Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-416/14-4/PR
z 18 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty stawki podatku VAT z tytułu dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz ustalenia okresu rozliczeniowego dla ww. czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty stawki podatku VAT z tytułu dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz ustalenia okresu rozliczeniowego dla ww. czynności. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz brakująca opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka albo Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Posiada również rejestrację na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka specjalizuje się w produkcji rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw. Oferta Wnioskodawcy obejmuje: rozwiązania klasy ERP wspomagające procesy biznesowe w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, aplikacje mobilne (klasy SFA) pozwalające na zarządzanie siecią przedstawicieli handlowych, programy wspierające pracę w obszarze Human Resources, systemy do obsługi transakcji faktoringowych, platformy wymiany danych handlowych (na linii producent - dystrybutorzy), komplet aplikacji do zarządzania małą firmą (MSP). W zależności od miejsca świadczenia usług, wykonywane usługi i dostawy towarów są opodatkowane podatkiem od towarów i usług albo temu podatkowi nie podlegają.

W wyniku udzielenia zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, w dniu 12.11.2013 roku Spółka podpisała umowę z Gminą ... działającą w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz następujących podmiotów:

  1. Miasta ... z siedzibą w ...,
  2. Katolickiego Uniwersytetu ... z siedzibą w ...,
  3. Uniwersytetu ... z siedzibą w ...,
  4. Uniwersytetu Medycznego z siedzibą w ...,
  5. Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. ... z siedzibą w ..., (jednostka organizacyjna prowadzona przez Województwo ..., posiadającą osobowość prawną).

Przedmiotem podpisanej umowy jest:

  1. Dostawa infrastruktury serwerowej, centralnego systemu archiwizacji oraz wyposażenia centrum zarządzania siecią na potrzeby projektu ... Biblioteka Wirtualna określonych w Załączniku nr 1 do umowy obejmująca:
    1. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade - szt. 1;
    2. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade (zarządzanie) - szt. 1;
    3. serwer blade TYP A - szt. 5;
    4. serwer blade TYP B - szt. 2;
    5. serwer blade TYP C - szt. 2;
    6. macierz dyskową - szt. 1;
    7. rozbudowę macierzy dyskowej TYP A - szt. l;
    8. serwer kopii zapasowych - szt. 1;
    9. bibliotekę taśmową - szt. 1;
    10. oprogramowanie systemowe TYP A - szt. 2;
    11. oprogramowanie systemowe TYP B - szt. 4;
    12. oprogramowanie kopii zapasowych - szt. 1;
    13. zestaw komputerowy - szt. 2;
    14. notebook - szt. 2;
    15. oprogramowanie do wirtualizacji - szt. 1;
    16. monitor - szt. 2;
    17. szafę telekomunikacyjną 42U - szt.4;
    18. system zarządzania siecią - szt. 1
    19. rozbudowa macierzy dyskowej TYP B - szt. 1.
  2. Instalacja, uruchomienie i skonfigurowanie sprzętu i oprogramowania zgodnie z wymaganiami określonymi w Załączniku nr 1.
  3. Wykonanie testów poprawności funkcjonowania sprzętu i oprogramowania na zgodność z wymaganiami określonymi w Załączniku nr 1.
  4. Przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego wraz z przekazaniem instrukcji obsługi.

Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa IV. Społeczeństwo Informacyjne. Działanie 4.1 Społeczeństwo informacyjne.

Z tytułu wykonania przedmiotu umowy Wnioskodawca, zgodnie z treścią umowy, otrzymał do dnia złożenia wniosku wynagrodzenie brutto w kwocie 1 750 905,00 zł (jeden milion siedemset pięćdziesiąt tysięcy dziewięćset pięć złotych), w tym wynagrodzenie netto w kwocie 1 423 500,00 zł (jeden milion czterysta dwadzieścia trzy tysiące pięćset złotych) i podatek 23% VAT w kwocie 327 405,00 zł (trzysta dwadzieścia siedem tysięcy czterysta pięć złotych).

Jak stanowi § 9 ust. 2 umowy - płatność z tytułu wykonania przedmiotu umowy została zrealizowana na podstawie faktur VAT, wystawionych przez Spółkę po podpisaniu protokołu odbioru końcowego bez uwag.

W wykonaniu § 9 ust. 3 umowy Wnioskodawca wystawił 15 (piętnaście) faktur VAT:

  1. o wartości 32,59% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Katolickiego Uniwersytetu ... z siedzibą w .... Na kwotę tą składa się wynagrodzenie z tytułu:
    1. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade,
    2. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade (zarządzanie),
    3. Macierzy dyskowej,
    4. Serwera kopii zapasowych,
    5. Biblioteki taśmowej,
    6. Oprogramowania kopii zapasowych.

Każda z tych pozycji ma określoną wartość, którą można ustalić. W oparciu o posiadaną wiedzę, wyłącznie serwer kopii zapasowych jest wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy VAT. Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za ten serwer (32,59%).

  1. o wartości 20,93% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Uniwersytetu .... z siedzibą w .... Na kwotę tą składa się wynagrodzenie z tytułu:
    1. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade,
    2. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade (zarządzanie),
    3. Macierzy dyskowej,
    4. Serwera kopii zapasowych,
    5. Biblioteki taśmowej,
    6. Oprogramowania kopii zapasowych.

Każda z tych pozycji ma określoną wartość, którą można ustalić. W oparciu o posiadaną wiedzę, wyłącznie serwer kopii zapasowych jest wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy VAT. Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za ten serwer (20,93%).

  1. o wartości 2,72% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Uniwersytetu .... z siedzibą w .... Na kwotę tą składa się wynagrodzenie z tytułu:
    1. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade,
    2. Infrastruktury wspólnej dla serwerów blade (zarządzanie),
    3. Macierzy dyskowej,
    4. Serwera kopii zapasowych,
    5. Biblioteki taśmowej,
    6. Oprogramowania kopii zapasowych.

Każda z tych pozycji ma określoną wartość, którą można ustalić. W oparciu o posiadaną wiedzę, wyłącznie serwer kopii zapasowych jest wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy VAT. Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za ten serwer (2,72%).

  1. o wartości 21,34% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. ... z siedzibą w ...;
  2. o wartości 8,29% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Gminy ... z siedzibą w ...;
  3. o wartości 14,13% kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość A” dla Miasta ... z siedzibą w ...;
  4. o wartości 1/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Katolickiego Uniwersytetu ... z siedzibą w .... Na tą wartość składa się wynagrodzenie z tytułu dostawy serwerów blade TYP-A (5 szt.). Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za te serwery, tj. 1/7 wartości wszystkich serwerów TYP-A,
  5. o wartości 1/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Uniwersytetu .... z siedzibą w .... Na tą wartość składa się wynagrodzenie z tytułu dostawy serwerów blade TYP-A (5 szt.). Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za te serwery, tj. 1/7 wartości wszystkich serwerów TYP-A,
  6. o wartości 1/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Uniwersytetu .... z siedzibą w .... Na tą wartość składa się wynagrodzenie z tytułu dostawy serwerów blade TYP-A (5 szt.). Zwrócić należy jednak uwagę, że wynagrodzenie obejmuje wyżej określony udział za te serwery, tj. 1/7 wartości wszystkich serwerów TYP-A,
  7. o wartości 1/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej .... z siedzibą w ...;
  8. o wartości 1/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Miasta ... z siedzibą w ...;
  9. o wartości 2/7 kwoty brutto określonej w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość B” dla Gminy ... z siedzibą w ...;
  10. na kwotę brutto określoną w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość C” dla Gminy ... z siedzibą w ...;
  11. na kwotę brutto określoną w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość D” dla Gminy ... z siedzibą w ...;
  12. na kwotę brutto określoną w załączniku nr 3 do umowy jako „Wartość E” dla Gminy ... z siedzibą w ....

Wyjaśnić należy, że:

  • na „Wartość A” składa się wynagrodzenie za: infrastrukturę wspólną dla serwerów blade, infrastrukturę wspólną dla serwerów blade (zarządzenie), macierz dyskową, serwer kopii zapasowych, bibliotekę taśmową, oprogramowanie kopii taśmowych;
  • na „Wartość B” składa się wynagrodzenie za serwery blade TYP A;
  • na „Wartość C” składa się wynagrodzenie za: serwer blade TYP C, rozbudowę macierzy dyskowej TYP-A, oprogramowanie systemowe TYP A;
  • na „Wartość D” składa się wynagrodzę nie za serwer blade TYP B, oprogramowanie systemowe TYP B, zestaw komputerowy, Notebook, oprogramowanie do wirtualizacji, monitor, szafę telekomunikacyjną 42U, system zarządzania siecią;
  • na „Wartość E” składa się wynagrodzenie za rozbudowę macierzy dyskowej TYP-B;

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z § 12 umowy:

  1. Zmiana postanowień umowy może nastąpić wyłącznie za zgodą obu Stron wyrażoną w formie pisemnego aneksu pod rygorem nieważności.
  2. Zakazana jest istotna zmiana postanowień umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. Strony przewidują następujące warunki i rodzaje zmiany treści umowy:
    1. w przypadku zmiany terminu zakończenia realizacji Projektu „... Biblioteka Wirtualna” przez Instytucję Zarządzającą - Urząd Marszałkowski Województwa ... - zmiana terminu realizacji Umowy, określonego w § 2 o czas nie dłuższy niż termin zakończenia realizacji Projektu „... Biblioteka Wirtualna”; zmiana nie powoduje zmiany wynagrodzenia brutto określonego w§ 9 ust. 1;
    2. w przypadku działania siły wyższej, uniemożliwiającej wykonanie umowy w określonym pierwotnie terminie - zmiana terminu realizacji umowy, określonego w § 2 o czas działania siły wyższej i czas potrzebny do usunięcia skutków tego działania; zmiana nie powoduje zmiany wynagrodzenia brutto określonego w § 9 ust. 1;
    3. w przypadku zmiany ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - zmiana stawki i kwoty podatku VAT oraz wynagrodzenia brutto, określonych w § 9 ust. 1, odpowiednio do zmienionych przepisów prawa;
    4. w przypadku zaistnienia postępu technologicznego i dostępności nowszych wersji urządzeń techniki komputerowej i oprogramowania - zmiana zapisów Załącznika nr 1, dotyczących parametrów i funkcjonalności, na nie gorsze; zmiana nie powoduje zmiany wynagrodzenia brutto określonego w § 9 ust. 1.


W chwili obecnej jednostki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy VAT, będące stronami umowy, a reprezentowane przez Gminę wystąpiły do właściwych dla siebie organów nadzorujących, którym jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i otrzymały właściwe potwierdzenie zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy VAT (dwa potwierdzenia z dnia 8 kwietnia 2014 r. oraz 15 maja 2014 r. otrzymane do dnia złożenia wniosku).

W zakresie w jakim zostały spełnione warunki formalne (potwierdzenie zamówienia) dla dostarczonych towarów, o których mowa w załączniku nr 8 do ustawy VAT, Wnioskodawca zamierza wystawić faktury VAT korygujące na rzecz placówek oświatowych i skorygować kwoty podatku należnego obliczone wg stawki 23% i opodatkować dokonane dostawy stawką 0%.

W piśmie z dnia 25 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zakresem zadanego pytania nr 1 objęte są wyłącznie towary, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Jedynie w celu uniknięcia wątpliwości, powtarzając za wnioskiem Wnioskodawca przypomina, że przedmiotem umowy jest dostawa infrastruktury serwerowej centralnego systemu archiwizacji oraz wyposażenia centrum zarządzania siecią na potrzeby projektu ... Biblioteka Wirtualna określonych w Załączniku nr 1 do umowy obejmująca:

  1. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade - szt. 1;
  2. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade (zarządzanie) – szt. 1;
  3. serwer blade TYP A - szt. 5;
  4. serwer blade TYP B - szt. 2;
  5. serwer blade TYP C - szt. 2;
  6. macierz dyskową - szt. 1;
  7. rozbudowę macierzy dyskowej TYP A – szt. l;
  8. serwer kopii zapasowych - szt. 1;
  9. bibliotekę taśmową - szt. 1;
  10. oprogramowanie systemowe TYP A - szt. 2;
  11. oprogramowanie systemowe TYP B - szt. 4;
  12. oprogramowanie kopii zapasowych - szt. 1;
  13. zestaw komputerowy - szt. 2;
  14. notebook - szt. 2;
  15. oprogramowanie do wirtualizacji - szt. 1;
  16. monitor - szt. 2;
  17. szafę telekomunikacyjną 42U - szt. 4;
  18. system zarządzania siecią - szt. 1;
  19. rozbudowa macierzy dyskowej TYP B - szt. 1

Według oceny Wnioskodawcy serwery wymienione w punktach: 3, 4, 5 i 8 oraz monitory wymienione w pkt 16 są wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca po otrzymaniu od placówek oświatowych potwierdzonego przez organ nadzorujący zamówienia (umowy) będzie miał prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego od dostarczonego im sprzętu komputerowego i w konsekwencji skorygowania stawki 23% na stawkę 0%, w częściach przypadających na te placówki?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 będzie twierdząca, Wnioskodawca wnosi o odpowiedź na kolejne pytanie: w jakim okresie rozliczeniowym powinna zostać rozliczona przedmiotowa korekta podatku należnego: w rozliczeniu za okres, w którym spełnione zostaną warunki dla zastosowania stawki 0%, tj. otrzymania potwierdzonego zamówienia czy też poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy?



Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, po otrzymaniu od placówek oświatowych potwierdzonego przez organ nadzorujący, tj. Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego i Nauki zamówienia (umowy) będzie miał on prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego od dostarczonego im sprzętu komputerowego poprzez skorygowanie wystawionych faktur, w częściach przypadających na te placówki. W załączeniu Wnioskodawca przesyła dwa potwierdzenia otrzymane do dnia złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlega dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • Drukarki,
  • Skanery,
  • Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo tego, że w momencie dokonania dostawy placówki oświatowe nie dostarczyły potwierdzonego zamówienia przez organ nadzorujący na zamówienie sprzętu, dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku. Wnioskodawca będzie mógł zatem, po otrzymaniu zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący, wystawić fakturę korygującą zmniejszającą kwotę podatku, w zakresie tych towarów, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy VAT.

Ad. 2

Kwestie związane ze zmniejszeniem kwoty podatku należnego oraz wystawianiem faktur korygujących zostały uregulowane w art. 29a ust. 13 oraz art. 106j ustawy VAT.

Zgodnie z art. 106j ustawy VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono obniżki ceny, upustów, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku sprzedawca wystawia fakturę korygującą.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z uwagi na fakt, iż spełnienie wymogów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 83 ust. 13, 14 i 15 ustawy, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego do placówki oświatowej oraz jest przesłanką do wystawienia korekt faktur w miesiącu otrzymania zaświadczenia i korekty podatku należnego, zgodnie z przepisem art. 29a ust. 13 i 14 ustawy należy dokonać w bieżącym okresie rozliczeniowym, po spełnieniu warunków formalnych określonych tymi przepisami (m.in. po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach przewiduje m.in. art. 83 ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.

Jednocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT), przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 pkt 1 i art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę.

W tym miejscu wskazać należy, że w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawę opodatkowania, stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna – art. 29a ust. 14 ustawy.

Według art. 106a ustawy, przepisy rozdziału 1 działu XI stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Ponadto w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Z kolei art. 106j ust. 3 ustawy stanowi, iż w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Posiada również rejestrację na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka specjalizuje się w produkcji rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw. Oferta Wnioskodawcy obejmuje: rozwiązania klasy ERP wspomagające procesy biznesowe w średnich oraz dużych przedsiębiorstwach, aplikacje mobilne (klasy SFA) pozwalające na zarządzanie siecią przedstawicieli handlowych, programy wspierające pracę w obszarze Human Resources, systemy do obsługi transakcji faktoringowych, platformy wymiany danych handlowych (na linii producent - dystrybutorzy), komplet aplikacji do zarządzania małą firmą (MSP). W zależności od miejsca świadczenia usług, wykonywane usługi i dostawy towarów są opodatkowane podatkiem od towarów i usług albo temu podatkowi nie podlegają. W wyniku udzielenia zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, w dniu 12.11.2013 roku Spółka podpisała umowę z Gminą ... działającą w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz następujących podmiotów:

  1. Miasta ... z siedzibą w ...,
  2. Katolickiego Uniwersytetu ... z siedzibą w ...,
  3. Uniwersytetu Marii .... z siedzibą w ...,
  4. Uniwersytetu Medycznego z siedzibą w ...,
  5. Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej z siedzibą w ..., (jednostka organizacyjna prowadzona przez Województwo, posiadającą osobowość prawną).

Przedmiotem podpisanej umowy jest:

  1. Dostawa infrastruktury serwerowej, centralnego systemu archiwizacji oraz wyposażenia centrum zarządzania siecią na potrzeby projektu ... Biblioteka Wirtualna określonych w Załączniku nr 1 do Umowy obejmująca:
    1. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade - szt. 1;
    2. infrastrukturę wspólną dla serwerów blade (zarządzanie) - szt. 1;
    3. serwer blade TYP A - szt. 5;
    4. serwer blade TYP B - szt. 2;
    5. serwer blade TYP C - szt. 2;
    6. macierz dyskową - szt. 1;
    7. rozbudowę macierzy dyskowej TYP A - szt. l;
    8. serwer kopii zapasowych - szt. 1;
    9. bibliotekę taśmową - szt. 1;
    10. oprogramowanie systemowe TYP A - szt. 2;
    11. oprogramowanie systemowe TYP B - szt. 4;
    12. oprogramowanie kopii zapasowych - szt. 1;
    13. zestaw komputerowy - szt. 2;
    14. notebook - szt. 2;
    15. oprogramowanie do wirtualizacji - szt. 1;
    16. monitor - szt. 2;
    17. szafę telekomunikacyjną 42U - szt.4;
    18. system zarządzania siecią - szt. 1
    19. rozbudowa macierzy dyskowej TYP B - szt. 1.
  2. Instalacja, uruchomienie i skonfigurowanie sprzętu i oprogramowania zgodnie z wymaganiami określonymi w Załączniku nr 1.
  3. Wykonanie testów poprawności funkcjonowania sprzętu i oprogramowania na zgodność z wymaganiami określonymi w Załączniku nr 1.
  4. Przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego wraz z przekazaniem instrukcji obsługi.

Zadanie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa IV. Społeczeństwo Informacyjne. Działanie 4.1 Społeczeństwo informacyjne. W chwili obecnej jednostki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy VAT, będące stronami umowy, a reprezentowane przez Gminę wystąpiły do właściwych dla siebie organów nadzorujących, którym jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i otrzymały właściwe potwierdzenie zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy VAT (dwa potwierdzenia z dnia 8 kwietnia 2014 r. oraz 15 maja 2014 r. otrzymane do dnia złożenia wniosku). W zakresie w jakim zostały spełnione warunki formalne (potwierdzenie zamówienia) dla dostarczonych towarów, o których mowa w załączniku nr 8 do ustawy VAT, Wnioskodawca zamierza wystawić faktury VAT korygujące na rzecz placówek oświatowych i skorygować kwoty podatku należnego obliczone wg stawki 23% i opodatkować dokonane dostawy stawką 0%. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zakresem zadanego pytania nr 1 objęte są wyłącznie towary, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca na dzień wystawienia faktury dokumentującej dokonanie dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych nie posiadał zaświadczenia wraz ze stosownym zamówieniem, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, nie był uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku, gdyż nie został spełniony warunek, o którym mowa w tym przepisie. Z kolei, po otrzymaniu zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówką oświatową, Wnioskodawca będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej i zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów (sprzętu komputerowego) wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz placówek oświatowych, o ile Zainteresowany przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy do właściwego urzędu skarbowego. W konsekwencji, w przypadku wystawienia faktur korygujących Wnioskodawca będzie miał prawo do pomniejszenia podatku należnego, na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 ustawy, tj. za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru otrzyma korektę faktury, pod warunkiem posiadania przed upływem terminu do złożenia tej deklaracji podatkowej, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Zainteresowanego do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o zdarzenie przyszłe w nim przedstawione.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj