Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-659/14-4/KOM
z 26 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania właściwej stawki VAT do usług wydawania warunków technicznych na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, zamknięcia i uruchomienia przyłącza wod-kan oraz przyłączenia do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania właściwej stawki VAT do usług wydawania warunków technicznych na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, zamknięcia i uruchomienia przyłącza wod-kan oraz przyłączenia do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 sierpnia 2014 r. Nr IPPP2/443-659/14-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 20 sierpnia 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest Spółką z o.o. ze 100% udziałem samorządu gminnego, jak również jest właścicielem obiektów i urządzeń infrastruktury takich jak: SUW, pompownie, sieci kanalizacji wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.

Wnioskodawca pobiera opłaty za usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, które są opodatkowane stawką VAT 8%, wg taryfy zatwierdzonej przez Radę Miasta, również w taryfie znajduje się stawka opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa wynikających z kosztów przeprowadzenia prób technicznych, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług w kwocie netto 100,00 zł + VAT 23%.


Wnioskodawca pobiera również opłaty wg cennika, który został wprowadzony regulaminami wewnętrznymi spółki poza taryfami np. opłaty za wydanie warunków technicznych netto + 23% VAT, zamknięcie i uruchomienie przyłącza wod-kan netto + 23% VAT.


Spółka wpisana jest do prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z aktem założycielskim Spółka prowadzi działalność w zakresie:


  • Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (36.00.Z)
  • Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (37.00.Z)
  • Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (42.21.Z),
  • Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane (42.99.Z),
  • Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej nie niesklasyfikowane (43.99.Z),
  • Działalność w zakresie architektury (71.11.Z),
  • Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (71.12.Z),
  • Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B).

W uzupełnienia z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.) Wnioskodawca wskazał następujące symbole PKWiU dla wymienionych we wniosku usług:


  1. wydawanie warunków technicznych na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej – PKWiU 71.12.16,
  2. zamknięcie i uruchomienie przyłącza wod-kan – PKWiU 43.22,
  3. przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług - PKWiU 71.20.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy ww. usługi należy zaliczyć do usług budowlanych i opodatkować je stawką VAT w wysokości 23%, czy są to usługi z zakresu rozprowadzania wody i usługi w zakresie gospodarki ściekami opodatkowane obniżoną stawką 8% VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczas stosowane stawki 23% VAT od pobieranych opłat za przyłączenie do urządzeń wod-kan, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa i wynikających z przeprowadzenia prób technicznych przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług są poprawne. Również opłaty pobierane wg cennika i zastosowana stawka VAT 23% jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zaznacza się, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją nr 140 PKWiU 36.00.20.0 znajdują się „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”.

Pod pozycją nr 142 PKWiU ex 37 natomiast znajdują się „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).


Podstawowymi usługami, które świadczy Spółka są usługi w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami, jednakże wykonuje również inne usługi, które są przedmiotem zapytania Spółki, a których ceny zostały uregulowane wewnętrznymi regulaminami Spółki oraz w taryfikatorze zatwierdzonym przez Radę Miasta. Wśród tych usług wyróżnić można:

  1. usługę wydawania warunków technicznych na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej,
  2. usługę zamknięcie i uruchomienie przyłącza wod-kan,
  3. usługę przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Spółki, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług.

Wnioskodawca wskazał, że klasyfikuje te usługi do następujących grupowań PKWiU:


Ad. a. wydawanie warunków technicznych na budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej – PKWiU 71.12.16 „Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających”,


Ad. b. zamknięcie i uruchomienie przyłącza wod-kan – PKWiU 43.22 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych”,


Ad. c. przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, będących w posiadaniu Spółki, przyłącza wybudowanego przez odbiorcę usług - PKWiU 71.20 „Usługi w zakresie badań i analiz technicznych”.


W świetle powyższej klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że wymieniona wyżej czynność zamknięcia i uruchomienia przyłącza wod-kan (PKWiU 43.22), to czynność, która ma charakter prac budowlanych specjalistycznych, natomiast pozostałych usług (zgrupowanych w PKWiU 71.12.16 i PKWiU 71.20) nie można zaliczyć (na podstawie takiej klasyfikacji) do usług z zakresu rozprowadzania wody i gospodarki ściekami, opodatkowanych preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy.

W konsekwencji, ww. usługi, jako nie wymienione w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, do opodatkowania stawką obniżoną, bądź podlegającą zwolnieniu od podatku, opodatkowane będą podstawową 23% stawką podatku VAT.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.


Ponieważ, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo opodatkowuje On usługi będące przedmiotem zapytania stawką 23% VAT, to stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w obowiązującym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj