Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-360/14-2/AI
z 24 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania czynności przekazania budynku mieszkalnego na cele osobiste – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania czynności przekazania budynku mieszkalnego na cele osobiste.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi od 18 grudnia 2009 r. działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polski głównie z zakresu robót związanych z przygotowaniem terenu pod budowę (PKD 43.122).

Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W roku 2011 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z zakresu robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z), Wnioskodawca rozpoczął realizację budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Budynku o powierzchni zabudowy 147,29 m2 i powierzchni użytkowej 112,99 m2 + 33,95 m2 garaż, celem jego sprzedaży. Wartość całej inwestycji netto wyniosła 126.821,50 zł (słownie: sto dwadzieścia sześć tysięcy osiemset dwadzieścia jeden złotych 50/100). W trakcie całego procesu budowlanego Wnioskodawca dokonywał odliczania podatku VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentowały zakup materiałów i usług. Od wydatków poniesionych na ww. budowę VAT został rozliczony w miesiącach dokonanych operacji gospodarczych w łącznej kwocie 21.314,39 zł. (słownie: dwadzieścia jeden tysięcy trzysta czternaście złotych 39/100). Budynek nie jest wpisany do ewidencji środków trwałych. Aktualnie znajduje się w trakcie budowy, w stanie surowym, zamkniętym.

Przy wytworzeniu budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Inwestycja prowadzona była z zamiarem jej przeznaczenia na cele związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Decyzja o pozwoleniu na budowę wydana była na Zainteresowanego jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Budynek mieszkalny jednorodzinny zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Działka, na której jest usytuowany, należy do majątku osobistego Wnioskodawcy otrzymanego (darowanego) umową darowizny od matki dnia 24 lipca 2009 r.

W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji, przekazać ww. budynek jednorodzinny na prywatne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ww. działkę, na której budynek jest usadowiony, włączyć do majątku wspólnego małżonków, wystąpić o zmianę pozwolenia na budowę poprzez rozszerzenie jego zakresu podmiotowego i zakończyć budowę celem zamieszkania. Budynek będzie wykorzystywany na potrzeby osobiste Zainteresowanego i najbliższej rodziny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie do użytkowania budynku wytworzonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na potrzeby własne prywatne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nastąpi na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji przekazania na właściciela, z uwzględnieniem stawki VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczony podatek VAT, w związku z kosztami poniesionymi na budowę budynku jednorodzinnego, wybudowanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie będzie podlegał korekcie, a przekazanie ww. budynku na potrzeby własne prywatne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nastąpi na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji przekazania na właściciela, z uwzględnieniem stawki VAT dla ww. czynności 8%. Wnioskodawca uważa, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towaru z odpłatą dostawą towaru. W opinii Zainteresowanego, przekazanie budynku na cele osobiste będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką 8%, jako zrównane z odpłatą dostawą towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zatem z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy wytworzeniu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi od 18 grudnia 2009 r. działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polski głównie z zakresu robót związanych z przygotowaniem terenu pod budowę. Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2011 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z zakresu robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, Wnioskodawca rozpoczął realizację budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Budynku o powierzchni zabudowy 147,29 m2 i powierzchni użytkowej 112,99 m2 + 33,95 m2 garaż, celem jego sprzedaży. Wartość całej inwestycji netto wyniosła 126.821,50 zł (słownie: sto dwadzieścia sześć tysięcy osiemset dwadzieścia jeden złotych 50/100). W trakcie całego procesu budowlanego Wnioskodawca dokonywał odliczania podatku VAT od faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentowały zakup materiałów i usług. Od wydatków poniesionych na ww. budowę VAT został rozliczony w miesiącach dokonanych operacji gospodarczych w łącznej kwocie 21.314,39 zł. (słownie: dwadzieścia jeden tysięcy trzysta czternaście złotych 39/100). Budynek nie jest wpisany do ewidencji środków trwałych. Aktualnie znajduje się w trakcie budowy, w stanie surowym, zamkniętym. Przy wytworzeniu budynku Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Inwestycja prowadzona była z zamiarem jej przeznaczenia na cele związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Decyzja o pozwoleniu na budowę wydana była na Zainteresowanego jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Budynek mieszkalny jednorodzinny zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Działka, na której jest usytuowany, należy do majątku osobistego Wnioskodawcy otrzymanego (darowanego) umową darowizny od matki dnia 24 lipca 2009 r. W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji, przekazać ww. budynek jednorodzinny na prywatne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ww. działkę, na której budynek jest usadowiony, włączyć do majątku wspólnego małżonków, wystąpić o zmianę pozwolenia na budowę poprzez rozszerzenie jego zakresu podmiotowego i zakończyć budowę celem zamieszkania. Budynek będzie wykorzystywany na potrzeby osobiste Zainteresowanego i najbliższej rodziny.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii, czy przekazanie do użytkowania budynku, wytworzonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na potrzeby własne prywatne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nastąpi na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji przekazania na właściciela, z uwzględnieniem stawki VAT 8%.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, że przekazanie przez Wnioskodawcę nieruchomości na potrzeby osobiste, stosownie do treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przekazanie nieruchomości - budynku przez Wnioskodawcę na cele osobiste, nie będzie miało żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a przy jego wytworzeniu – jak wskazał Wnioskodawca – Zainteresowanemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe oznacza, że zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące zrównanie nieodpłatnego przekazania towaru z odpłatną dostawą towaru.

Zatem przekazanie przez Wnioskodawcę nieruchomości w okolicznościach opisanych we wniosku, będzie stanowić odpłatną dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Jak wskazano powyżej, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, które przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z kolei budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Ponadto z art. 3 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

W świetle art. 3 pkt 2 ww. ustawy, budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast przez budynek mieszkalny jednorodzinny, w oparciu o art. 3 pkt 2a cyt. ustawy, należy rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Z kolei, zgodnie z PKOB grupa 111 – klasa 1110 obejmuje budynki mieszkalne jednorodzinne, w tym samodzielne budynki oraz domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Jeżeli więc w bryle budynku mieszkalnego jednorodzinnego mieści się garaż, to mamy do czynienia z obiektem stanowiącym jeden niepodzielny budynek (jedną bryłę architektoniczną).

W konsekwencji, jeżeli w ramach jednej nieruchomości nastąpi sprzedaż budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z garażem, to sprzedaż ta będzie miała charakter jednej transakcji i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki właściwej dla przedmiotowego budynku.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że przekazanie na cele osobiste budynku mieszkalnego, tj. domu jednorodzinnego w stanie surowym zamkniętym zaliczonego przez Wnioskodawcę do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w art. 41 ust. 12a ustawy, będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 8%.

Zatem przekazanie do użytkowania budynku wytworzonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na potrzeby własne prywatne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, będzie opodatkowane 8% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 i art. 146a pkt 2 w zw. z art. 2 pkt 12 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii dokumentowania czynności przekazania budynku mieszkalnego na cele osobiste, tyt. Organ wyjaśnia, że z uwagi na fakt, że od 1 stycznia 2014 r. uchylono art. 106 ust. 7 ustawy umożliwiający podatnikom dokumentowanie określonych nim czynności za pomocą faktur wewnętrznych, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2, taką podstawą może być odpowiedni dowód księgowy wystawiony przez Wnioskodawcę, który będzie potwierdzał dokonanie tej transakcji. Odejście od obowiązku dokumentowania wskazanych w uchylonym przepisie art. 106 ust. 7 ustawy czynności fakturami wewnętrznymi, oznacza możliwość prowadzenia przez podatnika dowolnej dokumentacji, która takie czynności będzie odzwierciedlać. Podatnicy nadal mogą wystawiać faktury wewnętrzne, jeśli taka będzie ich wola. Brak jest zatem przeszkód, aby Wnioskodawca wystawił fakturę wewnętrzną lub inny dokument, który będzie zawierał wszystkie dane, które w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zawierała faktura wewnętrzna.

Podsumowując, przekazanie przedmiotowego budynku na potrzeby własne prywatne, niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nastąpi na podstawie wystawionego odpowiednio dowodu księgowego, potwierdzającego dokonanie transakcji przekazania na właściciela, z uwzględnieniem stawki podatku dla ww. czynności w wysokości 8%.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sprawy kwestii skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z wytworzeniem budynku mieszkalnego.

Wskazuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj