Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-220/12-2/MZ
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-220/12-2/MZ
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał zakładowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca którego 100% udziałowcem jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie był zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu wniesienia wkładów do spółki w latach 2005-2008. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znalazł przepis art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 344 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Sp. z o.o. jest spółką, w której 100% udziałów posiada Gmina Miasta. Prowadzi działalność w zakresie szpitalnictwa i świadczenia usług medycznych dla mieszkańców P. W latach 2005-2008 na mocy podejmowanych uchwał przez Gminę w sprawie wniesienia do Spółki wkładów pieniężnych lub rzeczowych, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego, spółka z uwagi na dokonanie czynności cywilnoprawnych podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Do aktów notarialnych składano oferty uchwały w sprawie wnoszenia wkładów rzeczowych lub pieniężnych z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Notariusz sporządzając akt notarialny naliczał i pobierał podatek od czynności cywilnoprawnych, wskazując jako podstawę prawną art. 7 pkt 9 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 41/05 poz. 399 ze zm.) i pomniejszeniu od podstawy kwoty odliczeń na podstawie ust. 9 pkt 1-3 tej ustawy.

W dniu 20.06.2008 roku Gmina podjęła uchwałę o obniżeniu kapitału podstawowego w celu pokrycia straty finansowej. Po zaistnieniu tego faktu Gmina podejmowała jeszcze trzykrotnie w 2008 roku uchwały w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego w celu podwyższenia kapitału zakładowego. W tym dwukrotnie wkład został wniesiony w formie pieniężnej, gdzie Spółka nie płaciła podatku od czynności cywilnoprawnej i raz w formie wkładu rzeczowego w drodze aktu notarialnego – wówczas notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnej.

W latach 2009-2010 Gmina na mocy podejmowanych uchwał wnosiła do Spółki wkłady, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Spółka zgodnie z obowiązującym stanem prawnym od 01.01.2009 roku stosowała zwolnienie, powołując się na przepisy art. 9 ust. 11 litera c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu, iż zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z podwyższeniem kapitału zakładowego w części dotyczącej wartości, o którą obniżono kapitał zakładowy w następstwie strat poniesionych przez spółkę kapitałową, pod warunkiem, że podwyższenie kapitału zakładowego następuje w okresie 4 lat po jego obniżeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy spółka postępowała prawidłowo nie płacąc podatku od czynności cywilnoprawnej zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym do 31.12.12.2008 roku...
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, czy Spółka ma prawo wystąpić do Urzędu Skarbowego o zwrot nadpłaty...
  3. Czy spółka postępowała prawidłowo nie płacąc podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z obowiązującym stanem prawnym po 1 stycznia 2009 roku w myśl art. 9 ust. 11 litera c...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 1, w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy od podatku od czynności cywilnoprawnych ustawy z dnia 9 września 2000 roku (Dz. U 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 roku od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odliczało się: wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania – przez:

  1. jednostki samorządu terytorialnego,
  2. Skarb Państwa.

Dlatego, zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym uchwalenie i wniesienie wkładów finansowych i rzeczowych do Spółki w latach 2005 – 2008 r. przez Gminę - jedynego udziałowca Spółki nie powodowało obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych ale powodowało obowiązek złożenia zerowej deklaracji PCC-3, a naliczony i pobrany podatek przez notariusza należy potraktować jako nadpłatę. Stosownie do art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się nadpłacony lub nienależnie zapłacony podatek. Oznacza to, iż przepis ten znajdzie zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym przez wnioskodawcę, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy od podatku od czynności cywilnoprawnych podwyższenie kapitału zakładowego przez jednostkę samorządu terytorialnego podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jednakże od podstawy opodatkowania, odliczyć należało wartość podwyższonego kapitału zakładowego, czego notariusz nie uczyniła z chwilą sporządzania aktu notarialnego. W związku z powyższym, w myśl art. 75 § 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy nadmienić, iż w przedmiotowej sprawie – jako, że czynność cywilnoprawna została dokonana przed 01 stycznia 2009r. - będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 68 poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają co do zasady umowy spółki (akty założycielskie) oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej – wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty. W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy zmianie umowy stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego spółki powstaje z chwilą podjęcia uchwały w tej sprawie. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

W związku z powyższym, czynność wniesienia wkładów do spółki kapitałowej stanowi zmianę umowy spółki i podlega co do zasady obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak wyjaśnić, że w świetle art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, od podstawy opodatkowania, odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:

  1. jednostki samorządu terytorialnego,
  2. Skarb Państwa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w art. 164 ust. 1 za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zakład Sp. z o.o. jest spółką, w której 100% udziałów posiada Gmina Miasta. Prowadzi działalność w zakresie szpitalnictwa i świadczenia usług medycznych dla mieszkańców P. W latach 2005-2008 na mocy podejmowanych uchwał przez Gminę w sprawie wniesienia do Spółki wkładów pieniężnych lub rzeczowych, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego, spółka z uwagi na dokonanie czynności cywilnoprawnych podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Do aktów notarialnych składano oferty uchwały w sprawie wnoszenia wkładów rzeczowych lub pieniężnych z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Notariusz sporządzając akt notarialny naliczał i pobierał podatek od czynności cywilnoprawnych, wskazując jako podstawę prawną art. 7 pkt 9 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 41/05 poz. 399 ze zm.) i pomniejszeniu od podstawy kwoty odliczeń na podstawie ust.9 pkt 1-3 tej ustawy. W dniu 20.06.2008 roku Gmina podjęła uchwałę o obniżeniu kapitału podstawowego w celu pokrycia straty finansowej. Po zaistnieniu tego faktu Gmina podejmowała jeszcze trzykrotnie w 2008 roku uchwały w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego w celu podwyższenia kapitału zakładowego. W tym dwukrotnie wkład został wniesiony w formie pieniężnej, gdzie Spółka nie płaciła podatku od czynności cywilnoprawnej i raz w formie wkładu rzeczowego w drodze aktu notarialnego – wówczas notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnej. W latach 2009-2010 Gmina na mocy podejmowanych uchwał wnosiła do Spółki wkłady, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Spółka zgodnie z obowiązującym stanem prawnym od 01.01.2009 roku stosowała zwolnienie, powołując się na przepisy art. 9 ust. 11 litera c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu, iż zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z podwyższeniem kapitału zakładowego w części dotyczącej wartości, o którą obniżono kapitał zakładowy w następstwie strat poniesionych przez spółkę kapitałową, pod warunkiem, że podwyższenie kapitału zakładowego następuje w okresie 4 lat po jego obniżeniu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca którego 100% udziałowcem jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) nie był zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu wniesienia wkładów do spółki w latach 2005-2008. W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znalazł przepis art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj