Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-534/14/RSz
z 15 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2014r. (data wpływu 3 czerwca 2014r.), uzupełnionym pismem z 2 września 2014 r. (data wpływu 5 września 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Szkoła jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).


UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014r.. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. ustalenia, czy Szkoła jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 września 2014 r. (data wpływu 5 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 sierpnia 2014r. znak: IBPP2/443-534/14/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w C. (dalej: „Szkoła", „Wnioskodawca") jest jednostką budżetową utworzoną przez Miasto C..

Dotychczas Szkoła nie była zarejestrowana dla celów VAT i nie była podatnikiem VAT czynnym. W pierwszej połowie czerwca Szkoła planuje jednak złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT i stać się czynnym podatnikiem, niekorzystającym ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT, z datą od 1 lipca 2014 r.

W lipcu 2014 r., po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny, Szkoła rozpocznie realizację inwestycji polegającej na modernizacji basenu znajdującego się w budynku Szkoły. Nieruchomość, na której znajduje się budynek Szkoły, została jej przekazana w trwały zarząd przez Miasto C..

Planowany początek robót w tym zakresie to lipiec 2014 r. Zakończenie robót planowane jest na listopad 2014 r., a przekazanie inwestycji do użytkowania na grudzień 2014 r. Wartość inwestycji przekroczy 15.000,00 zł. Przed otrzymaniem pierwszych faktur z tytułu modernizacji basenu Szkoła będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Inwestycja będzie polegała na gruntownej modernizacji istniejącego basenu, który nie spełnia wymogów higienicznych i bezpieczeństwa stawianym obecnie tego typu obiektom. W ramach modernizacji wymieniona zostanie niecka basenu, instalacja elektryczna, instalacja wodno-kanalizacyjna, instalacja centralnego ogrzewania oraz wentylacja mechaniczna. Ponadto, zainstalowany zostanie nowy system oczyszczania wody, wymienione zostaną podłogi, zmodernizowane zostaną szatnie, zaplecze, pomieszczenie ratownika i wejście do basenu, a cały obiekt zostanie przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Na terenie obiektu zostanie również zaaranżowana część SPA składająca się z sauny i wanny jacuzzi (dalej łącznie jako ,,basen”).

W związku z powyższą inwestycją, Wnioskodawca będzie ponosić szereg wydatków, m.in. koszty nadzoru, wykonania prac budowlanych, urządzenia wnętrz (dalej: wydatki inwestycyjne). Wydatki inwestycyjne będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Szkołę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Wydatki te będą dotyczyć wytworzenia nieruchomości, w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o VAT.

Już w chwili obecnej, tj. przed faktycznym rozpoczęciem realizacji inwestycji intencją Szkoły jest, aby po jej oddaniu do użytku była ona wykorzystywana w dwojaki sposób:

  1. odpłatne, komercyjne udostępnianie, zarówno na rzecz grup osób fizycznych oraz firm jak również
  2. udostępnianie nieodpłatne na cele stricte publiczne, tj. na rzecz uczniów Szkoły w ramach lekcji wychowania fizycznego.

Szkoła podkreśliła, że zanim rozpocznie się inwestycja w zakresie modernizacji basenu, Szkoła stanie się czynnym podatnikiem VAT, a jej zamiarem od początku inwestycji będzie wykorzystywanie basenu opisane powyżej, w tym dla celów komercyjnych.

Ustalenie stawek za wstęp na basen, w ramach udostępniania komercyjnego zostanie poprzedzone badaniem rynku pod kątem ceny takich usług na pływalniach znajdujących się w regionie. Następnie ceny te zostaną ustalone w zarządzeniu Prezydenta Miasta C..

Z tytułu komercyjnego udostępniania basenu Szkoła będzie wystawiała faktury VAT (względnie paragony), ujmowała otrzymane kwoty w rejestrach oraz deklaracjach VAT i rozliczała VAT należny.

Zainteresowane osoby będą mogły kupić bilet wstępu na część, na której znajduje się pływalnia i jednocześnie bilet wstępu na część SPA (np. na jednym bilecie będzie wykazana osobno opłata za godzinę korzystania z basenu i za drugą godzinę korzystania z części SPA) lub osobno bilet wstępu na jedną z tych części.

Czynności związane z administrowaniem basenem, tj. np. jego otwieraniem i zamykaniem, czuwaniem nad przestrzeganiem regulaminu, pobieraniem opłat, wystawianiem faktur i/lub paragonów, etc. będą wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy. Szkoła będzie widniała jako sprzedawca usługi wstępu na basen na wystawianych paragonach i/lub fakturach VAT.

Zgodnie z planowanym regulaminem wykorzystania basenu, będzie on otwarty siedem dni w tygodniu w godzinach od 6:00 do 22:00. Sposób udostępniania basenu będzie wyglądał następująco:

  • w godzinach od 6:00 do 17:00 od poniedziałku do piątku będzie on wykorzystywany dla potrzeb organizacji zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Szkoły, tj. dla celów innych niż. działalność gospodarcza (B).
  • w godzinach od 17:00 do 22:00 od poniedziałku do piątku będzie on odpłatnie udostępniany na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, tj. będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej (A);
  • przez cały dzień w sobotę i w niedzielę, w okresie wakacyjnym, tj. przez cały miesiąc lipiec i sierpień oraz w całym dwutygodniowym okresie ferii zimowych basen będzie udostępniany odpłatnie na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, tj. dla celów działalności gospodarczej (A).

W piśmie z 2 września 2014 r. pełnomocnik Wnioskodawcy w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia stanu faktycznego z 25 sierpnia 2014 r., doręczonego w dniu 27 sierpnia 2014 r., o sygn. IBPP2/443-534/14/RSz, poinformował:

I.W zakresie pytania nr 1:

1.Szkoła, po rejestracji dla celów VAT zamierza wykonywać zarówno działalność zwolnioną z podatku VAT (przykładowo sprzedaż obiadów dla uczniów Szkoły), działalność opodatkowaną podatkiem VAT (przykładowo najem sal lekcyjnych na rzecz podmiotów prywatnych) jak i działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (przykładowo prowadzenie zajęć szkolnych w ramach działalności szkoły publicznej).

2.Wnioskodawca, jako odrębny od Miasta C. podatnik VAT, zamierza wykonywać swoją działalność, w tym działalność związaną z udostępnianiem basenu, w swoim imieniu i na własny rachunek.

3.Wnioskodawca wskazał, że jak podano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ceny za wstęp na basen zostaną ustalone w zarządzeniu Prezydenta Miasta C.. Zarządzenie to zostanie wydane na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.2013.594), zgodnie z którym do zadań wójta (w tym przypadku Prezydenta) należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. Działalność komercyjna związana z basenem będzie zatem wykonywana przez Szkołę na podstawie wskazanego przepisu oraz wydanego na jego podstawie zarządzenia Prezydenta.

Jednocześnie działalność w zakresie nieodpłatnego udostępniania basenu uczniom w ramach lekcji wychowania fizycznego będzie wykonywana przez Szkołę na podstawie przepisów o systemie oświaty (t.j. Dz.U.2004.256.2572) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.2012.977). Przepisy te w ramach podstaw programowych nakładają na szkoły obowiązek prowadzenia zajęć wychowania fizycznego.

4.Basen będzie wykorzystywany na dwa sposoby, tj. odpłatnie, komercyjnie udostępniany na rzecz zainteresowanych podmiotów oraz udostępniany nieodpłatnie na cele stricte publiczne, czyli na rzecz uczniów Szkoły w ramach lekcji wychowania fizycznego. Jako że w ocenie Szkoły określenie do jakich czynności wykorzystywany będzie basen (zwolnionych/ opodatkowanych VAT/niepodlegających opodatkowaniu) wiąże się z koniecznością interpretacji przepisów ustawy o VAT, Szkoła nie jest pewna czy potrafi prawidłowo określić sposób wykorzystania. Niemniej, w ocenie Szkoły, należy uznać, że będzie to wykorzystanie do czynności opodatkowanych VAT (udostępnianie komercyjne) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (udostępnianie nieodpłatne na rzecz uczniów Szkoły w ramach działalności publicznej).

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że przystępując do realizacji inwestycji w zakresie basenu jednym z głównych czynników skłaniających Szkołę do jej realizacji była możliwość czerpania przychodów z odpłatnego udostępniania basenu dla celów komercyjnych w przyszłości. Basen będzie zatem regularnie (jak wskazano we wniosku – codziennie, tj. częściej niż dla celów publicznych) udostępniany dla celów komercyjnych, a działalność komercyjna będzie głównym sposobem wykorzystania Basenu obok wykorzystania go na cele działalności oświatowej. Ponadto, wpływy z jego komercyjnego udostępniania w założeniu będą generować istotne przychody dla Szkoły (a w konsekwencji istotne kwoty podatku VAT należnego, do którego zapłaty obowiązana będzie Szkoła).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczenie jak we wniosku):

  1. Czy Szkoła jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczenie jak we wniosku).

  1. Szkoła jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w ust. 2 zacytowanego artykułu. Zgodnie z przedmiotowym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, aby dany podmiot został uznany za podatnika VAT spełnione winny zostać następujące przesłanki:

  • podmiot ten winien mieć formę osoby prawnej, osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
  • winien on samodzielnie wykonywać działalność gospodarczą.

W ocenie Szkoły wszystkie te przesłanki są w jej przypadku spełnione, a zatem winna być ona uznana za podatnika VAT. Szkoła jest bowiem jednostką budżetową tj. jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Ponadto, Szkoła będzie samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą m.in. z wykorzystaniem modernizowanego basenu. Szkoła, poprzez swoich pracowników, będzie bowiem odpłatnie udostępniać basen na rzecz zainteresowanych podmiotów, a w ramach tej działalności będzie działać na analogicznych zasadach jak każdy inny przedsiębiorca. Również ceny biletów wstępu będą ukształtowane w taki sposób, aby Szkoła mogła konkurować z innymi przedsiębiorcami oferującymi podobne usługi wstępu na pływalnie.

Szkoła pragnie wskazać, że za uznaniem, iż Szkoła jest podatnikiem VAT przemawia również jednolite orzecznictwo i praktyka organów podatkowych, które zgodnie uznają, że samorządowe jednostki budżetowe w pewnym zakresie prowadzą samodzielną działalność gospodarczą.

Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 sierpnia 2013 r., sygn. IBPP2/443-463/13/AMP;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 sierpnia 2013 r., sygn. IBPP3/443-686/13/EJ;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 października 2013 r., sygn. IPTPP2/443-560/13-4/KW;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 11 marca 2014 r., sygn. IPTPP4/443-897/13-3/MK;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2014 r., sygn. IPPP2/443-1162/13-5/BH;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. IPPP2/443-1382/13-2/MM;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. IPPP2/443-946/13-2/MM;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 marca 2014 r., sygn. IPTPP1/443-948/13-3/AK;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 grudnia 2013 r. sygn. ILPP1/443-878/13-2/Awa.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Szkoły, winna ona zostać uznana za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnika na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny – niezależny od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osobie fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.). Mianowicie, zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba wykonująca samodzielnie i niezależnie od miejsca zamieszkania działalność gospodarczą bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek. Określenie samodzielności w tym znaczeniu ma charakter obiektywny, co oznacza, że ustalenia czy dana jednostka działa „samodzielnie” należy dokonać na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie w sposób o charakterze uznaniowym przez jednostkę nadrzędną dla danego podmiotu. Ponadto trzeba wskazać, że ustaleń tych należy dokonywać na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wspólnotowych w oderwaniu od skutków konwencjonalnych na gruncie prawa cywilnego i przepisów samorządowych.

Jednym z kryteriów jest przede wszystkim ustalenie, czy dana jednostka ponosi ryzyko gospodarcze, czy też to ryzyko ponosi jednostka nadrzędna (por. pkt 35 wyroku TSUE w sprawie C-210/04). Kolejnym kryterium, według TSUE, decydującym o ustaleniu samodzielności, jest odpowiedzialność za szkody poniesione wobec osób trzecich (por. wyrok w sprawie C-202/90 pkt 15).

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy wyodrębniona ze struktury Gminy jednostka budżetowa, zobowiązana do wykonywania określonych zadań, prowadzi działalność gospodarczą w sposób samodzielny i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, to podmiot ten należy uznać za odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) – szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast – zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy – szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne – art. 5 ust. 3 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy – szkołą publiczną jest szkoła, która zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić tylko szkoły publiczne.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6, 8 i 10 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w C. jest jednostką budżetową utworzoną przez Miasto C.. Wnioskodawca, jako odrębny od Miasta C. podatnik VAT, zamierza wykonywać swoją działalność, w tym działalność związaną z udostępnianiem basenu, w swoim imieniu i na własny rachunek. Działalność komercyjna związana z basenem będzie wykonywana przez Szkołę na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym oraz zarządzenia Prezydenta Miasta C.. Jednocześnie działalność w zakresie nieodpłatnego udostępniania basenu uczniom w ramach lekcji wychowania fizycznego będzie wykonywana przez Szkołę na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

W ocenie Szkoły, basen będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych VAT (udostępnianie komercyjne na rzecz zainteresowanych podmiotów) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (udostępnianie nieodpłatne na rzecz uczniów Szkoły w ramach działalności publicznej, w ramach lekcji wychowania fizycznego).

Jednym z głównych czynników skłaniających Szkołę do realizacji inwestycji była możliwość czerpania przychodów z odpłatnego udostępniania basenu dla celów komercyjnych w przyszłości. Basen będzie regularnie udostępniany dla celów komercyjnych, a działalność komercyjna będzie głównym sposobem wykorzystania Basenu obok wykorzystania go na cele działalności oświatowej. Ponadto, wpływy z jego komercyjnego udostępniania w założeniu będą generować istotne przychody dla Szkoły (a w konsekwencji istotne kwoty podatku VAT należnego, do którego zapłaty obowiązana będzie Szkoła).

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku, Szkoła samodzielnie m.in. z wykorzystaniem modernizowanego basenu, poprzez swoich pracowników, będzie odpłatnie udostępniać basen na rzecz zainteresowanych podmiotów, a w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie działać na analogicznych zasadach jak każdy inny przedsiębiorca.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy podatkowe należy stwierdzić, że Szkoła, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Szkoła jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego Nr 1. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako: Nr 2, Nr 3, Nr 4, Nr 5, Nr 6 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto zawarte w opisie sprawy stwierdzenie Wnioskodawcy iż, cyt. „(…)Szkoła, po rejestracji dla celów VAT zamierza wykonywać zarówno działalność zwolnioną z podatku VAT (przykładowo sprzedaż obiadów dla uczniów Szkoły), działalność opodatkowaną podatkiem VAT (przykładowo najem sal lekcyjnych na rzecz podmiotów prywatnych) jak i działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (przykładowo prowadzenie zajęć szkolnych w ramach działalności szkoły publicznej)..(…)” potraktowano jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i jego prawidłowość nie była przedmiotem oceny tut. organu, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania, jak też nie przedstawił swojego stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj