Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-373/14-3/RR
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem fosforanów– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem fosforanów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Firma D. Sp. z o.o. [dalej „Spółka”] prowadzi działalność w zakresie produkcji pasz zwierzęcych. Produkcja pasz polega na połączeniu różnego rodzaju surowców paszowych w odpowiednich proporcjach celem otrzymania gotowego wyrobu w postaci paszy dla zwierząt gospodarskich.

W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa od swoich kontrahentów surowce do produkowanych pasz w postaci fosforanów. Spółka wystąpiła z wnioskiem do Głównego Urzędu Statystycznego celem zaklasyfikowania opisanych fosforanów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z odpowiedzią otrzymaną od GUS fosforany zgodnie z PKWiU 2008 klasyfikowane są pod kodem: 20.13.42.0 jako podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu. Opisane fosforany co do zasady nie mają innego zastosowania niż element składowy mieszanki paszowej.

Kontrahenci Spółki dokumentując sprzedaż fosforanów na rzecz Spółki posługują się różnymi stawkami podatku od towarów i usług. Część kontrahentów stosuje stawkę 8%, inni kontrahenci natomiast stosują stawkę 23%.


Spółka jako czynny podatnik podatku VAT dokonuje odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia fosforanów. W przypadku sprzedaży opodatkowanej przez kontrahenta stawką VAT 8%, Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego również w tej wysokości. Podobnie gdy faktura wystawiona przez kontrahenta zawiera stawkę podatku VAT 23 %, Spółka odlicza całą kwotę podatku VAT zawartą w treści takiej faktury.

Dodatkowo nie wszystkie nabyte fosforany Spółka wykorzystuje do własnej produkcji pasz, część fosforanów sprzedawana jest przez Spółkę dalszym kontrahentom. Przy sprzedaży fosforanów Spółka dotychczas stosowała stawkę VAT 23%, jednakże po otrzymaniu potwierdzenia z GUS odnośnie kodów PKWiU dla sprzedawanych fosforanów, Spółka pragnie potwierdzić czy przy sprzedaży opisanych fosforanów należy zastosować stawkę 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. [dalej „Ustawa”]).

Przedmiotem zapytania są wątpliwości Spółki czy Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony według stawek zastosowanych przez kontrahentów Spółki tj. 8% oraz 23% w zależności od otrzymanej faktury.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone nr 2 w złożonym wniosku):


Czy Spółka ma prawo odliczać podatek naliczony z tytułu nabywanych fosforanów zgodnie ze stawkami podatku VAT i zastosowanymi przez kontrahentów na fakturach sprzedaży?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego podlega ograniczeniom na zasadach wskazanych w art. 88 Ustawy.


Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 3a nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością-w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  4. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  5. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.


Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że analiza art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, że okoliczność wystawienia faktury VAT z nieprawidłowo zastosowaną stawką podatku należnego przez sprzedawcę, nie została ujęta w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanka wyłączająca prawo nabywcy (podatnika) do odliczenia podatku naliczonego.

Jak opisano Spółka nabywa fosforany od swoich kontrahentów, którzy stosują różne stawki podatku VAT ( 8% i 23% ). W zależności od zastosowanej stawki podatku VAT jaka widnieje na fakturze wystawionej przez kontrahenta Spółka odlicza podatek naliczony według stawki 8% lub 23%.

A zatem, nie oceniając prawidłowości zastosowanej przez kontrahenta Spółki stawki podatku VAT należnego dla dostarczonych przez niego towarów, o których mowa we wniosku, stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. usług w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią pozostałe okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.

Reasumując Spółka postępuje w sposób prawidłowy odliczając podatek naliczony według stawek jakie zastosowali jej kontrahenci.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego podlega ograniczeniom na zasadach wskazanych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością-w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  4. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  5. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji pasz zwierzęcych. W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa od swoich kontrahentów surowce do produkowanych pasz w postaci fosforanów. Kontrahenci Spółki dokumentując sprzedaż fosforanów na rzecz Spółki posługują się różnymi stawkami podatku od towarów i usług. Część kontrahentów stosuje stawkę 8%, inni kontrahenci natomiast stosują stawkę 23%. Spółka jako czynny podatnik podatku VAT dokonuje odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia fosforanów. W przypadku sprzedaży opodatkowanej przez kontrahenta stawką VAT 8%, Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego również w tej wysokości. Podobnie gdy faktura wystawiona przez kontrahenta zawiera stawkę podatku VAT 23%, Spółka odlicza całą kwotę podatku VAT zawartą w treści takiej faktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania czy Spółka ma prawo odliczyć podatek naliczony według stawek zastosowanych przez kontrahentów Spółki tj. 8% oraz 23% w zależności od otrzymanej faktury.

Analiza art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, że okoliczność wystawienia faktury VAT z nieprawidłowo zastosowaną stawką podatku należnego przez sprzedawcę - kontrahenta, nie została ujęta w dyspozycji tego przepisu, jako przesłanka wyłączająca prawo nabywcy - Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższymi okolicznościami należny stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie omawianych fosforanów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niniejszą interpretacje wydano w zakresie pytania oznaczonego w złożonym wniosku nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj