IBPBI/2/423-169/12/AP, Dyrektor - IBPBI/2/423-170/12/AP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-170/12/AP
z 16 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-170/12/AP
Data
2012.05.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
ustalanie dochodu
wydatki inwestycyjne
zezwolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
Na jaki dzień zgodnie z § 7 ust 1 Rozporządzenia Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia na jaki dzień Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia na jaki dzień Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) jest głównie produkcja ceramicznych wkładów do silników wysokoprężnych służących do filtracji gazów spalinowych, wykorzystywanych w pojazdach silnikowych. Ponadto, w roku 2012 Spółka rozpocznie produkcję czujników odpowiedzialnych za pomiar stężenia tlenków azotu.

Spółka posiada następujące zezwolenia (dalej: „Zezwolenia”):

a) Zezwolenie „A” z dnia 11 marca 2003 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zakres Zezwolenia „A” obejmuje:

  • 26.24.12 - wyroby ceramiczne do celów laboratoryjnych, chemicznych i innych technicznych pozostałe,
  • 26.25.12 - wyroby ceramiczne pozostałe, poza budowlanymi, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • 26.26.14 - produkty ogniotrwałe niepalne, ogniotrwałe wyroby ceramiczne pozostałe,
  • 34.30.20 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
  • 73.10.12 - prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk chemicznych i biologicznych,
  • 73.10.13 - prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych i technologii.

b) Zezwolenie „B” z dnia 01 grudnia 2011 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zakres Zezwolenia „B” obejmuje:

  • 29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 23.44.1 - pozostałe wyroby ceramiczne do celów technicznych,
  • 23.49.1 - pozostałe wyroby ceramiczne,
  • 23.20.14 - wyroby ogniotrwałe niewypalane i pozostałe ogniotrwałe wyroby ceramiczne,
  • 26.51.82.0 - części i akcesoria do wyrobów objętych grupowaniami: 26.51.12, 26.51.32, 26.51.33, 26.51.4 i 26.51.5; mikrotomy,
  • 49.41 - transport drogowy towarów,
  • 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,
  • 72.19 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  • 71.20 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności sklasyfikowanych w pozycjach:
    • 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się o recyclingu,
    • 38.12.24 - niebezpieczne odpady chemiczne,
    • 38.12.25 - oleje odpadowe,
    • 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych, zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
    • 38.21.3 - odpady rozpuszczalników organicznych,
    • 38.3 - usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne.

c) Zezwolenie „C” z dnia 26 stycznia 2012 r.

  • 29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 23.44.1 - pozostałe wyroby ceramiczne do celów technicznych,
  • 23.49.1 - pozostałe wyroby ceramiczne,
  • 23.20.14 - wyroby ogniotrwałe niewypalane i pozostałe ogniotrwałe wyroby ceramiczne,
  • 26.5182.0 - części i akcesoria do wyrobów objętych grupowaniami: 26.51.12, 26.51.32, 26.51.33, 26.51.4 i 26.51.5; mikrotomy,
  • 49.41 - transport drogowy towarów,
  • 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów,
  • 72.19 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  • 71.20 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności sklasyfikowanych w pozycjach:
    • 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyclingu,
    • 38.12.24 - niebezpieczne odpady chemiczne,
    • 38.12.25 - oleje odpadowe,
    • 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych, zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
    • 38.21.3 - odpady rozpuszczalników organicznych,
    • 38.3 - usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne.


Ponadto, Spółka posiada Zezwolenie „D” z dnia 13 maja 2008 r., które nie jest przez Nią wykorzystywane.

Oprócz działalności objętej Zezwoleniami, Spółka identyfikuje i wydziela również zdarzenia gospodarcze nieobjęte Zezwoleniami i w konsekwencji podlegające opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Na jaki dzień zgodnie z § 7 ust 1 Rozporządzenia, Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną... (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Spółki, powinna dokonywać dyskontowania całej uzyskanej pomocy publicznej najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia „A” z dnia 11 marca 2003 r.; następnie po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia „A” limitu pomocy publicznej, pozostałą kwotę zwolnienia na dzień uzyskania Zezwolenia „B” z dnia 1 grudnia 2011 r.; następnie po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia „B” limitu pomocy publicznej, pozostałą kwotę zwolnienia na dzień uzyskania Zezwolenia „C” z dnia 26 stycznia 2012 r. W przypadku uzyskania kolejnych zezwoleń Spółka w zakresie dyskontowania wydatków i pomocy publicznej powinna postępować analogicznie jak w przypadku pierwszych trzech zezwoleń.

Spółka powinna prowadzić ewidencję kosztów inwestycji - wydatków, o których mowa w § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z działalnością objętą odpowiednim zezwoleniem. Jest to niezbędne w zakresie ustalenia kosztów inwestycji poniesionych na podstawie każdego z zezwoleń dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Wyodrębnienie kosztów inwestycji na potrzeby każdego zezwolenia pozwoli Spółce zdyskontować wydatki zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia.

Zgodnie z powyższą regulacją koszty inwestycji oraz wielkość pomocy mają być dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia.

Zatem wartość dostępnej pomocy Spółka obliczy jako:

  • sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „A” zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „A” z dnia 11 marca 2003 r., powiększoną o
  • sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „B” zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „B” z dnia 1 grudnia 2011 r., powiększoną o
  • sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „C” zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „C” z dnia 26 stycznia 2012 r.,

z uwzględnieniem w każdym przypadku wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy dla danego regionu obowiązującej w dniu wydania zezwolenia.

W przypadku uzyskania kolejnych zezwoleń Spółka powiększy wartość dostępnej pomocy o sumę wydatków poniesionych na podstawie tych zezwoleń zdyskontowanych na dzień uzyskania kolejnych zezwoleń (z uwzględnieniem wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy dla danego regionu obowiązującej w dniu wydania zezwolenia).

Jednocześnie, w związku z brakiem obowiązku wyodrębnienia dla każdego zezwolenia strefowego przychodów i kosztów osiągniętych na działalności strefowej prowadzonej na podstawie poszczególnych zezwoleń, Spółka wykaże jeden strumień przychodów (dochodów) zwolnionych.

W związku z powyższym Spółka obejmie zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie trzech zezwoleń (i ewentualnie kolejnych zezwoleń), a rozliczenie limitu dostępnej pomocy publicznej zostanie dokonane jak poniżej.

Do dnia wykorzystania pomocy publicznej przysługującej w ramach Zezwolenia „A”, całą pomoc publiczną uzyskaną na dzień 31 marca kolejnego roku podatkowego, Spółka dyskontowała będzie wyłącznie na dzień uzyskania Zezwolenia „A”. Jako pomoc publiczną Spółka uzna niezapłacony podatek od sumy zwolnionych z opodatkowania dochodów strefowych. W roku podatkowym, w którym suma otrzymanej pomocy publicznej zdyskontowanej na dzień uzyskania Zezwolenia „A” przekroczy koszty kwalifikowane zdyskontowane na dzień uzyskania Zezwolenia „A” (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy publicznej dla Zezwolenia „A”), Spółka rozpocznie rozliczanie pomocy publicznej w ramach Zezwolenia „B”. Następnie, w roku podatkowym, w którym suma otrzymanej pomocy publicznej zdyskontowanej na dzień uzyskania Zezwolenia „B” przekroczy koszty kwalifikowane zdyskontowane na dzień uzyskania Zezwolenia „B” (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy publicznej dla Zezwolenia „B”), Spółka rozpocznie rozliczanie pomocy publicznej w ramach Zezwolenia „C”. W przypadku kolejnych zezwoleń Spółka będzie postępowała analogicznie. Spółka będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego do dnia, kiedy suma udzielonej pomocy publicznej dyskontowanej na dzień uzyskania kolejnych zezwoleń, przekroczy łączną sumę kosztów kwalifikowanych (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy dla kolejnych nowych zezwoleń).

Stanowisko Spółki potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 21 lutego 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-189/11/SD), w której stwierdził, że „Spółka może (...) objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia z 2000 r., a po jego wyczerpaniu limit wynikający z Zezwolenia z 2008 r.".

Podsumowując, zdaniem Spółki, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych, Spółka w celu ustalenia dochodu na działalności zwolnionej jest zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o CIT”. Ponadto, Spółka powinna dokonywać dyskontowania całej uzyskanej pomocy publicznej najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia „A” z dnia 11 marca 2003 r., po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia „A” limitu pomocy, na dzień uzyskania Zezwolenia „B” z dnia 1 grudnia 2011 r., po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia „B” limitu pomocy, na dzień uzyskania Zezwolenia „C” z dnia 26 stycznia 2012 r., po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia „C” limitu pomocy, na dzień uzyskania kolejnych zezwoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj