Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-300/14/BG
z 10 czerwca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 marca 2014 r. (data złożenia do tut. BKIP 10 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez wspólnika Spółki jawnej środków pieniężnych w wyniku likwidacji tej spółki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 marca 2014 r. złożono do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez wspólnika Spółki jawnej środków pieniężnych w wyniku likwidacji tej spółki.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W przyszłości zostanie wspólnikiem Spółki jawnej, powstałej z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W toku działalności Spółki jawnej mogą wystąpić sytuacje, które powodować będą jej rozwiązanie. Jeśli taka sytuacja nastąpi, przeprowadzona zostanie likwidacja Spółki jawnej, a jej majątek po spłaceniu zobowiązań oraz pozostawieniu odpowiednich kwot na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych zostanie podzielony pomiędzy wspólników, stosownie do postanowień umowy Spółki jawnej, tj. w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku Spółki jawnej.
Majątek Spółki jawnej przekazywany Wnioskodawcy oraz pozostałym wspólnikom w ramach procesu likwidacji stanowić mogą między innymi środki pieniężne. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych pieniędzy, jakie zostaną Wnioskodawcy przekazane przez Spółkę jawną w ramach procesu jej likwidacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę pieniędzy z tytułu likwidacji Spółki jawnej, której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, skutkować będzie dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu podatkowego?
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez niego pieniędzy z tytułu likwidacji Spółki jawnej, której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037, ze zm., dalej: „ksh”) osobowe spółki prawa handlowego, w tym spółka jawna, nie posiadają osobowości prawnej. Szczegółowe unormowania w zakresie likwidacji spółki jawnej zawarte zostały w Rozdziale 5 przepisów ksh. Zgodnie z art. 67 § 1 ksh, w przypadkach określonych w art. 58 tej ustawy należy przeprowadzić likwidację spółki chyba, że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.
Stosownie zaś do art. 58 ksh, rozwiązanie spółki powodują:
- przyczyny przewidziane w umowie spółki,
- jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,
- ogłoszenie upadłości spółki,
- śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,
- wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,
- prawomocne orzeczenie sądu.
Zgodnie z art. 82 § 2 ksh, majątek spółki jawnej pozostały po likwidacji dzieli się między jej wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy, spłaca się wspólnikom udziały, nadwyżkę zaś dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku spółki.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej „updop”), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Ponadto, w myśl art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów oraz udzielonych bonifikat i skont.
Jednakże, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a updop, z przychodów w sposób wyraźny wyłączono środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Powyższe oznacza, że otrzymanie środków pieniężnych w wyniku podziału majątku likwidacyjnego spółki osobowej przez osobę prawną nie skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę brzmienie przywołanych uregulowań, otrzymanie przez Wnioskodawcę, w związku z likwidacją Spółki jawnej pieniędzy nie będzie, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a updop, przychodem podlegającym opodatkowaniu.
Za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy przemawia nie tylko wykładnia językowa art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a updop, ale również jego wykładnia autentyczna. Przepisy te wprowadzone zostały ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 226, poz. 1478) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. W treści założeń do projektu w/w ustawy nowelizującej (założenia Ministerstwa Finansów z dnia 19 maja 2010 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) można przeczytać, co następuje:
W zakresie dotyczącym likwidacji spółki projekt zakłada zróżnicowanie zasad opodatkowania otrzymanego przez wspólnika likwidowanej spółki majątku, w zależności od tego, w jakiej formie majątek ten jest przez wspólnika otrzymywany - tj. w formie pieniężnej czy niepieniężnej. I tak, w przypadku otrzymania przez wspólnika:
- środków pieniężnych - ich wartość nie będzie stanowiła przychodu; przyjęcie tego rozwiązania zmierza do wyeliminowania podwójnego opodatkowania, na które wskazywało przywołane wyżej orzecznictwo. W związku z powyższym z przychodów podlegających opodatkowaniu wyłączono przychód odpowiadający wartości środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki;
- innych składników majątku - ich wartość będzie stanowiła przychód u wspólnika dopiero w momencie zbycia składnika majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki. Będzie to skutkowało opodatkowaniem faktycznie uzyskanego przychodu. Propozycja ta uwzględnia utrzymanie braku podmiotowości w podatku dochodowym spółek niebędących osobami prawnymi. Koncepcja opodatkowania faktycznie uzyskanego przychodu (w momencie jego realizacji np. sprzedaży) upraszcza system podatkowy.
Na gruncie updop zdaniem Wnioskodawcy jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 stycznia 2012 r. sygn. ILPB3/423-512/11-3/JG. Poprawność tego stanowiska znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, wydanych na gruncie art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012, poz. 361 ze zm., „updof”).
Ze względu na jednakowe - na gruncie updof oraz updop - zasady wyłączenia z zakresu przychodów środków pieniężnych uzyskanych w wyniku likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wykładnia dokonana w przytoczonych poniżej interpretacjach znajduje w pełni zastosowanie w niniejszej sprawie. Przykładowo w interpretacji z 4 lipca 2013 r. sygn. IBPBI/1/415-372/13/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym zarówno wykładnia literalna jak i autentyczna art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b Ustawy PIT, prowadzą do wniosku, iż otrzymanie przez Wnioskodawczynię w związku z likwidacją spółki jawnej pieniędzy oraz wierzytelności nie będzie powodować powstania przychodu podatkowego w PIT.
Podobne stanowisko wyraził:
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach:
- z 12 września 2013 r. sygn. IBPBI/1/415-586/13/AP,
- z 1 marca 2013 r. sygn. IBPBI/1/415-1519/12/SK,
- z 29 listopada 2012 r. sygn. IBPBI/1/415-1086/12/ŚS,
- z 22 marca 2012 r. sygn. IBPBI/1/415-1332/11/AB,
- z 27 maja 2011 r. sygn. IBPBI/l/415-284/11/HSt,
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach:
- z 20 września 2013 r. sygn. ILPB1/415-723/13-4/AP,
- z 9 lipca 2012 r. sygn. ILPB1/415-394/12-2/IM,
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach:
- z 5 października 2012 r. sygn. IPPB1/415-1155/12-2/MS,
- z 20 sierpnia 2012 r. sygn. IPPB1/415-756/12-2/ES,
- z 27 kwietnia 2012 r. sygn. IPPB1/415-357/12-2/EC,
- z 11 stycznia 2012 r. sygn. IPPB1/415-962/11-2/ES,
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji:
- z 28 marca 2012 r. sygn. IPTPB1/415-13/12-3/KSU,
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji:
- z 8 marca 2013 r. sygn. ITPBl/415-1303a/12/DP.
Reasumując, zarówno wykładnia literalna jak i autentyczna art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a updop prowadzą do wniosku, że otrzymanie przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki jawnej pieniędzy nie będzie powodować dla Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.