Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-580/14-2/IG
z 16 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17  czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych usług cash-poolingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nabywanych usług cash-poolingu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


  1. A.C. Sp. z o.o. („A. C.” lub „Spółka”), podmiot z siedzibą w Polsce, zamierza zawrzeć umowę cash pooling z A. L., („A. L.”) z siedzibą w Luksemburgu.

    Głównym celem zawarcia przez A. C. wspomnianej powyżej umowy cash pooling jest efektywne zarządzanie środkami finansowymi A. C. przy wykorzystaniu zasobów i umiejętności podmiotu wyznaczonego do tej funkcji w ramach Grupy (tj. A. L.) - a w konsekwencji zmniejszenie kosztów ewentualnego finansowania działalności Spółki oraz efektywniejsze i bezpieczniejsze gospodarowanie nadwyżkami finansowymi wygenerowanymi przez A. C.. Rozliczenia w ramach ww. umowy będą odbywać się w walucie Euro.

    W tym miejscu zaznaczyć należy, że A. L. jest podmiotem powołanym w ramach Grupy A.(„Grupa”) do prowadzenia profesjonalnej działalności w zakresie finansowania w Grupie.

    Działalność ta obejmuje udostępnianie oraz przyjmowanie środków finansowych od podmiotów z Grupy zainteresowanymi usługami A. L. w powyższym zakresie, jak również zarządzanie środkami finansowymi pozyskanymi w związku z zawarciem przez A. L. umów cash pooling.
  2. Przedmiotowa umowa cash pooling zostanie zawarta wyłącznie pomiędzy A. C. oraz A. L. (umowa dwustronna).

    W przedstawionej strukturze A. L. będzie pełniła zatem funkcję tzw. cash pool owner - tzn. będzie uprawniona do samodzielnego (tj. niezależnego od Spółki):
    • dysponowania otrzymanymi od A. C. nadwyżkami środków finansowych, oraz
    • decydowania o źródłach pozyskiwania środków służących pokryciu niedoborów środków finansowych występujących po stronie A. C..
  3. W rozważanym przez Spółkę systemie cash pooling będzie dochodziło do przepływów środków pieniężnych między A. C. oraz A. L. - tj.:
    • Na koniec każdego dnia roboczego, nadwyżki z rachunku bankowego A. C. będą automatycznie przekazywane na rachunek bankowy A. L. („Rachunek Główny”). Jeżeli natomiast na rachunku bankowym A. C. wystąpi niedobór środków finansowych, zostanie on pokryty środkami przekazywanymi przez A. L. z Rachunku Głównego.
    • Tym samym, w ramach planowanej struktury cash pooling A. L. będzie zobowiązana przyjąć nadwyżki środków A. C. oraz A. L. będzie zobowiązana przekazać A. C. środki finansowe celem wyrównania niedoborów A. C.. Jednocześnie, A. C. będzie zobowiązana przekazać A. L. nadwyżki finansowe zgromadzone na wskazanych rachunkach bankowych oraz A. C. będzie zobowiązana do przyjęcia od A. L. środków celem finansowania niedoborów na wskazanych rachunkach bankowych A. C.. Jednocześnie, w ramach ww. cash pooling A. L. nie będzie zobowiązany do automatycznego przelewania (lokowania) nadwyżek środków finansowych z Rachunku Głównego (należącego do A. L.) na rachunek bankowy Spółki, ani też A. C. nie będzie zobowiązany do finansowania działalności A. L. (uzupełnianie niedoborów A. L. na Rachunku Głównym).
      Odsetki od:
      • udostępnionych przez A. L. środków służących pokryciu niedoborów Spółki lub
      • przekazanych A. L. przez A. C. środków finansowych będących nadwyżkami finansowymi Spółki - będą płatne w okresach miesięcznych.
    Tytuł prawny do ww. odsetek wypłacanych przez strony umowy cash pooling (tj. przez A. C. na rzecz A. L. oraz przez A. L. na rzecz A. C.) oraz wierzytelność o wypłatę ww. odsetek będzie przysługiwała wyłącznie stronom umowy (tj. A. C. oraz A. L.). Tym samym na podstawie ww. umowy:
    • A. L. będzie: (i) przysługiwał tytuł prawny do odsetek wypłacanych przez A. C. na podstawie umowy cash pooling oraz (ii) wyłącznie zobowiązanym do wypłaty odsetek na rzecz A. C., a
    • A. C. będzie: (i) przysługiwał tytuł prawny do odsetek wypłacanych jej przez A. L. oraz (ii) zobowiązany do wypłaty odsetek wyłącznie na rzecz A. L..
  4. A. L. jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu. A. C. jest polskim rezydentem podatkowym.
  5. A. C. oraz A. L. nie są podmiotami bezpośrednio powiązanymi - tj. A. L. nie posiada (i) ani udziałów Spółki, (ii) ani udziałów w kapitale bezpośredniego udziałowca Spółki oraz A. L. i Spółka posiadają różnych bezpośrednich udziałowców (nie są spółkami siostrami).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy usługi nabywane przez Spółkę od A. L. na podstawie przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego umowy cash pooling będą zwolnione z podatku od towarów i usług („VAT”)?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez A. L. na rzecz Spółki na podstawie przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego umowy cash pooling będą zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


  1. A. L., z którą Spółka planuje zawrzeć umowę cash pooling, będzie świadczyła na rzecz Spółki usługi o charakterze finansowym, obejmujące swym zakresem działania w celu optymalizacji struktury finansowej A. C.. Jednocześnie jako podmiot powołany do świadczenia usług o takim charakterze, a więc zajmujący się profesjonalnie świadczeniem usług finansowych, A. L. będzie zwolniona z opodatkowania VAT.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - zwolnione z VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

    Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie z VAT stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

  2. W odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, transakcje dokonywane w ramach systemu cash pooling spełniają przesłanki ww. przepisów, pozwalające na zastosowanie zwolnienia z opodatkowania VAT. W szczególności, system wzajemnego przelewania nadwyżek środków finansowych przez Spółkę oraz A. L. celem zyskania większej elastyczności i płynności finansowej jest objęty dyspozycją powołanych powyżej przepisów.
  3. W konsekwencji, zdaniem Spółki uprawnione jest twierdzenie, że w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach opisywanego systemu cash pooling znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, ponieważ usługi świadczone w ramach struktury cash pooling stanowić będą usługi finansowe wymienione w katalogu usług wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
  4. Podobne stanowisko prezentowane jest przez organy podatkowe w odniesieniu do typowych struktur zarządzania środkami finansowymi opartych na przelewach nadwyżek środków finansowych i pokrywaniu niedoborów środków finansowych. Dla przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 października 2013 r. (sygn. IPPP3/443-653/13-2/SM), w której uznał on za prawidłowe stanowisko podatnika:

    „(...) usługi cash poolingu nabywane przez Spółkę a świadczone przez Pool Leadera stanowią usługi w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i są usługami pośrednictwa finansowego w zakresie depozytów, środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, a zatem są usługami pośrednictwa finansowego, objętymi zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi.

Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.


Stosownie do art. 28a, będącego częścią Rozdziału 3 – Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług - ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Należy zauważyć, że co do zasady, w stosunku do usług świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, miejsce świadczenia usług przenosi się do miejsca, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, chyba, że usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej - wówczas miejscem świadczenia jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2).


Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy, zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - podmiot z siedzibą w Polsce, zamierza zawrzeć umowę cash pooling z A. L., („A. L.”) z siedzibą w Luksemburgu.

Głównym celem zawarcia przez Stronę wspomnianej powyżej umowy cash pooling jest efektywne zarządzanie środkami finansowymi przy wykorzystaniu zasobów i umiejętności podmiotu wyznaczonego do tej funkcji w ramach Grupy - a w konsekwencji zmniejszenie kosztów ewentualnego finansowania działalności Spółki oraz efektywniejsze i bezpieczniejsze gospodarowanie nadwyżkami finansowymi wygenerowanymi przez Wnioskodawcę. Rozliczenia w ramach ww. umowy będą odbywać się w walucie Euro.


Usługodawca jest podmiotem powołanym w ramach Grupy do prowadzenia profesjonalnej działalności w zakresie finansowania w Grupie.


Działalność ta obejmuje udostępnianie oraz przyjmowanie środków finansowych od podmiotów z Grupy zainteresowanymi usługami w powyższym zakresie, jak również zarządzanie środkami finansowymi pozyskanymi w związku z zawarciem umów cash pooling.


  1. Przedmiotowa umowa cash pooling zostanie zawarta wyłącznie pomiędzy Wnioskodawcą oraz usługodawcą (umowa dwustronna).

    W przedstawionej strukturze A. L. będzie pełniła zatem funkcję tzw. cash pool owner - tzn. będzie uprawniona do samodzielnego (tj. niezależnego od Spółki):
    • dysponowania otrzymanymi od Strony nadwyżkami środków finansowych, oraz
    • decydowania o źródłach pozyskiwania środków służących pokryciu niedoborów środków finansowych występujących po stronie Wnioskodawcy.
  2. W rozważanym przez Spółkę systemie cash pooling będzie dochodziło do przepływów środków pieniężnych między Wnioskodawcą oraz A. L. - tj.:
    • Na koniec każdego dnia roboczego, nadwyżki z rachunku bankowego Wnioskodawcy będą automatycznie przekazywane na rachunek bankowy A. L. („Rachunek Główny”). Jeżeli natomiast na rachunku bankowym Wnioskodawcy wystąpi niedobór środków finansowych, zostanie on pokryty środkami przekazywanymi przez A. L. z Rachunku Głównego.
    • Tym samym, w ramach planowanej struktury cash pooling A. L. będzie zobowiązana przyjąć nadwyżki środków Wnioskodawcy oraz A. L. będzie zobowiązana przekazać Wnioskodawcy środki finansowe celem wyrównania niedoborów. Jednocześnie Wnioskodawca będzie zobowiązana przekazać A. L. nadwyżki finansowe zgromadzone na wskazanych rachunkach bankowych oraz Wnioskodawca będzie zobowiązana do przyjęcia od A. L. środków celem finansowania niedoborów na wskazanych rachunkach bankowych Strony. Jednocześnie, w ramach ww. cash pooling A. L. nie będzie zobowiązany do automatycznego przelewania (lokowania) nadwyżek środków finansowych z Rachunku Głównego (należącego do A. L.) na rachunek bankowy Spółki, ani też Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do finansowania działalności A. L. (uzupełnianie niedoborów A. L. na Rachunku Głównym).
    • Odsetki od:
      • udostępnionych przez A. L. środków służących pokryciu niedoborów Spółki lub
      • przekazanych A. L. przez Wnioskodawcę środków finansowych będących nadwyżkami finansowymi Spółki - będą płatne w okresach miesięcznych.
    Tytuł prawny do ww. odsetek wypłacanych przez strony umowy cash pooling (tj. przez Wnioskodawcę na rzecz A. L. oraz przez A. L. na rzecz Wnioskodawcę) oraz wierzytelność o wypłatę ww. odsetek będzie przysługiwała wyłącznie stronom umowy (tj. Wnioskodawcy oraz A. L.). Tym samym na podstawie ww. umowy:
    • A. L. będzie: (i) przysługiwał tytuł prawny do odsetek wypłacanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy cash pooling oraz (ii) wyłącznie zobowiązanym do wypłaty odsetek na rzecz Wnioskodawcy, a
    • Wnioskodawcy będzie: (i) przysługiwał tytuł prawny do odsetek wypłacanych jej przez A. L. oraz (ii) Wnioskodawca będzie zobowiązany do wypłaty odsetek wyłącznie na rzecz A. L..
  3. A. L. jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.
  4. Wnioskodawca oraz A. L. nie są podmiotami bezpośrednio powiązanymi - tj. A. L. nie posiada (i) ani udziałów Spółki, (ii) ani udziałów w kapitale bezpośredniego udziałowca Spółki oraz A. L. i Spółka posiadają różnych bezpośrednich udziałowców (nie są spółkami siostrami).


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że cash pool owner posiadający siedzibę poza terytorium kraju, świadczył będzie usługi w ramach umowy dotyczącej zarządzania płynnością finansową na rzecz podatnika - Wnioskodawcy mającego siedzibę w Polsce. Zatem, miejscem świadczenia a tym samym miejscem opodatkowania usług świadczonych przez usługodawcę w ramach umowy na rzecz Wnioskodawcy, będzie Polska.


Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;.

Jak wynika z wniosku podmiotem świadczącym usługi będzie A. L., który nie posiada siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełniać będzie warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku rozpozna on po swojej stronie import usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.


Jak stanowi ust. 13 tego artykułu, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).


Analiza okoliczności sprawy prowadzi do stwierdzenia, że skoro Spółka, jako nabywca usług zarządzania płynnością finansową (tzw. cash poolingu), jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca (Spółka) posiada siedzibę (tj. Polska). W konsekwencji Spółka, w sytuacji gdy luksemburski usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, będzie zobowiązana do rozpoznania importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym czynność ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj