Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-403/14/MN
z 7 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 14 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) oraz pismem z 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych oraz okresu w którym podatek ten może być odliczony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych oraz okresu w którym podatek ten może być odliczony. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) oraz pismem z 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 14 maja 2014 r.):

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje inwestycje pn. „xxx”. W ramach tej inwestycji będą wykonywane roboty wewnątrz budynku polegające na przebudowie zaplecza, korytarza, a także wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów zewnętrznych, wykonanie nowego pokrycia dachowego, ocieplenie budynku, wykonanie nowych instalacji elektrycznych, sanitarnych, co. Pierwsza faktura za wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku była w 2011 r. i wydatek z tego tytułu został poniesiony w sierpniu 2011 r. Obecnie na roboty ogłoszony został przetarg i zostanie wyłoniony wykonawca. Zgodnie z przyjętymi założeniami termin zakończenia robót przewidywany jest na 31 października 2014 r. Po zakończeniu robót o wartość inwestycji zwiększona zostanie wartość budynku. Wartość inwestycji przekracza kwotę 15.000 złotych. Budynek, w którym realizowana jest inwestycja oddany jest w użytkowania na podstawie umów użyczenia stowarzyszeniu Klub Sportowy P. oraz Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury. Z klubem sportowym Progres umowa została zawarta w sierpniu 2012 r. na czas nieokreślony, do użytkowania oddano część budynku wraz gruntem oraz boisko sportowe, przedmiot użyczenia użytkownik wykorzystuje do realizacji swoich celów statutowych. Klub Sportowy jako użytkownik ponosi na rzecz użyczającego (gminy) opłatę za media (energia elektryczna, gaz). Pozostała część budynku oddana jest w używanie Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury na prowadzenie biblioteki, który również ponosi na rzecz użyczającego (gminy) opłatę za media (energia elektryczna, gaz). Tak wiec cały obiekt oddany jest w odpłatne użyczenie. Po zakończeniu inwestycji przedmiotowy budynek w związku z tym, że umowy zawarte są na czas nieoznaczony będzie wykorzystywany w taki sam sposób i na takich samych zasadach. Na opłaty za media Gmina wystawia faktury i odprowadza podatek VAT. W tym zakresie Gmina otrzymała indywidualną interpretację IBPP1/443-672/12/LSz z dnia 26 września 2012 r., która to potwierdza że przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. l pkt 1 w związku z art. 8 ust. l ustawy o VAT. A jako odpłatność za usługę użyczenia należy uznać wyłącznie kwoty pobierane z tytułu dostaw mediów (wody, energii, gazu), na gruncie przepisów o podatku VAT w zakresie określenia czy dana czynność podlega opodatkowaniu nie jest istotna nazwa zastosowana przez świadczącego usługę lecz to czym dana czynność jest w rzeczywistości. Reasumując przedmiotowe użyczenie jest usługą odpłatną podlegającą opodatkowaniu. W 2014 r. Gmina podpisała z Samorządem Województwa umowę o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007–2013”. Gminie zostanie udzielone dofinansowanie w wysokości maksymalnie do 75% kosztów kwalifikowanych.

W związku z tym Gmina zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w których powstało prawo do obniżenia tj. sierpień 2011 r. bowiem w 2011 r. nie dokonała odliczenia VAT z faktury za wykonanie projektu mimo że obiekt służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Gmina zamierza również odliczać podatek od faktur za roboty budowlane, które będą wykonywane w bieżącym roku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w momencie poniesienia przez Gminę pierwszego wydatku (dokonania pierwszego zakupu) w związku z realizowaną inwestycją „xxx” (tj. faktura otrzymana 8 sierpnia 2011 r. za wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku) cały budynek był w tym czasie odpłatnie udostępniany dla Klubu Sportowego w K. (na podstawie zawartej między Gminą a Klubem Sportowym umowy). Gmina dokonała więc tego zakupu z zamiarem wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych. Od sierpnia 2012 r. nastąpiła zmiana tj. wprawdzie budynek nadal w całości jest odpłatnie udostępniany przez Gminę, ale tylko część budynku udostępniana jest dla Klubu Sportowego (w sierpniu 2012 r. Gmina podpisała nową umowę z Klubem Sportowym P.) natomiast cała pozostała część budynku jest odpłatnie udostępniana dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury na prowadzenie biblioteki (umowa między Gminą a MGOK zawarta została w 2012 r.). W celu realizacji opisanej we wniosku inwestycji Gmina dokonuje zakupu towarów, usług udokumentowanych fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Gmina rozlicza się składając do Urzędu Skarbowego comiesięczną deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że obiekt w którym prowadzona jest przedmiotowa inwestycja służy czynnościom opodatkowanym to Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, w przypadku faktury z 2011 r. poprzez dokonanie korekty do m-ca sierpnia 2011 r. a w 2014 r. w miesiącach w których prawo do odliczenia powstanie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 27 maja 2014 r.):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki są spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. l ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach przedmiotowego zadania, skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, uiszcza VAT należny z tytułu de facto odpłatnego udostępniania obiektu, to ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt l lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a –powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. W przypadku gdy podatnik nie zrobił tego ww. okresie to stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. A gdy nie skorzystał z tego prawa w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy to może dokonać korekty na podstawie art. 86 ust. 13. W zakresie korekty podatku od towarów i usług art. 86 ust. 13 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a. W świetle powyższych przepisów zdaniem Gminy może ona obecnie dokonać obniżenia kwoty podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji za m-c sierpień 2011 r., w którym to prawo do odliczenia powstało (w stosunku do faktury za dokumentację). Natomiast w 2014 r. może z faktur otrzymywanych za roboty budowlane dotyczące przedmiotowej inwestycji odliczać podatek na bieżąco zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 21 października 2013 r. nr ILPP1/443-654/13-6/AI, w której to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w podobnej sprawie uznał, że ,,…z uwagi na związek poniesionych wydatków bieżących oraz przyszłych inwestycyjnych dotyczących obiektów z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w całości”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz.Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami, oraz sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje inwestycje pn. „xxx”. W ramach tej inwestycji będą wykonywane roboty wewnątrz budynku polegające na przebudowie zaplecza, korytarza, a także wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, remont schodów zewnętrznych, wykonanie nowego pokrycia dachowego, ocieplenie budynku, wykonanie nowych instalacji elektrycznych, sanitarnych, co. Pierwsza faktura za wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku była w 2011 r. i wydatek z tego tytułu został poniesiony w sierpniu 2011 r. Obecnie na roboty ogłoszony został przetarg i zostanie wyłoniony wykonawca. Zgodnie z przyjętymi założeniami termin zakończenia robót przewidywany jest na 31 październik 2014 r.

W momencie poniesienia przez Gminę pierwszego wydatku (dokonania pierwszego zakupu) w związku z realizowaną inwestycją „xxx” (tj. faktura otrzymana 8 sierpnia 2011 r. za wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku) cały budynek był w tym czasie odpłatnie udostępniany dla Klubu Sportowego w K. (na podstawie zawartej między Gminą a Klubem Sportowym umowy). Gmina dokonała więc tego zakupu z zamiarem wykorzystywania go do wykonywania czynności opodatkowanych. Od sierpnia 2012 r. nastąpiła zmiana tj. wprawdzie budynek nadal w całości jest odpłatnie udostępniany przez Gminę, ale tylko część budynku udostępniana jest dla Klubu Sportowego (w sierpniu 2012 r. Gmina podpisała nową umowę z Klubem Sportowym P.) natomiast cała pozostała część budynku jest odpłatnie udostępniana dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury na prowadzenie biblioteki (umowa między Gminą a MGOK zawarta została w 2012 r.). Po zakończeniu inwestycji przedmiotowy budynek w związku z tym, że umowy zawarte są na czas nieoznaczony będzie wykorzystywany w taki sam sposób i na takich samych zasadach. W celu realizacji opisanego we wniosku projektu Gmina dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Gmina zamierza dokonać odliczenia podatku naliczonego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w których powstało prawo do obniżenia tj. sierpień 2011 r. bowiem w 2011 r. nie dokonała odliczenia VAT z faktury za wykonanie projektu mimo że obiekt służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Gmina zamierza również odliczać podatek od faktur za roboty budowlane, które będą wykonywane w bieżącym roku.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że obiekt już w momencie dokonania pierwszego zakupu jak i obecnie służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Gmina podpisała z Klubem Sportowym P. oraz Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury umowy na mocy których udostępniła im ten budynek w zamian za opłaty za media (energia elektryczna, woda, gaz).

Wskazać należy, że strony stosunku cywilnoprawnego mogą w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do rozliczenia kosztów korzystania z obiektu. Ww. kwota opłat z tytułu zwrotu kosztów za korzystanie z obiektu i jego wyposażenia jest należnością Wnioskodawcy, wynikającą z umowy na podstawie, której doszło do udostępnienia obiektu. A zatem stanowi to zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy jednakże zaznaczyć, że postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Wobec powyższego w ocenie tut. Organu w omawianej sprawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, a zatem do czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z przebudową i remontem budynku Domu Sportu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w tej części jest prawidłowe.

Kwestia terminów, w których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego uregulowana jest w następujący sposób:

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (...).

Według ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do ust. 13 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Powyższe przepisy art. 86 ust. 10-13 ww. ustawy, na mocy art. 1 pkt 38 lit. c, f i h ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 35), od dnia 1 stycznia 2014 r. zostały zmienione.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do rozliczeń za okresy rozliczeniowe, które upływają w dniu 31 grudnia 2013 r., stosuje się przepisy art. 86 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca wskazał, że obiekt (budynek Dom Sportu) już w momencie dokonania pierwszego zakupu jak i obecnie służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Tym samym należy uznać, że w sierpniu 2011 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku, stosownie do przepisów art. 86 ust. 10 i 11. Jednakże do tej pory Gmina nie odliczyła podatku VAT z faktury za wykonanie projektu.

Skoro Wnioskodawca nie dokonał odliczeń podatku od towarów i usług w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11, to może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej we wniosku stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdy Gmina w 2011 r. poniosła pierwszy wydatek w celu realizacji przedmiotowej inwestycji w związku z tym otrzymała fakturę VAT dokumentującą dokonany zakup (faktura otrzymana 8 sierpnia 2011 r.), jednakże Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przewidzianym do tego terminie. W rozpatrywanej sprawie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wystąpiło w deklaracji VAT-7 składanej za sierpień 2011 r.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przez korektę deklaracji VAT złożonej za sierpień 2011 r. tj. deklaracji składanej za okres w którym otrzymał fakturę VAT dokumentującą wydatki poniesione w związku z wykonaniem dokumentacji na przebudowę i remont budynku Domu Sportu.

Z uwagi na powyższe ustalenia, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przez korektę deklaracji VAT złożonej okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ww. fakturę VAT tj. w sierpniu 2011 r. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Należy podkreślić, że Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten miesiąc (sierpień 2011 r.), nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj