Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-396/14-2/RR
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego – jest nieprawidłowe
  • dokumentacji związanej z przekazaniem nieodpłatnie produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego – jest prawidłowe

UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania oraz dokumentacji związanej z przekazywaniem nieodpłatnie produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest jednym z wiodących podmiotów na rynku, prowadzących działalność w segmencie sprzedaży hurtowej towarów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przekazuje jako dystrybutor w formie darowizny produkty spożywcze na rzecz Banków będących organizacjami pożytku publicznego, wpisanymi do Krajowego Rejestru Sądowego.


Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez daną organizację pożytku publicznego.


W skład przedmiotowej dokumentacji wchodzi:

  1. Oświadczenie osoby reprezentującej Bank, że podmiot ten posiada status organizacji pożytku publicznego, a otrzymane nieodpłatnie towary od Wnioskodawcy przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez Bank,
  2. Imienne upoważnienie podpisane przez osoby reprezentujące Bank, że wskazana osoba jest upoważniona do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne od Wnioskodawcy,
  3. Protokół nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Banku Żywności, wraz z listą przekazywanych towarów, podpisany przez osobę upoważnioną przez Bank (zgodnie z pkt 2 powyżej) do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne.


Należy wskazać, że dokumenty z punktu 1 i 2 przekazywane są wyłącznie raz, przy pierwszym nieodpłatnym przekazaniu towarów i zachowują swoją ważność do momentu wskazania przez Bank, że uległy zmianie dane wynikające z tych dokumentów.


Wartość przekazywanych towarów jest odpowiednio obniżana przez Wnioskodawcę m.in. ze względu na krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, uszkodzenia opakowań towarów itp.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy jako podstawę opodatkowania przy darowiźnie towarów żywnościowych z przeznaczeniem, na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez taką organizację (np. na rzecz Banków), Wnioskodawca w świetle art. 29a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) powinien przyjmować cenę rynkową netto darowanych towarów, czyli cenę za jaką byłby nabywany towar stanowiący przedmiot darowizny ustaloną w momencie wydania darowanego towaru organizacji pożytku publicznego tj. cenę uwzględniającą m.in. krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, bądź też okoliczność, że przekazywane towary są uszkodzone?
  2. Czy posiadanie dokumentów wskazanych w punkcie 1-3 powyżej tj, oświadczenia organizacji pożytku publicznego, że posiada ona status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz że przekazywane przez Wnioskodawcę towary przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez Bank, imienne upoważnienie podpisane przez osoby reprezentujące Bank, że wskazana osoba jest upoważniona do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne od Wnioskodawcy oraz protokołu nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Banku Żywności, wraz z listą przekazywanych towarów, podpisany przez osobę upoważnioną przez Bank (zgodnie z pkt 2 powyżej) do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne jest wystarczające do zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT darowizny artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1)


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podstawa opodatkowania przy darowiźnie artykułów spożywczych na rzecz Banków określona na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy o VAT powinna stanowić cenę rynkową netto darowanych towarów, czyli cenę za jaką byłby nabywany towar stanowiący przedmiot darowizny ustaloną w momencie wydania darowanego towaru organizacji pożytku publicznego, tj. cenę uwzględniającą m.in. krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych czy zniszczenia opakowań towarów.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ustalenie podstawy opodatkowania powinno nastąpić zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 29a ust. 1 i 2 ustawy o VAT, w myśl których podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.


Zatem w przypadku towarów przekazanych nieodpłatnie podstawą opodatkowania jest cena nabycia tego towaru określona w momencie dostawy tego towaru, tj. w momencie jego przekazania organizacji pożytku publicznego. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena za jaką można nabyć darowany towar wg. stanu tego towaru na dzień jego przekazania organizacji pożytku publicznego, tj. de facto wartość rynkowa tych towarów na dzień ich darowizn.


Powyższe znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 września 2011 roku o sygn. ILPP1/443-847/11-5/NS, organ podatkowy stwierdził: „w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów.”


Jak stanowi art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju.


Tak więc podstawę opodatkowania przy nieodpłatnym przekazaniu stanowi cena nabycia, z tym że jest to cena określona w dniu dostawy, czyli cena jaką zapłaciłby Wnioskodawca za dane dobro w dniu dostawy z uwzględnieniem jego stanu na dzień transakcji.


Podsumowując, wartość rynkowa przekazywanych przez Wnioskodawcę artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego powinna uwzględniać specyficzne cechy przekazywanych towarów, tj. krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, bądź też uszkodzenia opakowań towarów.


Ad 2)


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że posiadanie dokumentów wskazanych w punkcie 1-3 stanu faktycznego tj. oświadczenia organizacji pożytku publicznego, że posiada ona status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz że przekazywane przez Wnioskodawcę towary przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez Bank, imienne upoważnienie podpisane przez osoby reprezentujące Bank, że wskazana osoba jest upoważniona do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne od Wnioskodawcy oraz protokołu nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Banku Żywności, wraz z listą przekazywanych towarów, podpisany przez osobę upoważnioną przez Bank (zgodnie z pkt 2 powyżej) do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne jest wystarczające do zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT darowizny artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 12 ustawy o VAT zwolnienie stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.


Przy nawiązaniu współpracy z Bankiem Żywności, Wnioskodawca odbiera stosowne oświadczenie o następującej treści: „Działając w imieniu [X] wpisanego do KRS pod numerem [Y], oświadczam, że X posiada status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a otrzymywane nieodpłatnie towary od Wnioskodawcy przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez X.” Dodatkowo Bank wskazuje osoby odpowiedzialne, które są uprawnione w imieniu Banku Żywności do odbierania towarów przeznaczonych na cele charytatywne. Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże towary wyłącznie osobom umocowanym przez Bank, co również potwierdza, że przekazane towary przeznaczone są na cele charytatywne. Zatem protokół przekazania każdorazowo podpisany przez osoby upoważnione przez Bank, Oświadczenie i pełnomocnictwo zachowują swoją ważność, tj. potwierdzają, że Bank jest organizacją pożytku publicznego, a wszelkie przekazania na rzecz Banku Żywności są przeznaczone wyłącznie na cele działalności charytatywnej i dotyczą każdego pojedynczego nieodpłatnego przekazania na rzecz Banku Żywności, aż do zmiany danych z oświadczenia, czy też pełnomocnictwa.


Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że posiadanie dokumentów wskazanych w punkcie 1-3 stanu faktycznego, stanowi wystarczający dokument pozwalający Wnioskodawcy na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT darowizny produktów spożywczych, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla nieodpłatnego przekazania produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego oraz prawidłowe w zakresie dokumentacji związanej z przekazywaniem nieodpłatnie produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Innymi słowy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie. W związku z powyższym nieodpłatne przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa towarów wchodzi w zakres objęty pojęciem „odpłatnej dostawy towarów”, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru.


Przez wartość rynkową w myśl art. 2 pkt 27b ustawy rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.


Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, która dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W myśl art. 29a ust. 2 cyt. ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.


Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ma miejsce nieodpłatna dostawa towarów spełniająca warunki dla zrównania jej z dostawą odpłatną podlegającą opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych towarów.


Dodać w tym miejscu należy, że przepis art. 29 ust. 2 ustawy o VAT określający podstawę opodatkowania dla nieodpłatnej dostawy towarów w swej treści nie odwołuje się do zapisów dotyczących ceny rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy, w związku z tym ww. definicja wartości rynkowej nie ma w niniejszej sprawie zastosowania.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż hurtową towarów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przekazuje jako dystrybutor w formie darowizny produkty spożywcze na rzecz Banków będących organizacjami pożytku publicznego, wpisanymi do Krajowego Rejestru Sądowego. Wartość przekazywanych towarów jest odpowiednio obniżana przez Wnioskodawcę m.in. ze względu na krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, uszkodzenia opakowań towarów itp. Wskazać również należy, że Wnioskodawcy, będącemu dystrybutorem produktów spożywczych, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl 86 ust. 1 ustawy o VAT przy nabyciu wskazanych towarów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż czynności przez niego dokonywane podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprowadzają się do wskazania czy jako podstawę opodatkowania przy darowiźnie towarów żywnościowych z przeznaczeniem, na cele działalności charytatywnej, Wnioskodawca powinien przyjmować cenę rynkową netto darowanych towarów, czyli cenę za jaką byłby nabywany towar stanowiący przedmiot darowizny ustaloną w momencie wydania darowanego towaru organizacji pożytku publicznego tj. cenę uwzględniającą m.in. krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, bądź też okoliczność, że przekazywane towary są uszkodzone.


Odnosząc treść wyżej powołanych przepisów prawa podatkowego do przedstawionego przez Stronę opisu sprawy należy uznać, że w odniesieniu do dokonywanych przez Wnioskodawcę nieodpłatnych przekazań towarów na rzecz Banków będących organizacjami pożytku publicznego w świetle art. 7 ust. 2 ustawy, czynności te kwalifikuje się jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.


Natomiast podstawa opodatkowania w omawianej sytuacji ustalana jest na podstawie art. 29a ust. 2 ustawy, jaką jest cena nabycia towarów rozumiana jako cena zaktualizowana na moment dokonania nieodpłatnego przekazania towaru, czyli cena jaką Wnioskodawca zapłaciłby za nabyty towar w dniu jego nieodpłatnego przekazania.


Zatem w omawianej sprawie, przy darowiźnie towarów żywnościowych z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej za podstawę opodatkowania Wnioskodawca powinien przyjmować cenę za jaką nabyłby towar stanowiący przedmiot darowizny ustaloną w momencie wydania darowanego towaru organizacji pożytku publicznego uwzględniającą m.in. krótki termin przydatności do spożycia przekazywanych produktów spożywczych, bądź też okoliczność, że przekazywane towary są uszkodzone.


W związku z tym, że Strona we własnym stanowisku odniosła się do definicji wartości rynkowej przekazywanych przez Wnioskodawcę artykułów spożywczych, która to wartość nie ma zastosowania w omawianej sprawie - stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto w omawianej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania czy posiadane przez Stronę dokumenty są wystarczające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w przypadku darowizny artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.


Natomiast według art. 43 ust. 12 ustawy zwolnienie stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca przekazuje jako dystrybutor w formie darowizny produkty spożywcze na rzecz Banków będących organizacjami pożytku publicznego, wpisanymi do Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez daną organizację pożytku publicznego. W skład przedmiotowej dokumentacji wchodzi:

  1. Oświadczenie osoby reprezentującej Bank, że podmiot ten posiada status organizacji pożytku publicznego, a otrzymane nieodpłatnie towary od Wnioskodawcy przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez Bank,
  2. Imienne upoważnienie podpisane przez osoby reprezentujące Bank, że wskazana osoba jest upoważniona do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne od Wnioskodawcy,
  3. Protokół nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Banku Żywności, wraz z listą przekazywanych towarów, podpisany przez osobę upoważnioną przez Bank (zgodnie z pkt 2 powyżej) do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne.


Dokumenty z punktu 1 i 2 przekazywane są wyłącznie raz, przy pierwszym nieodpłatnym przekazaniu towarów i zachowują swoją ważność do momentu wskazania przez Bank, że uległy zmianie dane wynikające z tych dokumentów.


Z wcześniej wskazanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że aby skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 46 ust. 1 pkt 16 ustawy transakcja musi dotyczyć przekazywania produktów spożywczych, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% na dokonywanej rzecz organizacji pożytku publicznego a przekazywane towary powinny być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Ponadto w odniesieniu do tej czynności, zwolnienie w podatku VAT stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.


W omawianej sprawie Wnioskodawca przekazuje w formie darowizny produkty spożywcze na rzecz Banków będących organizacjami pożytku publicznego, a posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja tj. oświadczenia organizacji pożytku publicznego, że posiada ona status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz że przekazywane przez Wnioskodawcę towary przeznaczone będą wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez Bank, imienne upoważnienie podpisane przez osoby reprezentujące Bank, że wskazana osoba jest upoważniona do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne od Wnioskodawcy oraz protokół nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz Banku Żywności, wraz z listą przekazywanych towarów, podpisany przez osobę upoważnioną przez Bank do odbioru produktów spożywczych przeznaczonych na cele charytatywne potwierdza dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez daną organizację pożytku publicznego.


Zatem w analizowanej sprawie uznać należy, że Strona będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT w przypadku darowizny artykułów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego a posiadane przez Stronę dokumenty potwierdzające dokonania dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację są wystarczające do zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj