Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-160b/14/AK
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnej budowy Strażnicy na rzecz jednostki PSP oraz realizacji inwestycji drogowych na rzecz właścicieli gruntów a także prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z zakupem sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany jednostce oraz od wydatków poniesionych na budowę Strażnicy i realizację inwestycji drogowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnej budowy Strażnicy na rzecz jednostki PSP oraz realizacji inwestycji drogowych na rzecz właścicieli gruntów a także prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z zakupem sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany jednostce oraz od wydatków poniesionych na budowę Strażnicy i realizację inwestycji drogowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje inwestycję polegającą na budowie, a w przyszłości eksploatacji terminalu do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (dalej: Terminal), która to inwestycja wymaga spełnienia specjalnych wymogów bezpieczeństwa, w tym ochrony przeciwpożarowej (dalej: ppoż.).

Z uwagi na charakter inwestycji Spółka nie ma możliwości i nie zakłada prowadzenia działalności operacyjnej do czasu zakończenia inwestycji i oddania Terminalu do eksploatacji. Tym samym w chwili obecnej cała jej aktywność skoncentrowana jest wyłącznie na przygotowaniu inwestycji do realizacji, w tym również na zapewnieniu odpowiedniej ochrony ppoż. Terminalowi. Po zakończeniu inwestycji Spółka rozpocznie działalność operacyjną w zakresie regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w oparciu o infrastrukturę techniczną Terminalu.

Elementem koniecznym do realizacji budowy Terminalu jest przebudowanie układu drogowego znajdującego się poza terenem należącym do Spółki. Zgodnie z art. 16 ust. l ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Terminal zlokalizowany jest pomiędzy ulicą „K” (od strony wschodniej) i terenami kolejowymi (od strony południowej i zachodniej), zaś od strony północnej graniczy on z terenami portu. W dniu 15 lipca 2009 r. Spółka zawarła z Prezydentem Miasta porozumienie o współdziałaniu w realizacji budowy drogi. Na mocy § 2 ust. 1 tego porozumienia, Spółka zobowiązana jest do przebudowy biegnącej wzdłuż terenu Terminala ulicy „K” z przekwalifikowaniem z kategorii F (zamknięty) na kategorię A (ogólnodostępny), przejazdu kolejowego łączącego ulicę „B” z ulicą „K” oraz budowy parkingu i zejścia na plażę (dalej łącznie: Inwestycje).

Ponadto, projekt budowlany Terminalu wymaga uzgodnienia z Państwową Strażą Pożarną (dalej: PSP), w celu potwierdzenia zgodności zawartych w nim rozwiązań z wymaganiami ochrony ppoż. Istotnym jest, iż Spółka nie uzyska pozwolenia na użytkowanie Terminalu po jego wybudowaniu, jeśli nie zapewni odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przedmiotowej inwestycji w trakcie jej rozruchu, a w przyszłości eksploatacji, wynikającego z właściwych przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232, z późn. zm.).


W trakcie rozmów z PSP nad uzgodnieniem projektu budowlanego ustalono, że w celu zapewnienia inwestycji odpowiedniego poziomu ochrony ppoż. Spółka mogłaby:


  • utworzyć zakładową straż pożarną, lub
  • powierzyć obowiązki związane z zapewnieniem ochrony ppoż. Terminalowi jednostce PSP w mieście (dalej: Jednostka), która zastąpiłaby w działaniach zakładową straż pożarną Spółki.


Z przeprowadzonej analizy ekonomicznej wynika, iż rozwiązanie zakładające utworzenie własnej zakładowej straży pożarnej wymagałoby poniesienia przez Spółkę bardzo wysokich nakładów finansowych związanych nie tylko z utworzeniem, ale również z późniejszym utrzymaniem na terenie Terminalu jednostki ratowniczo-gaśniczej.

W związku z powyższym Spółka podjęła rozmowy z PSP o wdrożeniu drugiego z rozważanych rozwiązań, o których mowa powyżej, tj. powierzeniu obowiązków związanych z zapewnieniem ochrony ppoż. Terminalowi jednostce PSP w mieście. Należy przy tym wskazać, iż przejęcie przez Jednostkę obowiązków zakładowej straży pożarnej Spółki wymagać będzie utworzenia przez PSP jednostki ratowniczo-gaśniczej w pobliżu realizowanej przez Spółkę inwestycji.


Jednocześnie z uwagi na fakt, iż PSP nie posiada na ten cel wystarczających środków finansowych, Spółka byłaby zobowiązana do:


  • budowy strażnicy wraz z niezbędną infrastrukturą (dalej: Strażnica) oraz
  • zakupu sprzętu ochrony przeciwpożarowej.


Zakupiony przez Spółkę sprzęt ochrony przeciwpożarowej zostanie następnie - na mocy stosownego porozumienia - przekazany nieodpłatnie na własność Jednostce. Strażnica zostanie przy tym wybudowana przez Spółkę, tj. Spółka (i jedynie Spółka) będzie ponosić koszty budowy Strażnicy. Strażnica zostanie wybudowana na gruncie należącym do Jednostki.

Sprzęt ochrony przeciwpożarowej, którego zakup Spółka rozważa, to m.in.: pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne, działka wodno-pianowe, generator pianowy, kamera termowizyjna, odzież specjalna, pompa, łódź do działań na morzu, tj. towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Jedynym celem budowy Strażnicy oraz przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce, z perspektywy Spółki, będzie zapewnienie ochrony ppoż. realizowanej inwestycji, a tym samym spełnienie warunków umożliwiających uzyskanie pozwolenia na użytkowanie Terminalu. Mogą przy tym potencjalnie mieć miejsce sytuacje, w których Jednostka w danych okolicznościach wykorzysta Strażnicę oraz przedmiotowy sprzęt również w sytuacjach niezwiązanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym Spółki, na przykład przy prowadzeniu akcji ratowniczych na terenie miasta.

Po ukończeniu prac związanych z budową, Strażnica będzie stanowić własność Jednostki, natomiast Inwestycje stanowić będą własność właścicieli gruntów, na których zostaną one zrealizowane.

Przepisy ustawy o drogach publicznych nie przewidują żadnego wynagrodzenia dla inwestorów z tytułu realizowanych przez nich prac. Spółka nie otrzyma zatem żadnego wynagrodzenia z tytułu prac związanych z realizacją Inwestycji od właścicieli gruntów, na których te Inwestycje zostaną zrealizowane. Podobnie, w przypadku Strażnicy i sprzętu ochrony przeciwpożarowej, Spółka nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Jednostki.

Wydatki na zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej, budowę Strażnicy oraz realizację Inwestycji zostaną poniesione przez Spółkę wyłącznie w związku z budową Terminalu. Wydatki te nie zostałyby poniesione, gdyby nie podjęto decyzji o budowie Terminalu, a bez ich poniesienia oddanie Terminalu do używania nie byłoby możliwe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy nieodpłatna budowa przez Spółkę Strażnicy na rzecz Jednostki będzie podlegać opodatkowaniu VAT?
  2. Czy nieodpłatna realizacja przez Spółkę Inwestycji na rzecz właścicieli gruntów, na których Inwestycje te będą zrealizowane, będzie podlegać opodatkowaniu VAT?
  3. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo od odliczenia VAT od wydatków poniesionych na zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany Jednostce?
  4. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na budowę Strażnicy oraz realizację Inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Nieodpłatna budowa Strażnicy na rzecz Jednostki nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.
  2. Nieodpłatna realizacja Inwestycji na rzecz właścicieli gruntów, na których Inwestycje te będą zrealizowane, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.
  3. Spółce będzie przysługiwało prawo od odliczenia VAT od wydatków poniesionych na zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany Jednostce.
  4. Spółce będzie przysługiwało prawo od odliczenia VAT od wydatków poniesionych na budowę Strażnicy oraz realizację Inwestycji.


Ad 1. i Ad 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Natomiast na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


W myśl art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług podlega VAT tylko wówczas, gdy nie ma związku z działalnością przedsiębiorstwa. Za usługi niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, iż budowa Strażnicy oraz realizacja Inwestycji, zostaną dokonane w celach bezpośrednio związanych z działalnością gospodarczą Spółki, którą jest budowa i eksploatacja Terminalu. Spółka zobowiązana jest bowiem do zapewnienia odpowiedniego poziomu ppoż. budowanemu przez nią Terminalowi, zaś budowa Strażnicy została wskazana jej przez PSP jako możliwy sposób na zapewnienie tejże ochrony. Wykonanie Inwestycji wynika natomiast z faktu, iż elementem koniecznym do realizacji budowy Terminalu jest przebudowanie układu drogowego znajdującego się w jego bezpośrednim sąsiedztwie i zapewniającego do niego dojazd/dostęp, a więc umożliwiającego prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie Terminalu.

Zdaniem Spółki, budowa Strażnicy na rzecz Jednostki oraz realizacja Inwestycji na rzecz właścicieli gruntów, na których Inwestycje te będą zrealizowane jest niezbędne, by po ukończeniu budowy Terminalu Spółka mogła prowadzić działalność gospodarczą polegającą na jego eksploatacji. Tym samym działania te będą służyły wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym nieodpłatna budowa Strażnicy na rzecz Jednostki oraz nieodpłatna realizacja Inwestycji na rzecz właścicieli gruntów, na których Inwestycje te będą zrealizowane nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, na przykład:


  • w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-359/13-2/JL, w której organ podatkowy stwierdził, iż: „Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. (...) Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje, bowiem ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki związane z nabyciem towarów i usług służą wyłącznie do przebudowy układu drogowego. Droga publiczna po wybudowaniu będzie umożliwiała dostęp do dworca. Jak wskazał Wnioskodawca, cała inwestycja przebudowy D związana jest z działalnością Wnioskodawcy w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - najem oraz dzierżawa powierzchni, dostawa mediów oraz usługi reklamowe. Realizacja przedmiotowej inwestycji drogowej służy uzyskaniu przez Spółkę korzyści w postaci przyszłych przychodów w obiekcie dworca, osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym należy uznać, iż towary oraz usługi zakupione w celu realizacji inwestycji drogowej mają związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo, stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury drogowej, mimo nieodpłatnego przekazania tych nakładów na rzecz gminy":
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-210/13-4/JSIC, w której organ podatkowy stwierdził, że: „(...) realizacja przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy inwestycji obejmującej przebudowę pasa drogowego dróg publicznych położonego na gruncie gminnym w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy, jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług";
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-13/13-6/BM, w której organ podatkowy orzekł: „Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi nabyte w celu przesunięcia linii energetycznej są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy. Tym samym odliczenie przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturach za przesunięcie linii należy uznać za prawidłowe."


Ad 3. i Ad 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika należy stwierdzić, iż kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy VAT nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Jak wskazano we wniosku, Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W ocenie Spółki, wydatki na zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej oraz wydatki związane z budową Strażnicy i realizacją Inwestycji będą w sposób pośredni związane z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych. Będą one bowiem służy uzyskaniu przez Spółkę korzyści w postaci przyszłych przychodów związanych z eksploatacją Terminalu, osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Bez poniesienia wskazanych powyżej wydatków Spółka nie uzyskałaby pozwolenia na użytkowanie Terminalu, a tym samym nie byłoby możliwe osiąganie przez nią przychodów z jego eksploatacji.


Z tych też względów, zdaniem Spółki, będzie przysługiwało jej prawo od odliczenia VAT od wydatków poniesionych na:


  • zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany Jednostce,
  • budowę Strażnicy oraz realizację Inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że kwestie dotyczące braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz jednostki PSP na cele ochrony przeciwpożarowej oraz stawki podatku obowiązującej dla tej czynności, rozstrzygnięte zostały w interpretacji nr ... .


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj