Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-192/14-4/AO
z 20 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 21 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z 6 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) na wezwanie Organu z 28 kwietnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-192/14-2/AO (skutecznie doręczone 5 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z 6 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) na wezwanie Organu z 28 kwietnia 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-192/14-2/AO (data doręczenia 5 maja 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą głównie w zakresie usług szkoleniowych PKD 2007 - 85.59.B tj. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z rozwojem firmy Wnioskodawca chciałaby świadczyć usługi organizacji spotkań informacyjnych w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka (PO IG), Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW), Kapitał Ludzki (PO KL) oraz innych programów dla Instytucji Wdrażającej/dysponenta środków unijnych (PARP) 19 spotkań dla beneficjentów i potencjalnych beneficjentów.

Głównym celem ww. spotkań jest informowanie potencjalnych beneficjentów o ofercie PARP, zachęcanie polskich przedsiębiorców do starań o dotacje unijne oraz wymiana doświadczeń pomiędzy beneficjentami.

Uczestnicy ww. spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez PARP w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki z obszaru całej Polski.


W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w tym:

  • usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów
  • usługi drukowania i publikacji
  • zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów, cateringu a także transmisji on-line
  • rekrutacja uczestników
  • zapewnienie części prelegentów


Za każde spotkanie Wnioskodawca wystawi fakturę za usługi szkoleniowe.


Spotkania mają charakter szkoleń, ponieważ Zamawiający zobowiązał Wykonawcę do zapewnienia po jednym mikrofonie dla każdego prelegenta oraz dodatkowe mikrofony na salę w celu zadawania pytań przez publiczność co sugeruje, że prelegenci mają na celu poszerzyć wiedzę merytoryczną i specjalistyczną uczestników.

Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie będą obejmowały nauki języków obcych i nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi z dnia 6 maja 2014 r. na wezwanie tut. Organu Wnioskodawca poinformował, że tematyka wszystkich przedmiotowych spotkań pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem i funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia, pomaga osobom biorącym udział w przedmiotowych spotkaniach poszerzyć kwalifikacje (nabyć nowe) niezbędne do wykonywania zawodu, lub też uzupełnić wiedzę do celów zawodowych wymaganą na pełnionym stanowisku.

We wcześniej uzyskanej interpretacji podatkowej IPPP1/443-138/12-2/JL stwierdzono, iż zwolnienie z VAT jest właściwe jeżeli usługi organizacji spotkań informacyjnych są realizowane dla instytucji wdrażającej/dysponenta środków unijnych (PARP), ich tematyka związana jest z wdrażanymi przez PARP programami operacyjnymi, a ich celem jest przekazanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom - efektem szkoleń i spotkań jest kształcenie zawodowe bowiem przedmiotowe usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą osób uczestniczących w szkoleniu. Spotkania informacyjne są organizowane w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Rozwój Polski Wschodniej. Uczestnicy tych spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez PARP w ramach ww. Programów Operacyjnych. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu. Usługi finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych i są to usługi kompleksowe, na które składają się również świadczenia takie jak organizowanie wystaw, targów i kongresów, drukowanie i publikacja, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringi rekrutacja uczestników, zapewnienie części prelegentów. Zarówno w przetargu, którego dotyczyła otrzymana interpretacja jak i w tym obecnym wszystkie te elementy, które przywołano w otrzymanej interpretacji oraz tego nowego przetargu są identyczne.

Spór pojawił się natomiast w momencie gdy biorąc za podstawę wcześniej otrzymaną interpretację podatkową w nowym przetargu PARP w ofercie Wnioskodawca również przyjął zwolnienie z VAT i przetarg wygrał z kwotą brutto uwzględniającą zwolnienie z VAT, a następnie PARP zażądał od Wnioskodawcy, aby w tej samej kwocie wystawiał faktury z VAT w wysokości 23%, co w sposób oczywisty zmniejsza marżę Wnioskodawcy. Brak zgody Wnioskodawcy oznaczałby albo utratę wadium, albo brak płatności faktur ze zwolnieniem z VAT. PARP argumentuje, że teraz sytuacja jest inna, gdyż w tym przetargu nie ma mowy o szkoleniach i spotkaniach informacyjnych, a jedynie o spotkaniach informacyjnych. Tak samo jak przed złożeniem oferty przetargowej, jak i w trakcie realizacji obecnej usługi Wnioskodawca może stanowczo stwierdzić, iż obie usługi w swym przedmiocie, zakresie i ich odbiorcach są identyczne. Do pisma Wnioskodawca załącza również programy już zrealizowanych jak i zaplanowanych spotkań z obecnie realizowanej usługi. Biorąc pod uwagę postawę Zamawiającego czyli PARP faktury, które dotychczas wystawiał Wnioskodawca, za każde ze zrealizowanych spotkań, uwzględniały stawkę VAT w wysokości 23%, informując jednocześnie PARP, iż Wnioskodawca wystąpił o kolejną interpretację podatkową i w przypadku uzyskania korzystnej dla Wnioskodawcy interpretacji dotychczas wystawione faktury będzie korygować.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będą korzystały ze zwolnienia w zakresie podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy,


Środki jakie otrzymuje Instytucja Wdrażająca (PARP) są przeznaczone na realizację projektu. Realizacja projektu ma charakter „non profit” co oznacza, że jest on rozliczany wyłącznie na podstawie poniesionych kosztów bez prawa doliczania marży na żadnym z etapów realizacji projektu i nie generuje żadnego dochodu.

Zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych przysługuje w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy pochodzą ze środków publicznych, np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi, będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Wnioskodawca zwraca uwagę na treść pisma Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 sierpnia 2011 roku nr DKF-IV-073-18-DK/11 N.K. 104835/11, które to Instytucje Wdrażające dysponujące środkami na realizację zadań rozsyłały do Beneficjentów. W piśmie tym Minister Rozwoju Regionalnego, na podstawie odpowiedzi Ministra Finansów zajął stanowisko, że usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wykonywane w ramach programów operacyjnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Przy czym za „kształcenie zawodowe” przyjąć można zdobywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania określonego zawodu i późniejsze rozwijanie tej wiedzy i umiejętności, natomiast „przekwalifikowanie zawodowe” to zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania innego zawodu niż obecnie wykonywany.

Wg Wnioskodawcy przekazywanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom spotkań mieści się w zakresie pojęć „kształcenia zawodowego” oraz „przekształcenia zawodowego”. Wnioskodawca uważa że, w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą finansowane ze środków publicznych w całości, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), natomiast gdy będą finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych, usługi te będą objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 73, poz, 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r.

Wnioskodawca uważa że, w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą finansowane ze środków publicznych w całości, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, natomiast gdy będą finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych, usługi te będą objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Do wniosku Wnioskodawca załączył SIWZ, OPZ oraz wzór umowy postępowania, którego dotyczy zapytanie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl z art. 7 ust. 1 ww. ustawy ‑ rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czy, w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe,w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Mocą art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z treści art. 43 ust. 17 ww. ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Stosownie do art. 43 ust. 17a www. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722) obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Na mocy § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą głównie w zakresie usług szkoleniowych PKD 2007 - 85.59.B tj. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W związku z rozwojem firmy Wnioskodawca chciałaby świadczyć usługi organizacji spotkań informacyjnych w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki oraz innych programów dla Instytucji Wdrażającej/dysponenta środków unijnych (PARP) 19 spotkań dla beneficjentów i potencjalnych beneficjentów. Głównym celem ww. spotkań jest informowanie potencjalnych beneficjentów o ofercie PARP, zachęcanie polskich przedsiębiorców do starań o dotacje unijne oraz wymiana doświadczeń pomiędzy beneficjentami. Uczestnicy ww. spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez PARP w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki z obszaru całej Polski. Tematyka wszystkich przedmiotowych spotkań pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem i funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia, pomaga osobom biorącym udział w przedmiotowych spotkaniach poszerzyć kwalifikacje (nabyć nowe) niezbędne do wykonywania zawodu, lub też uzupełnić wiedzę do celów zawodowych wymaganą na pełnionym stanowisku. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, w tym usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów, usługi drukowania i publikacji, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów, cateringu a także transmisji on-line, rekrutacji uczestników, zapewnienia części prelegentów. Prelegenci prowadzonych spotkań mają na celu poszerzyć wiedzę merytoryczną i specjalistyczną uczestników. Za każde spotkanie Wnioskodawca wystawi fakturę za usługi szkoleniowe. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie będą obejmowały nauki języków obcych i nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości niniejszego wniosku dotyczą zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub usługi w zakresie wychowania. W świetle przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i przedstawionych okoliczności sprawy należy uznać, że skoro Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zapis „finansowana w całości ze środków publicznych” nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W przedmiotowych okolicznościach – jak wskazał Wnioskodawca - usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą organizacji spotkań informacyjnych dla instytucji wdrażającej/dysponenta środków unijnych (PARP). Uczestnikami ww. spotkań są potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez PARP. Głównym celem ww. spotkań jest informowanie potencjalnych beneficjentów o ofercie PARP, zachęcanie polskich przedsiębiorców do starań o dotacje unijne oraz wymiana doświadczeń pomiędzy beneficjentami. Prelegenci prowadzonych spotkań mają na celu poszerzyć wiedzę merytoryczną i specjalistyczną uczestników. Tematyka wszystkich przedmiotowych spotkań pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem i funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia, pomaga osobom biorącym udział w przedmiotowych spotkaniach poszerzyć kwalifikacje (nabyć nowe) niezbędne do wykonywania zawodu, lub też uzupełnić wiedzę do celów zawodowych wymaganą na pełnionym stanowisku. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, w tym usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów, usługi drukowania i publikacji, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów, cateringu a także transmisji on-line, rekrutacji uczestników, zapewnienia części prelegentów.

Należy wskazać, że dla analizy charakteru usług zasadą jest, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. Jednakże aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową) winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane, jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich, jako elementu usługi kompleksowej.

W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi na rzecz PARP gdzie usługą główną jest usługa szkoleniowa. Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi szkoleniowe, w tym usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów, usługi drukowania i publikacji, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów, cateringu a także transmisji on-line, rekrutacji uczestników, zapewnienia części prelegentów. Zatem w związku z przedstawionymi okolicznościami należy stwierdzić, że usługą główną jest usługa szkoleniowa, a pozostałe usługi są usługami pomocniczymi, umożliwiającymi podjęcie szkoleń. W przedmiotowym, konkretnym przypadku, uznać je należy za element składowy kompleksowej usługi szkoleniowej. Zatem w związku z przedstawionymi okolicznościami należy stwierdzić, że decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec świadczonych usług w niniejszej sprawie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W konsekwencji, skoro przedmiotowe usługi dotyczą organizacji dla instytucji wdrażającej/dysponenta środków unijnych (PARP) spotkań informacyjnych, których tematyka, jak wskazał Wnioskodawca, pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem i funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia, a ich celem jest przekazanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom, to świadczenia te należy uznać za spełniające definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionej treści wniosku Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe spotkania nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Tym samym, zwolnienie od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W kwestii finansowania świadczonych usług Spółka wskazała, że spotkania informacyjne będą organizowane w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki oraz innych. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu. Należy więc stwierdzić, że usługi Wnioskodawcy dotyczące organizacji spotkań informacyjnych będą finansowane ze środków Unii Europejskiej. Jak wskazano wyżej – środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji kiedy przedmiotowe spotkania informacyjne będą finansowane w całości ze środków publicznych (środków Unii Europejskiej) przedmiotowe usługi spełniające definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku kiedy przedmiotowe usługi finansowane będą z środków pochodzących z Programów Operacyjnych Unii Europejskiej w co najmniej 70% - zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związanych ze spotkaniami informacyjnymi. Z wniosku wynika, że usługi oferowane przez Spółkę, w ramach organizowanych spotkań informacyjnych są usługami kompleksowymi. Zatem świadczenia dodatkowe takie jak usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów, usługi drukowania i publikacji, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringu a także transmisji on-line, rekrutacja uczestników, zapewnienie części prelegentów, które są ściśle związane lub wręcz są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Końcowo Organ informuje, że analiza załączników stanowiących dokumenty dołączone do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Zatem Organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a interpretacje wydaje się w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj