Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-47/14-2/TK
z 13 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (data wpływu 13 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów alkoholowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów alkoholowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w dystrybucji surowców i półproduktów chemicznych stosowanych w różnych gałęziach przemysłu: np. spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym, tekstylnym, metalowym, chemii gospodarczej, farbach i lakierach, poligrafii i wielu innych. Dla celów rozliczania podatku akcyzowego Zainteresowany posiada status zarejestrowanego odbiorcy. Wnioskodawca nie posiada składu podatkowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany planuje nabywanie z krajów Unii Europejskiej wiśni w spirytusie oznaczonych kodem CN 2008 60 39. Zawartość alkoholu etylowego w produkcie będzie wynosiła ok. 28%. Aktualne zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, które zostało wydane dla Wnioskodawcy, nie obejmuje napojów alkoholowych. W związku z tym, w sytuacji gdy Zainteresowany podejmie decyzję o nabywaniu produktów oznaczonych kodem CN 2008 60 39, wystąpi o wydanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Zakupione przez Wnioskodawcę produkty będą następnie sprzedawane na rzecz innego odbiorcy w Polsce. Nabywca będzie wykorzystywał wiśnie do produkcji wyrobów czekoladowych bezalkoholowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie przez Zainteresowanego jako zarejestrowanego obiorcę produktów przedstawionych w zdarzeniu przyszłym jest zwolnione od podatku akcyzowego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy sprzedaż powyższych produktów do kontrahenta Wnioskodawcy, który zużyje te produkty do produkcji wyrobów czekoladowych bezalkoholowych, nie będzie miała żadnych skutków w zakresie akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Wewnątrzwspólnotowe nabycie wiśni w spirytusie oznaczonych kodem CN 2008 60 39, dokonane przez Zainteresowanego jako zarejestrowanego odbiorcę, korzysta w całości ze zwolnienia od akcyzy.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Późniejsza sprzedaż produktów na terytorium kraju na rzecz nabywcy, który zużyje je do produkcji wyrobów czekoladowych, nie jest opodatkowana akcyzą i Wnioskodawca nie ma w związku z planowaną transakcją żadnych obowiązków w zakresie podatku akcyzowego.

Uzasadnienie do stanowiska nr 1

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy PA, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (art. 10 ust. 3 ustawy PA). Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy PA, za wyroby akcyzowe uznaje się m.in. napoje alkoholowe określone w załączniku nr 1 do ustawy. Za napoje alkoholowe uznaje się m.in. alkohol etylowy (art. 92 ustawy PA). Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy PA zalicza się natomiast wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej (art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy PA).

Także w załączniku nr 1, który stanowi katalog wyrobów akcyzowych, w pozycji nr 43 umieszczono alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Alkohol ten stanowi wyrób akcyzowy bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy PA, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d. Natomiast na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy PA, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów – wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Powyższe regulacje ustawy PA wprowadzają dwa odrębne zwolnienia od podatku akcyzowego dla określonych grup produktów:

  1. pierwsze z nich dotyczy alkoholu etylowego zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy PA. W art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy PA mowa jest o artykułach spożywczych – rozlewanych lub innych, lub o półproduktach służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów;
  2. drugie ze zwolnień dotyczy szerszej grupy wyrobów akcyzowych. Jest to bowiem tzw. zwolnienie ze względu na przeznaczenie i dotyczy napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych. Zastosowanie tego zwolnienia jest jednak obwarowane licznymi warunkami:
    1. pierwszy z nich dotyczy zawartości alkoholu etylowego. Zwolnienie można bowiem zastosować tylko w przypadku, gdy zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów, i
    2. zwolnienie dotyczy tylko czynności dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający;
    3. wskazanymi w ust. 5-13, czyli m.in. złożenie zabezpieczenia, prowadzenie ewidencji czy dołączenie dokumentu dostawy;
    4. dla podmiotów zużywających określono odrębne limity ilościowe.

Zdaniem Zainteresowanego, w świetle powyższych regulacji, będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów. Zwolnienie to wynika wprost z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy PA. Nie ulega bowiem wątpliwości, że nabywane przez Wnioskodawcę produkty będą służyły produkcji artykułów spożywczych. Produkcję tę będzie prowadził kontrahent Zainteresowanego, który zamierza w kraju nabyć je od Wnioskodawcy. W tym celu właśnie Zainteresowany zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wskazanego wyżej produktu i z uwagi na wskazane okoliczności faktyczne i prawne, zdaniem Wnioskodawcy to planowane nabycie nie będzie opodatkowane akcyzą.

Jak wskazano powyżej, w ustawie PA wprowadzono dwa odrębne zwolnienia: dla alkoholu etylowego i napojów alkoholowych służących do produkcji artykułów spożywczych. Co prawda określając pierwsze zwolnienie w art. 30 ustawy PA ustawodawca odwołał się do drugiego przepisu – art. 32 ustawy PA. Podkreślić jednak należy, że wprowadzając zwolnienie w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy PA ustawodawca odwołał się jedynie do produktów wskazanych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy PA. Ustawodawca nie odwołuje się natomiast do warunków i ograniczeń, które wynikają z art. 32. Odwołanie zawarte w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy PA miało bowiem na celu jedynie wskazanie na pewien rodzaj produktów. Intencją ustawodawcy nie było natomiast uzależnienie stosowania tego zwolnienia od dodatkowych warunków. Taka konstrukcja przepisów potwierdza, że art. 30 ust. 9 pkt 6 i art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy PA to dwie odrębne regulacje dotyczące dwóch różnych zwolnień. Takie stanowisko potwierdza też konstrukcja systemowa przepisów. Gdyby bowiem prawodawca chciał uzależnić zastosowanie obu zwolnień od spełnienia warunków określonych w art. 32 Ustawy PA, dokonałby tego wprost poprzez wprowadzenie jednego przepisu.

Podsumowując, Zainteresowany jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wiśni w spirytusie (CN 2008 60 39) na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy PA.

Uzasadnienie do stanowiska nr 2

Na gruncie ustawy PA sprzedaż wyrobów akcyzowych w zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W związku z tym sprzedaż tych produktów w Polsce kontrahentowi, który zakupi ów produkt od Zainteresowanego w celu zużycia go do produkcji wyrobów czekoladowych bezalkoholowych, będzie neutralna w zakresie podatku akcyzowego i Wnioskodawca w związku z tą sprzedażą nie będzie miał żadnych obowiązków określonych przepisami ustawy PA.

W związku z tym Zainteresowany wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2014 r., poz. 752), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego odbiorcy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany planuje nabywanie z krajów Unii Europejskiej wiśni w spirytusie oznaczonych kodem CN 2008 60 39. Zawartość alkoholu etylowego w produkcie będzie wynosiła ok. 28%. Aktualne zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, które zostało wydane dla Wnioskodawcy, nie obejmuje napojów alkoholowych. W związku z tym, w sytuacji gdy Zainteresowany podejmie decyzję o nabywaniu produktów oznaczonych kodem CN 2008 60 39, wystąpi o wydanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Zakupione przez Wnioskodawcę produkty będą sprzedawane na rzecz innego odbiorcy w Polsce. Nabywca będzie wykorzystywał wiśnie do produkcji wyrobów czekoladowych bezalkoholowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, zarejestrowany odbiorca – podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

Na mocy art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Na mocy art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Podkreślić należy, że o ile w punktach 1 i 2 przedmiotowego przepisu zawarto odniesienia do pozycji CN, to w punkcie 3 tego przepisu takiego odniesienia nie ma. Oznacza to, że alkoholem etylowym są napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy, bez względu na to do jakiej pozycji CN napoje te są klasyfikowane. Wiśnie w spirytusie o kodzie CN 2008 60 39, będąc napojem zawierającym rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy, odpowiadają definicji alkoholu etylowego, zawartej w art. 93 ust. 1 pkt 3 ustawy i w związku z tym są wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym), którego nabycie wewnątrzwspólnotowe wiąże się z obowiązkiem stosowania procedur stosowanych przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, tj. procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 i następne ustawy) lub procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (art. 78 ustawy).

W związku z faktem, że wiśnie w spirytusie odpowiadają definicji alkoholu etylowego, w opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania przepis art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, który przewiduje zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

Nie znajdzie w opisanym przypadku również zastosowanie zwolnienie od akcyzy przewidziane w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, tj. zwolnienie od akcyzy dla napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych.

Stosownie do postanowień art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Przedmiotowe zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W przypadku podmiotu zużywającego, zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy.

W związku z powyższym, jeżeli wiśnie w spirytusie o kodzie CN 2008 60 39 nie są używane przez Wnioskodawcę bezpośrednio do wytwarzania wyrobów czekoladowych, w których zawartość alkoholu w tych wyrobach czekoladowych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu i nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 oraz w art. 32 ust. 5-13 ustawy, to nie znajdzie zastosowania do tych wiśni zwolnienie od akcyzy określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i powołane przepisy należy stwierdzić, że Zainteresowany w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z krajów Unii Europejskiej wiśni w spirytusie oznaczonych kodem CN 2008 60 39 o zawartości alkoholu etylowego ok. 28% nie będzie zwolniony od podatku akcyzowego, gdyż nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 32 ust. 3 pkt 4 (wyroby te nie będą zużywane przez Wnioskodawcę jako podmiot zużywający).

W świetle powyższego, odpowiedź na drugie pytanie jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj