Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-51/14-2/TK
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad i trybu nanoszenia znaków akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad i trybu nanoszenia znaków akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest uczestnikiem obrotu wyrobami akcyzowymi. Od kilku miesięcy nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby winiarskie. Wyroby te jako wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym są objęte wymogiem banderolowania i Zainteresowany jest zobowiązany do zakupu banderol w wyznaczonym urzędzie celnym po uprzednim złożeniu na nie zapotrzebowania w Ministerstwie Finansów. Proces wydania banderol poprzedza każdorazowo złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami. Warunkiem jest też wcześniejsze uiszczenie należności za banderole.

Wnioskodawca stosując się do ww. wymagań, do wniosku załącza m.in. posiadane zaświadczenie z urzędu skarbowego, które potwierdza niezaleganie z podatkami. Zaświadczenie nie zawsze obejmuje ostatni miesiąc rozliczeniowy, niemniej potwierdza aktualny stan rzeczy. Powyższe neguje Naczelnik Urzędu Celnego w P., który przy wydaniu banderol domaga się przedkładania wyłącznie zaświadczeń z urzędu skarbowego nie starszych niż 1 miesiąc lub za ostatni miesiąc. Powyższe argumentuje to tym, że Zainteresowany jest miesięcznym płatnikiem podatków, a zatem aktualne wykonanie zobowiązań podatkowych może wynikać tylko z zaświadczeń wydanych w tym trybie. Z powyższym Wnioskodawca się nie zgadza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przy wydaniu banderol konieczne jest składanie zaświadczeń z urzędu skarbowego lub urzędu celnego o niezaleganiu z podatkami wobec Skarbu państwa, z datą wystawienia nieprzekraczającą miesiąca w stosunku do daty wniosku o wydanie banderol?
  2. Od kiedy uznaje się, że zaświadczenie nie posiada aktualnych danych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Procedura nabywania banderol została opisana w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2013 r., poz. 56). Wynika z niej, że aby nabyć wspomniane banderole koniecznym jest złożenie wniosku o wydanie banderol podatkowych na formularzu opisanym w załączniku Nr 12 do ww. rozporządzenia. Do wniosku należy dołączyć dokumenty opisane w ust. 1 powołanego przepisu. Wśród nich wymienia się zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. Jednocześnie w ust. 2 cyt. normy zawarte jest zastrzeżenie, że wspomniane dokumenty powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.

Nadto w ust. 3 ww. paragrafu prawodawca wskazuje, że ww. dokumenty są objęte wymogiem każdorazowego ich przedkładania w procesie wydawania banderol. Niemniej ww. przepisy nie zakreślają terminu ważności ww. dokumentów. Ich ważności nie ustalają też odrębne normy. Nie wynika ona również z treści przekładanych dokumentów. W tym względzie istotne jest jedynie aby przedmiotowe zaświadczenia potwierdzały stan faktyczny co do terminowego wykonywania zobowiązań podatkowych.

Przyjęta przez Naczelnika Urzędu Celnego w P. interpretacja, czy też przyjęta przez niego praktyka stosowania prawa, nie znajduje zatem poparcia w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, gdyż aby przyjąć ją za uprawnioną, to w przepisach prawa powinna pojawić się stosowna dyspozycja nawiązująca do ww. terminów ważności i powinna być ona wyrażona expressis verbis.

Jej brak oznacza zatem, że uzależnianie przyjęcia tego dokumentu od daty jego wydania jest działaniem pozaprawnym. Co więcej podkreślić należy, że wyznaczanie terminów ważności ww. dokumentów przez przepisy prawa akcyzowego nie jest procesem odosobnionym. Pojawia się bowiem w obszarze dotyczącym wydawania zezwoleń na skład podatkowy czy jak w przypadku Wnioskodawcy, zezwoleń na działanie w charakterze zarejestrowanego odbiorcy. Mające tam zastosowanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 159, poz. 1071 ze zm.) – w § 2 ust. 11 wprost określa, że ww. zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach nie może być sporządzone wcześniej niż na 1 miesiąc przed dniem złożenia wniosku o wydanie ww. zezwoleń.

W rezultacie zestawienie obu przepisów pokazuje, że prawodawca tylko w niektórych przypadkach zastrzegł i ograniczył termin ważności zaświadczeń wydawanych w urzędach skarbowych i tylko w tych ściśle określonych przypadkach zachodzi konieczność badania terminów ich wydania. W pozostałych sytuacjach w tym dotyczących trybu nabywania banderol obowiązuje wyłącznie norma ogólna odwołująca się do aktualności danych podanych w zaświadczeniu. Każde inne stanowisko podważa racjonalność prawodawcy, która w doktrynie prawa jawi się jako aksjomat.

Ad. 2

Nadto bezkrytyczne stosowanie się do wytycznych organu celnego mogłoby rodzić wątpliwości jeszcze innej natury. Zakładając bowiem, że ww. zaświadczenie dotyczy zarówno podatku dochodowego jak i podatku od towaru i usług, a termin ich zapłaty przypada na różny okres, zaświadczenie o niezaleganiu dla każdego z tych podatków musiałoby zakreślać inny czas. Z kolei ich dzielenie byłoby niecelowe. Ponadto przeczą temu zapisy § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Ich językowe brzmienie i zastosowana formuła (liczba pojedyncza) wskazuje, że dla skuteczności wniosku o wydanie banderol wystarczające jest przedłożenie jedynie zaświadczenia organu podatkowego a nie zaświadczeń. Trudna do zdefiniowania byłaby także graniczna data, po upływie której dane zaświadczenie traciłoby ważność, zwłaszcza, że zaświadczenia te nie są wydawane ad hoc. W efekcie, zdaniem Zainteresowanego, koniecznym jest stosowanie w tym względzie językowej wykładni przepisów, która jest wykładnią wiodącą w zakresie prawa daninowego a przedmiot sprawy (wydanie banderol) wskazuje na zastosowanie zasady rozsądnej i racjonalnej elastyczności. Wydawanie zaświadczeń wymaga uiszczenia stosownej opłaty skarbowej i jest obwarowane terminami na ich wydanie. W rezultacie stosowanie w tym zakresie jakiejkolwiek dowolności nie pozostaje obojętnym na procesy gospodarcze i ich przebieg, dochowanie umów handlowych czy też sytuacje finansową podatnika. W konsekwencji powinno być realizowane w sposób wyważony i adekwatny do potrzeb i ewentualnych zagrożeń. Przede wszystkim zaś powinno odpowiadać normom prawa czyli potwierdzać aktualny stan faktyczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2014 r., poz. 752), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

W myśl art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Pod poz. 10 tego załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczestnikiem obrotu wyrobami akcyzowymi. Od kilku miesięcy nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby winiarskie. Wyroby te wymienione są w załączniku Nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym i objęte wymogiem banderolowania. Zainteresowany jest zobowiązany do zakupu banderol w wyznaczonym urzędzie celnym po uprzednim złożeniu na nie zapotrzebowania w Ministerstwie Finansów. Proces wydania banderol poprzedza każdorazowo złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami. Wnioskodawca do wniosku załącza m.in. zaświadczenie z urzędu skarbowego, które potwierdza niezaleganie z podatkami. Zaświadczenie nie zawsze obejmuje ostatni miesiąc rozliczeniowy i zdaniem Zainteresowanego potwierdza aktualny stan.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przy wydaniu banderol konieczne jest składanie zaświadczeń z urzędu skarbowego lub urzędu celnego o niezaleganiu z podatkami wobec Skarbu państwa, z datą wystawienia nieprzekraczającą miesiąca w stosunku do daty wniosku o wydanie banderol oraz od kiedy uznaje się, że zaświadczenie nie posiada aktualnych danych.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 122 ust. 1, art. 123 ust. 4, art. 125 ust. 6, art. 126 ust. 6, art. 129, art. 131 ust. 10, art. 132 ust. 5, art. 137, art. 138 ust. 5 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2013 r. poz. 56) zwanego dalej rozporządzeniem, określił:

  1. postacie znaków akcyzy umieszczanych na opakowaniach jednostkowych importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich oraz suszu tytoniowego, ich wzory i elementy znaków akcyzy;
  2. kryteria jakościowe znaków akcyzy;
  3. szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe;
  4. wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych;
  5. szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy, wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy;
  6. wzór wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy;
  7. wysokość kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy, wysokość należności z tytułu sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy oraz wysokość kosztów wytworzenia legalizacyjnych znaków akcyzy;
  8. wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a także wzór tego upoważnienia;
  9. szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy;
  10. sposób prowadzenia ewidencji znaków akcyzy i jej wzór, sposób przewozu i przechowywania znaków akcyzy oraz sposób sporządzania protokołu stwierdzającego utratę, zniszczenie, uszkodzenie, wydanie lub zwrot znaków akcyzy, zniszczenie uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wzór tego protokołu;
  11. szczegółowy zakres i termin dokonywania rozliczeń znaków akcyzy;
  12. sposób zwrotu znaków akcyzy;
  13. normy dopuszczalnych strat znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania w stosunku do łącznej liczby znaków wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczania wyrobów akcyzowych;
  14. zespół czynności, które składają się na proces oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia, oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, są okazywane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1 ustawy. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.

Stosownie do § 8 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku, nie stosuje się przepisów ust. 1 i 2, pod warunkiem że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne,

których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji oraz stanów faktycznych lub prawnych zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie, oraz dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.

Przepisy prawa podatkowego nie precyzują terminu ważności zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach, oznacza to, że nadejście kolejnego terminu płatności podatku może powodować powstanie zaległości podatkowej, jeśli podatek niezostanie uiszczony w terminie, tym samym w takim przypadku zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach przestaje być aktualne.

Z § 8 ust. 3 rozporządzenia, wynika że jedynie przy złożeniu kolejnego wniosku i to w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku Wnioskodawca korzysta z uprawnienia do nie przedkładania dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia, jednak w tym przypadku prawodawca nałożył na Zainteresowanego obowiązek złożenia oświadczenia, że informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Lecz oświadczenie to nie może dotyczyć informacji oraz stanów faktycznych lub prawnych zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie, oraz zaświadczenia organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (§ 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).

Reasumując przy wydaniu banderol konieczne jest składanie zaświadczeń z urzędu skarbowego lub urzędu celnego o niezaleganiu z podatkami wobec Skarbu państwa, z datą wystawienia nieprzekraczającą miesiąca w stosunku do daty wniosku o wydanie banderol. Wydane zaświadczenie nie posiada aktualnych danych, gdy informacje oraz stany faktyczne lub prawne zawarte w dokumencie uległy zmianie, w szczególności gdy obliczony w złożonej deklaracji podatkowej podatek nie zostanie wpłacony we właściwym terminie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj