Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-224/14/ICz
z 5 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014r. (data wpływu 5 marca 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji jest spółką prawa handlowego z większościowym udziałem gminy Ż.. W ramach działalności statutowej jednostka świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla gminy Ż. oraz zbiorowego odprowadzania ścieków dla gmin: Ż., R., L., K., Ł., J. i G. Ceny w zakresie zaopatrzenia w wodę zatwierdzane są przez gminę Ż., natomiast kompetencje gmin w zakresie zatwierdzania cen za ścieki oraz ustalania dopłat do cen ścieków dla poszczególnych grup taryfowych zostały przekazane Związkowi Międzygminnemu ds. Ekologii w Ż.

Uchwałą Rady Gminy Ż. nr ...Rady Miejskiej w Ż. zatwierdzona została taryfa dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz Uchwałą Nr … Rady Miejskiej w Ż. ustalona została dopłata do ceny wody dla grupy taryfowej "gospodarstwa domowe". Zgodnie z zawartym pomiędzy MPWiK a Gminą Ż. porozumieniem dopłaty są przekazywane do Spółki w 12 ratach miesięcznych, a ostateczne rozliczenie jej kwoty nastąpi w oparciu o ilościowe rozliczenie sprzedaży wody dla tej grupy taryfowej za rok 2014.

Uchwałą Zgromadzenia Związku Międzygminnego ds. Ekologii nr … zatwierdzone zostały taryfy dla zbiorowego odprowadzania ścieków w gminach: Ż., R.-W., L., K., Ł., J. i G. oraz Uchwałą nr … ustalone zostały dopłaty do cen ścieków dla wszystkich taryfowych grup odbiorców ustalone w różnych wysokościach dla poszczególnych gmin. Zgodnie z zawartym pomiędzy MPWiK a Związkiem Międzygminnym ds. Ekologii porozumieniem dopłaty są przekazywane do Spółki w 12 ratach miesięcznych, a ostateczne rozliczenie kwot dopłat zostanie sporządzone w oparciu o ilościowe zestawienie sprzedaży zrealizowanej w roku 2014 dla poszczególnych gmin.

Zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartych porozumień, Spółka otrzymuje co miesiąc przelew środków z dopłat od Gminy Ż. oraz Związku Międzygminnego ds. Ekologii. Ceny usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla poszczególnych grup taryfowych w ww. gminach stanowią różnicę pomiędzy uchwaloną ceną taryfową a ustaloną dopłatą jednostkową wynikającą z uchwał.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko jednostki, zgodnie z którym kwoty dopłat przekazywanych przez gminę Ż. oraz Związek Międzygminny ds. Ekologii, stanowiących dla Spółki obrót podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, nie wymagają udokumentowania fakturą zgodnie z art. 106b ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymanie przez Spółkę dopłat do cen wody i ścieków zgodnie z zawartymi porozumieniami nie wymaga udokumentowania fakturą zgodnie z art. 106b ustawy o VAT. W myśl ust. 1 powołanego przepisu podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców. Dopłata przekazywana jest przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. W wykonaniu tego przepisu Spółka otrzymuje dopłaty na podstawie podjętych uchwał oraz podpisanych w ich konsekwencji porozumień.

Spółka nie świadczy na rzecz gminy Ż. oraz Związku Międzygminnego ds. Ekologii żadnej z czynności określonej art. 106b ust. 1 ustawy o VAT. Również nie mają do opisywanej sytuacji zastosowania pozostałe uregulowania art. 106b.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W myśl powyższego przepisu Spółka traktuje otrzymane dopłaty jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dopłatą a ceną finalną dla odbiorców usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT jednostka rozpoznaje obowiązek podatkowy w momencie otrzymania kwoty dopłaty na rachunek bankowy. Do końca ubiegłego roku Spółka sporządzała faktury wewnętrzne dokumentujące otrzymanie dotacji. Począwszy od stycznia bieżącego roku jednostka wylicza podatek należny VAT od otrzymanych dopłat w oparciu o "dokument wewnętrzny" celem ujęcia podatku należnego w księgach rachunkowych stanowiących podstawę sporządzenia deklaracji VAT. Zdaniem wnioskodawcy otrzymane kwoty dopłat nie mogą zostać udokumentowane fakturami określonymi w art. 106b ustawy o VAT, gdyż stałoby to w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazu wynikającego z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji jest spółką prawa handlowego z większościowym udziałem gminy Ż.. W ramach działalności statutowej jednostka świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla gminy Ż. oraz zbiorowego odprowadzania ścieków dla gmin.

Ceny w zakresie zaopatrzenia w wodę zatwierdzane są przez gminę Ż., natomiast kompetencje gmin w zakresie zatwierdzania cen za ścieki oraz ustalania dopłat do cen ścieków dla poszczególnych grup taryfowych zostały przekazane Związkowi Międzygminnemu ds. Ekologii w Ż.

Uchwałą Rady Gminy zatwierdzona została taryfa dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz Uchwałą ustalona została dopłata do ceny wody dla grupy taryfowej "gospodarstwa domowe".

Uchwałą Zgromadzenia Związku Międzygminnego ds. Ekologii zatwierdzone zostały taryfy dla zbiorowego odprowadzania ścieków w gminach oraz Uchwałą ustalone zostały dopłaty do cen ścieków dla wszystkich taryfowych grup odbiorców ustalone w różnych wysokościach dla poszczególnych gmin.

Zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartych porozumień, Spółka otrzymuje co miesiąc przelew środków z dopłat od Gminy Ż. oraz Związku Międzygminnego ds. Ekologii. Ceny usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla poszczególnych grup taryfowych w ww. gminach stanowią różnicę pomiędzy uchwaloną ceną taryfową a ustaloną dopłatą jednostkową wynikającą z uchwał.

Na podstawie tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii dokumentowania otrzymywanych od Gminy czy też od Związku Międzygminnego ds. Ekologii dopłat, które dla Wnioskodawcy stanowią obrót podlegający opodatkowaniu.

Przywołany wcześniej przepis art. 106b ust. 1 ustawy o VAT wskazuje w jakich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury.

Obowiązek ten występuje w sytuacji dokonania sprzedaży jak również innych czynności wskazanych w tym przepisie.

Należy zauważyć, że w okolicznościach przedstawionych w przedmiotowej sprawie przekazywane Wnioskodawcy przez Gminę dopłaty do ceny wody dla grupy taryfowej „gospodarstwa domowe” a także przez Związek Międzygminny ds. Ekologii dopłaty do cen ścieków dla wszystkich taryfowych grup odbiorców w poszczególnych gminach, nie stanowią zapłaty za wykonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów przekazujących ww. dopłaty odpłatnych czynności, które rodziłyby obowiązek dokumentowania ich fakturą VAT.

Należy podkreślić, że celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.

Konieczność opodatkowania wskazanych dopłat wynika z treści przywołanego wcześniej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, z którego wynika, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, przy czym moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić zgodnie z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, że przekazywane Wnioskodawcy dopłaty nie stanowią zapłaty z tytułu sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz ww. Gminy i Związku Międzygminnego ds. Ekologii, ich otrzymania nie należy dokumentować fakturą VAT. Tego typu czynność potwierdza się innymi dokumentami, np. notą księgową lub innym dowodem księgowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 330).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym w pytaniu Wnioskodawcy, a tym samym rozstrzyga wyłącznie kwestię dotyczącą zasadności dokumentowania otrzymywanych dopłat od Gminy oraz Związku Międzygminnego ds. Ekologii. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii uznania czy otrzymywane dopłaty stanowią dopłatę do ceny świadczonych usług, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj