Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-784/14-4/EC
z 9 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2014r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 29 września 2014 r. (data wpływu 1 października 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-587/14-2/JK3 IPPB1/415-784/14-2/EC z dnia 23 września 2014 r. (data doręczenia 26 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazywanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nagród przekazywanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o, (zwana dalej: "Wnioskodawcą" lub „Spółka") organizuje różnego rodzaju konkursy. Ustawa z dnia 26 lipca 199) r. nie definiuje pojęcia konkurs, dlatego Spółka korzysta z definicji zawartej w Słowniku języka polskiego, wg której "konkursem jest przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami".

Konkurs to przedsięwzięcie, w którym występuje czynnik eliminacji konkurencji a wyłączony jest czynnik losowy. Konkursy ogłaszane mogą być w środkach masowego przekazu (radio, telewizja, internet, prasa), w materiałach promocyjnych takich jak ulotki, banery. Każdorazowo zostaną określone kanały informacyjne (wybrane).


Niezbędnym elementem konkursu jest regulamin, który Wnioskodawca stworzy do każdego konkursu. W regulaminie określone zostaną: nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Nagrody jakie będą przyznawane przez Spółkę to: nagrody rzeczowe, bony (na zakup imprez turystycznych organizowanych przez Wnioskodawcę), zniżki, rabaty na rezerwacje u Wnioskodawcy.

Wartość nagród określona zostanie na podstawie art. 11 ust. 2a-2b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.


Po rozstrzygnięciu konkursu będzie sporządzany protokół konkursowy zawierający listę laureatów.


Wnioskodawca będzie organizował konkursy, w których udział mogą wziąć jednocześnie pracownicy Spółki, kontrahenci, pracownicy kontrahentów, a także organizuje konkursy dla klientów.

Kontrahenci to inne podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie sprzedaży imprez turystycznych, które dla Wnioskodawcy świadczą usługę pośrednictwa sprzedaży usług turystycznych, których organizatorem jest Wnioskodawca. Wnioskodawcę oraz kontrahentów łączy umowa cywilna o współpracę.


Konkursy będą polegały m.in.


  • na „stopniowaniu” sprzedaży, czyli konkursu kto więcej sprzeda produktów (imprez turystycznych, ubezpieczeń wyjazdowych), które są przedmiotem konkursu,
  • na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane w konkursie pytanie(a) związane z tematem konkursu.

Cel konkursów:


  • konkursy mają na celu zwiększyć sprzedaż w ramach promocji danego kierunku turystycznego bądź hotelu,
  • konkursy mają wspierać sprzedaż oraz zwiększenie efektywności sprzedaży.

Wnioskodawca pismem z dnia 29 września 2014 r. (data wpływu 1 października 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:


  • Przedmiotem rywalizacji konkursowej jest sprzedaż oferty Spółki. Sprzedaż oferty Spółki jest głównym obowiązkiem specjalistów ds. sprzedaży (osób zatrudnionych w sprzedaży bezpośredniej), czyli pracowników zaproszonych do uczestnictwa w konkursach.

Natomiast oprócz sprzedaży oferty, uczestnik konkursu musi wypełnić pozostałe warunki uczestnictwa. W konkursie pod rygorem wykluczenia z uczestnictwa w konkursie np. zobowiązany jest do przesłania tabeli zawierającej istotne informacje na temat sprzedaży usług objętych konkursem, co nie jest zakresem obowiązków tychże pracowników.

Ponadto sprzedana oferta będąca przedmiotem konkursu musi być potwierdzona zawartą umową z Klientom.


Po przedstawieniu tabeli z wynikami następuje kolejny etap konkursu polegający na przesłaniu do uczestników konkursu pytań konkursowych, na które należy odpowiedzieć.

Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna na któreś z pytań dyskwalifikuje pracownika z konkursu.

Udzielenie 100% poprawnych odpowiedzi uprawnia uczestnika konkursu do otrzymania nagrody konkursowej. Pytania związane są z działalnością Wnioskodawcy lub z branżą turystyczną.


  • Nagrody nie są premią dla pracowników za uzyskanie jak największej sprzedaży danych produktów.

Pracownicy sprzedaży otrzymują premię od obrotu, jako część swojego wynagrodzenia miesięcznego.


  • Warunki konkursu są jednakowe dla wszystkich pracowników zatrudnionych przy sprzedaży oferty Spółki, konkurs nie jest kierowany do pozostałych pracowników Wnioskodawcy (czyli pracowników, którzy nie biorą udziału w bezpośredniej sprzedaży oferty).

Konkurs na tych samych zasadach kierowany jest również do kontrahentów Spółki, pracowników kontrahentów Spółki pracujących przy sprzedaży oferty.


  • Konkursy polegające na "stopniowaniu" sprzedaży, czyli konkurs kto więcej sprzeda produktów (imprez turystycznych, ubezpieczeń wyjazdowych), które są przedmiotem konkursu, są kierowane do wszystkich uczestników konkursu na równych zasadach.

Uczestnikami konkursu mogą być zarówno pracownicy Spółki zatrudnieni przy sprzedaży oferty Spółki jak i kontrahenci Spółki, pracownicy kontrahentów Spółki pracujący przy sprzedaży oferty.


Konkurs nie jest kierowany do pozostałych pracowników Wnioskodawcy (czyli pracowników, którzy nie biorą udziału w bezpośredniej sprzedaży oferty).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca może stosować zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. od wartości wygranych w konkursach nagród?
  2. Jakie przepisy należy zastosować w sytuacji, gdy Wnioskodawca organizuje konkurs, w którym udział mogą wziąć jednocześnie pracownicy i kontrahenci Wnioskodawcy oraz pracownicy kontrahentów Wnioskodawcy do naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nagród, których odbiorcami są pracownicy Wnioskodawcy? Czy mają tu zastosowanie przepisy art. 27 czy art. 30 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w odniesieniu do konkursów, których uczestnikami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W zakresie pytania nr 1 w odniesieniu do konkursów, których uczestnikami są podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej oraz pytania nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, może on stosować zwolnienia od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. gdyż jest organizatorem konkursu i jednocześnie ogłasza konkurs w środkach lub w jednym ze środków masowego przekazu np. w internecie, czyli spełnia dwie przesłanki jednocześnie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca („Spółka”) organizuje różnego rodzaju konkursy. Konkursy ogłaszane mogą być w środkach masowego przekazu (radio, telewizja, internet, prasa), w materiałach promocyjnych takich jak ulotki, banery. Każdorazowo zostaną określone kanały informacyjne (wybrane). Niezbędnym elementem konkursu jest regulamin, który Wnioskodawca stworzy do każdego konkursu. W regulaminie określone zostaną: nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Nagrody jakie będą przyznawane przez Spółkę to: nagrody rzeczowe, bony (na zakup imprez turystycznych organizowanych przez Wnioskodawcę), zniżki, rabaty na rezerwacje u Wnioskodawcy. Wartość nagród określona zostanie na podstawie art. 11 ust 2a-2b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Po rozstrzygnięciu konkursu będzie sporządzany protokół konkursowy zawierający listę laureatów.

Wnioskodawca będzie organizował konkursy w których udział mogą wziąć jednocześnie pracownicy Spółki, kontrahenci, pracownicy kontrahentów, a także organizuje konkursy dla klientów.


Konkursy będą polegały m.in.


  • na „stopniowaniu” sprzedaży, czyli konkursu kto więcej sprzeda produktów (imprez turystycznych, ubezpieczeń wyjazdowych), które są przedmiotem konkursu,
  • na udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na zadane w konkursie pytanie(a) związane z tematem konkursu.

Konkursy mają na celu zwiększyć sprzedaż w ramach promocji danego kierunku turystycznego bądź hotelu, a także mają wspierać sprzedaż oraz zwiększenie efektywności sprzedaży.


Analiza zdarzenia przyszłego wskazuje, że konkursy organizowane przez Spółkę, których głównym celem będzie zwiększanie sprzedaży produktów Spółki noszą cechy programu motywacyjnego, a nie konkursu.


Przedmiotowe nagrody zostaną przyznane uczestnikom zorganizowanego przez Wnioskodawcę konkursu, którego głównym celem jest zwiększenie poziomu sprzedaży produktów Spółki.


Konkurs to publiczne przyrzeczenie nagrody za określoną czynność lub jej zaniechanie lub za najlepszy rezultat, spełniające przyrzeczone warunki, z określonym terminem ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę w rozumieniu art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zasady przeprowadzania konkursu określa Kodeks cywilny, a warunki ubiegania się o przyrzeczoną nagrodę ustala organizator konkursu. Niektóre szczególne rodzaje konkursów mogą być także uregulowane przez prawo.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co zostało już wskazane powyżej, jednak nie zmienia to faktu, że celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestnika do efektywniejszej pracy, poprawy jej wyników oraz osiągnięcia określonych zysków przez organizatora konkursu.

Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostki do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem jej indywidualnych umiejętności oraz warunkami otoczenia doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści finansowych zarówno dla uczestnika programu, jak i jego organizatora.


Przedsięwzięcia motywacyjne tworzone przez konkretny podmiot, uwzględniają jego specyfikę, tj. kulturę organizacji, personel i środowisko pracy, obowiązujący układ motywatorów wykorzystywanych w celu pobudzania sprzedawców zarówno do pracy, jak i do osiągnięć, szczególnie zaś stosowany układ nagród. Stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego wymaga znajomości potrzeb i oczekiwań sprzedawców oraz praw rządzących wartością nagród.


Motywowanie, jako element zarządzania polega na takim wykorzystywaniu mechanizmów motywacji, by zapewniały m.in. zaangażowanie podmiotów zajmujących się dystrybucją towarów (usług) na rzecz sukcesu organizacji. Polega na wpływaniu na postawy i zachowania za pośrednictwem określonych bodźców.

Działania motywacyjne to zaplanowane motywowanie odbiorców programu (np. kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców) do zrealizowania założonego celu (np. wzrost sprzedaży danego produktu, usługi), poprzez oferowanie w zamian pożądanych korzyści.


Z tych też względów działań motywacyjnych nie można utożsamiać z konkursem, również w sytuacji gdy pomiędzy jego uczestnikami pojawia się element rywalizacji charakterystyczny dla konkursu.


Dlatego też uzyskiwane przez uczestników organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia nagrody nie stanowią nagrody w konkursie, lecz nagrody związane z osiągnięciem najlepszych rezultatów sprzedaży produktów Spółki w zorganizowanej przez Spółkę akcji promocyjnej, gdzie Spółka w opisie zdarzenia przyszłego sama wskazała, że:


  • „(...) konkursy mają na celu zwiększyć sprzedaż w ramach promocji danego kierunku turystycznego bądź hotelu,
  • konkursy mają wspierać sprzedaż oraz zwiększenie efektywności sprzedaży”.

Z tych też względów nagrody w tych przedsięwzięciach, których uczestnikami będą prowadzący działalność gospodarczą nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A tym samym tut. Organ nie dokonał oceny skutków podatkowych możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zwolnienie to dotyczy wygranych w konkursach. Natomiast jak zostało wskazane powyżej przedmiotowe nagrody nie stanowią wygranej w konkursie lecz nagroda związana jest z osiągnięciem najlepszych rezultatów w zorganizowanym przez Wnioskodawcę programie, który charakterystyką odpowiada programowi motywacyjnemu, a nie konkursowi.


Wartość nagród uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stanowić będzie dla tych osób przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach, przy zastosowaniu skali podatkowej. Oznacza to, że na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W niniejszej sprawie nie będzie miało zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj