Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-449/14/AŚ
z 14 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto jest Wnioskodawcą i realizatorem projektu „…” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Priorytet V, Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa.

Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości wód powierzchniowych i podziemnych poprzez usunięcie niekontrolowanego zrzutu ścieków sanitarnych.

Bezpośredni cel projektu to uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej południowej części miasta przez budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Dane techniczne inwestycji:

  • długość wybudowanej sieci kanalizacyjnej sanitarnej - 6,73 km,
  • długość wybudowanej sieci kanalizacyjnej deszczowej - 1,07 km,
  • liczba wybudowanych przepompowni ścieków - 3 szt.
  • liczba gospodarstw domowych obsługiwanych przez system kanalizacji będącej przedmiotem wniosku - 70 szt.
  • ilość ścieków odprowadzanych kanalizacją będącej przedmiotem wniosku - 45 m3/doba,
  • liczba przedsiębiorstw obsługiwanych przez system kanalizacji będącej przedmiotem wniosku - 15 szt.

Okres realizacji projektu: 20 listopada 2007 r. – 31 maja 2014 r.

Podatek VAT naliczony w każdym zakupie w ramach projektu został uznany za wydatek kwalifikowany przez instytucję wdrażającą (Urząd Marszałkowski). Beneficjent projektu tj. Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia Urzędowi Marszałkowskiemu (Instytucja Zarządzająca Programem RPO 2007–2013) zaświadczenia zawierającego informację, czy w odniesieniu do ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku w całości lub części. Podstawę do zobowiązania beneficjentów do spełnienia wymogów dotyczących kwalifikowalności podatku VAT stanowi umowa o dofinansowanie projektu, która zawiera postanowienia dotyczące obowiązku przedstawienia na żądanie instytucji wdrażającej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu w wyznaczonym przez nią terminie.

Projekt dotyczy budowy sieci kanalizacyjnej użyteczności publicznej. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1, 12, 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wybudowana sieć kanalizacyjna jest własnością Wnioskodawcy, która zostanie nieodpłatnie przekazana w formie użyczenia zakładowi gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

Efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę (towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę).

Zgodnie z przyjętym modelem instytucjonalnym beneficjent tj. Wnioskodawca po zakończeniu inwestycji nieodpłatnie przekaże w formie użyczenia przedmiot inwestycji Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jest zakładem budżetowym Miasta, który rozlicza się „netto” z budżetem miasta.

Na Wnioskodawcę jako beneficjenta wystawione zostały i będą wystawione przez wykonawcę inwestycji faktury VAT zatem po stronie Wnioskodawcy jest podatek VAT naliczony. Natomiast opodatkowana sprzedaż (tj. podatek VAT należny w fakturach za opłaty za odprowadzenie ścieków) występuje po stronie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, dlatego Wnioskodawca podatku należnego nie może obniżyć o podatek naliczony, co powoduje że VAT w ramach przedmiotowego projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym.

Reasumując, koszty inwestycji aktywowane w wartościach początkowych wytworzonych środków trwałych będą uwzględniały podatek VAT (naliczony w fakturach dokumentujących nabyte w ramach projektu towary i usługi) ponieważ beneficjent na podstawie przyjętej struktury instytucjonalnej nie posiada prawa do odliczenia/zwrotu podatku VAT, tym samym VAT jest kosztem kwalifikowalnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Wnioskodawcę jako realizatora projektu pt. „…” realizowanego w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013, Priorytet V. Środowisko, Działania 5.1. Gospodarka wodno-ściekowa. współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 20 listopada 2007 r. do 31 maja 2014 r. realizował projekt pn. „…”. Wybudowana sieć kanalizacyjna jest własnością Wnioskodawcy, która zostanie nieodpłatnie przekazana w formie użyczenia Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Efekty projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę (towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj