Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-243/14-6/AK
z 6 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014r. (data wpływu 02 kwietnia 2014r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 maja 2014r. (data wpływu 26 maja 2014r.) i 03 czerwca 2014 r. (data wpływu 04 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją II etapu projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją II etapu projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 22 maja 2014r. (data wpływu 26 maja 2014r.) i 03 czerwca 2014 r. (data wpływu 04 czerwca 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku).

Wnioskodawca od 2004r. realizuje zadanie inwestycyjne pn. „….” na podstawie decyzji Prezydenta Miasta. Wykonanie ww. zadania zlecono jednostce budżetowej - Wnioskodawcy.

Budowa obiektu podzielona jest na dwa etapy:

  • I etap obejmuje część ekspozycyjną, efektem rzeczowym ma być powstanie infrastruktury technicznej, dróg i ścieżek, oczek wodnych, oraz nasadzeń specjalistycznych, jego realizacja trwa nadal.
  • II etap obejmuje część kubaturową, efektem rzeczowym ma być powstanie budynków, magazynów, laboratoriów, palmiarni.

Budynki ww. będą mieć charakter administracyjno-dydaktyczny, w których znajdą się pomieszczenia do prowadzenia działalności naukowej (laboratoria kultur tkankowych in vitro, pracownie nasienne, systematyki i ochrony przyrody, herbarium, biblioteka) pomieszczenia do zajęć dydaktycznych (sale wykładowe, pomieszczenia do organizowania czasowych lub stałych wystaw tematycznych).

W drugim etapie budowy ogrodu botanicznego znajdą się także pomieszczenia magazynowo-gospodarcze (warsztaty, magazyny, garaże) oraz zaplanowano tu miejsce na szkółkę roślin oraz parkingi do obsługi ruchu turystycznego, zarówno dla samochodów osobowych jak i autokarów. W miesiącu marcu 2014r. Wnioskodawca wystąpił do nadzoru budowlanego o zamiarze podjęcia robót budowlanych dotyczących II etapu budowy Ogrodu Botanicznego - ww.

Od 2009r. rozpoczęto prace budowlane polegające na wykonaniu fragmentu kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. W kolejnym 2010r. wybudowano ogrodzenie części południowej. W tym samym roku nastąpiły pierwsze specjalistyczne nasadzenia. Lata 2011-2012 to dalsza budowa sieci wodno-kanalizacyjnej wraz ze zbiornikami wody do podlewania, wykonanie podbudowy pod główne drogi oraz nasadzenia specjalistyczne, w 2013 - dalsze prace polegające na wykonaniu podbudowy pod drogi i ścieżki oraz nasadzenia specjalistyczne, w 2014r. przewiduje się wykonanie robót zimnych pod budowę części alpinarium oraz zagospodarowanie działu roślin użytkowych wraz z budową ścieżek i pergoli.

Nadal trwa realizacja zadania inwestycyjnego pn. „….” w planach na dalsze lata działalności Wnioskodawca przewiduje się dalszą kontynuację zadania inwestycyjnego „…”. Planowane przeznaczenie ww. obiektu który powstanie z realizacji inwestycji pn. „…” zgodnie z decyzją Ministra Środowiska miało służyć działalności edukacyjno-naukowej oraz popularyzatorskiej o charakterze niekomercyjnym.

W dniu 05 listopada 2012r. Prezydent Miasta wydał zarządzenie o tym, że udostępnianie obiektu Ogrodu Botanicznego od dnia zakończenia budowy będzie dokonywane wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr177, poz. 1054, z późn. zm.)

Obecnie Wnioskodawca realizuje pierwszy etap budowy ogrodu botanicznego, nad którym patronat naukowy pełni Uniwersytet w K., po ukończeniu którego będzie ta część udostępniona zwiedzającym oraz będzie prowadzona działalność edukacyjno- popularyzatorska. Po ukazaniu się zarządzenia Prezydenta ww. podjęto decyzję, że udostępnianie zwiedzającym I części obiektu, oraz działalność edukacyjno-popularyzatorska będzie odbywać się odpłatnie (sprzedaż biletów).

Realizacja I etapu trwa nadal, ale równocześnie Wnioskodawca przystępuje wstępnie od marca 2014r. do realizacji II etapu budowy realizując zakres wymaganych pozwoleń i zawiadomień o zamiarze dalszej realizacji budowy Ogrodu Botanicznego. Efekt rzeczowy II etapu budowy Ogrodu Botanicznego w postaci budynków, laboratoriów, palmiami, budynków gospodarczych po zakończeniu budowy będzie udostępniany wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej (sprzedaż biletów, umowy najmu, dzierżawy) zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z 05 listopada 2012r. o udostępnianiu Ogrodu Botanicznego po zakończeniu jego budowy.

W 2012 Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „….” w drodze korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy oraz ustalenie okresu ponoszenia wydatków objętych ww. korektą. Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną IPTPP/443-963/12-4/AW, na podstawie której dokonał korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o VAT jednorazowo z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług ponoszonych przed dniem ich zmiany przeznaczenia do realizacji inwestycji ww. za okres od początku inwestycji tj. od 2004r. Zgodnie z ww. interpretacją od zakupów dokonywanych po zmianie przeznaczenia Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10 na bieżąco.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 30 sierpnia 2004r. w związku ze świadczeniem usług, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (wynajem pomieszczeń) oraz prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową podmiotowo zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa do realizacji których został powołany (Uchwała Rady Miasta Nr. ….) z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

Zadanie inwestycyjne pn. „….” było realizowane w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Miasta w latach 2004-2010, a następnie w ramach Wieloletniego Planu Finansowego w latach 2011-2014r. Zadanie inwestycyjne ww. było i jest realizowane z własnych środków miasta, bez udziału środków unijnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. „….” są wystawiane na Wnioskodawcę.

Właścicielem wszystkich powstałych efektów rzeczowych w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. „….” będzie Gmina, a Wnioskodawca jako jednostka budżetowa realizująca ww. zadanie będzie administratorem tych efektów rzeczowych. Efekty rzeczowe inwestycji uzyskane w ramach II etapu budowy Ogrodu Botanicznego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Udostępnienie efektów rzeczowych II etapu projektu będzie wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej, tj. sprzedaż biletów, umowy najmu, dzierżawy, zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 05 listopada 2012 r. o udostępnieniu Ogrodu Botanicznego po zakończeniu jego budowy. Według stanu prawnego na dzień 03 czerwca 2014 r. zgodnie z ustawą o VAT, obrót osiągać i deklarować, jak również podatek należny z tytułu ww. opłat za udostępnienie Ogrodu Botanicznego będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku dalszą realizacją budowy Ogrodu Botanicznego etap II, której efekty rzeczowe wymienione we wniosku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną na podstawie decyzji Prezydenta Miasta z 05 listopada 2012r. dotyczącej udostępniania Ogrodu Botanicznego po zakończeniu budowy, istnieje możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy od ponoszonych nakładów inwestycyjnych z tytułu realizacji II etapu inwestycji pn. „…”, ponieważ wydatki związane z realizacją II etapu i przyszłe przeznaczenie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższymi wyjaśnieniami w świetle obecnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce istnieje możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „….”, ponieważ poniesione wydatki dotyczące realizacji inwestycji w zakresie II etapu jak i przyszłe przeznaczenie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 30 sierpnia 2004r. Wnioskodawca od 2004r. realizuje zadanie inwestycyjne pn. „……..”.

Budowa obiektu podzielona jest na dwa etapy:

  • I etap obejmuje część ekspozycyjną, efektem rzeczowym ma być powstanie infrastruktury technicznej, dróg i ścieżek, oczek wodnych, oraz nasadzeń specjalistycznych, jego realizacja trwa nadal.
  • II etap obejmuje część kubaturową, efektem rzeczowym ma być powstanie budynków, magazynów, laboratoriów, palmiarni.

W drugim etapie budowy ogrodu botanicznego znajdą się także pomieszczenia magazynowo-gospodarcze (warsztaty, magazyny, garaże) oraz zaplanowano tu miejsce na szkółkę roślin oraz parkingi do obsługi ruchu turystycznego, zarówno dla samochodów osobowych jak i autokarów. W miesiącu marcu 2014r. Wnioskodawca wystąpił do nadzoru budowlanego o zamiarze podjęcia robót budowlanych dotyczących II etapu budowy Ogrodu Botanicznego - ww. W dniu 05 listopada 2012r. Prezydent Miasta wydał zarządzenie o tym, że udostępnianie obiektu Ogrodu Botanicznego od dnia zakończenia budowy będzie dokonywane wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług. Realizacja I etapu trwa nadal, ale równocześnie Wnioskodawca przystępuje wstępnie od marca 2014r. do realizacji II etapu budowy realizując zakres wymaganych pozwoleń i zawiadomień o zamiarze dalszej realizacji budowy Ogrodu Botanicznego. Efekt rzeczowy II etapu budowy Ogrodu Botanicznego w postaci budynków, laboratoriów, palmiami, budynków gospodarczych po zakończeniu budowy będzie udostępniany wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej (sprzedaż biletów, umowy najmu, dzierżawy) zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta. Zadanie inwestycyjne pn. „…….” było realizowane w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Miasta w latach 2004-2010, a następnie w ramach Wieloletniego Planu Finansowego w latach 2011-2014r. Zadanie inwestycyjne ww. było i jest realizowane z własnych środków miasta, bez udziału środków unijnych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji zadania inwestycyjnego są wystawiane na Wnioskodawcę. Właścicielem wszystkich powstałych efektów rzeczowych w ramach realizacji zadania inwestycyjnego będzie Gmina, a Wnioskodawca jako jednostka budżetowa realizująca ww. zadanie będzie administratorem tych efektów rzeczowych. Efekty rzeczowe inwestycji uzyskane w ramach II etapu budowy Ogrodu Botanicznego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Udostępnienie efektów rzeczowych II etapu projektu będzie wyłącznie na zasadzie odpłatnej sprzedaży opodatkowanej, tj. sprzedaż biletów, umowy najmu, dzierżawy, zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 05 listopada 2012r. o udostępnieniu Ogrodu Botanicznego po zakończeniu jego budowy. Według stanu prawnego na dzień 03 czerwca 2014 r. zgodnie z ustawą o VAT, obrót osiągać i deklarować, jak również podatek należny z tytułu ww. opłat za udostępnienie Ogrodu Botanicznego będzie Wnioskodawca.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca – efekty rzeczowe inwestycji uzyskane w ramach II etapu budowy Ogrodu Botanicznego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji II etapu przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją II etapu projektu pn. „….”, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty rzeczowe inwestycji uzyskane w ramach II etapu budowy Ogrodu Botanicznego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj