Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-285/14-4/Akr
z 14 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 10 lipca 2014 r., Nr IPTPB2/415-285/14-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 10 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 lipca 2014 r.). W dniu 22 lipca 2014 r. (data nadania 21 lipca 2014 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z przyczyn ,,05-R” (upośledzenie narządu ruchu). Stopień niepełnosprawności ma u Wnioskodawczyni charakter trwały, a orzeczenie wydano Jej na stałe. Od wielu lat Wnioskodawczyni ma problemy z poruszaniem się (bole stawów, nóg, rąk oraz obrzęki uniemożliwiające chodzenie. Przed kilkoma laty zdiagnozowano u Wnioskodawczyni RZS-reumatoidalne zapalenie stawów, chorobę, która ma charakter postępujący, bardzo bolesny i coraz bardziej ogranicza Jej funkcjonowanie. W miarę możliwości Wnioskodawczyni korzysta z zabiegów rehabilitacyjnych w celu zmniejszenia bądź powstrzymania dalszego postępu choroby, a przede wszystkim zmniejszenia bólu. Korzystanie z zabiegów rehabilitacyjnych jest ograniczone możliwościami NFZ, ale również kłopotami Wnioskodawczyni z chodzeniem. Z tego powodu w 2013 r. Wnioskodawczyni zakupiła (za kwotę 2 800 zł – na raty) lampę do naświetleń ,,LIGHT MED” – urządzenie medyczne do terapii domowej, o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym, rekomendowane przy stanach zapalnych i zwyrodnieniach układu narządu ruchu. Lampa ta jest uznana jako urządzenie medyczne i jest stosowana w gabinetach rehabilitacyjnych do zabiegów refundowanych przez NFZ. Dzięki zakupowi tego urządzenia, Wnioskodawczyni może samodzielnie w warunkach domowych poddawać się zabiegom naświetleń, które przynoszą Jej dużą ulgę i poprawiają komfort życia. Wnioskodawczyni nadmienia, że lampę tę zakupiła samodzielnie, tzn. nie otrzymała w związku z tym zakupem żadnego dofinansowania ani dopłaty. Lampę zakupiła na raty, które będzie spłacać do grudnia 2015 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni jako datę uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności wskazała 22 luty 2006 r. (orzeczenie wydano na stałe). Odliczenie wydatków na cele rehabilitacyjne dotyczy 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może zakup urządzenia medycznego (lampa „LIGHT MED”) odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej w PIT-O za 2013 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako osoba schorowana z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wydanym z przyczyn upośledzenia narządu ruchu, ma prawo do odliczeń ww. urządzenia w ramach tzw. ,, ulgi rehabilitacyjnej.

Wnioskodawczyni zaznacza, że pkt 5 i 6 orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (stwierdzenia, że wymaga konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie.

Lampa ,,LIGHT MED”, zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia te warunki, służy Jej osobistej rehabilitacji i jest w niej bardzo pomocna, przynosi Wnioskodawczyni dużą ulgę zmniejszając ból i obrzęki. Dzięki stosowaniu naświetleń w domu Wnioskodawczyni może stosować je w dogodnych dla siebie warunkach i w momencie kiedy odczuwa ból, nie dopuszczając do dalszego postepowania choroby, a przynajmniej do polepszenia komfortu bardzo trudnego życia z chorobą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni stwierdziła, że jako osoba niepełnosprawna (upośledzenie narządu ruchu) wymaga rehabilitacji i wspomagania poprzez używanie urządzeń i narzędzi wspomagających poruszanie. Wnioskodawczyni uważa, że zakupione przez Nią urządzenie medyczne: lampa ,,LIGHT MED”, wykorzystywana do rehabilitacji ludzi w ośrodkach medycznych (zabiegi refundowane przez NFZ), a używana przez Nią do naświetlań w celu zmniejszenia bólu, obrzęków, wspomagania ruchomości stawów, a co za tym idzie do poprawy kondycji ruchowej, jest urządzeniem pozwalającym Jej na odliczenie wydatku poniesionego na zakup tego urządzenia, w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Swoje stanowisko Wnioskodawczyni uzasadnia art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym zakupu i naprawy indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego, który, według Niej, spełnia.

Zakupiony sprzęt ułatwia Jej wykonywanie czynności życiowych, zmniejszając ból, zwiększając ruchomość stawów, zmniejszając obrzęki, a tym samym ułatwiając poruszanie się. Wnioskodawczyni uważa, że również spełnia art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zakup sprzętu w całości pokryła z własnych środków, w żaden sposób nie został on dofinansowany.

Zgodnie z ww. przepisem wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami, a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie).

Stosownie do art. 26. ust. 7d pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: „(...) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach (...)”.

Wnioskodawczyni uważa, że ww. przepis również spełnia. Posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wydane 22 lutego 2006 r., na stałe. Wymaga (wg ww. orzeczenia) zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie.

Wnioskodawczyni uważa, że jako osoba zaliczona do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przyznanego na stałe, o charakterze trwałym, ma prawo skorzystać z przysługujących Jej szczególnych uprawnień w zakresie prawa podatkowego, tj. z odliczenia wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 powołanej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b – 7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, czyli wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych uważa się wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że można zaliczyć do nich tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne, mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi o charakterze szczególnym (niestandardowym), konieczne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej lub ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonania wynika z niepełnosprawności. Oznacza to, że taki sprzęt musi posiadać określone właściwości.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisie wynika zatem, że:

  • pomiędzy rodzajem nabytego sprzętu a rodzajem niepełnosprawności pozostawać musi ścisły związek,
  • zakupiony sprzęt musi być wykorzystywany (używany) w rehabilitacji oraz służyć przywracaniu sprawności organizmu i ułatwiać wykonywanie czynności życiowych,
  • cechą zakupionego sprzętu musi być jego indywidualny charakter.

Do oceny powyższego pomocnym będzie oparcie się na zaświadczeniu lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę stosownie do stanu zdrowia konkretnej osoby niepełnosprawnej i potrzeb indywidualnej rehabilitacji.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 26 ust. 7d cytowanej ustawy warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z przyczyn

,,05-R” (upośledzenie narządu ruchu). Stopień niepełnosprawności ma u Niej charakter trwały, a orzeczenie wydano Jej na stałe w 2006 r. Od wielu lat Wnioskodawczyni ma problemy z poruszaniem się (bole stawów, nóg, rąk oraz obrzęki uniemożliwiające chodzenie. Przed kilkoma laty zdiagnozowano u Wnioskodawczyni RZS-reumatoidalne zapalenie stawów, chorobę która ma charakter postępujący, bardzo bolesny i coraz bardziej ogranicza Jej funkcjonowanie. W miarę możliwości Wnioskodawczyni korzysta z zabiegów rehabilitacyjnych w celu zmniejszenia bądź powstrzymania dalszego postępu choroby, a przede wszystkim zmniejszenia bólu. Korzystanie z zabiegów rehabilitacyjnych jest ograniczone możliwościami NFZ, ale również kłopotami Wnioskodawczyni z chodzeniem. Z tego powodu w 2013 r. Wnioskodawczyni zakupiła (za kwotę 2 800 zł – na raty) lampę do naświetleń ,,LIGHT MED” – urządzenie medyczne do terapii domowej, o działaniu przeciwbólowym przeciwzapalnym, rekomendowane przy stanach zapalnych i zwyrodnieniach układu narządu ruchu. Lampa ta jest uznana jako urządzenie medyczne i jest stosowana w gabinetach rehabilitacyjnych do zabiegów refundowanych przez NFZ. Dzięki zakupowi tego urządzenia, Wnioskodawczyni może samodzielnie w warunkach domowych poddawać się zabiegom naświetleń, które przynoszą dużą ulgę Wnioskodawczyni i poprawiają komfort życia. Wnioskodawczyni nadmienia, że lampę tę Wnioskodawczyni zakupiła samodzielnie, tzn. nie otrzymała w związku z tym zakupem żadnego dofinansowania ani dopłaty. Lampę zakupiła na raty, które będzie spłacać do grudnia 2015 r.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni posiada status osoby niepełnosprawnej, to przysługuje Jej uprawnienie do odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków związanych z zakupem lampy ,,LIGHT MED”, wykorzystywanej w związku z orzeczoną niepełnosprawnością na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie to przysługuje w wysokości faktycznie poniesionych kosztów zakupu, przy czym nie może ono przekroczyć wysokości dochodu do opodatkowania. Wydatki na cele rehabilitacyjne podlegają odliczeniu w roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Zatem, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym dotyczącej zakupu urządzenia medycznego na raty z okresem spłaty do grudnia 2015 r., Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu w zeznaniu rocznym za 2013 r. w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione w 2013 r. na spłatę rat w części obejmującej cenę zakupu lampy ,,LIGHT MED”.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj