powinien wyróżnić się na tle konkurencji i zapewnić sobie dodatkowych klientów, a co za tym idzie - również i zwiększone wpływy. Bez wątpienia koszty ponoszone na organizację konkursu i na nagrody powinny być uznane za zmierzające do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki na nagrody nie zostały również w art. 16 ust. 1 updop wyłączone z zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji, planowane przez Spółkę wydatki mieszczą się w definicji kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją konkursu i sfinansowaniem nagród, mającego na celu intensyfikację sprzedaży i zachęcenie nowych klientów do wyboru oferty Wnioskodawcy, są racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, bowiem zmierzają do zwiększenia przychodów. Wydatki te stanowią, więc koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 1 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj