Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-429/14/MU
z 4 lipca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, jako jednostka obsługująca szkoły powiatu została obligowana wyrokiem sądu do wypłaty dodatku wiejskiego z odsetkami ustawowymi. Zgodnie z powyższym zasądzona kwota została wypłacona wraz z odsetkami. Od zasądzonych odsetek został pobrany podatek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatek wiejski jest przeznaczony dla nauczycieli zatrudnionych na terenach wiejskich. Jest to świadczenie ze stosunku pracy o charakterze socjalnym wypłacane na koniec miesiąca. Stanowi przychód, ale nie wchodzi w skład wynagrodzenia dla nauczycieli.
Wobec powyższego zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca prawidłowo pobrał i odprowadził podatek dochodowy od osób fizycznych od odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty dodatku wiejskiego?
Dodatek wiejski jest wypłacany na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1992 Karta Nauczyciela (Dz. U z 2006 Nr 97, poz. 674). Chociaż stanowi przychód ze stosunku pracy niemniej jednak jest dodatkiem socjalnym, który nie wchodzi w skład wynagrodzenia nauczycieli i nie uwzględnia się go przy ustaleniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe było opodatkowanie wypłaconych odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty dodatku wiejskiego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. Zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 1 zaliczono stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
Natomiast definicję przychodów ze stosunku pracy ustawodawca zawarł w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ustawy).
Z wyżej wymienionych przepisów, jednoznacznie wynika, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszystkie świadczenia otrzymane przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 95 ww. ustawy wolne od podatku są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, tj. stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty.
W świetle powołanego przepisu o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia decyduje spełnienie łącznie dwóch przesłanek dotyczących:
- źródła przychodu, do którego kwalifikowane jest świadczenie oraz
- nieterminowości jego zapłaty.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako jednostka obsługująca szkoły powiatu została obligowana wyrokiem sądu do wypłaty dodatku wiejskiego z odsetkami ustawowymi. Zgodnie z powyższym zasądzona kwota została wypłacona wraz z odsetkami. Od zasądzonych odsetek został pobrany podatek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatek wiejski jest przeznaczony dla nauczycieli zatrudnionych na terenach wiejskich. Jest to świadczenie ze stosunku pracy o charakterze socjalnym wypłacane na koniec miesiąca. Stanowi przychód, ale nie wchodzi w skład wynagrodzenia dla nauczycieli.
Uwzględniając powyższe wskazać należy, że dodatek wiejski, nawet niebędący nominalnym składnikiem wynagrodzenia, odpowiada pojęciu „różnego rodzaju dodatków” i stanowi przychód ze stosunku pracy, o jakim mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym należy uznać, że odsetki od dodatku wiejskiego naliczone z tytułu nietrmnionowej wypłaty zasądzonego dodatku wiejskiego, mającego swe żródło w stosunku pracy, łączącego pracodawcę z pracownikiem (nauczycielem), stanowiącego przychód określony w art. 12 ust. 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca postąpił nieprawidłowo pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty dodatku wiejskiego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.