Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-533/14-3/SJ
z 6 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 8 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Instytut) jest instytutem naukowo-badawczym. Instytut jako jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk zarejestrowana jest w rejestrze instytutów naukowych. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej ‘P”, a także Miejskiej Sieci Komputerowej– sieci zbudowanych z dotacji budżetowych.

Instytut prowadzi:

  1. Działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności badania nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu (…). Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo rozwojowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut, czy też inne jednostki naukowe w kraju i zagranicą. Niektóre wyniki badań mają postać wartości niematerialnych i prawnych i zgodnie z umową o dofinansowanie przekazywane są instytucji finansującej nieodpłatnie lub w kwocie przekazanej dotacji.
  2. 2. Działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej i sieci „P”, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego itp. Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – dalej Ustawy – tj. strukturą. W latach 2011 i 2012 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut zawarł z przedsiębiorstwem działającym w formie spółki akcyjnej umowę konsorcjum w celu „ustalenia zasad wspólnego ubiegania się o środki na działania badawcze i prace przygotowawcze do wdrożenia, ukierunkowane na opracowanie innowacyjnych technologii, produktów i usług, służących podniesieniu konkurencyjności polskiej gospodarki w ramach 1-go konkursu Programu INNOTECH ogłoszonego przez Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR)”. W zawartej pomiędzy Instytutem a spółką akcyjną umowie konsorcjum ustalono, że to spółka będzie Liderem konsorcjum. Lider w imieniu konsorcjum podpisał z NCBiR umowę o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu INNOTECH w ścieżce programowej IN-TECH pt. „Opracowanie platformy do uruchomiania aplikacji w chmurze” (dalej: umowa o finansowanie projektu).

Projekty realizowane w ramach programu INNOTECH w ścieżce programowej IN-TECH mogą obejmować realizację jedynie fazy A lub fazy A oraz fazy B. Faza A to faza badawcza, polegająca na przeprowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych, skierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej. Faza B to faza przygotowań do wdrożenia, polegająca na przeprowadzeniu czynności, których celem jest przygotowanie wyników fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową z NCBiR projekt realizowany przez Instytut obejmuje realizację fazy A, tj. przeprowadzenie badań przemysłowych i rozwojowych.

Umowa o finansowanie projektu precyzyjnie określa prawa i obowiązki stron oraz warunki wypłaty przez NCBiR środków na dofinansowanie projektu. Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizacją projektu, określone w kosztorysie będącym załącznikiem do umowy. W umowie o finansowanie projektu członkowie konsorcjum zobowiązali się m.in. do:

  1. Wdrożenia wyników projektu do działalności gospodarczej;
  2. Przekazania na warunkach rynkowych wyników fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy.

Zwłaszcza realizacja zobowiązania, o którym mowa w punkcie 2, oznacza dla Instytutu wystąpienie w przyszłości sprzedaży opodatkowanej. Instytut jest bowiem, zgodnie z umową o dofinansowanie, zobowiązany „przekazać na warunkach rynkowych wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy”.

Zgodnie z zawartą umową o finansowanie projektu, środki finansowe, będące dofinansowaniem realizacji projektu, NCBiR przekazuje na wydzielony rachunek bankowy Lidera konsorcjum. Lider konsorcjum jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania środków finansowych pozostałym członkom konsorcjum zgodnie z kosztorysem projektu.

Dodatkowo członkowie konsorcjum, będący zarazem wykonawcami projektu, są zobowiązani do szerokiego rozpowszechniania wyników projektu za pośrednictwem konferencji technicznych lub naukowych lub czasopism naukowych lub technicznych lub powszechnie dostępnych baz danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników badań lub oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu – ale tylko w zakresie w jakim nie narusza to ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) i Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) oraz Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2003 Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 96 Ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy, biorąc pod uwagę stan faktyczny, przekazanie przez NCBiR środków finansowych na dofinansowanie projektu Liderowi konsorcjum, a następnie przekazanie środków finansowych przez Lidera konsorcjum Instytutowi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z podpisaniem umowy o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu INNOTECH w ścieżce programowej IN-TECH pt. „Opracowanie platformy do uruchomiania aplikacji w chmurze”, konsorcjum zobowiązało się do określonych czynności, natomiast Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zobowiązało się do udzielenia Liderowi oraz, za jego pośrednictwem, pozostałym wykonawcom dofinansowania na realizację projektu. NCBiR będzie przekazywał środki finansowe na rachunek Lidera konsorcjum, a ten jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania środków finansowych pozostałym członkom konsorcjum – to jest Instytutowi – zgodnie z kosztorysem projektu. Stosowanie do postanowień art. 5 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 cyt. Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższych przepisów, zdaniem Instytutu, przekazanie środków pieniężnych przez NCBiR Liderowi konsorcjum, a następnie przez Lidera konsorcjum do Instytutu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem towarów i usług.

Po pierwsze, w zamian za przekazane w ramach projektu dofinansowanie nie zostaną dostarczone ani towary, ani wykonane usługi. W związku z tym nie można będzie mówić ani o odpłatnym świadczeniu usług, ani o odpłatnej dostawie towarów, gdyż nie nastąpi wzajemność świadczenia pomiędzy stronami. Dotyczy to zarówno relacji Instytut – Lider konsorcjum, jak i Lider konsorcjum – NCBiR. Co więcej, ani Lider konsorcjum, ani Instytut nie będą dokonywali nieodpłatnej dostawy towarów, ani nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz NCBiR. Umowa o dofinansowanie nie zakłada bowiem przenoszenia przez Instytut na Lidera konsorcjum, a także przez Lidera konsorcjum na NCBiR żadnych praw do własności niematerialnych i prawnych, świadczenia jakichkolwiek usług lub dostarczania towarów w ramach przekazywanego dofinansowania.

Po drugie, w art. 29a Ustawy wskazane jest, że podstawą opodatkowania jest, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, że podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. W przypadku Instytutu otrzymywane dofinansowanie na realizację projektu, o którym mowa powyżej, nie ma charakteru cenotwórczego (nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi).

Instytut, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie otrzymywał środki finansowe na sfinansowanie kosztów realizacji projektu. Środki przyznanego dofinansowania w przypadku Instytutu pokryją koszty realizacji projektu w całości, a w przypadku Lidera konsorcjum, będącego przedsiębiorstwem 75% poniesionych kosztów.

Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, że środki finansowe otrzymane na realizację projektu nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z poźn. zm.) zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 ze zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Uchylenie z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy wiąże się z wprowadzeniem nowego art. 29a zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ustalania podstawy opodatkowania. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, a także w celu większej przejrzystości i czytelności tych zasad.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. Dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (instytut) zawarł z przedsiębiorstwem działającym w formie spółki akcyjnej umowę konsorcjum w celu „ustalenia zasad wspólnego ubiegania się o środki na działania badawcze i prace przygotowawcze do wdrożenia, ukierunkowane na opracowanie innowacyjnych technologii, produktów i usług, służących podniesieniu konkurencyjności polskiej gospodarki w ramach 1-go konkursu Programu INNOTECH ogłoszonego przez Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR)”. W zawartej pomiędzy Instytutem a spółką akcyjną umowie konsorcjum ustalono, że to spółka będzie Liderem konsorcjum. Lider w imieniu konsorcjum podpisał z NCBiR umowę o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu INNOTECH w ścieżce programowej IN-TECH pt. „Opracowanie platformy do uruchomiania aplikacji w chmurze” (dalej: umowa o finansowanie projektu). Projekty realizowane w ramach programu INNOTECH w ścieżce programowej IN-TECH mogą obejmować realizację jedynie fazy A lub fazy A oraz fazy B. Faza A to faza badawcza, polegająca na przeprowadzeniu badań przemysłowych lub prac rozwojowych, skierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej. Faza B to faza przygotowań do wdrożenia, polegająca na przeprowadzeniu czynności, których celem jest przygotowanie wyników fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową z NCBiR projekt realizowany przez Instytut obejmuje realizację fazy A, tj. przeprowadzenie badań przemysłowych i rozwojowych. Umowa o finansowanie projektu precyzyjnie określa prawa i obowiązki stron oraz warunki wypłaty przez NCBiR środków na dofinansowanie projektu. Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów ponoszonych w związku z realizacją projektu, określone w kosztorysie będącym załącznikiem do umowy. W umowie o finansowanie projektu członkowie konsorcjum zobowiązali się m. in do:

  1. Wdrożenia wyników projektu do działalności gospodarczej;
  2. Przekazania na warunkach rynkowych wyników fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy.

Zwłaszcza realizacja zobowiązania, o którym mowa w punkcie 2, oznacza dla Instytutu wystąpienie w przyszłości sprzedaży opodatkowanej. Instytut jest bowiem, zgodnie z umową o dofinansowanie, zobowiązany „przekazać na warunkach rynkowych wyniki fazy A do zastosowania w działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącemu członkiem konsorcjum lub innemu przedsiębiorcy”. Zgodnie z zawartą umową o finansowanie projektu, środki finansowe, będące dofinansowaniem realizacji projektu, NCBiR przekazuje na wydzielony rachunek bankowy Lidera konsorcjum. Lider konsorcjum jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania środków finansowych pozostałym członkom konsorcjum zgodnie z kosztorysem projektu. Dodatkowo członkowie konsorcjum, będący zarazem wykonawcami projektu, są zobowiązani do szerokiego rozpowszechniania wyników projektu za pośrednictwem konferencji technicznych lub naukowych lub czasopism naukowych lub technicznych lub powszechnie dostępnych baz danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników badań lub oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu – ale tylko w zakresie w jakim nie narusza to ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej i Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Jak wskazał Wnioskodawca, w zamian za przekazane w ramach projektu dofinansowanie nie zostaną dostarczone ani towary, ani wykonane usługi. W związku z tym nie można będzie mówić ani o odpłatnym świadczeniu usług, ani o odpłatnej dostawie towarów, gdyż nie nastąpi wzajemność świadczenia pomiędzy stronami. Dotyczy to zarówno relacji Instytut – Lider konsorcjum, jak i Lider konsorcjum – NCBiR. Co więcej, ani Lider konsorcjum, ani Instytut nie będą dokonywali nieodpłatnej dostawy towarów, ani nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz NCBiR. Umowa o dofinansowanie nie zakłada bowiem przenoszenia przez Instytut na Lidera konsorcjum, a także przez Lidera konsorcjum na NCBiR żadnych praw do własności niematerialnych i prawnych, świadczenia jakichkolwiek usług lub dostarczania towarów w ramach przekazywanego dofinansowania. Otrzymywane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu, o którym mowa w opisie sprawy, nie ma charakteru cenotwórczego (nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towaru lub usługi). Instytut będzie otrzymywał środki finansowe na sfinansowanie kosztów realizacji projektu. Środki przyznanego dofinansowania w przypadku Instytutu pokryją koszty realizacji projektu w całości, a w przypadku Lidera konsorcjum, będącego przedsiębiorstwem 75% poniesionych kosztów. Zatem należy uznać, że środki finansowe otrzymane na realizację projektu nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie mają wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy.

Należy wskazać, że z treści przepisów art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Z okoliczności sprawy wynika, że otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie jest przeznaczane na dopłatę do ceny, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a fakt jego otrzymania pozostaje bez wpływu na cenę.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że przekazanie przez Lidera konsorcjum Wnioskodawcy środków finansowych na dofinansowanie projektu, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że wniosek w pozostałym zakresie rozpatrzony został odrębną interpretacją indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj