Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-563/14-2/JK
z 15 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:


  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% do Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych;
  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wpisania Spółki na Listę ULC, zastosowania stawki 0% do Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych jak również prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (zwana dalej „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest podmiotem prowadzącym działalność m.in. w zakresie przewozów lotniczych. W 2013 r. Spółka była wpisana na listę przewoźników wykonujących przewozy głównie w transporcie międzynarodowym, ogłoszoną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w drodze obwieszczenia. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

W dniu 19 lutego 2014 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Spółka złożyła oświadczenie (zwane dalej „Oświadczeniem 1”), że w 2013 r. osiągnęła następujące wyniki w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT:

  1. przychód z działalności w transporcie międzynarodowym wynosił 7 747 906,36 zł, natomiast przychód z działalności w przewozach ogółem wynosił 8 594 976,58 zł; udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przychodach z działalności w przewozach ogółem wynosił 90%;
  2. zrealizowana liczba lotów w transporcie międzynarodowym wynosiła 225, natomiast ogólna liczba zrealizowanych lotów wynosiła 624; udział liczby lotów zrealizowanych w transporcie międzynarodowym w ogólnej liczbie lotów wynosił 36%;
  3. ilość przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym wynosiła 323,24 (t), natomiast liczba przewożonych przesyłek w przewozach ogółem wynosiła 858,11 (t); udział ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 38%.

Urząd Lotnictwa Cywilnego nie odniósł się do podanych przez Spółkę danych. W dniu 12 marca 2014 r. zostało opublikowane Obwieszczenie Nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zwane dalej „Obwieszczeniem ULC” lub „Listą ULC”). Na Liście ULC nie został uwzględniony Wnioskodawca.


W dniu 2 kwietnia 2014 r. Spółka złożyła do Urzędu Lotnictwa Cywilnego pismo wyjaśniające, iż w Oświadczeniu 1 zostały wskazane błędne informacje. Przedstawienie nieprawdziwych danych wynikało z oczywistej omyłki pracownika Spółki. Jednocześnie Spółka złożyła oświadczenie (zwane dalej „Oświadczenie 2”), w którym wskazała, że w 2013 r. osiągnęła następujące wyniki w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT:


  1. przychód z działalności w transporcie międzynarodowym wynosił 7 747 906,36 zł, natomiast przychód z działalności w przewozach ogółem wynosił 8 594 976,58 zł; udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przychodach z działalności w przewozach ogółem wynosił 90%;
  2. zrealizowana liczba lotów w transporcie międzynarodowym wynosiła 502, ogólna liczba zrealizowanych lotów również wynosiła 502; udział liczby lotów zrealizowanych w transporcie międzynarodowym w ogólnej liczbie lotów wynosił 100%;
  3. ilość przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym wynosiła 921,00 (t), liczba przesyłek przewożonych w przewozach ogółem również wynosiła 921,00 (t); udział ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 100%.

Spółka w piśmie z dnia 2 kwietnia 2014 r. prosiła również o wpisanie jej na Listę ULC. Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że wpisanie Spółki na Listę ULC jest niemożliwe, gdyż Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie może zmienić listy w trakcie roku (za wyjątkiem sytuacji określonej w art. 83 ust. 1b Ustawy o VAT). Urząd Lotnictwa Cywilnego wskazał jednak również: „Niemniej jednak, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności, w przypadku podtrzymania przez Państwa wniosku o zmianę obowiązującej listy poprzez umieszczenie na niej S. Sp. z o.o. sugerujemy ewentualne zwrócenie się w tej sprawie do Ministra Finansów (np. w formie interpretacji indywidualnej). Przypominamy bowiem, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie jest organem uprawnionym do interpretacji przepisów podatkowych, a w konsekwencji wszelkie pytania odnośnie interpretacji przepisów art. 83 ustawy o VAT należy kierować do resortu finansów”.


Oświadczenie 2 różniło się od Oświadczenia 1 w zakresie liczby zrealizowanych lotów oraz ilości przewiezionych przesyłek. Jednocześnie Wnioskodawca spełnia wymogi, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT, tj. w 2013 r. w Spółce:


  • udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  • udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz
  • udział ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem przekraczały 60% (każdy), co potwierdza Oświadczenie 2.

W okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną Spółka dokonywała lub mogła dokonywać importu środków transportu lotniczego lub części zamiennych do nich lub wyposażenia pokładowego (zwanego dalej „Importem Towarów Specjalistycznych”).


W okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną Spółka również nabyła lub mogła nabyć od swoich kontrahentów (zwani dalej „Sprzedawcami”), mieszczące się w poniższym zakresie:


  1. towary:
    • środki transportu lotniczego, części zamienne do nich lub wyposażenie pokładowe,
    • wyposażenie lub sprzęt zainstalowany w środkach transportu lotniczego,
    • towary służące zaopatrzeniu środków transportu lotniczego.
    Towary, które Spółka nabędzie w powyższym zakresie zwane są dalej łącznie „Towarami Specjalistycznymi”.
  2. usługi:
    • usługi w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego,
    • usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług,
    • usługi najmu, dzierżawy leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego,
    • usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażania tych środków,
    • usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego.

Usługi, które Spółka nabędzie w powyższym zakresie zwane są dalej łącznie „Usługami Specjalistycznymi”.


Transakcje pomiędzy Wnioskodawcą a Sprzedawcami w zakresie wskazanym w lit. A i B zwane są dalej „Sprzedażą Towarów i Usług Specjalistycznych”.


Wnioskodawca otrzymuje od Sprzedawców faktury dokumentujące Sprzedaż Towarów i Usług Specjalistycznych z podatkiem VAT obliczonym wg stawki wyższej niż 0% (generalnie 23%).

Wnioskodawca wykorzystuje Towary i Usługi Specjalistyczne do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. (oznaczone we wniosku nr 2) Czy pomimo braku wpisu na Listę ULC, Wnioskodawca może, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, stosować stawkę 0% do Importu Towarów Specjalistycznych?
  2. (oznaczone we wniosku nr 3) Czy pomimo braku wpisu na Listę ULC, prawidłowe będzie opodatkowanie stawką 0%, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych?
  3. (oznaczone we wniosku nr 4) Czy w przypadku zastosowania przez Sprzedawców stawki innej niż 0% Spółce przysługuje, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w wystawionych przez Sprzedawców fakturach?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Spółka stoi na stanowisku, że nawet pomimo braku wpisu na Listę ULC, może ona, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, stosować stawkę 0% do Importu Towarów Specjalistycznych.

Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT stawkę 0% stosuje się do importu środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Stosowanie stawki 0% uwarunkowane jest zatem od spełnienia dwóch warunków:


  • importu określonych rodzajów towarów (warunek przedmiotowy) oraz
  • importu tych towarów przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (warunek podmiotowy).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego warunek przedmiotowy zostanie spełniony. Import Towarów Specjalistycznych będzie bowiem obejmował towary wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.


W ocenie Spółki spełniony będzie również warunek podmiotowy. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:


  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

    - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym 60%.

W świetle powyższego warunkiem sine qua non uznania danego podmiotu za przewoźnika lotniczego wykonującego przewozy głównie w transporcie międzynarodowym jest spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT. Spełnienie tych przesłanek ma charakter konstytutywny, tj. przesądza o uznaniu danego podmiotu za przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wynika to przede wszystkim z samej konstrukcji przepisu art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT, który w sposób jednoznaczny definiuje przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, nie wskazując że warunkiem uznania danego podmiotu za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest wpis na listę ogłaszaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wobec powyższego należy uznać, iż wpis na listę ogłaszaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ma charakter deklaratoryjny i jest on wtórny do samego faktu bycia przewoźnikiem wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. A contrario powyższe potwierdza również przepis art. 83 ust. 1f Ustawy o VAT, który definiuje przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej. Ustawodawca expressis verbis postanowił, iż warunkiem uznania danego podmiotu za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest wpisanie go na listę przewoźników.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT. Udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 90%, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 100%, udział ilości przewożonych towarów (przesyłek) w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 100%. W świetle powyższego, nawet pomimo braku wpisu na listę - zdaniem Wnioskodawcy - Spółka jest przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Tym samym spełniony jest również warunek podmiotowy, o którym stanowi art. 83 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.


W świetle powyższych argumentów, w ocenie Wnioskodawcy, nawet pomimo braku wpisu na Listę ULC może on, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną stosować stawkę 0% do Importu Towarów Specjalistycznych.


Ad. 2.


Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe będzie również - pomimo braku wpisu na Listę ULC - opodatkowanie stawką 0%, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych.

Uzasadnienie powyższej konstatacji jest analogiczne jak uzasadnienie w zakresie Pytania oznaczonego we wniosku nr 2, przedstawione powyżej. Zdaniem Wnioskodawcy - stwierdzenie prawidłowości stanowiska w zakresie Pytania oznaczonego we wniosku nr 2 - oznacza również konieczność stwierdzenia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w poniższym zakresie. Normy prawne normujące właściwą stawkę podatkową mają bowiem takie same konstrukcje.


Zgodnie z przepisami art. 83 ust. 1 Ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:


  • dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 6 Ustawy o VAT);
  • usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 7 Ustawy o VAT);
  • usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 8 Ustawy o VAT);
  • usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 13 Ustawy o VAT);
  • usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 16 Ustawy o VAT);
  • dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 18 Ustawy o VAT).

Analogicznie jak w uzasadnieniu stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, stosowanie stawki 0% uwarunkowane jest więc spełnieniem dwóch warunków:


  • określonym rodzajem towarów lub usług (warunek przedmiotowy) oraz
  • dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (warunek podmiotowy).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego warunek przedmiotowy zostanie spełniony. Sprzedaż Towarów i Usług Specjalistycznych będzie dotyczyła towarów i usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 6, 7, 8, 13, 16 lub 18 Ustawy o VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy spełniony będzie również warunek podmiotowy, zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił

    - w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym 60%.

Jak wskazano już w uzasadnieniu w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 warunkiem sine qua non uznania danego podmiotu za przewoźnika lotniczego wykonującego przewozy głównie w transporcie międzynarodowym jest spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 83 ust. la Ustawy o VAT. Spełnienie tych przesłanek ma charakter konstytutywny, tj. przesądza o uznaniu danego podmiotu za podmiot wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wynika to przede wszystkim z samej konstrukcji przepisu art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT, który w sposób jednoznaczny definiuje przewoźników wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, nie wskazując że warunkiem uznania danego podmiotu za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest wpis na listę ogłaszaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wobec powyższego należy uznać, iż wpis na listę ogłaszaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego ma charakter deklaratoryjny i jest on wtórny do samego faktu bycia przewoźnikiem wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. A contrario powyższe potwierdza również przepis art. 83 ust. 1f Ustawy o VAT, który definiuje przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej. Ustawodawca expressis verbis postanowił, iż warunkiem uznania danego podmiotu za przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest wpisanie go na listę przewoźników.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, o których mowa w art. 83 ust. 1a Ustawy o VAT. Udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 90%, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 100%, udział ilości przewożonych towarów (przesyłek) w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił 100%. W świetle powyższego, nawet pomimo braku wpisu na listę - zdaniem Wnioskodawcy - Spółka jest przewoźnikiem lotniczym wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Tym samym spełniony będzie również warunek podmiotowy, o którym stanowi art. 83 ust. 1 pkt 6, 7, 8, 13, 16 lub 18 Ustawy o VAT.


W świetle powyższych argumentów, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe będzie również - pomimo braku wpisu na Listę ULC - opodatkowanie stawką 0%, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych.


Ad. 3.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zastosowania przez Sprzedawców stawki innej niż 0%, Spółce przysługuje, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w wystawionych przez Sprzedawców fakturach.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Wyjątki w zakresie prawa do odliczenia przewiduje art. 88 ust. 3a Ustawy o VAT. W myśl tego przepisu nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Towary i Usługi Specjalistyczne będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec czego w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytania w zakresie pkt 1-3 (tj. w przypadku niemożności stosowania stawki 0%) Spółce niewątpliwie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego (przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności wyszczególnione w art. 88 Ustawy o VAT).

Co więcej zdaniem Wnioskodawcy, prawo Spółki do odliczenia VAT nie jest ograniczone nawet w przypadku uznania, że prawidłową stawką VAT w stosunku do Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych jest stawka 0%. Należy bowiem zauważyć, iż wyłączenie prawa do odliczenia odnosi się wyłącznie do sytuacji, w których transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Czym innym jest natomiast zastosowanie na fakturze niewłaściwej stawki Podatku VAT. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2011 r. zauważył: „(...) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych od kontrahentów faktur z nieprawidłową stawką podstawową – w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, o ile nie wystąpią inne ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy (...)” (IPTPP1/443-131/11-4/ALN). W związku z powyższym Wnioskodawcy również w tym przypadku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (przy założeniu że nie wystąpią inne ograniczenia z art. 88 Ustawy o VAT).


 W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zastosowania przez Sprzedawców stawki innej niż 0%, Spółce przysługuje, w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w wystawionych przez Sprzedawców fakturach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:


  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% do Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych;
  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Jednym z wyjątków od stosowania podstawowej stawki podatku jest art. 83 ustawy, w którym wskazane zostały czynności, dla których stosuje się stawkę 0%.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:


  • importu środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 5);
  • dostaw środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 6);
  • usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 7);
  • usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 8);
  • usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 13);
  • usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 16);
  • dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pkt 18);

Natomiast art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zaznaczyć należy, że stosownie do art. 83 ust. 1a ustawy, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:


  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

    - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).


Zgodnie z art. 83 ust. 1c ustawy, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

W myśl art. 83 ust. 1d ustawy, przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.


Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność m.in. w zakresie przewozów lotniczych. W 2013 r. Spółka była wpisana na listę przewoźników wykonujących przewozy głównie w transporcie międzynarodowym, ogłoszoną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w drodze obwieszczenia. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

W dniu 19 lutego 2014 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, Spółka złożyła Oświadczenie 1 (z którego wynikało, że Spółka nie spełnia kryteriów określonych w art. 83 ust. 1a ustawy) Urząd Lotnictwa Cywilnego nie odniósł się do podanych przez Spółkę danych. W dniu 12 marca 2014 r., zostało opublikowane Obwieszczenie Nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (zwane dalej „Obwieszczeniem ULC” lub „Listą ULC”). Na Liście ULC nie został uwzględniony Wnioskodawca. W dniu 2 kwietnia 2014 r. Spółka złożyła do Urzędu Lotnictwa Cywilnego pismo wyjaśniające, że w Oświadczeniu 1 zostały wskazane błędne informacje. Przedstawienie nieprawdziwych danych wynikało z oczywistej omyłki pracownika Spółki. Jednocześnie Spółka złożyła Oświadczenie 2 (z którego wynikało, że spełnia kryteria określone w art. 83 ust. 1a ustawy). Spółka w piśmie z dnia 2 kwietnia 2014 r. prosiła również o wpisanie jej na Listę ULC. Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że wpisanie Spółki na Listę ULC jest niemożliwe, gdyż Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie może zmienić listy w trakcie roku (za wyjątkiem sytuacji określonej w art. 83 ust. 1b Ustawy o VAT). W okresie od dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną do dnia 31 marca 2015 r., jak i po tym dniu Spółka będzie dokonywać lub nie wyklucza dokonywania importu środków transportu lotniczego lub części zamiennych do nich lub wyposażenia pokładowego (zwanego dalej „Importem Towarów Specjalistycznych”).


W okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną Spółka dokonywała lub mogła dokonywać importu środków transportu lotniczego lub części zamiennych do nich lub wyposażenia pokładowego (zwanego dalej „Importem Towarów Specjalistycznych”).

W okresie od 1 kwietnia 2014 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną Spółka również nabyła lub mogła nabyć od swoich kontrahentów - Sprzedawców, Towary i Usługi Specjalistyczne.


Wnioskodawca otrzymuje od Sprzedawców faktury dokumentujące Sprzedaż Towarów i Usług Specjalistycznych z podatkiem VAT obliczonym wg stawki wyższej niż 0% (generalnie 23%).

Wnioskodawca wykorzystuje Towary i Usługi Specjalistyczne do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy pomimo braku wpisu na Listę Urzędu Lotnictwa Cywilnego do Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych będzie miała zastosowanie stawka 0%.


Z powołanych przepisów wynika, że stawkę w wysokości 0% stosuje się do importu środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1 pkt 5 ustawy), a także do czynności opodatkowanych świadczonych na rzecz takich przewoźników (art. 83 ust. 1 pkt 6-8, 13, 16, 18 ustawy). Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym rozumie się podmioty, które spełniają kryteria określone w art. 83 ust. 1a ustawy. Przy czym, stosownie do art. 83 ust. 1c ustawy Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych. A zatem, aby dany podmiot, na potrzeby zastosowania stawki 0%, mógł zostać uznany za przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym musi spełniać kryteria określone w art. 83 ust. 1a ustawy oraz być wpisany na listę, o której mowa w art. 83 ust. 1c ustawy.

Odmienne rozumienie omawianych przepisów pozostawałoby w sprzeczności z zasadą racjonalności ustawodawcy. Z zasady tej wynika bowiem, że żaden przepis ustawy, a nawet żaden z fragmentów przepisu, nie może być uznany za zbędny, co uniemożliwia zignorowanie art. 83 ust. 1c ustawy. Gdyby intencją ustawodawcy było uznanie za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym wszystkie podmioty, które deklarują, że spełniają kryteria określone w art. 83 ust. 1a ustawy, co sugeruje Wnioskodawca, w art. 83 nie umieszczono by ust. 1c.


Z uwagi na powyższe, skoro Wnioskodawca nie jest wpisany na Listę Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazaną w art. 83 ust. 1c ustawy, to do dokonywanego przez Wnioskodawcę Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych na rzecz Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania stawka 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Sprzedawców, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wyłączenia stosowania obniżenia podatku należnego zostały zawarte w art. 88 ustawy.


I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

A zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przypadku zastosowania przez Sprzedawców stawek innych niż 0% Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w wystawionych przez Sprzedawców fakturach.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie zastosowania stawki 0% do Importu Towarów Specjalistycznych oraz Sprzedaży Towarów i Usług Specjalistycznych jak również prawa do odliczenia podatku naliczonego tj. pytań oznaczonych we wniosku nr 2-4 natomiast w zakresie możliwości wpisania Spółki na Listę ULC tj. pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj