Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-331/14-3/AMN
z 17 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 4 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • przychodów – jest prawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W dniu 4 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) w zakresie edukacji i szkoleń, a przeważającą działalnością według PKD 85.59 B. Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych podatkiem progresywnym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów, nie jest podatnikiem VAT. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej między innymi realizuje projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego − Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 (EFS POKL). W realizowanym projekcie realizowane są szkolenia komputerowe (czas realizacji projektu to rok 2014, 2015). Celem szkoleń jest nabycie nowych umiejętności komputerowych przez mieszkańców regionu wałbrzyskiego. Na realizację projektów instytucje pośredniczące przyznają dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej w wartości stanowiącej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższego projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank (…) (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych). Realizacja projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej działalności gospodarczej Uczestnicy projektów nie wnoszą opłat za uczestnictwo w szkoleniu.

Obecnie Wnioskodawca jest realizatorem następującego projektu:

Tytuł projektu „OK - Ośrodek (…), priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.6 Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2 Podwyższanie kompetencji osób dorosłych w zakresie ITC i znajomości języków obcych (czas realizacji projektu 01.01.2014 - 31.05.2015).

W ramach PO KL beneficjent przedstawia zakładane koszty projektu we wniosku o dofinansowanie projektu w formie budżetu zadaniowego, tj. przedstawia podział na:

  • koszty bezpośrednie (tj. koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z tymi zadaniami),
  • koszty pośrednie (tj. koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem beneficjenta, których katalog jest określony w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL w szczególności to te koszty, których bezpośrednie przyporządkowanie do konkretnego zadania realizowanego w ramach projektu jest trudnie lub niemożliwe).

Koszty bezpośrednie projektu w części dotyczącej organizacji szkoleń komputerowych, wynagrodzenia trenera, wynajmu sal szkoleniowych objęte są zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL” STAWKAMI JEDNOSTKOWYMI.

Stawką jednostkową jest określona przez Instytucję Zarządzającą tj. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, dla danej usługi stawka, która została wskazana w załączniku nr 2 i 3 cytowanych Wytycznych.

Możliwość rozliczania kosztów bezpośrednich stawkami jednostkowymi dotyczy: usług szkoleń językowych oraz szkoleń komputerowych w zakresie wskazanym w wytycznych.

Opisywany projekt zakłada realizację szkoleń komputerowych skalkulowanych w oparciu o stawkę jednostkową zgodną z wytycznymi tj. 1.270,00 PLN za osobę.

(Dodatkowo w ramach projektu rozliczane są również koszty bezpośrednie nieobjęte stawką jednostkową, jednak nie są one przedmiotem interpretacji.)

Koszty bezpośrednie objęte stawką jednostkową traktowane są jako wydatki poniesione.

Zgodnie z wytycznymi nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, wydatki te nie podlegają kontroli na miejscu. Dokumentami poświadczającymi poniesienie wydatków jest tzw. realizacja rzeczowa usługi tj. listy obecności, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, certyfikaty itp.

Zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu, wypłata stawki jednostkowej odbywa się zgodnie z następującą regułą:

  • ilość osób stanowiących grupę szkoleniową np. 15 x stawka jednostkowa tj.1270,00 PLN = 19.050.00 PLN − po zrekrutowaniu grupy szkoleniowej kwota 19.050,00 PLN przelewana jest z konta projektu, na rachunek bieżący projektodawcy.

W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na realizację szkolenia objętego stawką jednostkową, środki przelane na konto beneficjenta, nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne.

Koszty pośrednie rozliczane są w oparciu o ryczałt wskazany w Wytycznych;

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu koszty pośrednie w opisywanym projekcie Wnioskodawcy są rozliczane ryczałtowo do 9% kosztów bezpośrednich przedstawianych do rozliczenia. Uzgodniony limit procentowy jest wskazany w umowie o dofinansowanie projektu i jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we wniosku o płatność w zależności od wysokości przedstawianych do rozliczenia wydatków bezpośrednich. Koszty pośrednie rozliczone ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione Zgodnie z wytycznymi nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki pośrednie i nie podlegają kontroli na miejscu.

Kwota po wyliczeniu 9% z kwoty wydatkowanych kosztów bezpośrednich, przelewana jest z konta projektowego na konto beneficjenta w celu dalszego rozliczenia kosztów pośrednich.

W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na katalog kosztów pośrednich niż kwoty ryczałtowe przelane na konto beneficjenta, nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne.

Koordynatorem projektu jest prowadzący działalność gospodarczą za co pobiera wynagrodzenie finansowane z budżetu projektu i przekazywane notą księgową na konto osobiste.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie objęte stawką jednostkową oraz koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji, pozostająca w działalności Wnioskodawcy jako środki własne, nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu i środki te będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym?
    Koszty bezpośrednie objęte stawką jednostkową (19.050,00 PLN) oraz koszty pośrednie, które są rozliczane w Projekcie ryczałtowo (kwota stanowiąca 9% wartości kosztów bezpośrednich), w ramach Projektu nie muszą być udokumentowane.
    Jeśli wydatki poczynione w tym zakresie są udokumentowane dowodami księgowymi i kwota tych wydatków jest niższa niż zakładana kwota ryczałtu/stawki jednostkowej, czy nadwyżka stanowi u Beneficjenta przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Czy nadwyżka (zaoszczędzone koszty) wydatkowana na cele niezwiązane z Projektem, ale związane z bieżącą działalnością Beneficjenta, jest u Niego kosztem uzyskania przychodu?

  2. Czy kwota wynagrodzenia koordynatora wypłacana z budżetu projektu kosztów bezpośrednich jest obciążona, stanowi przychód obciążony podatkiem dochodowym?
    Otrzymana dotacja przez Beneficjenta (firmę) w części przeznaczona jest na wynagrodzenie dla Koordynatora Projektu. Wypłacone z dotacji wynagrodzenie Koordynatorowi Projektu (właściciela firmy) jest u Beneficjenta (firmy) zwolnione z opodatkowania, gdyż jest sfinansowane w 100% z dotacji.
  3. Czy jest również zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym Koordynatora Projektu (właściciela firmy)? Czy należy ująć to wynagrodzenie w PIT-11 Koordynatora i w jakiej pozycji? Innymi słowy czy wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku (…), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. W ramach swojej działalności Zainteresowany realizuje projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego − Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, w którym to projekcie organizuje szkolenia komputerowe. Na podstawie art. 200 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami państwa jako dotacje. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdza, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Beneficjenta. Jednak nie może mieć to wpływu na poprawność realizacji projektu. Instytucja Zarządzająca PO KL we wspomnianym piśmie wyjaśnia, że w przypadku niższej wartości rzeczywiście poniesionych wydatków, niż wartość kwoty ryczałtowej, powstała różnica nie stanowi oszczędności w projekcie, a sposób jej zaksięgowania zależy od polityki rachunkowej Beneficjenta.

Jeśli zatem Zainteresowany jest beneficjentem środków otrzymanych na realizację wcześniej wspomnianych projektów w ramach PO KL finansowanych ze środków Unii Europejskiej i z budżetu państwa, uważa, że kwota stanowiąca różnicę wynikającą z mniejszego poniesienia kosztów pośrednich czy kosztów bezpośrednich objętych stawkami jednostkowymi, niż kwota wyliczona ryczałtem stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Cała kwota otrzymanej dotacji jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych, nie ma zatem znaczenia wysokość poniesionych wydatków na realizację projektu i dlatego nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na usługi niż kwota otrzymanej dotacji i stanowiąca dla Zainteresowanego środki własne jest również przychodem zwolnionym z opodatkowania na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136.

Podobnie rzecz się ma z kwotą wynagrodzenia zaksięgowanego notą księgową jako przeniesienie kosztu bezpośredniego na konto beneficjenta. Środki które Wnioskodawca otrzyma, jako beneficjent w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa stanowią dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 − w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło z dotacji celowej z budżetu państwa, art. 21 ust. 1 pkt 136 − w części w jakiej otrzymane dofinansowanie pochodziło ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej (zważywszy, że jak wskazano we wniosku Wnioskodawca jest beneficjentem tych środków).

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem, udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości oraz wydatek ten nie znajduje się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy bezsprzecznie wynika, że koszty które zostały sfinansowane („pokryte”) z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 powoływanej ustawy, nie mogą być kosztem podatkowym. O tym, że wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymaną dotacją, zwolnioną od opodatkowania. Oznacza to, że jeżeli wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na bieżące wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zostały sfinansowane z dopłaty pochodzącej z pomocy Unii Europejskiej, wypłacanej z środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, to ta części wydatków nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Wyłączenie określonych wydatków z kosztów uzyskania przychodów powoduje, że w takiej sytuacji nie znajdują zastosowania przepisy art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Powyższą zasadę, w myśl ust. 3a tegoż artykułu, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania z wyłączeniem źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2.

W sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca zamierza z nadwyżki otrzymanych z dotacji środków ponieść wydatki, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. O tym, że dane wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte z dopłaty pochodzącej z środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) − zwolnionych od opodatkowania. Skoro zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dany koszt jest wyłączony z kosztów podatkowych, to nie może być jednocześnie uwzględniony w tych kosztach w proporcji, o której mowa w art. 22 ust. 3 i 3a cytowanej ustawy.

Podsumowując, pomoc wspólnotowa i krajowa są zwolnione z podatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że również jego osobisty przychód jako Koordynatora Projektu (wynikający z not księgowych) podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Pracy na realizację projektu w ramach Priorytetu 9 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki objętych okresem programowania 2007-2013.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy − środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa a zatem wynagrodzenie otrzymane przez niego jest zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, że wynagrodzenie właściciela firmy korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • przychodów – jest prawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012, poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku (…), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem, środki otrzymane z Banku (…) – który odpowiada za obsługę płatności – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U., poz. 885 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank (…) w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem realizacja projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może odbywać się z udziałem dotacji pochodzących z budżetu państwa oraz ze środków europejskich wypłacanych przez Bank (…).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że środki otrzymane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku (…), w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i szkoleń. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca realizuje m.in. projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego − Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 (EFS POKL). W ramach projektów realizowane są szkolenia komputerowe. Na realizację tych projektów instytucje pośredniczące przyznają dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank (…) (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych). Jak wskazano w treści wniosku, zgodnie z zawartą umową na realizację projektu koszty pośrednie w projekcie Wnioskodawcy są rozliczane ryczałtowo do 9% kosztów bezpośrednich przedstawianych do rozliczenia. Uzgodniony limit procentowy jest wskazany w umowie o dofinansowanie projektu i jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we wniosku o płatność w zależności od wysokości przedstawianych do rozliczenia wydatków bezpośrednich. Koszty pośrednie rozliczone ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. W przypadku poniesienia mniejszych wydatków na katalog kosztów pośrednich niż kwoty ryczałtowe, przelana na konto beneficjenta nadwyżka dotacji stanowić będzie środki własne. Koordynatorem projektu jest prowadzący działalność gospodarczą, za co pobiera wynagrodzenie finansowane z budżetu projektu i przekazywane notą księgową na konto osobiste.

W związku z tym Zainteresowany powziął wątpliwość, czy nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty bezpośrednie objęte stawką jednostkową oraz koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji, pozostająca w działalności Wnioskodawcy jako środki własne, nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu i środki te będą zwolnione opodatkowania podatkiem dochodowym, a także czy − w przypadku, gdy wydatki poczynione w tym zakresie są udokumentowane dowodami księgowymi i kwota tych wydatków jest niższa niż zakładana kwota ryczałtu/stawki jednostkowej − nadwyżka stanowi u Beneficjenta przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca poddał pod wątpliwość czy kwota wynagrodzenia Koordynatora Projektu (Wnioskodawcy, jako właściciela firmy) wypłacana na podstawie noty księgowej z budżetu projektu kosztów bezpośrednich jest obciążona, stanowi przychód obciążony podatkiem dochodowym, czy też w całości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego i czy podlega ujęciu w PIT-11 (w jakiej pozycji).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne, należy wskazać, że środki, które Wnioskodawca otrzyma w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa stanowić będą dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przychód ten będzie zwolniony z opodatkowania w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa − na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank (…) − na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy.

Odnosząc się do kwestii, czy różnica powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków − także udokumentowanych dowodami księgowymi − na koszty bezpośrednie objęte stawką jednostkową oraz koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikające z niższych cen usług) niż kwota otrzymanej dotacji (9% kosztów bezpośrednich przedstawionych do rozliczenia) pozostająca w działalności Wnioskodawcy jako środki własne, stanowi dla Zainteresowanego przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków ponad wydatki dotyczące kosztów bezpośrednich objętych stawką jednostkową oraz kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem.

Jednocześnie należy zauważyć, że Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem środki pieniężne przeznaczone dla Wnioskodawcy (właściciela firmy) jako Koordynatora Projektu, wypłacane Zainteresowanemu na podstawie not księgowych w związku z zawartą umową na realizację przedmiotowego projektu, finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 – w części pochodzącej z dotacji celowej z budżetu państwa oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych − w części pochodzącej z Banku (…).

W związku z powyższym od przychodu tego nie należy obliczać i pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jak również wykazywać tego przychodu w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy na formularzy PIT-11.

Podsumowując, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę będzie dla Zainteresowanego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej (w tym nadwyżka otrzymanych środków ponad wydatki dotyczące kosztów bezpośrednich objętych stawką jednostkową oraz kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem, a także kwota przeznaczona dla Koordynatora Projektu, jako właściciela firmy), jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów stwierdzić należy, że w myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem do wydatków pokrytych wsparciem finansowym, zwolnionym z opodatkowania m.in. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 136, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 23 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki, które zostały sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Wobec powyższego nadwyżka (zaoszczędzone koszty), wypłacona w formie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego − Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, jako korzystająca ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatkowana na cele niezwiązane z Projektem, ale związane z bieżącą działalnością gospodarczą Beneficjenta, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że tut. Organ uznał powołane przez Wnioskodawcę przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), które zostały uchylone przez art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241), za niemające wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj