Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-444/14-4/AG
z 16 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym na wezwanie z dnia 27 czerwca (data doręczenia 2 lipca 2014 r.) pismem z dnia 8 lipca 2014 r. (data nadania 9 lipca 2014 r., data wpływu 11 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek (w zakresie pytania numer 1 i 2) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W przyszłości, w zależności od uwarunkowań biznesowych, planowane jest przeprowadzenie czynności restrukturyzacyjnych tj. połączenie Wnioskodawcy i Spółki Komandytowo akcyjnej (SKA) w rezultacie czego powstanie nowa spółka. Obie spółki mają w grupie kapitałowej. Obie spółki mają siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Nowo zawiązana spółka będzie funkcjonowała jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowo zawiązana spółka przejmie majątek Wnioskodawcy oraz majątek SKA. Planowane połączenie Wnioskodawcy i SKA nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.), zwana dalej „KSH”.

W piśmie z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że zamierza utworzyć nową spółkę.

Wnioskodawca będzie udziałowcem nowej spółki. Nowa spółka powstanie z połączenia Wnioskodawcy i Spółki Komandytowo-Akcyjnej. Wnioskodawca otrzyma udziały w nowej spółce.


Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 2 KSH połączenie będzie dokonane przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki). Sposób połączenia jest określany jako fuzja. Z fuzją mamy do czynienia, gdy zawiązana jest spółka kapitałowa, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się, spółek za udziały lub akcje nowej spółki. Istotą trybu łączenia jest to, że wspólnicy spółek uczestniczących w łączeniu otrzymują nie pieniądze czy inne składniki majątkowe, ale udziały lub akcje w spółce nowo powstałej. Tak więc wspólnicy spółek łączących. się, stając się wspólnikami nowej spółki kapitałowej (z o.o. lub akcyjnej), jednocześnie partycypują w majątku nowej spółki poprzez to, że mają udziały (akcje) w kapitale zakładowym.

Spółka Komandytowo Akcyjna, o której mowa we wniosku, została wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców dnia 03.11.2011 r. Spółka ta będzie udziałowcem nowo powstałej spółki, której udziałowcem będzie również Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie połączony ze Spółką Komandytowo Akcyjną. Po połączeniu tych dwóch podmiotów powstanie nowa spółka, która będzie działać pod nazwą S Spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Spółka Komandytowo-Akcyjna od 01.01.2014r. posiada status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Rok obrotowy w Spółce Komandytowo-Akcyjnej dla tej Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Pierwszy rok obrotowy po ogłoszeniu przepisów ww. ustawy rozpoczął się z dniem 01.01.2014r. Rok obrotowy w Spółce nie uległ przedłużeniu. Spółka nie dokonała zmiany roku obrotowego. Spółka nie powstała w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia ww. ustawy i nie dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie art. 4 ww. ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy nowo zawiązana spółka, w której Wnioskodawca będzie udziałowcem, będzie zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z połączeniem polegającym na przejęciu przez nowo zawiązaną spółkę majątku Wnioskodawcy i SKA ?
  1. Czy Wnioskodawca (udziałowiec nowo zawiązanej spółki), pośrednio wypełniając obowiązki płatnika w nowo zawiązanej spółce, będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodu w nowo zawiązanej spółce z tytułu przejęcia majątku Wnioskodawcy ?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. (1)

Zgodnie z art. 491 § 1 KSH, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednak być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.


W przypadku Wnioskodawcy połączenie nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 2 KSH. Stosownie do postanowień art. 492 § 1 pkt 2 tejże ustawy połączenie może być dokonane przez zawiązanie spółki kapitałowej1 na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (łączenie się przez zawiązanie nowej spółki).

Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia cło rejestru właściwego według siedziby spółki przejmującej. Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej, z uwzględnieniem art. 507 (stosownie do art. 493 § 1 i 2 ww. ustawy).

Wydanie udziałów wspólnikowi spółki przejmowanej może wiązać się z prawem otrzymania lub obowiązkiem dokonania dopłat w gotówce (art. 492 § 2 i § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 494 § 1 KSH, w wyniku połączenia spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Następstwo prawne określone na gruncie przepisów Kodeksu spółek handlowych obejmuje prawa i obowiązki cywilnoprawne oraz administracyjnoprawne. Sukcesja praw i obowiązków podatkowych określona jest wyłącznie przepisami ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dzt.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Sukcesja ta oznacza, że następca prawny przejmuje po poprzedniku wszelkie jego obowiązki (np. zapłaty podatku, złożenia deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych), ale i prawa (np. do zwrotu nadpłaty, prawo złożenia odwołania od decyzji). Z przytoczonego przepisu nie jest możliwe wyprowadzenie wniosku o skutkach podatkowych połączenia w sferze podatków dochodowych w zakresie, w jakim dotyczy oceny tego zdarzenia prawnego pod kątem ewentualnego powstania przychodu.

W szczególności, z przepisów ogólnych dotyczących następstwa prawnego nie sposób wyprowadzić wniosku o neutralności podatkowej połączenia się spółek. W tym zakresie konieczne jest bowiem odwołanie się do przepisów szczególnych, tj. w przypadku opodatkowania łączących się spółek ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawny (Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), zwana dalej „ustawą o CIT”.

Przepisy poszczególnych ustaw podatkowych nie zawierały do 3l grudnia 2013 r. szczegółowych regulacji dotyczących skutków połączenia spółek kapitałowych i osobowych.

Od 1 stycznia 2014 r. można do połączeń spółki kapitałowej i spółki osobowej stosować przepis art. 10 ust. 2 ustawy o CIT, który określa podatkowe konsekwencje połączeń po stronie spółki przejmującej tj. po stronie spółki nowo zawiązanej.


Zgodnie z art. 10 ust. 7 ustawy przy połączeniu lub podziale spółek:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1 nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej,
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód sianowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej łub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Przed 01 stycznia 2014 r. w przypadku połączenia spółki kapitałowej i osobowej organy podatkowe stosowały art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o CIT do ustalenia zasad opodatkowania nadwyżki majątku przypadającej na wspólników ponad wartość nominalną udziałów przyznanych wspólnikom. Zgodnie bowiem z tym przepisem, w przypadku objęcia udziałów przez wspólników spółek przejmowanych: Wnioskodawcy i SKA w podwyższonym kapitale spółki nowo zawiązanej ewentualna nadwyżka wartości części majątku spółek przejmowanych: Wnioskodawcy i SKA, przypadającej na wspólników ponad wartość nominalną udziałów przyznanych wspólnikom spółek przejmowanych: Wnioskodawcy i SKA, odniesiona na kapitał zapasowy spółki nowo zawiązanej tzw. agio, nie stanowi przychodu dla spółki nowo zawiązanej, której udziałowcem stanie się Wnioskodawca. W myśl art. 12 ust. 4 pkt 11 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

W przypadku otrzymania przez spółkę nowo zawiązaną, której udziałowcem będzie Wnioskodawca, tej części majątku spółek przejmowanych (Wnioskodawcy i SKA), w zamian za którą wspólnikom Wnioskodawcy i SKA wydane zostaną udziały w podwyższonym kapitale zakładowym spółki nowo zawiązanej zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT. Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Reasumując powyższe, w Spółce nowo zawiązanej (kapitałowej), wartość majątku otrzymanego od Wnioskodawcy i SKA nie będzie stanowiła podatkowego przychodu dla nowo zawiązanej spółki, której udziałowcem będzie Wnioskodawca. Oznacza to, że do przychodów podlegających opodatkowaniu nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Nadwyżka wartości majątku ponad wartość nominalną udziałów przyznanych wspólnikom, przekazana na kapitał zapasowy spółki nowo zawiązanej nie będzie stanowiła podatkowego przychodu dla nowo zawiązanej spółki, której udziałowcem będzie Wnioskodawca. W konsekwencji, nowo zawiązana spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu przejęcia przez nią majątku Wnioskodawcy i SKA, w części przypadającej na majątek wspólników tych spółek przekazanych na kapitał zakładowy i zapasowy.


Ad. (2)

Wnioskodawca (udziałowiec nowo zawiązanej spółki), pośrednio wypełniając obowiązki płatnika w nowo zawiązanej spółce, nie będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu przychodu w nowo zawiązanej spółce z tytułu przejęcia majątku Wnioskodawcy i SKA.


W piśmie z dnia 8 lipca 2014 r. Spółka wskazała dodatkowo, co nastepuje.


W nowo zawiązanej Spółce, której udziałowcem będzie Wnioskodawca i Spółka Komandytowo -Akcyjna wartość majątku otrzymanego od Wnioskodawcy i Spółki Komandytowo-Akcyjnej nie będzie stanowiła podatkowego przychodu dla nowo zawiązanej Spółki. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Nadwyżka wartości majątku ponad wartość nominalną udziałów przyznanych wspólnikom, przekazana na kapitał zapasowy spółki nowo zawiązanej nie będzie stanowiła podatkowego przychodu dla nowo zawiązanej spółki.

Nowo związana Spółka nie będzie zobowiązana do potrącenia podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu. Podstawą do ustalenia przychodu podatkowego jest przepis art. 12 ust 1 ustawy o CIT. Art. 12 ust 4 pkt 4 ustawy o CIT wskazuje jakie kwoty nie stanowią przychodów. W związku z powyższym, jeżeli przychody nie podlegają opodatkowaniu w świetle art. 12 ust 4 pkt 4 ustawy o CIT wówczas nowo zawiązana Spółka nie będzie zobowiązana do zastosowania zasad poboru podatku określonych w Rozdziale 6 ustawy o CIT.

We wniosku jest mowa o Wnioskodawcy wypełniającego obowiązki płatnika. Po połączeniu to nowo związana zawiązana Spółka będzie odpowiadała za rozliczenie podatków i przedstawionym stanie faktycznym to nowo zawiązana spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku na mocy przepisów Rozdziału 6 ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (w zakresie pytania numer 1 i 2) jest prawidłowe.


Ad. (1)

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851) - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).


Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), przy połączeniu lub podziale spółek:

  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lut dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 15 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Stosownie do treści art. 10 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:

  1. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.


Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, formułuje ogólną zasadę, iż przy połączeniu/dzieleniu spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nowo zawiązana spółka (spółka z ograniczona odpowiedzialnością), której założenie planuje Wnioskodawca, powstanie w wyniku połączenia, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 2 KSH, Wnioskodawcy (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz Spółki Komandytowo-Akcyjnej. Obie spółki mają siedzibę na terytorium Polski. Wnioskodawca również wyjaśnia, że od dnia 1 stycznia 2014 r. Spółka Komandytowo-Akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla nowo powstałej spółki wartość otrzymanego przez nią majątku spółek przejmowanych – Wnioskodawcy oraz Spółki Komandytowo-Akcyjnej, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy.

Należy podkreślić, że zgodnie z regulacją zawartą art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ust. 2 pkt 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepisy art. 10 ust. 2 pkt 1 tej ustawy mają zastosowanie gdy połączenie lub podział spółek następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak wiec gdy warunek powyższy nie zostanie spełniony, a głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania art. 10 ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania.

Przy czym zbadanie przesłanek i celów dokonywanego podziału spółki jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Stwierdzenie więc, iż przedstawione w zdarzeniu przyszłym połączenie, zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tutejszego organu podatkowego, bowiem zbadanie przesłanek i celów dokonywanego połączenia jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Zauważyć należy przy tym, że uregulowane w art. 14b-h ustawy - Ordynacja podatkowa - postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych - jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których to prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje art. 14b-nast. ustawy - Ordynacja podatkowa nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W konsekwencji, nie można więc wykluczyć, w drodze indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, że przepisy art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, znajdą zastosowanie w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

Należy jednocześnie wskazać, iż podatnik stosując przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, iż połączenie spółek zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.


Ad. (2)

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Natomiast z art. 26 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy wynika, iż osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

W myśl natomiast art. 25a ust. 1 ww. ustawy w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 2, spółka przejmująca obowiązana jest, bez wezwania, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić na rachunek urzędu skarbowego podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1.

Jak można wywnioskować z powyższych przepisów, ustawodawca przewidział zryczałtowaną formę opodatkowania dochodu spółki przejmującej, ale w przypadku, gdy przychód powstaje w związku z wydaniem majątku nie ma zastosowania zasada wyrażona w art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w świetle której podatek od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobierają płatnicy – spółki wypłacające należności z tego tytułu. Skoro bowiem uzyskanie dochodu spółki przejmującej /nowo powstałej wiąże się z przejęciem innej spółki nie można w tym wypadku mówić o wypłacie należności z tytułu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nowo zawiązana spółka (spółka z ograniczona odpowiedzialnością), której założenie planuje Wnioskodawca, powstanie w wyniku połączenia, zgodnie z art. 492 § 1 pkt 2 KSH, Wnioskodawcy (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz Spółki Komandytowo-Akcyjnej. Obie spółki mają siedzibę na terytorium Polski. Wnioskodawca również wyjaśnia, że od dnia 1 stycznia 2014 r. Spółka Komandytowo-Akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w związku z planowanym połączeniem, w wyniku którego nowo powstała spółka przejmie majątek Wnioskodawcy (oraz majątek Spółki Komandytowo-Akcyjnej) - jednakże bez konieczności rozpatrywania, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazujący na brak opodatkowania przy połączeniu spółek. Jak wynika bowiem z powyższych przepisów w przypadku powstania dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych przy połączeniu spółek to nie na spółkę wydającą majątek w celu jego przejęcia ustawodawca nałożył obowiązki płatnika a na spółkę, która majątek ten ma przejąć. Zatem w przypadku ewentualnego powstania dochodu przy połączeniu, o którym mowa art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to na spółce przejmującej (a nie przejmowanej) spoczywa obowiązek wpłaty do urzędu skarbowego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym nawet gdyby z tytułu przedmiotowej transakcji powstał dochód, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w myśl art. 25a ust. 1 tej ustawy do zapłaty ewentualnego podatku dochodowego z tego tytułu zobowiązana byłaby spółka przejmująca. Zatem brak obowiązku po stronie Wnioskodawcy poboru od spółki przejmującej (nowo powstałej spółki) podatku z tytułu połączenia i jego odprowadzenia wynika z faktu, że to na spółce przejmującej (nowo powstałej spółce) ciążą ewentualne obowiązki podatkowe z tego tytułu, co wynika z art. 25a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się zaś do, poruszonej w stanowisku odnośnie pytania numer 2, kwestii istnienia w niniejszej sprawie obowiązku odprowadzenia przez nowo powstałą spółkę podatku dochodowego od osób prawnym z tytułu przedstawionego w analizowanym zdarzeniu przyszłym połączenia (tj. przejęcia przez nią majątku Wnioskodawcy oraz Spółki Komandytowo-Akcyjnej) należy zauważyć, że kwestia ta - sprowadzająca się do oceny czy nowo powstała spółka będzie zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego w związku z planowanym połączeniem - była przedmiotem pytania numer 1 oraz dokonanej przez organ podatkowy oceny przedstawionego w tym zakresie stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj