Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-76/12/JK
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-76/12/JK
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
stawki podatku
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Zakres stawki podatku na gaz propan-butan przeznaczony do produkcji aerozoli oraz obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku na gaz propan-butan przeznaczony do produkcji aerozoli oraz obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku na gaz propan-butan przeznaczony do produkcji aerozoli oraz obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyrobów klasyfikowany do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, miedzy innymi, produkcji mydła, detergentów, środków myjących i czyszczących. Większość tych środków znajduje się w pojemnikach aerozolowych. Aerozole dotychczas były napełniane przez firmę zewnętrzną. Z uwagi na znaczne koszty Zainteresowany zdecydował się napełniać opakowania we własnym zakresie. W tym celu Wnioskodawca nabył linię do napełniania aerozoli oraz zainstalował naziemną instalację gazową wraz z układem pompowym. Aerozole składają się z płynu właściwego (np. środka czyszczącego) i gazu, którego jedynym zadaniem jest wypchnięcie płynu właściwego pod ciśnieniem z opakowania, po naciśnięciu dyszy aerozolu. Wskazany gaz to różne mieszanki gazu propan - butan w jakości kosmetycznej, czy też propan - butan izobutan (kody CN 2711 19 00 i 2711 13 97). Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy gaz nie będzie służył ani do celów napędowych, ani do celów opałowych, nie będzie też dodatkiem lub domieszką w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Przeznaczeniem gazu będzie wyłącznie wypychanie substancji właściwej (np. środka czyszczącego) z opakowań. Zainteresowany otrzymał potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego od właściwego naczelnika urzędu celnego.

Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że wyroby, które powstają w toku produkcji są klasyfikowane do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy gaz opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku i używany w celach tam wskazanych podlega opodatkowaniu akcyzą wstawce 0 zł...
  2. Czy Wnioskodawca dokonujący zakupu gazu opisanego w stanie faktycznym używanego w celach tam wskazanych musi prowadzić skład podatkowy, o którym mowa w przepisach ustawy o podatku akcyzowym...


Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy gaz używany w celu wskazanym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą. Zainteresowany wskazuje przy tym, iż zgodnie ze wskazanym przepisem stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Zdaniem Wnioskodawcy, gaz używany do wypychania innej substancji z pojemnika nie znajduje się w katalogu, o którym mowa w art. 89 ust. 2, tj. nie jest to wyrób energetyczny wskazany w art 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Ponadto, gaz ten spełnia pozostałe wymogi wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy. Zdaniem Zainteresowanego, nie stanowi bowiem substancji, która ze względu na przeznaczenie - cele opałowe/napędowe/dodatki/domieszki - podlegałaby opodatkowaniu według stawki innej niż 0 zł.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, produkcja wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10 z udziałem przedmiotowego gazu nie powoduje obowiązku wykonywania tych czynności w składzie podatkowym. Zainteresowany nabywający gaz opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku używanego w celach tam wskazanych nie musi prowadzić składu podatkowego określonego w przepisach w ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że zgodnie z art. 47 ust. 1 wskazanej ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli zatem wskazany gaz podlega opodatkowaniu stawką 0 zł, to produkcja wyrobów z jego udziałem, które same w sobie nie stanowią wyrobów akcyzowych nie musi odbywać się w składzie podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwana ustawą, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.


W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:


  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych.


Z kolei, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy, stawki akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:


  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:


    1. skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
    2. w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

  2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:


    1. biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
    2. wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł.


Z kolei, stawki akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) - art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca produkuje między innymi mydła, detergenty, środki myjące i czyszczące. Większość tych środków znajduje się w pojemnikach aerozolowych. Zainteresowany nabył linię do napełniania aerozoli oraz zainstalował naziemną instalację gazową wraz z układem pompowym. Aerozole składają się z płynu właściwego (np. środka czyszczącego) i gazu, którego zadaniem jest wypchnięcie płynu właściwego pod ciśnieniem z opakowania po naciśnięciu dyszy aerozolu. Wskazany gaz to różne mieszanki gazu propan - butan w jakości kosmetycznej, czy też propan - butan izobutan (kod CN 2711 19 00 i 2711 13 97). Wnioskodawca poinformował dodatkowo, że wyroby, które powstają w toku produkcji są klasyfikowane do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą stosowania stawki podatku dla gazu zużywanego do produkcji aerozoli i konieczności produkcji wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10 w składzie podatkowym.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że przedmiotowy gaz zużywany do produkcji aerozoli objęty jest stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Powyższe wynika z faktu, iż jest on wyrobem energetycznym innym niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczonym do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto, Wnioskodawca w związku z produkcją wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3402 20 90 i 3402 90 10 nie musi posiadać statusu składu podatkowego. Powyższe wynika z faktu, iż w wyniku opisanego procesu produkcji z udziałem przedmiotowego gazu Zainteresowany otrzymuje wyrób nieakcyzowy. Podkreślić przy tym należy, iż celem funkcjonowania instytucji składu podatkowego nie jest sprawowanie nadzoru nad wyrobami nieakcyzowymi.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj