Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-720/14/AJ
z 23 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 26 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania biletów na mecze – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności przekazania biletów na mecze.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest klubem sportowym prowadzącym działalność w formie spółki akcyjnej (dalej jako Klub, Spółka bądź Wnioskodawca). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność opodatkowaną różnymi stawkami VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność klubów sportowych, działalność obiektów sportowych, obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i pozostała działalność związana ze sportem. Spółka w ramach swojej działalności ponosi różnego rodzaju wydatki (koszty), które związane są z jej funkcjonowaniem, w tym z utrzymaniem hali i przygotowaniem meczów, m.in. w zakresie przygotowania trybun i oprawy, zakup siatki, piłek, w związku z czym naliczany jest jej przez kontrahentów – od świadczonych przez nich usług czy nabywanych towarów – podatek od towarów i usług.


Dochody własne Wnioskodawcy pochodzą m.in. z tytułu sprzedaży biletów na mecze drużyny siatkarskiej rozgrywane na hali pozostającej w dyspozycji Klubu. Bilety rozdysponowywane są w następujący sposób:


  1. część biletów z łącznej puli przeznaczona jest do sprzedaży na wolnym rynku dla kibiców oraz wszelkiego rodzaju podmiotów (bilety są odpłatne);
  2. część biletów przekazywana jest Partnerowi Głównemu na mocy umowy o odpłatne świadczenie usług reklamowych i uprawnia do wstępu na mecz bez opłaty te osoby, którym Partner Główny je przekaże;
  3. część biletów przekazywana jest różnym kontrahentom, którym Spółka świadczy odpłatne usługi reklamowe i uprawnia do wstępu na mecz bez opłaty;
  4. część biletów przekazywana jest nieodpłatnie (w formie np. zaproszeń) przedstawicielom różnych instytucji, władz miasta oraz niektórym osobom fizycznym, których traktuje się jako „gości specjalnych”, tzw. VIP-ów.


Spółka korzysta z odliczenia podatku naliczonego, gdyż podatek ten wykazuje związek z podatkiem należnym wynikającym np. ze sprzedaży biletów, czy odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z Partnerem Głównym łączy Spółkę umowa, na mocy której zobowiązana jest do szeregu świadczeń, m.in. umieszczenia logo Partnera z przodu koszulek, strojów i sprzętu sportowego, emitowania reklamy Partnera podczas meczy telewizyjnych, umieszczania balonu z logo Partnera w eksponowanym miejscu na hali, podawania informacji o Partnerze na wszelkich materiałach reklamowych, ulotkach, stronie internetowej Klubu, a nadto, do przekazywania Partnerowi określonej liczby biletów na mecze drużyny siatkarskiej Spółki. Partner zobowiązany jest natomiast do zapłaty wynagrodzenia, które obejmuje wszystkie opisane powyżej świadczenia.

Przekazywanie przez Spółkę biletów kontrahentom, którym świadczy ona odpłatnie usługi reklamowe ma na celu zacieśnienie i umocnienie współpracy stron w zakresie tych usług i wynika z zawieranych pomiędzy stronami umów. W istocie – umowy zawarte z Partnerem Głównym oraz innymi kontrahentami są umowami sponsoringu.

Z kolei przekazywanie przez Spółkę biletów przedstawicielom różnych instytucji, władz miasta oraz niektórym osobom fizycznym, których traktuje się jako „gości specjalnych”, tzw. VIP-ów, ma na celu zwiększenie rangi wydarzeń sportowych, w których uczestniczy (lub organizatorem jest) Klub, propagowanie i upowszechnianie sportu oraz prowadzenie rozmów i negocjacji w zakresie podjęcia współpracy z instytucjami, których przedstawicielami są zaproszeni goście, w tym zawarcia umów sponsorskich. Wydawanie gościom zaproszeń może w przyszłości przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania, zwiększonego zainteresowania meczami siatkarskimi i wpłynąć na zwiększenie wpływów z meczów. Bardzo często po takim meczu goście specjalni są zapraszani przez Zarząd Klubu na spotkanie promocyjne, które ma na celu zareklamowanie działalności Klubu i właśnie pozyskanie nowych sponsorów (na spotkaniu jest prelekcja, prezentowane są filmy reklamowe i informacyjne promujące Klub oraz wskazujące potencjalne możliwości wykorzystania rangi Klubu i wydarzeń sportowych, w których bierze udział, przez przyszłych sponsorów).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przekazanie biletów wstępu na mecze drużyny siatkarskiej Partnerowi Głównemu oraz innym kontrahentom, którym Wnioskodawca świadczy usługi reklamowe i promocyjne (w ramach umów sponsoringu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca winien opodatkować te bilety tak jak wykonaną usługę?
  2. Czy nieodpłatne przekazywanie biletów (w formie np. zaproszeń) przedstawicielom instytucji, władz miasta oraz niektórym osobom fizycznym, których traktuje się jako „gości specjalnych”, tzw. VIP-ów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym, że ma na celu propagowanie działalności sportowej, a więc ich świadczenie zostało wykonane w celu prowadzenia działalności gospodarczej Klubu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty w ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, że jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Uznaje się przy tym, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega także odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta została w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (przesłanka przedmiotowa) oraz czynność wykonana została przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT (przesłanka podmiotowa).


Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług.

Przenosząc powyższe regulacje na grunt przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazuje, że umożliwia wstęp na mecze na podstawie biletów odpłatnych, bezpłatnych, a także zaproszeń, za które również nie trzeba uiszczać opłaty. Zaproszenia i bilety bezpłatne przekazywane są głównie przedstawicielom instytucji oraz niektórym osobom fizycznym, które Klub traktuje jako „gości specjalnych”, a także przedstawicielom kontrahentów, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy handlowe na świadczenia promocyjne.

Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1 – przekazanie biletów wstępu na mecze drużyny siatkarskiej Partnerowi Głównemu oraz kontrahentom (podmiotom, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi reklamowe w ramach zawartych umów) jest ściśle związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie powołany przepis ustawy nie może znaleźć zastosowania, a czynności te nie podlegają odrębnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż obowiązek ich wykonania wynika z umów wiążących Klub, z których wynika już podatek należny od świadczeń wykonanych, a wynikających z tych umów.

Przekazanie biletów Partnerowi Głównemu stanowi obowiązek Klubu wynikający wprost z zawartej umowy. Partner Główny jest strategicznym sponsorem drużyny siatkarskiej Wnioskodawcy, zapewniającym stabilne źródło finansowania. Niedopełnienie obowiązków umownych naraziłoby Spółkę na ryzyko rozwiązania umowy przez Partnera Głównego i utratę środków należnych z tytułu usług świadczonych w ramach umowy.

Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy, widoczny jest bezpośredni związek wydawania temu podmiotowi biletów uprawniających do wstępu na mecze drużyny siatkarskiej z prowadzoną przez Klub działalnością gospodarczą. Przekazanie biletów Partnerowi Głównemu nosi zatem cechy odpłatności, części ekwiwalentu za świadczenie Partnera i wykazuje bezpośredni związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Reasumując, świadczenie Wnioskodawcy wykonywane w ramach umowy z Partnerem Głównym jest opodatkowane i obejmuje wszelkie czynności wchodzące w zakres umowy, w tym przekazane bilety.

Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do pozostałych podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą (kontrahenci), którym w ramach zawieranych umów świadczy on usługi o charakterze reklamowym. Przekazywanie biletów uprawniających do wstępu na mecze drużyny siatkarskiej Wnioskodawcy służy do zacieśnienia współpracy i nosi znamiona odpłatności, gdyż kontrahent Wnioskodawcy reguluje należność za wykonane usługi, w zakres których wchodzi też przekazanie biletów.

W zakresie pytania nr 2 nieodpłatny wstęp dla gości specjalnych i przedstawicieli kontrahentów nie podlega opodatkowaniu VAT jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług w zakresie wstępu na mecz, co oznacza, że są to nieodpłatne świadczenia wykonane do celów działalności gospodarczej podatnika. Tym samym nie mieszczą się one w pojęciu usługi z art. 8 ust. 2 ustawy.

Zaproszenia (czy bilety) przekazywane są głównie przedstawicielom instytucji państwowych i samorządowych oraz niektórym (wybranym) osobom fizycznym, których Klub traktuje jako „gości specjalnych”.

Klub umożliwiając nieodpłatny wstęp na mecze ww. podmiotom ma na celu propagowanie i promowanie działalności Klubu, co w przyszłości może przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania, zwiększonego zainteresowania meczami siatkarskimi i wpłynąć na zwiększenie wpływów z meczów. Intencją Klubu jest zwiększenie rangi wydarzeń sportowych poprzez obecność zaproszonych gości, a także prowadzenie rozmów i negocjacji dotyczących współpracy, w szczególności w zakresie szeroko rozumianego sponsoringu sportowego.

Zatem należy stwierdzić, że wydawanie biletów i zaproszeń opisane w stanie faktycznym jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ww. normy prawnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj