Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-638/14/EJ
z 19 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca istnieje od 2013 r. Obecnie prowadzi działalność w formie Stowarzyszenia zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Głównym celem jednostki jest rozwijanie i propagowanie inicjatyw społeczno-kulturalnych, przyczyniających się do wszechstronnego rozwoju człowieka i jego aktywizacji w lokalnym środowisku przez „ ...”, przynoszące korzyści jednostce i społeczeństwu.

Jednym z celów statutowych Wnioskodawcy jest podejmowanie działań z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego. Swoją aktywność członkowie Stowarzyszenia ukierunkowali na wzbudzanie i rozwijanie zainteresowań historią i dziedzictwem kulturowym, wykorzystując bogactwo regionu ... i jego dorobek zarówno materialny jak i niematerialny.

Wnioskodawca w 2014 r. realizował projekt w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów pn. „…” – celem projektu była promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego obszaru LGD. Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa w dniu 25 kwietnia 2014 r. na realizację ww. projektu. Całkowita wartość projektu wyniosła 86.550,00 zł, w tym dofinansowanie 50.000 zł. Pozostałą część stanowią wpłaty uczestników, co stanowi wkład własny Wnioskodawcy.

W ramach projektu zorganizowano następujące działania:

  1. 12 marzec 2014 r. – wykład pn. „…”. W ramach projektu zorganizowano w DK w B. wykład na temat historii i symboliki ikon, połączony z wystawą artystki zajmującej się ikonopisarstwem. Wykład poprowadziła Pani L. – mieszkanka Gminy C.
  2. 20 marzec 2014 r. – wykład pn. „…” wraz z pokazem slajdów. W ramach projektu zorganizowano jednorazowy wykład w szkole w C. wraz z pokazem slajdów na temat drewnianego budownictwa sakralnego, z uwzględnieniem zabytków w obszarze LGD.
  3. 26 marzec 2014 r. – wykład „…”. W ramach projektu zorganizowano jednorazowy wykład w DK w K. połączony z pokazem malarstwa na szkle, wykonywanym przez twórcę ludowego z P.
  4. 3 kwiecień 2014 r. – wykład pn. „…”. W ramach projektu zrealizowano wykład połączony z pokazem slajdów na temat zabytków rzeźby i sztuki snycerskiej w K. Spotkanie ze słuchaczami wykładu rozpoczęła wizyta w Muzeum Sztuki Ludowej, działającego przy parafii rzymskokatolickiej pw. ..., gdzie odwiedzający zostali zapoznani z ekspozycją miejscowych artystów: rzeźby w drewnie, kamieniu i malarstwa na szkle a także wyrobów ze słomy, papieru i innych materiałów.
  5. 7 kwiecień 2014 r. – wykład „…”. W ramach projektu zorganizowano jednorazowe spotkanie w DK w K. z twórcą ludowym tj. ludową hafciarką, gdzie uczestnicy zapoznali się z jej pracami. Przeprowadzony został także wykład etnografa na temat bogactwa zdobnictwa ludowego w ubiorze, z uwzględnieniem obszaru LGD.
  6. 14 kwiecień 2014 r. – wykład pn. „…”. Tematem wykładu była obrzędowość doroczna i rodzinna na ... oraz symbolika i rola rekwizytów i atrybutów obrzędowych. W ramach spotkania z twórcą ludowym uczestnicy mieli możliwość nauki tradycyjnego rękodzieła.

Ww. wykłady miały charakter ogólnodostępny, każdy zainteresowany mógł w nich uczestniczyć. Informacja o wydarzeniu była umieszczana na stronie Stowarzyszenia oraz na stronie poszczególnych gmin, w których odbywały się wykłady. Przy wyborze osób prowadzących Wnioskodawca kierował się doświadczeniem danej osoby w realizacji przedsięwzięć będących tematyką wykładu. Zwieńczeniem cyklu wykładów i pokazów w ramach programu „…” była prezentacja unikalnego dorobku historycznego i kulturowego regionu na forum światowym, wyjazd do miasta P. z prezentacją dorobku w ramach Dni ... oraz na Festiwal ... odbywający się corocznie w Bazylice ...w R., który jest międzynarodowym spotkaniem promującym kulturę krajów Europy, a także innych kontynentów.

Wyjazd do Włoch odbył się zgodnie z następującym planem:

Dzień I czwartek – 15 maj 2014 r. godz. 18.00 wyjazd trasa: C. – R.

Dzień II piątek – 16 maj 2014 r. godz. 18.00 przyjazd na miejsce noclegu.

Dzień III sobota – 17 maj 2014 r. od godz. 10.00 do godz. 18.00 – przygotowanie degustacji i stoiska wystawienniczego na terenie Festiwalu.

Dzień IV niedziela – 18 maj 2014 r. rozpoczęcie Festiwalu ...– udział w mszy św. w bazylice ... o godz. 12.30, następnie od godz. 13.00 do godz. 22.00 udział w części głównej Festiwalu – prezentacja dorobku LGD, polegająca na wystawie rękodzieła twórców ludowych, rzeźba w drewnie, malarstwo na szkle, gobeliny, kwiaty z bibuły, hafty. Ponadto degustacja tradycyjnych potraw związanych z regionem i produktu lokalnego LGD: chleb ze smalcem, tradycyjne wyroby wędliniarskie, oscypki, krówki, miody pitne, podpłomyki, ciasta tradycyjne. Prezentacja i promocja folderu przygotowanego na ten cel „...”. Spotkania z Polonią i wymiana doświadczeń.

Dzień V poniedziałek – 19 maj 2014 r. – spotkanie z organizatorem, nawiązywanie współpracy i kontaktów, wymiana doświadczeń mających na celu inspirację w zakresie promocji dziedzictwa kulturowego, wymiana ulotek reklamowych i gadżetów – promocja bogactwa kulturowego LGD.

Dzień VI, VII i VIII – wtorek, środa, czwartek 20, 21, 22 maj 2014 r. Dni ...w Hotelu w mieście P.Zgodnie z informacją menadżera Hotel posiada 120 miejsc noclegowych i ma obłożenie całoroczne. Goście hotelowi z różnych krajów świata stanowili idealnego odbiorcę dla promocji obszaru LGD w zakresie dziedzictwa kulturowego i historycznego. Ze względu na fakt, że pobyt gości jest krótkotrwały przyjęto, że grupa odbiorców pokazów i degustacji będzie w każdy dzień inna.

Dzień IX – piątek 23 maj 2014 r. wyjazd o godz. 9.00 w drogę powrotną, przejazd nocą.

Dzień X sobota 24 maj 2014 r. – przyjazd na miejsce do C. Czas trwania pobytu był adekwatny do zaplanowanych działań, pozwalając na optymalną promocję dziedzictwa kulturowego obszaru LGD.

W ramach projektu został wydany folder pt. „...” prezentujący w języku polskim i angielskim bogactwo ... w ilości 350 sztuk. Folder był narzędziem promocyjno-informacyjnym wykorzystywanym podczas pobytu we Włoszech. Folder był bezpłatnie dystrybuowany podczas Festiwalu oraz Dni ...w Hotelu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Ochrony Środowiska EFFROW pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości, VAT jest kosztem kwalifikowalnym czyli możliwym do współfinansowania z EFFRO. Konieczność wydania interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Marszałkowski. Wnioskodawca nadmienia, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT–7. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowanie w piśmie z 26 czerwca 2014 r.):

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, art. 124. Z powyższego wynika, że prawo to przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT–7. Nie prowadzi również działalności gospodarczej, nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS. W ramach projektu nie była prowadzona sprzedaż. Towary nabyte w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013, z zakresu małych projektów” nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami, wystawionymi na Wnioskodawcę. Wydrukowane egzemplarze folderu oraz pocztówek były rozprowadzane nieodpłatnie. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”. Celem projektu była promocja lokalnego dziedzictwa kulturowego obszaru LGD „...”. W ramach projektu zorganizowano cykl wykładów i pokazów w ramach programu „…”. Wykłady miały charakter ogólnodostępny, każdy zainteresowany mógł w nich uczestniczyć. Zwieńczeniem cyklu wykładów i pokazów była prezentacja unikalnego dorobku historycznego i kulturowego regionu na forum światowym tj. wyjazd do miasta P. z prezentacją dorobku w ramach Dni ...oraz Festiwal ... odbywający się corocznie w Bazylice ...w R., który jest międzynarodowym spotkaniem promującym kulturę krajów Europy, a także innych kontynentów. W ramach projektu został wydany folder pt. „...” prezentujący w języku polskim i angielskim bogactwo .... Folder był bezpłatnie dystrybuowany podczas Festiwalu oraz Dni ...w Hotelu. Towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT oraz rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT–7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak już wskazano, zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT–7.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT dodanym art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 35, ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, w których cenie zawarty jest podatek naliczony były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że zakupione towary nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ....

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj