Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-560/14/EK
z 23 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania usług reintegracji zawodowej i społecznej sfinansowanych dotacją – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania usług reintegracji zawodowej i społecznej sfinansowanych dotacją.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Centrum funkcjonuje od dnia 1 stycznia 2013 r. Powstało w celu przygotowania osób bezrobotnych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym na terenie gminy wiejskiej do podjęcia pracy oraz powrotu do aktywnego życia społecznego, zgodnego z prawem pełnienia ról społecznych, korzystania z dóbr publicznych i zdobywania dochodów w godny sposób. Centrum funkcjonuje jako samorządowy zakład budżetowy Gminy. Indywidualne Programy Zatrudnienia Socjalnego realizowane są w cyklach 12 miesięcznych i obejmują:


  • reintegrację społeczną, tj. trening interpersonalny, doradztwo zawodowe, trening gospodarowania własnymi środkami, kurs komputerowy - zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu,
  • reintegrację zawodową w ramach:

  1. warsztatu remontowo-budowlanego, który wykonuje prace remontowo-naprawcze na terenie Gminy,
  2. warsztatu gastronomiczno-cateringowego - prace związane z realizacją zamówień i obsługą imprez organizowanych przez Gminę np. kanapki, ciasta, dania obiadowe itp.
  3. warsztatu ogrodniczo-porządkowego - prace porządkowe sprzątanie klatek schodowych itp. - prace w ramach reintegracji zawodowej odbywają się w pozostałe dni tygodnia.


Zgodnie ze statutem Centrum, stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Gminy z dnia 12 września 2012 r. i § 13-15, przedmiotem działania jest pozyskiwanie wpływów z prowadzonej działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej oraz działalności wytwórczej w rolnictwie, o której mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym - zgodnie z art. 6 ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Powyższa działalność nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale działalnością w ramach odpłatnej działalności statutowej.

Pozyskiwane przychody są „zwolnione podmiotowo i przedmiotowo w ramach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nie podlegają przepisom ustawy”.


Koszty działalności Centrum pokrywa z:


  • dotacji przyznanych zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz ustawą o zatrudnieniu socjalnym,
  • wpływów z prowadzonej działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej, o której mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym.


Zadania inwestycyjne i remontowe realizowane są z dotacji celowych z budżetu Gminy.

Centrum nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zajęcia w ramach reintegracji społecznej i zawodowej, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, stanowią usługi kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego. Centrum nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Usługi są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym.

Uzyskiwane dotacje nie mają wpływu na cenę świadczonych usług, a uczestnicy nie ponoszą żadnej odpłatności, bez względu na to, czy dotacja została przyznana, czy nie. Usługi Centrum są finansowane w 100% ze środków publicznych – z dotacji.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy do działalności Centrum, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, znajdują zastosowanie przepisy ustawy o podatku towarów i usług, jakie są ewentualne progi, czy taka działalność podlega wyłączeniu z powyższych obowiązków?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, zgodnie z PKD - 8559B „pozostałe formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Centrum wskazało, że podlega wyłączeniu z wymienionych przepisów, gdyż jego działalność ma na celu m.in. wykształcenie postaw i umożliwienie osobom bezrobotnym lub zagrożonym wykluczeniem społecznym powrót do aktywnego życia społecznego; zgodnego z prawem pełnienia ról społecznych, korzystania z dóbr publicznych i zdobywania dochodów w godny sposób oraz zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym - jego działalność nie jest działalnością w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stwierdziło, że świadczy wobec uczestników usługi przekwalifikowania zawodowego, dokształcania. Usługi te w całości są finansowane ze środków publicznych. Świadczone usługi i dostawa towarów jest ściśle związana z usługami świadczonymi przez Centrum wobec swoich uczestników – podopiecznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu wtedy, gdy jest dokonywane przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności. Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Według regulacji art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do brzmienia ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według regulacji art. 29a ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Cytowany powyżej przepis ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel dofinansowania.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wskazano w treści wniosku – uzyskiwane przez Centrum dotacje nie mają wpływu na cenę usług w zakresie reintegracji społecznej i reintegracji zawodowej, to dotacje te nie będą zwiększały podstawy opodatkowania, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zauważyć, że dotacje te nie stanowią wynagrodzenia z tytułu usług wykonywanych przez Centrum na rzecz podmiotów udzielających tych dotacji, a beneficjentem tych usług są osoby bezrobotne lub zagrożone wykluczeniem społecznym, które za udział w zajęciach nie ponoszą żadnej odpłatności.

Wobec powyższego czynności wykonywane przez Centrum, o których mowa we wniosku, nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj