Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-320/14-4/MK
z 29 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej czynsz najmu, w sytuacji gdy samochody są używane do celów służbowych;
  • nieprawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej czynsz najmu, w sytuacji gdy w drodze porozumienia samochody są używane również w celu pokonywania przez pracowników, bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce zamieszkania (parkowania) za wynagrodzeniem należnym Spółce;
  • nieprawidłowe – w zakresie zachowania prawa do pełnego odliczenia 100% VAT w odniesieniu do samochodów używanych do celów służbowych.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej czynsz najmu, w odniesieniu do samochodów używanych do celów służbowych, a także objętych porozumieniem oraz w zakresie zachowania prawa do pełnego odliczenia 100% VAT w odniesieniu do samochodów używane do celów służbowych. Dnia 2 lipca 2014 r. wniosek doprecyzowano o elementy sprawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwana dalej Spółką) wzięła i zamierza wziąć w najem długoterminowy samochody od podmiotu powiązanego. Pojazdy są i będą następnie przez pracowników Spółki oraz osoby współpracujące ze Spółką użytkowane do celów służbowych. Zgodnie z polityką dotyczącą służbowych samochodów przyjętą przez Spółkę (zwaną dalej Polityką), samochody będą przydzielane wg trzech systemów:

  • A - pojazdy przypisane klasie menedżerskiej,
  • B - pojazdy przypisane pracownikom terenowym pionu handlowego.
  • C - pojazdy przypisane do lokalizacji.

Przywilej korzystania z pojazdu służbowego dla realizacji celów służbowych dla systemu A wynika z pełnienia strategicznej funkcji w organizacji. Do systemu tego należą Członkowie Zarządu, Dyrektorzy Departamentów, wybrani pozostali Dyrektorzy i Kierownicy oraz osoby, którym auto służbowe przysługuje ze względu na charakter wykonywanej pracy. Dla realizacji celów służbowych do korzystania z pojazdów służbowych wg systemu B uprawnieni są pracownicy sprzedaży w terenie. Pojazdy przypisane do lokalizacji nie posiadają swojego indywidualnego użytkownika. Za właściwe użytkowanie pojazdów systemu C wyznaczona jest osoba z Działu Administracji danej lokalizacji. Pojazdy przypisane do lokalizacji mogą być użytkowane przez Pracowników udających się w podróże służbowe. Osoba z Działu Administracji w specjalnym zeszycie odnotowuje imię i nazwisko osoby przejmującej samochód, przebieg pojazdu i ilość pozostałego paliwa.

Spółka ustanowiła regulamin ogólnych warunków użytkowania samochodów służbowych (zwany w dalszej części Regulaminem), który określa zasady i warunki korzystania z samochodów przez pracowników i osoby współpracujące ze Spółką. Zgodnie z nim, upoważnienie do dysponowania samochodem służbowym będzie przyznawane na mocy decyzji Zarządu Spółki. Przydział konkretnego samochodu następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Samochodami mogą kierować użytkownicy, którym dany samochód przydzielono. Każdy użytkownik jest odpowiedzialny za prawidłową eksploatację samochodu, który został mu przydzielony oraz do sprawowania nad nim właściwej pieczy.

Ponadto, Regulamin określa cały zakres obowiązków użytkowników i ich odpowiedzialności.

Regulamin stanowi również: „Samochód Służbowy używany jest wyłącznie w celach służbowych. Zabrania się Użytkownikowi korzystania z Samochodu Służbowego do celów innych niż służbowe, w tym w szczególności do celów prywatnych, z zastrzeżeniem pkt 2”.

Dodatkowo z uwagi na to, że Spółka nie dysponuje dużą ilością miejsc parkingowych, a niektórzy pracownicy, czy osoby współpracujące ze Spółką zainteresowane są korzystaniem z samochodu służbowego w większym zakresie, tj. w celu wykonywania dojazdów z miejsca zamieszkania do pracy i z powrotem, Spółka w drodze porozumienia zezwala na korzystanie z samochodu służbowego również na ten użytek. Umowa stanowi, że „Z uwagi na fakt, że Pracodawca nie jest w stanie zapewnić miejsca parkingowego dla wszystkich Samochodów Służbowych w siedzibie firmy, Użytkownik jest zobowiązany do parkowania Samochodu Służbowego w miejscu zamieszkania lub w miejscu uzgodnionym z Administratorem Floty Samochodowej, w sposób zapewniający maksymalne zabezpieczenie Samochodu przed kradzieżą lub uszkodzeniem, w zależności od istniejących możliwości. Ewentualne koszty tego parkowania ponosi Użytkownik”.

Parkowanie w miejscu innym niż siedziba Spółki odbywa się w drodze porozumienia i pracownicy, czy osoby współpracujące ze Spółką są z tego tytułu obciążane. Zgodnie z zapisami Regulaminu Parkowanie w miejscu innym niż adres siedziby Spółki następuje na podstawie porozumienia Użytkownika ze Spółką, w którym Użytkownik wyraża wolę korzystania z Samochodu Służbowego również do celów niezwiązanych bezpośrednio z pracą godzi się ponosić koszty dzierżawy Samochodu Służbowego, a Spółka godzi się Samochód Służbowy wydzierżawić w ograniczonym zakresie. Porozumienie wymaga formy pisemnej, a jego wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. W wyniku porozumienia, Użytkownik będzie zobowiązany do ponoszenia kosztów na trasie: uzgodnione miejsce parkowania - siedziba Spółki - uzgodnione miejsce parkowania (...).

Wynagrodzenie ustalone zostało pomiędzy stronami na poziomie stawki za kilometr wynikającej z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.) pomniejszonej o rabat 25%.

W związku z tym, że samochody służbowe w powyżej wskazanych okolicznościach będą wykorzystywane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka zamierza zgłosić te samochody do urzędu skarbowego i odliczać 100% kwoty podatku naliczonego wskazanego na fakturze dokumentującej czynsz najmu.

Spółka przewidziała w Regulaminie sankcje za używanie samochodów służbowych w sposób niezgodny z Regulaminem i tak: „Użycie Samochodu Służbowego do celów innych niż wskazane w pkt 1-3 podlega odpowiedzialności porządkowej: upomnienie lub nagana za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku pracy. Użytkownik zostanie obciążony kosztami związanymi z wykorzystaniem Samochodu Służbowego w sposób niedozwolony na zasadach przewidzianych dla umowy dzierżawy.

Z uwagi na różne oczekiwania pracowników, bądź osób współpracujących ze Spółką, Spółka w drodze negocjacji może w indywidualnych przypadkach zezwolić użytkownikowi na korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych. Zgodnie z zapisami Regulaminu: „W indywidualnych przypadkach Spółka może Upoważnić Użytkownika Samochodu Służbowego do korzystania z Samochodu Służbowego również do celów prywatnych. Upoważnienie takie nie dotyczy jednorazowych przypadków wykorzystania Samochodu Służbowego do celów prywatnych, ale sytuacji permanentnych”. Samochody Służbowe przypisane konkretnym osobom, które będą korzystały z nich również do celów prywatnych nie będą zgłaszane do urzędu skarbowego, bowiem Spółka będzie odliczała 50% kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej ratę czynszu najmu.

Użytkownicy samochodów, dokonując zakupu paliwa etyliny E95 lub oleju napędowego oraz innych materiałów eksploatacyjnych lub dokonując innych wydatków związanych z eksploatacją pojazdu, są zobowiązani do dokonywania zakupów związanych z eksploatacją Samochodów Służbowych, a w szczególności zakupywania paliwa w pierwszej kolejności z wykorzystaniem Karty Flotowej oraz do notowania przebiegu pojazdu przy każdorazowym tankowaniu paliwa z wykorzystaniem Karty Flotowej po wpisaniu numeru PIN na stacji paliwowej jeżeli dana Karta Flotowa tego wymaga.

Na potwierdzenie wykorzystania samochodów służbowych wyłącznie do celów prowadzonej działalności będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów.

Dnia 2 lipca 2014 r. Zainteresowany doprecyzował wniosek o elementy sprawy wskazując, że:

  1. Głównym przedmiotem działalności „B” Sp. z o.o. (dawniej: „A” Sp. z o.o.) jest produkcja wyrobów cukierniczych. Natomiast Spółka prowadzi również działalność poboczną w innym zakresie. Między innymi Spółka uzyskuje przychody z tytułu działalności w zakresie:
    • 77.11 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
    • 77.12 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
    Zakres działalności Spółki został wskazany szczegółowo w KRS:
    • 01.21 (PKD 2007) Uprawa winogron,
    • 01.24 (PKD 2007) Uprawa drzew i krzewów owocowych ziarnkowych i pestkowych,
    • 01.25 (PKD 2007) Uprawa pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów,
    • 01.27 (PKD 2007) Uprawa roślin wykorzystywanych do produkcji napojów,
    • 01.28 (PKD 2007) Uprawa roślin przyprawowych i aromatycznych oraz roślin wykorzystywanych do produkcji leków i wyrobów farmaceutycznych,
    • 01.29 (PKD 2007) Uprawa pozostałych roślin wieloletnich,
    • 10.32 (PKD 2007) Produkcja soków z owoców i warzyw,
    • 10.39 (PKD 2007) Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw,
    • 10.41 (PKD 2007) Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych,
    • 10.42 (PKD 2007) Produkcja margaryny i podobnych tłuszczów jadalnych,
    • 10.51 (PKD 2007) Przetwórstwo mleka i wyrób serów,
    • 10.52 (PKD 2007) Produkcja lodów,
    • 10.71 (PKD 2007) Produkcja pieczywa; produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek,
    • 10.72 (PKD 2007) Produkcja sucharów i herbatników, produkcja konserwowanych wyrobów ciastkarskich i ciastek,
    • 10.82 (PKD 2007) Produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych,
    • 10.83 (PKD 2007) Przetwórstwo herbaty i kawy,
    • 10.84 (PKD 2007) Produkcja przypraw,
    • 10.86 (PKD 2007) Produkcja artykułów spożywczych homogenizowanych i żywności dietetycznej,
    • 10.89 (PKD 2007) Produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    • 11.07 (PKD 2007) Produkcja napojów bezalkoholowych: produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych,
    • 20.52 (PKD 2007) Produkcja klejów,
    • 20.53 (PKD 2007) Produkcja olejków eterycznych,
    • 22.22 (PKD 2007) Produkcja opakowań z tworzyw sztucznych,
    • 36 (PKD 2007) POBÓR, UZDATNIANIE I DOSTARCZANIE WODY,
    • 37 (PKD 2007) ODPROWADZANIE I OCZYSZCZANIE ŚCIEKÓW,
    • 38.11 (PKD 2007) Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne,
    • 38.12 (PKD 2007) Zbieranie odpadów niebezpiecznych,
    • 38.21 (PKD 2007) Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne,
    • 38.22 (PKD 2007) Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych,
    • 38.31 (PKD 2007) Demontaż wyrobów zużytych,
    • 38.32 (PKD 2007) Odzysk surowców z materiałów segregowanych,
    • 39 (PKD 2007) DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z REKULTYWACJĄ I POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA ZWIĄZANA Z GOSPODARKĄ ODPADAMI,
    • 46.17 (PKD 2007) Działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
    • 46.18 (PKD 2007) Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,
    • 46.19 (PKD 2007) Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
    • 46.31 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa owoców i warzyw,
    • 46.33 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych,
    • 46.34 B (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa napojów bezalkoholowych,
    • 46.36 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich,
    • 46.37 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw,
    • 46.38 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki,
    • 46.39 (PKD 2007) Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
    • 47.11 (PKD 2007) Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
    • 47.19 (PKD 2007) Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,
    • 47.21 (PKD 2007) Sprzedaż detaliczna owoców i warzyw prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
    • 47.24 (PKD 2007) Sprzedaż detaliczna pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
    • 47.29 (PKD 2007) Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
    • 49.41 (PKD 2007) Transport drogowy towarów,
    • 52.10 B (PKD 2007) Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,
    • 52.24 C (PKD 2007) Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,
    • 52.29 C (PKD 2007) Działalność pozostałych agencji transportowych,
    • 55.1 (PKD 2007) Hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
    • 55.2 (PKD 2007) Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,
    • 55.3 (PKD 2007) Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe,
    • 55.9 (PKD 2007) Pozostałe zakwaterowanie,
    • 56.10 A (PKD 2007) Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
    • 56.21 (PKD 2007) Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),
    • 56.29 (PKD 2007) Pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
    • 56.3 (PKD 2007) Przygotowywanie i podawanie napojów,
    • 62.01 (PKD 2007) Działalność związana z oprogramowaniem,
    • 62.02 (PKD 2007) Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,
    • 62.03 (PKD 2007) Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
    • 62.09 (PKD 2007) Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
    • 63.11 (PKD 2007) Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
    • 63.12 (PKD 2007) Działalność portali internetowych,
    • 64.2 (PKD 2007) Działalność holdingów finansowych,
    • 64.92 (PKD 2007) Pozostałe formy udzielania kredytów
    • 66.12 (PKD 2007) Działalność maklerska związana z rynkiem papierów wartościowych i towarów giełdowych,
    • 66.19 (PKD 2007) Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
    • 68.1 (PKD 2007) Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
    • 68.2 (PKD 2007) Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
    • 68.31 (PKD 2007) Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,
    • 68.32 (PKD 2007) Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie,
    • 69.1 (PKD 2007) Działalność prawnicza,
    • 69.2 (PKD 2007) Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,
    • 70.1 (PKD 2007) Działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
    • 70.21 (PKO 2007) Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,
    • 70.22 (PKD 2007) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
    • 71.20 A (PKD 2007) Badania i analizy związane z jakością żywności,
    • 71.20 B (PKD 2007) Pozostałe badania i analizy techniczne,
    • 73.11 (PKD 2007) Działalność agencji reklamowych,
    • 73.12 A (PKD 2007) Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji,
    • 73.12 B (PKD 2007) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych,
    • 73.12 C (PKD 2007) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),
    • 73.12 D (PKD 2007) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach,
    • 73.2 (PKD 2007) Badanie rynku i opinii publicznej,
    • 74.3 (PKD 2007) Działalność związana z tłumaczeniami,
    • 74.9 (PKD 2007) Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    • 77.11 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
    • 77.12 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
    • 77.33 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,
    • 77.39 (PKD 2007) Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    • 78.1 (PKD 2007) Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
    • 78.2 (PKD 2007) Działalność agencji pracy tymczasowej,
    • 78.3 (PKD 2007) Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników,
    • 80.1 (PKD 2007) Działalność ochroniarska, z wyłączeniem obsługi systemów bezpieczeństwa,
    • 80.2 WKD 2007) Działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa,
    • 80.3 (PKD 2007) Działalność detektywistyczna,
    • 81.21 (PKD 2007) Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,
    • 81.22 (PKD 2007) Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,
    • 81.29 (PKD 2007) Pozostałe sprzątanie,
    • 82.11 (PKD 2007) Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,
    • 82.19 (PKD 2007) Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biur,
    • 82.2 (PKD 2007) Działalność centrów telefonicznych (call center),
    • 82.3 (PKD 2007) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
    • 82.91 (PKD 2007) Działalność świadczona przez agencje inkasa i biura kredytowe,
    • 82.92 (PKD 2007) Działalność związana z pakowaniem,
    • 82.99 (PKD 2007) Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    • 86.1 (PKD 2007) Działalność szpitali,
    • 86.21 (PKD 2007) Praktyka lekarska ogólna,
    • 86.22 (PKD 2007) Praktyka lekarska specjalistyczna,
    • 86.23 (PKD 2007) Praktyka lekarska dentystyczna,
    • 86.90 A (PKD 2007) Działalność fizjoterapeutyczna,
    • 86.90 B (PKD 2007) Działalność pogotowia ratunkowego,
    • 86.90 C (PKD 2007) Praktyka pielęgniarek i położnych,
    • 86.90 D (PKD 2007) Działalność paramedyczna,
    • 86.90 E (PKD 2007) Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
    • 95.11 (PKD 2007) Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
    • 95.12 (PKD 2007) Naprawa i konserwacja sprzętu telekomunikacyjnego.
  2. Opisane we wniosku samochody (system A, B oraz C), to samochody osobowe, o których mowa w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wniosek dotyczy wybranych samochodów, wyłącznie tych, od których Spółka zamierza odliczać 100% podatku VAT. Nie są to wszystkie samochody posiadane przez Spółkę.
  3. Pojazdy, o których mowa we wniosku nie są pojazdami, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa od ruchu drogowym, o których mowa w art. 86a ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), potwierdzających wymagania dla pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ww. ustawy. Wnioskodawca owszem posiada również pojazdy samochodowe, o których mowa w art. 86a ust. 9 ww. ustawy, niemniej, wniosek nie dotyczy tych pojazdów.
  4. Pojazdy samochodowe, o których mowa we wniosku nie są pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, czyli z dokumentów dotyczących tych pojazdów nie wynika też takie przeznaczenie.
  5. Okolicznością potwierdzającą brak wykorzystania pojazdów do użytku prywatnego (chodzi o samochody, od których Spółka zamierza odliczać 100% podatku VAT) jest regulamin obowiązujący w Spółce zakazujący wykorzystywania samochodów osobowych do użytku prywatnego pod rygorem sankcji oraz odpowiedzialności porządkowej. Nadzór nad sposobem używania pojazdów sprawowany jest w oparciu o weryfikację obowiązków i jazd osób korzystających z pojazdów samochodowych oraz ich porównaniem z prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu.
    Wnioskodawca jednocześnie zaznacza, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią jakie to są okoliczności potwierdzające brak wykorzystania pojazdów do użytku prywatnego. Co więcej, Ustawa nie zawiera nawet sformułowania „okoliczności obiektywne potwierdzające brak wykorzystania pojazdów do użytku prywatnego”. Brak jest również ustawowego wymogu w zakresie sprawowania nadzoru nad sposobem wykorzystania pojazdów. Niemniej, w Spółce taka weryfikacja będzie się odbywać w sposób wskazany jak wyżej.
  6. W stosunku do tych samochodów osobowych, od których Spółka zamierza odliczać 100% podatku naliczonego Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał na tę okoliczność w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w ostatnim paragrafie: „Na potwierdzenie wykorzystania samochodów służbowych wyłącznie do celów prowadzonej działalności będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdów”.
  7. Ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona będzie od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności, czyli zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
  8. Wnioskodawca zamierza powiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego o sposobie wykorzystania samochodów użytkowanych na podstawie umowy najmu z uwagi na to, że samochody te nie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności związanej z wynajmem pojazdów samochodowych.
  9. Wnioskodawca zapobiega wykorzystaniu do użytku prywatnego pojazdów, od których zamierza odliczać 100% podatku VAT, wprowadzając regulamin zakazujący wykorzystywania samochodów osobowych do użytku prywatnego pod rygorem sankcji oraz odpowiedzialności porządkowej. Nadzór nad sposobem używania pojazdów sprawowany jest w oparciu o weryfikację obowiązków i jazd osób korzystających z pojazdów samochodowych oraz ich porównaniem z prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu.

W samochodach osobowych nie są montowane urządzenia GPS, ani inne technologie umożliwiające uzyskanie informacji o pozycji samochodu (pobycie na trasie) w dowolnej chwili jego użytkowania. Należy jednak podkreślić, że przepisy Ustawy VAT nie wprowadzają takiego wymogu. Brak jest również ustawowych wytycznych co do sposobu nadzoru, a co więcej brak jest nawet ustawowego wymogu w zakresie sprawowania nadzoru nad sposobem wykorzystania pojazdów. Niemniej, w Spółce taka weryfikacja będzie się odbywać w sposób wskazany jak wyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo do odliczenia 100% kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej czynsz najmu w sytuacji, gdy samochody używane są wyłącznie do celów służbowych oraz w sytuacji, gdy w drodze porozumienia samochody są używane również w celu pokonywania przez pracowników, bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) - praca – miejsce zamieszkania (parkowania) za wynagrodzeniem należnym Spółce?
  2. Czy w przypadku, gdy któryś z użytkowników samochodów, o których mowa w pytaniu nr 1 [(tj. używanych wyłącznie w celach służbowych oraz ewentualnie za odpłatnością w celu pokonywania trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce parkowania (zamieszkania)] postąpi wbrew postanowieniom Regulaminu i będzie używał pojazd do celów prywatnych, to Spółka straci prawo do odliczenia 100% VAT w odniesieniu do tego tylko pojazdu, ale w celu zachowania tego prawa powinna obciążyć pracownika i wystawić mu fakturę VAT za dzierżawę samochodu służbowego w związku z prywatnym jego użytkowaniem bądź powinna naliczyć i odprowadzić do budżetu podatek należny z tytułu oddania w nieodpłatne używanie?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka ma prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynsz najmu samochodów, w tym również w przypadku udostępniania za odpłatnością samochodów pracownikom lub osobom współpracującym ze Spółką, którzy to są zainteresowani korzystaniem z nich na trasie: miejsce parkowania (zamieszkania) - praca - miejsce parkowania (zamieszkania). Z kolei w odniesieniu do samochodów, co do których Spółka zezwoli na ich używanie w celach prywatnych, Spółka będzie uprawniona do odliczenia 50% kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących czynsz najmu.

Ad. 2.

W przypadku, gdy któryś z użytkowników samochodów, które używane są w związku z działalnością Spółki (tj. używanych wyłącznie w celach służbowych oraz ewentualnie za odpłatnością w celu pokonywania trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce parkowania (zamieszkania), postąpi niezgodnie z zapisami Regulaminu i będzie używał pojazd do celów prywatnych, Spółka straci prawo do odliczania 100% VAT od momentu złamania Regulaminu przez użytkownika samochodu służbowego. Niemniej, aby zachować prawo do odliczenia 100% podatku VAT z faktur dokumentujących czynsz za najem danego samochodu Spółka powinna naliczyć i odprowadzić do budżetu podatek należny z tytułu oddania w nieodpłatne używanie lub powinna obciążyć użytkownika opłatami za użytkowanie samochodu na cele prywatne. Jeśli dalej samochód służbowy będzie wykorzystywany w celach związanych z działalnością gospodarczą, wówczas Spółka będzie nadal uprawniona do odliczania 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących najem.

Uzasadnienie

Ad. 1.

Spółka jest podatnikiem podatku VAT, co na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT uprawnia ją do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług związanych z działalnością opodatkowaną. Jakkolwiek, zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Ustawy VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 13 marca 2014 r., poz. 312), ustawodawca przewidział określone ograniczenia w związku z odliczaniem podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Ograniczenia w tym zakresie uregulowane zostały między innymi w znowelizowanym art. 86a Ustawy. W podanym stanie faktycznym, Spółka planuje wziąć samochody w wynajem, co uwzględnia art. 86a ust. 2 pkt 2.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86a ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 2, podatnicy mają prawo do odliczenia 50% kwoty naliczonego podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej wydatki z tytułu używania pojazdów na podstawie umowy najmu. Od tej reguły występuje jednak wyjątek, który wyrażony został w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a - jeśli pojazdy wykorzystywane są „wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika”, to powyższe ograniczenie nie ma zastosowania, a w konsekwencji tacy użytkownicy samochodów mają prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.

Aby móc stwierdzić, że samochód wykorzystywany jest „wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika” musi być spełniony przynajmniej jeden z dwóch warunków określonych w art. 86a ust. 4. W analizowanym stanie faktycznym nie jest spełniony warunek z pkt 2, ponieważ konstrukcja pojazdów nie wyklucza ich użycia do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Natomiast spełniony jest warunek z pkt 1, zgodnie z którym pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Regulamin stanowi, że sposób użytkowania samochodów służbowych wyklucza możliwość korzystania z nich na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, chyba że na podstawie odrębnego porozumienia spółka takiego prawa udzieli.

Zgodnie z Regulaminem użytkownicy samochodów służbowych mają prawo do korzystania z samochodów wyłącznie w celach służbowych. Na potwierdzenie tego, prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdów, która świadczy o wykorzystaniu ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ewidencja prowadzona będzie zgodnie z wytycznymi przepisu art. 86a ust. 7 Ustawy VAT, tj. zawierać będzie:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd – dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    -potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Przy czym w przypadku udostępniania samochodów służbowych osobom innym niż pracownicy Spółki, a więc osobom współpracującym ze Spółką w ramach innego stosunku niż stosunek pracy, wpis osoby kierującej, której powierzony będzie samochód będzie zawierał:

  1. kolejny numer wpisu,
  2. datę i cel udostępnienia pojazdu,
  3. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,
  4. liczbę przejechanych kilometrów,
  5. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,
  6. imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.

Ponadto, jak wskazano w stanie faktycznym Spółka w związku ze zgodnym porozumieniem stron i w interesie obu stron (Spółki oraz użytkownika samochodu służbowego) będzie świadczyć wobec niektórych użytkowników pojazdów usługę polegającą na zezwoleniu im na użytkowanie samochodów na trasie: uzgodnione miejsce parkowania (zamieszkania) - siedziba Spółki – uzgodnione miejsce parkowania (zamieszkania). Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Spółka, będąc w posiadaniu samochodów służbowych, planuje w ramach porozumienia oddawać je zainteresowanym użytkownikom, którym przydzielony został samochód w odpłatne użytkowanie na określonych warunkach. Czynność ta będzie się odbywała stale, a Spółka będzie otrzymywała z tego tytułu wynagrodzenie skalkulowane w oparciu o „kilometrówkę”. W ocenie stron (pracodawcy i pracownika) wynagrodzenie ustalone jest w wartości rynkowej. Celem tzw. kilometrówki jest rekompensowanie pracownikom kosztów eksploatacji ich własnych samochodów, w tym kosztów paliwa. Stąd zastosowanie takiego składnika do kalkulacji wynagrodzenia wydaje się jak najbardziej zasadny. Obniżenie wynagrodzenia o 25% wynika z tego, że obie strony są zainteresowane wskazanym rozwiązaniem, bowiem wówczas zaspokojone zostaną interesy obu stron (pracodawca zainteresowany jest pozyskaniem miejsca parkingowego, a pracownik zainteresowany jest możliwością użytkowania samochodu na trasie miejsca parkowania (miejsce zamieszkania) - miejsce pracy. Stąd sposób kalkulacji wynagrodzenia jest uzasadniony i wartość wynagrodzenia jest dostosowana do warunków rynkowych. Wobec powyższego, samochody będą nieustannie wykorzystywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki i nie ma podstaw, aby zanegować prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od faktur za ich wynajem.

Samochody przydzielane na podstawie systemu C nie posiadają swojego indywidualnego użytkownika i są przechowywane na parkingu Spółki w danej lokalizacji. Odpowiedzialna za nie jest osoba z Działu Administracji danej lokalizacji. Za jej zgodą, pojazdy są udostępniane pracownikom na potrzeby podróży służbowych. Ta osoba prowadzi także ewidencję przebiegu pojazdów i dokładny spis użytkowników. Zabronione jest użytkowanie tych samochodów na cele niezwiązane z działalnością Spółki, a w szczególności na cele prywatne. Zatem, całkowicie spełnione są przesłanki art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, więc Spółka ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktur za wynajem samochodów przydzielonych na podstawie systemu C oraz dotyczących kosztów ich eksploatacji.

Zgodnie z art. 86a ust. 12 Ustawy VAT Spółka w terminie 7 dni od dnia, w którym poniesie pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami złoży naczelnikowi urzędu skarbowego informację o pojazdach wykorzystywanych dla celów związanych z działalnością gospodarczą, w związku z którymi Spółka z faktur dokumentujących czynsz najmu zamierza odliczać 100% podatku VAT.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 90b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, w przypadku gdy wciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu. Powyższe przepisy mają zastosowanie w przypadku samochodów nabytych, zaimportowanych lub oddanych do używania.

Literalna wykładnia cytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że nie dotyczy on sytuacji, gdy podatnik używa samochodów na podstawie umowy najmu. W związku z tym przepis ten w analizowanym stanie faktycznym nie ma zastosowania.

Zdaniem Spółki, jeśli w danym miesiącu pracownik złamie regulamin i wykorzysta użytkowany przez siebie samochód do celów prywatnych, to Spółka może utracić prawo do odliczenia VAT w tym miesiącu i miesiącach następnych zakładając, że samochód ten będzie wykorzystywany w kolejnych okresach do celów mieszanych, tj. w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki oraz działalnością inną (w celach prywatnych użytkowania pojazdu). Niemniej, w ocenie Spółki, zachowa ona prawo do odliczania 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynsz najmu, jeśli Spółka naliczy podatek VAT należny zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanym z użyciem towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika lub gdy obciąży opłatą użytkowania pojazdu z tytułu używania do celów prywatnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej czynsz najmu, w sytuacji gdy samochody są używane do celów służbowych;
  • nieprawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury dokumentującej czynsz najmu, w sytuacji gdy w drodze porozumienia samochody są używane również w celu pokonywania przez pracowników, bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce zamieszkania (parkowania) za wynagrodzeniem należnym Spółce;
  • nieprawidłowe - w zakresie zachowania prawa do pełnego odliczenia 100% VAT w odniesieniu do samochodów używanych do celów służbowych.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi na fakt, że złożony przez Wnioskodawcę wniosek z dnia 15 kwietnia 2014 dotyczący stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wpłynął do tut. Organu 17 kwietnia 2014 r., rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji zostało wydane w oparciu o przepisy prawa obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2014 r.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. mocą ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 312), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą” wprowadzono nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Podstawą wprowadzonych zmian jest przede wszystkim decyzja wykonawcza Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 353 z 28 grudnia 2013 r., str. 51).

Zmiany wynikają również z konieczności dostosowania przepisów o podatku od towarów i usług do tez wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie C-160/11 Bawaria Motors.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 znowelizowanej ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
  4. wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem, zgodnie z nowymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Celem zapewnienia właściwego wdrożenia decyzji wykonawczej Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże od tej zasady występują także wyjątki.

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (art. 86a ust. 3 ustawy).

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 ustawy).

Mocą art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej od dnia 1 kwietnia 2014 r. do ustawy o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 34 wprowadzono definicję pojazdów samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.) „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Natomiast art. 2 pkt 40 ww. ustawy wskazuje, że „samochodem osobowym” jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze, nie stosuje się przepisu art. 86a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy nowelizującej, przepis ust. 1 ma zastosowanie w odniesieniu do umów, o których mowa w tym przepisie:

  1. bez uwzględnienia zmian umowy dokonywanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz
  2. pod warunkiem że:
    1. pojazdy samochodowe będące przedmiotem tych umów zostały wydane podatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
    2. umowa została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Należy wskazać, że z ww. art. 13 ustawy nowelizującej wynika, że w zakresie pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem 1 kwietnia 2014 r., w stosunku do których na dzień 31 marca 2014 r. podatnikowi przysługiwało nieograniczone (100%) prawo do odliczenia podatku od czynszu i rat wynikających z takiej umowy – nie stosuje się ograniczenia w odliczaniu podatku w wysokości 50%, pod pewnymi warunkami.

Podatnikowi przysługiwać będzie odliczenie w pełnej wysokości od czynszu (rat) wynikających z takiej umowy, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

  • w umowie tej zawartej przed dniem 1 kwietnia 2014 r. nie dokonano zmian po dniu 31 marca 2014 r.,
  • pojazd samochodowy będący przedmiotem tej umowy został wydany podatnikowi przed dniem wejścia 1 kwietnia 2014 r., oraz
  • umowa ta została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. do dnia 2 maja (włącznie).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wziął i zamierza wziąć w najem długoterminowy samochody. Samochody są i będą następnie przez pracowników Spółki oraz osoby współpracujące ze Spółką użytkowane do celów służbowych. Polityka taka dotyczy samochodów sklasyfikowanych w trzech systemach (A-C). Spółka ustanowiła regulamin ogólnych warunków użytkowania samochodów służbowych (Regulamin), który określa zasady i warunki korzystania z samochodów. Regulamin określa też obowiązki użytkowników i ich odpowiedzialność, tzn. zabrania korzystania z samochodów do celów innych niż służbowe.

Niemniej Spółka nie dysponuje dużą ilością miejsc parkingowych, a niektórzy pracownicy, czy osoby współpracujące ze Spółką zainteresowane są korzystaniem z samochodu służbowego w większym zakresie, tj. w celu wykonywania dojazdów z miejsca zamieszkania do pracy i z powrotem. Spółka w drodze porozumienia zezwala na korzystanie z samochodu na taki użytek. Wówczas parkowanie w miejscu innym niż siedziba Spółki odbywa się w drodze porozumienia, a osoby korzystające z tego są obciążane. Umowa stanowi, że „Z uwagi na fakt, że Pracodawca nie jest w stanie zapewnić miejsca parkingowego dla wszystkich Samochodów Służbowych w siedzibie firmy, Użytkownik jest zobowiązany do parkowania Samochodu Służbowego w miejscu zamieszkania lub w miejscu uzgodnionym z Administratorem Floty Samochodowej, w sposób zapewniający maksymalne zabezpieczenie Samochodu przed kradzieżą lub uszkodzeniem, w zależności od istniejących możliwości. Ewentualne koszty tego parkowania ponosi Użytkownik”. Parkowanie w miejscu innym niż siedziba Spółki odbywa się w drodze porozumienia i pracownicy, czy osoby współpracujące ze Spółką są z tego tytułu obciążane. Zgodnie z zapisami Regulaminu Parkowanie w miejscu innym niż adres siedziby Spółki następuje na podstawie porozumienia Użytkownika ze Spółką, w którym Użytkownik wyraża wolę korzystania z Samochodu Służbowego również do celów niezwiązanych bezpośrednio z pracą godzi się ponosić koszty dzierżawy Samochodu Służbowego, a Spółka godzi się Samochód Służbowy wydzierżawić w ograniczonym zakresie. Porozumienie wymaga formy pisemnej, a jego wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu. W wyniku porozumienia, Użytkownik będzie zobowiązany do ponoszenia kosztów na trasie: uzgodnione miejsce parkowania - siedziba Spółki - uzgodnione miejsce parkowania (...). Koszt ten oprze się na koszcie kilometrówki. W związku z korzystaniem z tych samochodów przewidziano także odpowiedzialność porządkową, tzn. za użycie pojazdu do celów prywatnych nakładana jest nagana lub upomnienie. Opisane we wniosku samochody to samochody osobowe (w każdym przedziale) nie są to pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. W związku z tymi samochodami Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, o których mowa w art. 86a ust. 10 ustawy. Nie są to również pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, i ich takie przeznaczenie nie wynika z dokumentów. Brak wykorzystania pojazdów do użytku prywatnego stanowi Regulamin, obowiązujący w Spółce i zakazujący takiego wykorzystania (pod groźbą upomnienia lub nagany). Nadzór nad sposobem używania pojazdu sprawowany jest w oparciu o weryfikację obowiązków i jazd osób korzystających z pojazdów samochodowych. Ponadto względem samochodów będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy. Będzie ona prowadzona od pierwszego dnia wykorzystywania pojazdu samochodowego. Wnioskodawca o rozpoczęciu wykorzystywania samochodu zamierza powiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego. W samochodach tych nie są montowane urządzenia GPS ani inne technologie umożliwiające uzyskanie informacji o pozycji samochodu (pobycie na trasie) w dowolnej chwili jego użytkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa Spółki do odliczenia 100% kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej czynsz najmu w sytuacji, gdy samochody używane są wyłącznie do celów służbowych oraz w sytuacji, gdy w drodze porozumienia samochody są używane również w celu pokonywania przez pracowników bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce zamieszkania (parkowania), za wynagrodzeniem należnym Spółce.

Kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do samochodów używanych wyłącznie do celów służbowych są/będą wypełnione warunki dające pełne prawo do odliczenia, bowiem okoliczności sprawy jednoznacznie potwierdzającą brak wykorzystania pojazdów do użytku prywatnego. Przede wszystkim istnieje regulamin zakazujący wykorzystywania samochodów osobowych do użytku prywatnego pod rygorem sankcji oraz odpowiedzialności porządkowej. Nadzór nad sposobem używania pojazdów sprawowany jest w oparciu o weryfikację obowiązków i jazd osób korzystających z pojazdów samochodowych oraz ich porównaniem z prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu. Ponadto w stosunku do tych samochodów osobowych, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy. Ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona będzie od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności, czyli zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza również powiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego o sposobie wykorzystania samochodów użytkowanych na podstawie umowy najmu z uwagi na to, że samochody te nie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności związanej z wynajmem pojazdów samochodowych. Jak wynika z opisu sprawy, pojazdy przypisane do lokalizacji nie posiadają swojego indywidualnego użytkownika. Za właściwe użytkowanie pojazdów systemu C wyznaczona jest osoba z Działu Administracji danej lokalizacji, a ponadto pojazdy przypisane do lokalizacji mogą być użytkowane przez Pracowników udających się w podróże służbowe. Osoba z Działu Administracji w specjalnym zeszycie odnotowuje imię i nazwisko osoby przejmującej samochód, przebieg pojazdu i ilość pozostałego paliwa.

W świetle powyższego uznać należy, że w odniesieniu do ww. samochodów ze stałą lokalizacją parkowania w siedzibie firmy zostaną wypełnione przesłanki do uznania ich za samochody wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych i w konsekwencji Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej czynsz najmu.

Natomiast w sytuacji, gdy w drodze porozumienia samochody są/będą używane również w celu pokonywania przez pracowników bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce zamieszkania (parkowania), za wynagrodzeniem należnym Spółce, przepisy warunkujące prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT nie są/nie będą spełnione.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka nie dysponując dużą ilością miejsc parkingowych, w drodze porozumienia zezwala na korzystanie z samochodu służbowego niektórym pracownikom, czy osobom współpracującym ze Spółką - zainteresowanym w większym zakresie, tj. w celu wykonywania dojazdów z miejsca zamieszkania do pracy. Parkowanie w miejscu innym niż siedziba Spółki odbywa się w drodze porozumienia i pracownicy, czy osoby współpracujące ze Spółką są z tego tytułu obciążane. Zgodnie z zapisami Regulaminu, Parkowanie w miejscu innym niż adres siedziby Spółki następuje na podstawie porozumienia Użytkownika ze Spółką, w którym Użytkownik wyraża wolę korzystania z Samochodu Służbowego również do celów niezwiązanych bezpośrednio z pracą godzi się ponosić koszty dzierżawy Samochodu Służbowego, a Spółka godzi się Samochód Służbowy wydzierżawić w ograniczonym zakresie. Wynagrodzenie ustalone zostało pomiędzy stronami na poziomie stawki za kilometr wynikającej z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy pomniejszonej o rabat 25%. Spółka zamierza zgłosić te samochody do urzędu skarbowego oraz przewidziała w Regulaminie sankcje za używanie samochodów służbowych w sposób niezgodny z Regulaminem, tj. Spółka obciąża karą za wykorzystywanie ponad regulaminowe.

Należy mieć na uwadze, że nie można obiektywnie uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej, w sytuacji gdy zostaną zawarte umowy z pracownikami na wynajęcie samochodów dla celów używania ich prywatnie, w sytuacji gdy wynajem nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorstwa, a ceny wynajmu nie są cenami rynkowymi, co łącznie może wskazywać na próbę obejścia przepisów implementujących decyzję derogacyjną.

Przy określaniu ceny (opłaty) za wynajem należy brać pod uwagę postanowienia wynikające z art. 32 ustawy regulujące kwestię określania podstawy opodatkowania w przypadku istnienia powiązania między nabywcą a usługodawcą. Fakt, że korzystanie przez pracownika do celów prywatnych z samochodu pracodawcy uznawane jest za dochód nie oznacza, że warunek opłaty zostaje spełniony. Również to, że pracownik wykonuje pracę na rzecz przedsiębiorstwa nie może zostać uznane za domniemaną płatność dokonaną przez pracownika za używanie samochodu.

W rozpatrywanej sprawie, jeżeli zawarte pomiędzy Spółką a pracownikami lub osobami współpracującymi ze Spółką porozumienie nie służy obejściu przepisów i nie ma na celu zaniżenia cen, to zdaniem tut. Organu i tak nie zostanie wypełniony obiektywny aspekt dotyczący niezaistnienia potencjalnych możliwości użytku tych pojazdów do celów prywatnych.

Porozumienie zezwalające na korzystanie z samochodu służbowego w celu wykonywania dojazdów z miejsca zamieszkania do pracy, a także parkowanie w miejscu innym niż siedziba Spółki nie pozwala na stworzenie jasnych i przejrzystych zasad, z których wynikałby brak możliwości użycia samochodów do celów prywatnych zarówno w czasie, jak i w zakresie innym niż ustalony w Regulaminie. Brak jest przy tym obiektywnych kryteriów weryfikacji, co tym samym jest niewystarczające aby stwierdzić, że mamy do czynienia z samochodami wykorzystywanymi wyłącznie do celów służbowych.

W konsekwencji z uwagi na to, że Spółka nie ma obiektywnych możliwości wyeliminowania użycia samochodów w celach prywatnych, innych niż określone w Regulaminie, Spółce nie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, lecz w ograniczonym zakresie, tj. w wysokości 50% kwoty podatku VAT z faktury dokumentującej czynsz najmu.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w przypadku, gdy któryś z użytkowników samochodów, [(tj. używanych wyłącznie w celach służbowych oraz ewentualnie za odpłatnością w celu pokonywania trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce parkowania (zamieszkania)] postąpi wbrew postanowieniom Regulaminu i będzie używał pojazd do celów prywatnych, to Spółka straci prawo do odliczenia 100% VAT w odniesieniu do tego tylko pojazdu, ale w celu zachowania tego prawa powinna obciążyć pracownika i wystawić mu fakturę VAT za dzierżawę samochodu służbowego w związku z prywatnym jego użytkowaniem bądź powinna naliczyć i odprowadzić do budżetu podatek należny z tytułu oddania w nieodpłatne używanie.

W odniesieniu do samochodów używanych wyłącznie do celów służbowych, co do których Spółka ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT, w sytuacji gdy któryś z użytkowników postąpi wbrew postanowieniom Regulaminu należy mieć na uwadze przepis art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 8 ust. 5 ustawy, przepis ust. 2 pkt 1 nie ma zastosowania w przypadku użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. 1 z tytułu:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów lub
  2. nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 5, za nabycie towarów uznaje się również przyjęcie ich w używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (art. 8 ust. 6 ustawy).

Zatem wyłączona jest konieczność rozliczania podatku VAT w przypadku wykorzystywania przez podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, np. na cele prywatne podatnika pojazdów samochodowych objętych wprowadzonym (50%) ograniczeniem. W takiej przypadku zatem - jeżeli pojazd będzie wykorzystywany przez niego na cele inne niż działalność gospodarcza – podatnik nie ma obowiązku rozliczania podatku VAT.

Uwzględniając zatem powyższe regulacje w odniesieniu do wspomnianych wyżej pojazdów z uwagi na fakt, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przysługiwało/będzie przysługiwać w wysokości 100%, dojdzie do podlegającego opodatkowaniu w trybie art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatnego używania samochodów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym w takiej sytuacji Wnioskodawca nie utraci prawa do pełnego odliczenia podatku VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestia jak powinien postąpić podatnik w celu zachowania pełnego prawa do odliczenia podatku nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Należy bowiem zauważyć, że instytucja interpretacji indywidualnych nie została stworzona dla celów oceny potencjalnych działań podatników przez organ upoważniony do wydawania interpretacji, pod kątem zoptymalizowania obciążeń podatkowych wynikających z tych działań, ani też wskazywania podatnikom jakie działania powinni podjąć, aby te obciążenia podatkowe były jak najmniejsze. Wydanie żądanego rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie uchybiałoby celom omawianej instytucji. Interpretacja indywidualna nie może bowiem stanowić wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do hipotetycznych wariantów stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych.

Tak sformułowane pytanie nr 2 wskazuje, że stanowi on w istocie wniosek o udzielenie porady z zakresu obowiązków podatkowych, służącej optymalizacji obciążeń podatkowych, a nie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w rozumieniu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa (ocenę stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej wyczerpującego i skonkretyzowanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego).

Zatem kwestia, jak powinien postąpić podatnik w celu zachowania prawa do odliczenia podatku VAT, tzn. czy powinien wystawić fakturę VAT za dzierżawę samochodu służbowego w związku z prywatnym jego użytkowaniem bądź powinien naliczyć i odprowadzić do budżetu podatek należny z tytułu oddania w nieodpłatne używanie, nie może być przedmiotem interpretacji.

Natomiast odnosząc się do samochodów używanych również w celu pokonywania przez pracowników, bądź osoby współpracujące ze Spółką trasy miejsce parkowania (zamieszkania) – praca – miejsce zamieszkania (parkowania) za wynagrodzeniem należnym Spółce na podstawie zawartego porozumienia, co do których Spółka ma/będzie miała prawo do odliczenia w ograniczonym zakresie, tj. w 50%, pytanie nr 2 dotyczące prawa do zachowania pełnego odliczenia podatku VAT – stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj