Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1226/13/AW
z 6 lutego 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz .U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu w postaci nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu w postaci nieruchomości.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Województwo jest podmiotem tworzącym dla Szpitala - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego działalność prowadzona jest na 4 nieruchomościach:
- Położonej w miejscowości G., oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 62 obręb 33 o powierzchni 90.706 m2. Właścicielem nieruchomości jest Województwo. Obecnie znajduje się ona we faktycznym władaniu Szpitala. Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.). Zostało to potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 25 lutego 2000 r. Działka nr 62 zabudowana jest budynkami: Budynek D Przychodnia przyszpitalna + łącznik F o powierzchni 4.116,50 m2, Budynek C o powierzchni 2.040,53 m2, Budynek P, Zakład Anatomii Patologicznej o powierzchni 374,10 m2, Budynek H + łącznik G o pow. 2.600,10 m2, Blok Diagnostyczno Usługowy B o pow. 4.960,72 m2, Budynek A z łącznikiem E o pow. 13.129,53 m2, Budynek K i L o pow. 3.757,40 m2, Budynek O, Portiernia o pow. 82,70 m2, Budynek Rz, Magazyn Paliw o pow. 125,70 m2, Budynek R, Kotłownia Zmiękczalnia Wody, Myjnia o pow. 986,20 m2, Budynek T, Tlenownia o pow. 77,10 m2, Budynek M, Poradnia Onkologiczna o pow. 167,90 m2, Budynek S1 GST o pow. 216,30 m2, Budynek S2 OST o pow. 30,10 m2, Budynek N, Techniczny o pow. 170,70 m2. Budynek Z, Hydrofornia o pow. 349,70 m2, Budynek J, Magazyn Dostaw o pow. 150,70 m2, Budynek I, Warsztat Elektromechaniczny o pow. 48,80 m2, Budynek ZZO Zakładów Zaopatrzenia Ortopedycznego o pow. 457,25 m2, Wiata garażowa o pow. 533,14 m2.
- Położonej w miejscowości G. (…), oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 157/5 obręb 33 o pow. 2.204 m2, oraz działka nr 157/6 obręb 33 o pow. 4.997 m2. Właścicielem nieruchomości jest Województwo. Obecnie znajduje się ona we faktycznym władaniu Szpitala. Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ww. ustawy z dnia 13 października 1998 r.). Zostało to potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 28 lutego 2000 r. Działka nr 157/5 zabudowana jest budynkiem hotelowym „S” o pow. 883,00 m2. Działka 157/6 zabudowana jest budynkiem hotelowym mieszkalnym dla pielęgniarek o pow. 5.139,32 m2.
- Położonej w miejscowości G., oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 84/3 obręb 07 o pow. 4.569 m2. Właścicielem nieruchomości jest Województwo. Obecnie znajduje się ona we faktycznym władaniu Szpitala. Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ww. ustawy z dnia 13 października 1998 r.). Zostało to potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 25 lutego 2000 r. Działka nr 84/3 zabudowana jest budynkiem Pododdziału Zachowawczego Leczenia Zeza i Niedowidzenia Dzieci o pow. 1.446,40 m2.
- Położonej w miejscowości G. oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 122/12 obręb 33 o pow. 4.889 m2. Działka została nabyta przez Województwo w 2010 r., w ramach darowizny od Skarbu Państwa (umowa darowizny z dnia 5 marca 2010 r.). Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Według operatu szacunkowego z dnia 6 listopada 2012 r., zaktualizowanego w dniu 24 września 2013 r., na działce zlokalizowane są instalacje i elementy zagospodarowania, w tym budowle:
- stanowisko postoju dla śmigłowców, które obsługuje lądowisko zlokalizowane na działce nr 62; stanowisko zbudowane jest z betonu i otoczone asfaltowym pasem;
- odwodnienie stanowiska postojowego - przyłącze deszczowe odprowadzające wodę opadową do instalacji na działce nr 62;
- ogrodzenie.
W aneksie do operatu z dnia 10 stycznia 2014 r. rzeczoznawca potwierdził, że występujące na działce ogrodzenie stalowe, stanowisko postojowe stanowią części składowe lądowiska dla śmigłowców, które - zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – jest budowlą. W świetle tej ustawy, do kategorii XXIII obiektów budowlanych zalicza się – obiekty lotniskowe, jak pasy startowe, drogi kołowania, płyty lotniskowe, place postojowe i manewrowe, lądowiska. Przez teren działki przebiega sieć wodociągowa, telefoniczna oraz instalacja oświetlenia. Sieć energetyczna - gestor Energa, sieć telekomunikacyjna - gestor T.P.
Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa pomieszczenia i powierzchnie w budynkach były wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych, tj. były wydzierżawiane lub wynajmowane (stawki: zw., 7% i 8 %, 22% i 23%.). Szpital poniósł wydatki z własnych środków, ze środków przekazanych przez Województwo w formie dotacji oraz ze środków UE na ulepszenie niektórych budynków. Łączna wysokość tych wydatków kształtowała się następująco:
Budynki na działce nr 62:
- Budynek D, Przychodnia przyszpitalna + łącznik F (wartość początkowa: 1.060.676,66 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2009 – 7.622,06 zł - 0,71% wartości początkowej
- rok 2011 – 322.146,10 zł - 30,15% wartości początkowej
- rok 2012 – 61.910,52 zł - 4,45% wartości początkowej
- rok 2013 – 672.251,53 zł - 46,28% wartości początkowej
- najem powierzchni
- 99,6 m2: 01.01.1999-31.12.2010
- 3,5 m2: 01.02.2002-30.09.2014 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2011 r. i 2013 r.)
- 10,5 m2: 01.01.1999-31.12.2010
- 4,5 m2: 01.01.1999-31.12.2010
01.08.2013-31.07.2014 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2013 r.) - 8 m2: 01.08.2001-31.12.2010
- 3 m2: 01.02.2002-16.05.2012 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2011 r.)
- 20 m2: 01.01.1999-31.12.2003
- 14 m2: 14.05.2002-30.06.2010
- 14 m2: 01.01.1999-31.12.2002
- 40 m2: 01.01.1999-31.12.2003
- 3 m2: 03.11.2012-23.12.2012 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2011 r.)
18.07.2013-17.07.2014 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2013 r.) - Budynek A z łącznikiem E (wartość początkowa: 4.707.856,99 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2005 - 891 221,95 zł -18,93 % wartości początkowej
- rok 2007 -1 170 203,26 zł - 20,89 % wartości początkowej
- rok 2009 -198 676,18 zł - 2,93 % wartości początkowej
- rok 2010 - 8 930,98 zł - 0,12 % wartości początkowej
- rok 2011 - 674 900,93 zł - 9,67 % wartości początkowej
- rok 2012 -19 583,41 zł - 0,25 % wartości początkowej
- rok 2013 - 2 204 036,49 zł - 28,73 % wartości początkowej
- najem powierzchni
- 1,5 m2: 1.01.1999-31.12.2010
- 4,5 m2: 01.01.1999-31.12.2010
01.08.2013-31.07.2014 - 7 m2: 01.02.2002-16.05.2012
- 29 m2: 29.04.2009-28.04.2012
- 25 m 2: 17. 09.2007-31.12.2011
- 30 m2: 15.01.2007-14.02.2012
- 8 m2: 15.07.2013-14.07.2014
- 68 m2: 01.01.1999-30.04.2002
- Budynek C (wartość początkowa: 864.664,81 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2005 - 667 194,91 zł - 77,16 % wartości początkowej
- rok 2007 - 308 157,70 zł - 20,11 % wartości początkowej
- rok 2010 - 2 704 802,08 zł -146,99 % wartości początkowej
- rok 2011 - 27 841,17 zł - 0,61 % wartości początkowej
- rok 2012 - 1 110 657,96 zł - 24,28 % wartości początkowej
- rok 2013 - 354 856,23 zł - 6,24 % wartości początkowej
- najem powierzchni
- 4,5 m2: 01.01.1999-31.12.2010 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2005 r.)
01.08.2013-31.07.2014 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2010 r.) - 3 m2: 01.01.1999-31.12.2006 (nastąpiło pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu w 2005 r.)
- Budynek K i L (wartość początkowa: 1.815.278,37 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2005 - 321 698,79 zł - 17,72 % wartości początkowej
- rok 2011 - 94 447,90 zł - 4,41 % wartości początkowej
- najem powierzchni
-
1544,20 m2: 14.05.2002-30.04.2014
- Blok Diagnostyczno Usługowy B (wartość początkowa: 1.789.558,21 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2003 - 10 656,35 zł - 0,59 % wartości początkowej
- rok 2006 - 8 405,80 zł - 0,46 % wartości początkowej
- rok 2007 - 37 093,78 zł - 2,05 % wartości początkowej
- rok 2008 - 340 314,33 zł -18,43 % wartości początkowej
- rok 2009 - 22 675,20 zł -1,03 % wartości początkowej
- rok 2011 - 310 701,41 zł-14,06% wartości początkowej
- rok 2013 - 690 016,31 zł - 27,38 % wartości początkowej
- najem powierzchni
- 19 m2: 01.01.1999-31.12.2003
Ponadto dokonano ulepszeń innych budynków na działce 62 (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- Budynek H + łącznik G (wartość początkowa: 819.662,70 zł)
- rok 2005 - 202 836,84 zł - 24,74 % wartości początkowej
- rok 2011 - 444 593,45 zł - 43,48 % wartości początkowej
- rok 2013 - 263 718,68zł -17,97 % wartości początkowej
- Budynek P, Zakład Anatomii Patologicznej (wartość początkowa: 126.124,62 zł)
- rok 2011 - 23 851,21 zł -18,91% wartości początkowej
- rok 2013 - 5 959,63zł - 3,97 % wartości początkowej
- Budynek O, Portiernia (wartość początkowa: 53.954,43 zł)
- rok 2011 - 9 672,29 zł -17,92 % wartości początkowej
- Budynek M, Poradnia Onkologiczna (wartość początkowa: 61.327,32 zł)
- rok 2009 - 485 062,71 zł - 790,94 % wartości początkowej
- rok 2013 - 4 537,06 zł - 0,83 % wartości początkowej
- Budynek N, Techniczny (wartość początkowa: 47.876,32 zł)
- rok 2009 - 583 597,70 zł -1.218,96 % wartości początkowej
- rok 2011 - 92 481,16 zł -14,64 % wartości początkowej
- rok 2013 - 2 643,27 zł - 0,36 % wartości początkowej
- Budynek R, Kotłownia Zmiękczalnia wody, Myjnia (wartość początkowa: 367.546,80 zł)
- rok 2013 - 12 295,24 zł - 3,34 % wartości początkowej
-
Budynek ZZO Zakładów Zaopatrzenia Ortopedycznego (wartość początkowa: 143.793,70 zł)
- rok 2010 - 565 556,42 zł - 393,31 % wartości początkowej
- rok 2013 - 3 594,18 zł - 0,50 % wartości początkowej
Budynek Hotelowy „S” na działce nr 157/5 (wartość początkowa: 123.992,23 zł):
- najem powierzchni
- 30 m2: 02.11.2010-31.12.2011 01.01.2012-31.12.2012
Budynek hotelowy mieszkalny dla pielęgniarek na działce nr 157/6 (wartość początkowa: 375.915,21 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia (środki własne Szpitala, nakłady Szpitala z dotacji):
- rok 2013 – 3.067,14 zł - 0,81 % wartości początkowej
- najem powierzchni
- 40 m2 01.01.1999-30.09.2005
01.01.2012-31.12.2012
Budynek Pododdziału Zachowawczego Leczenia Zeza i Niedowidzenia Dzieci na działce nr 84/3 (wartość początkowa: 372.282,09 zł):
- poniesione nakłady na ulepszenia rok 2008 – 3.772,12 zł - 1,01 % wartości początkowej.
Ponadto Szpital poniósł nakłady na nieruchomości oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 122/12, polegające na wykonaniu części ogrodzenia stalowego, części stanowiska postojowego dla śmigłowców oraz części odwodnienia stanowiska postojowego. Wartość nakładów 189.209 zł.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy czynność wniesienia aportu w postaci nieruchomości opisanych we wniosku do spółki ze 100% udziałem Województwa w zamian za objęcie udziałów jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10 a) w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci opisanych we wniosku nieruchomości zabudowanych do spółki, w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolnione od podatku VAT:
- na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które nie były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości nie były wydzierżawiane, ponieważ:
- nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- nie poniósł nakładów na ulepszenia budynków, lecz ponosił je Szpital;
- wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, zatem w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;
- dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy;
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, gdzie do dostawy dojdzie przed upływem dwóch lat od momentu ich zasiedlenia, ponieważ:
- nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- nie poniósł nakładów na ulepszenia budynków, lecz ponosił je Szpital;
- wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, zatem w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy, również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, z uwagi na fakt, że nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a do dostawy dojdzie po upływie dwóch lat od momentu ich zasiedlenia.
Województwo stwierdziło, że wniesienie aportem nieruchomości, na których znajdują się budynki i budowle, w stosunku do których poniesiono nakłady na ulepszenia przewyższające 30% ich wartości początkowej, będzie zwolnione od podatku:
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej były przedmiotem dzierżawy, z uwagi na fakt, że nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a do dostawy dojdzie po upływie dwóch lat od momentu ich zasiedlenia;
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej nie były przedmiotem dzierżawy, ponieważ:
- dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy,
- nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony,
- pomimo poniesionych nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej Województwo (dokonujący ich dostawy) nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt l0a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do tych części budynków oraz budowli, które po dokonaniu ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej były przedmiotem dzierżawy, tam gdzie do dostawy dojdzie przed upływem dwóch lat od momentu ich zasiedlenia, ponieważ pomimo poniesionych nakładów przekraczających 30% ich wartości początkowej Województwo (dokonujący ich dostawy) nie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towaru i usług w stosunku do nieruchomości oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr 122/12, ponieważ:
- Województwo nabywając przedmiotową nieruchomość nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- nie poniosło nakładów na wybudowanie budowli, lecz ponosił je Szpital;
- wnoszone aportem budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, zatem w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;
- dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.
Województwo wskazało, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stwierdziło, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późń. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Pod pojęciem towaru – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 1608), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Na podstwie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa/najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Do pierwszego zasiedlenia może dochodzić wielokrotnie. Pierwsze zasiedlenie obiektu nastąpi po każdym jego ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej i oddaniu go do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa, sprzedaż, leasing) pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi obiektu.
Artykuł 43 ust. 10 ustawy stanowi, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. wyżej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a cyt. ustawy).
Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 29a, wprowadzony do ustawy art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.).
Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy).
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w związku z planowanym wniesieniem aportu w postaci nieruchomości do spółki, w zamian za objęcie udziałów w tej spółce, dostawa opisanych we wniosku budynków i budowli będzie zwolniona od podatku na podstawie :
- art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (chyba że strony transakcji wybiorą opcję opodatkowania, o której mowa w ust. 10 tego artykułu) w przypadku:
- części budynków posadowionych na działce nr 62, w stosunku do których poniesiono nakłady na ulepszenia równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z tych obiektów, które były przedmiotem dzierżawy/najmu,
- części budynków położonych na działce nr 62, w stosunku do których poniesiono nakłady na ulepszenia niższe niż 30% wartości początkowej każdego z tych obiektów, które były przedmiotem dzierżawy/najmu,
- części budynków hotelowych położonych na działkach nr 157/5 i 157/6, które były przedmiotem dzierżawy/najmu,
- gdyż nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a od tego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres co najmniej dwóch lat,
- art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku:
- części budynków posadowionych na działce nr 62, w stosunku do których poniesiono nakłady na ulepszenia równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z tych obiektów, które nie były przedmiotem najmu/dzierżawy,
- części budynków posadowionych na działce nr 62, w stosunku do których poniesiono nakłady na ulepszenia niższe niż 30% wartości początkowej każdego z tych obiektów, które nie były przedmiotem najmu/dzierżawy,
- budynku na działce 84/3 i budowli położonej na działce 122/12,
- ponieważ ich dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do tych obiektów Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie (wydatki takie ponosił Szpital);
- części budynków położonych na działce nr 62, które po dokonaniu ulepszeń równych lub wyższych niż 30% wartości początkowej każdego z tych obiektów, były przedmiotem dzierżawy/najmu - a więc nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy - ponieważ od tego zasiedlenia do dnia dostawy upłynie okres krótszy niż dwa lata.
Wobec powyższego zbycie gruntu, na którym posadowione są ww. budynki i budowla - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie zwolnione od podatku.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby budynki/budowle były w całości przedmiotem najmu/dzierżawy.
Należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budynki/budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późń. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.