Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-973/14/PS
z 14 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Uruchomienie xxx” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Uruchomienie xxx”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej „M.” A. K.-T. (nie jest podatnikiem podatku VAT) wystąpił o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli, projektu pn: „Uruchomienie xxx”. Projekt zakłada pełną, kompleksową informatyzację placówki, czyli zintegrowane oprogramowanie i osieciowanie, obejmujące część medyczną i administracyjną. Projekt umożliwi wyposażenie placówki w stanowiska komputerowe nowej generacji, wysokiej jakości. Zasadniczym przedmiotem projektu będzie uruchomienie świadczenia e-usług dzięki wprowadzeniu następujących modułów systemu medycznego:


  1. Medycyna.
  2. Rejestracja.
  3. Moduł Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.
  4. System archiwizacji elektronicznej dokumentacji medycznej.
  5. Wspomaganie rozliczeń umów AOS w systemie JGP.
  6. Automat biletowy.


Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia działań Zakładu, dzięki wprowadzeniu systemu biletowego pacjentów w kolejce oraz ich wywoływanie poprzez ekrany w poczekalni. Wprowadzenie i uruchomienie powyższych systemów/modułów umożliwi uruchomienie następujących e-usług:


  • informacja on-line,
  • rejestracja on-line,
  • e-recepta z informacją zwrotną o realizacji,
  • e-skierowanie do specjalisty z informacją zwrotną dla lekarza kierującego,
  • e-skierowanie do laboratorium z informacją zwrotną o wyniku badań.


Dzięki pełnej i kompleksowej informatyzacji Niepublicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej możliwe będzie zarówno usprawnienie organizacji wewnętrznej placówki, jak i obsługi pacjenta. Przedsięwzięcie pozwoli na szybki i swobodny przepływ informacji wewnątrz jednostki oraz na linii pacjent - personel medyczny, jak również na zewnątrz - z laboratorium oraz specjalistami. Realizacja projektu umożliwi dostosowanie systemu informatycznego do zmian wprowadzonych przez pakiet ustaw medycznych z 2011 r., a w szczególności przez ustawę o Systemie Informacji Medycznej. Z rezultatów projektów będą korzystali jedynie pacjenci w ramach NFZ, „M.” nie prowadzi bowiem żadnej działalności komercyjnej, w ramach przychodni nie ma żadnych prywatnych gabinetów, tak więc sprzęt jak i wdrożone e-usługi będą dostępne tylko w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Zatem powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, udostępnione będzie pacjentom w ramach NFZ nieodpłatnie. Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych w ramach projektu będzie Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej „M”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przez Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej „M.” w związku z realizacją projektu „Uruchomienie xxx”?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z niżej powołanymi przepisami, nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r, Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

NZOZ „M.” nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, ratowaniu i poprawie stanu zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze - zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 18, z mocy ustawy zwolnione od podatku od towarów i usług. Założenia projektu w pełni pokrywają się z działaniami związanymi z ochroną zdrowia i promocją idei e-zdrowia, sformułowanymi w Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Województwa do 2020 r., poprzez wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności usług medycznych, promocję zdrowia, podwyższenie standardów obiektów i wyposażenia, tworzenie społeczeństwa informacyjnego (możliwość korzystania poprzez internet z usług medycznych i administracyjnych). Powstałe w ramach projektu usługi e-zdrowia pozwolą na wymianę danych między wszystkimi aplikacjami funkcjonującymi wewnątrz placówki (w sposób szybki, sprawny i bezpieczny). Zakupiony w ramach projektu sprzęt komputerowy (komputery, monitory, automat biletowy, serwer, zasilacz awaryjny do serwera, urządzenie wielofunkcyjne, drukarka laserowa, dray tek vigor, dysk zewnętrzny do archiwizacji, telewizor, komputer sterujący), jak również wartości niematerialne i prawne (system operacyjny i licencje dostępowe, system e-zdrowie) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Usługi świadczone w wyniku realizacji ww. projektu udzielane będą pacjentom korzystającym ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, a więc bezpłatnie. Projekt nie ma związku z działalnością inną niż usługi w zakresie opieki medycznej zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług. Dlatego też NZOZ, zgodnie z powołanymi przepisami, nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że nie będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest Pani zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku świadczonych usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj