Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-664/14/MG
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 30 września 2014 r. (data wpływu 2 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczania transakcji opodatkowanej podatkiem VAT w ramach umowy konsorcjum przez strony umowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczania transakcji opodatkowanej podatkiem VAT w ramach umowy konsorcjum przez strony umowy.

Wniosek został uzupełniony pismem z 30 września 2014 r. (data wpływu 2 października 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 22 września 2014 r. nr IBPP1/443-664/14/MG.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie I – stan faktyczny

Firma „C.” Spółka z o.o. wraz z drugim podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą zawarła umowę konsorcjum na wykonanie prac budowlanych na rzecz inwestora zlecającego.

Zgodnie z umową konsorcjum Partnerzy ustalili:

-Liderem konsorcjum jest firma Wnioskodawcy, która dokonuje wszelkich rozliczeń z inwestorem;

-prace do wykonania w ramach realizacji kontraktu wykonywane będą w oparciu o ustalony zakres rzeczowy wynikający z podziału zadań do wykonania pomiędzy Partnerami zapisany w umowie konsorcjum;

-zysk lub strata każdego z Partnerów konsorcjum wynikać będzie z kosztów i wpływów z tytułu realizacji przydzielonych mu robót wynikających lub związanych z przedmiotem kontraktu;

-Partnerzy nie uczestniczą łącznie ani w zysku, ani w stracie osiągniętej w wyniku realizacji całości robót wynikających lub związanych z przedmiotem kontraktu.

Jak wynika z powyższego strony umowy Konsorcjum ustaliły, że każda ze stron wykonuje określony rzeczowy zakres prac za ustaloną kwotą wynagrodzenia, która stanowi jego przychód stanowiący jednocześnie udział w zysku z uczestnictwa w konsorcjum oparty jedynie na kryterium zadaniowym wynikającym ze wskazania zakresu prac do wykonania przez danego uczestnika konsorcjum.

Podział zadań do wykonania przez Partnerów rodzi zatem wzajemne rozliczenia. Całość zadania inwestor rozlicza z liderem konsorcjum, wystawiając na jego rzecz fakturę sprzedaży potwierdzającą wykonanie prac zgodnie z umową. Natomiast przekazanie ustalonego wynagrodzenia na rzecz Partnera konsorcjum za wykonany przez niego zakres rzeczowy, do którego należy zaliczyć między innymi- sporządzenie dokumentacji projektowo-technicznej, sporządzenie audytu, opracowanie parametrów techniczno-finansowych, nadzorowanie wykonania autorskiego, stoi po stronie lidera konsorcjum w ramach wzajemnych rozliczeń. Wzajemne rozliczenie Partnerów konsorcjum odbywa się na podstawie wystawionej faktury przez uczestnika na rzecz lidera tytułem rozliczenia za wykonane usługi (zadania). Mając na uwadze powyższe oraz przedkładając to na prawidłowe dokumentowanie i rozliczenie transakcji w świetle obowiązujących przepisów, głównie – ustawy o VAT art. 5 art. 8 ust.1 art. 88 ust. 3a pkt, art. 106a strony konsorcjum rozliczają się poprzez wystawienie faktury VAT (uczestnik obciąża lidera), za wykonanie określonych usług. Wystawiona faktura przez uczestnika konsorcjum jednocześnie stanowi poświadczenie wykonanych usług wskazuje na uzyskanie przez niego przychodu z tytułu realizowania zadania, zaś dla lidera konsorcjum jest dokumentem rozliczającym się z uczestnikiem i potwierdzeniem wykonanych usług. W związku z przedstawioną sytuacją i przyjętymi zasadami rozliczania umowy konsorcjum Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji podatkowej potwierdzającej prawidłowość podejścia do zaistniałego zdarzenia.

Zdarzenie II – przyszłe

Stanowi kontynuację realizacji zadania inwestorskiego realizowanego w ramach umowy konsorcjum, a omówionego wyżej. Z uwagi na fakt, iż termin realizacji umowy sięga kolejnych lat kalendarzowych po 2014 roku może zaistnieć konieczność poszerzenia kompetencji zarówno dla uczestnika i lidera umowy konsorcjum co prowadzić będzie, że wystąpią kolejne wzajemne świadczenia lider-uczestnik czy uczestnik-lider z wynagrodzeniem, które jednocześnie odzwierciedlać będą przychód dla każdej ze strony z realizowanym zadaniu inwestycyjnym.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca podał, że:

  1. „C.” Spółka z o.o. jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług VAT od 1993 roku.
  2. „C.” Spółka z o.o. jako lider konsorcjum na mocy umowy konsorcjum jest stroną działającą jako główny wykonawca zadania działając w imieniu swoim i uczestnika konsorcjum.
  3. Po częściowym lub pełnym zakończeniu określonych etapów, po komisyjnym odbiorze prac potwierdzonym protokołem odbioru prac lider konsorcjum jako wykonawca usługi wystawia fakturę sprzedaży VAT na rzecz inwestora – nabywcy usługi obejmującą całość wykonanych prac.
  4. Uczestnik konsorcjum jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT od listopada 2010 roku. Prowadzi działalność gospodarczą jako firma doradcza w zakresie sporządzania projektów termomodernizacyjnych (audyty energetyczne, projekty techniczne).
  5. Zgodnie z zawartą umową konsorcjum podział zysków nie został określony w procentowym udziale od osiągniętych zysków lub poniesionych strat lecz w zakresie rzeczowo-zadaniowym prac do wykonania przez poszczególny podmiot. Wynagrodzeniem każdego podmiotu działającego w konsorcjum jest przychód z tytułu wykonanych przez siebie prac zgodnie z określonym w umowie podziałem rzeczowo-zadaniowym. Zyskiem każdego podmiotu jest nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami wykonanych przez siebie zadań.
  6. Uczestnik konsorcjum rozlicza wykonane przez siebie prace – usługi z liderem konsorcjum poprzez wystawienie faktury VT na rzecz lidera. Otrzymaną fakturę lider rozlicza od strony podatku od towarów i usług w miesiącu jej otrzymania.

Jednym z zadań – usług do wykonania przez uczestnika konsorcjum zgodnie z rzeczowym podziałem zadań do wykonania jest prowadzenie nadzoru autorskiego nad wykonaniem całości projektu. Za wykonanie tych czynności uczestnik konsorcjum również obciąża lidera, wystawiając na jego rzecz fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdarzenie I – stan faktyczny

Czy przyjęty sposób rozliczania dla stron konsorcjum poprzez wystawienie faktury VAT określającej wykonanie usług w danym zakresie jest prawidłowy?

Zdarzenie II – przyszłe

Czy wzajemne rozliczenia należy rozliczać w analogiczny sposób przyjęty przez lidera jak w chwili obecnej mając na uwadze, że dokonujemy tego prawidłowo oraz ewentualne zmiany przepisów podatkowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie wszelkich świadczeń przez Partnera konsorcjum związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestorskiego stanowią typowe świadczenie usług, w związku z czym należy wykonanie tych świadczeń potwierdzić zasadnością wykonania i udokumentować czynności wystawiając fakturę VAT.

W przypadku opisanych przyszłych zdarzeń w związku z pojawieniem się wzajemnych świadczeń między podmiotami (partnerami konsorcjum) wynikającymi z określonych do wykonania czynności w związku z realizacją przedmiotowego zadania, również należy potwierdzać wykonanie poszczególnych czynności fakturą VAT i rozliczać się na zasadzie zwykłego podwykonawstwa.

Powyższe podejście do rozliczeń konsorcjantów głównie wynika z faktu, że umowa konsorcjum nie wskazuje podziału zysku po zakończeniu zadania, ale oparta jest na rzeczowym zakresie prac do wykonania za wynagrodzeniem dla każdej ze stron.

Zgodnie z projektem inwestorskim do wykonania są określone rodzaje prac budowlanych. Umowa na wykonanie tego zadania została podpisana pomiędzy spółdzielnią mieszkaniową a konsorcjum składającego się z dwóch podmiotów.

Podmioty uczestniczące w wykonaniu zadania zawarły „Umowę Konsorcjum”. Liderem został spółka C., która jest upoważniona do pełnego reprezentowania konsorcjum i działania w jego imieniu.

Zakres robót do wykonania został podzielony według możliwości i kompetencji konsorcjantów. Strony konsorcjum ustaliły, że rozliczenie za wykonane prace nie będą rozliczane od osiągniętego zysku lub straty w procentowym podziale. Każda ze stron oszacowała swoje wynagrodzenie za wykonane określone prace, które stanowić będą jej przychód w przedsięwzięciu. Uczestnik po wykonaniu swoich prac obciąża lidera wystawiając fakturę VAT, za którą lider dokonuje płatności w ustalonym terminie. Otrzymaną fakturę od uczestnika, lider rozlicza z tytułu podatku od towarów i usług VAT w miesiącu jej otrzymania. Rozliczenie lidera z uczestnikiem odbywa się na zasadzie zwykłego podwykonawstwa.

Następnie łącząc zakresy prac wykonanych przez siebie i uczestnika konsorcjum lider dokonuje rozliczenia z inwestorem. Po dokonaniu odbioru wykonanych prac lider wystawia fakturę VAT na rzecz inwestora i rozlicza podatek VAT od sprzedanych usług w okresie wystawienia faktury.

Odnosząc całościowo sposób rozliczania się z uczestnikiem konsorcjum z tytułu wykonanych przez niego czynności, również związanych z nadzorem autorskim uważamy, że wykonanie tej czynności stanowi swoistą usługę, której wykonanie należy potwierdzić fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że tut. organ udzielił odpowiedzi na zadane pytania w jednej interpretacji z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U.

z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa

w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów

w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę konsorcjum z drugim podmiotem na wykonanie prac budowlanych na rzecz inwestora zlecającego. Zgodnie z umową konsorcjum Partnerzy ustalili, że liderem konsorcjum jest Wnioskodawca, który dokonuje wszelkich rozliczeń z inwestorem, prace do wykonania w ramach realizacji kontraktu wykonywane będą w oparciu o ustalony zakres rzeczowy wynikający z podziału zadań pomiędzy Partnerami. Całość zadania lider konsorcjum rozlicza z inwestorem, wystawiając na jego rzecz fakturę sprzedaży potwierdzającą wykonanie prac zgodnie z umową. Natomiast przekazanie ustalonego wynagrodzenia na rzecz Partnera konsorcjum za wykonany przez niego zakres rzeczowy, do którego należy zaliczyć między innymi: sporządzenie dokumentacji projektowo-technicznej, sporządzenie audytu, opracowanie parametrów techniczno-finansowych, nadzorowanie wykonania autorskiego, stoi po stronie lidera konsorcjum w ramach wzajemnych rozliczeń. Wzajemne rozliczenie Partnerów konsorcjum odbywa się na podstawie wystawionej faktury przez uczestnika na rzecz lidera tytułem rozliczenia za wykonane usługi (zadania).

Z opisu zdarzenia przyszłego, które jest kontynuacją realizacji zadania inwestorskiego przedstawionego w zaistniałym stanie faktycznym z uwagi na fakt, że termin realizacji umowy sięga kolejnych lat kalendarzowych po 2014 r. wynika, że zgodnie z projektem inwestorskim do wykonania są określone rodzaje prac budowlanych. Umowa na wykonanie tego zadania została podpisana pomiędzy spółdzielnią mieszkaniową a konsorcjum składającego się z dwóch podmiotów. Podmioty uczestniczące w wykonaniu zadania zawarły „Umowę Konsorcjum”. Liderem został Wnioskodawca, który jest upoważniony do pełnego reprezentowania konsorcjum i działania w jego imieniu. Uczestnik po wykonaniu swoich prac obciąża lidera wystawiając fakturę VAT, za którą lider dokonuje płatności w ustalonym terminie. Otrzymaną fakturę od uczestnika, lider rozlicza z tytułu podatku od towarów i usług VAT w miesiącu jej otrzymania. Rozliczenie lidera z uczestnikiem odbywa się na zasadzie zwykłego podwykonawstwa.

Następnie łącząc zakresy prac wykonanych przez siebie i uczestnika konsorcjum lider dokonuje rozliczenia z inwestorem. Po dokonaniu odbioru wykonanych prac lider wystawia fakturę VAT na rzecz inwestora i rozlicza podatek VAT od sprzedanych usług w okresie wystawienia faktury.

Wnioskodawca oraz uczestnik konsorcjum są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponadto należy wskazać, że w prawie cywilnym i podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, jednak przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum jest możliwe na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 121), w ramach tzw. swobody umów. Zgodnie z tym przepisem, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Co do zasady konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Celem jego zawiązania jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwości jednego podmiotu.

Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy, czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz, tj. wybierają lidera. Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Powyższe - w świetle art. 15 ust. 1 ustawy - oznacza, że z punktu widzenia podatku od towarów i usług każdy z członków konsorcjum jest odrębnym podatnikiem. Podatnikiem nie jest samo konsorcjum, dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotem, na rzecz którego konsorcjum świadczy usługę, stosować ogólne zasady w zakresie rozliczania i wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nie czynności.

Zaznacza się, że mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, że lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego.

Zgodnie z art. 106a ustawy o VAT przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

  1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
  2. państwa trzeciego.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący liderem konsorcjum jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera z drugim podmiotem umowę konsorcjum na rzecz inwestora zlecającego wykonanie prac budowlanych. Strony umowy konsorcjum ustaliły, że każda ze stron wykonuje rzeczowy zakres prac za ustaloną kwotą wynagrodzenia, która stanowi przychód strony stanowiący jednocześnie udział w zysku z uczestnictwa w konsorcjum oparty jedynie na kryterium zadaniowym. Całość zadania lider konsorcjum rozlicza z inwestorem wystawiając na jego rzecz fakturę sprzedaży potwierdzającą wykonanie zadania. Uczestnik konsorcjum jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wzajemne rozliczenie Partnerów konsorcjum odbywa się na podstawie wystawionej faktury przez uczestnika konsorcjum na rzecz lidera tytułem rozliczenia za wykonane usługi (zadania). Wystawiona faktura przez uczestnika konsorcjum jednocześnie stanowi poświadczenie wykonanych usług, zaś dla lidera konsorcjum jest dokumentem rozliczającym się z uczestnikiem i potwierdzeniem wykonanych usług.

Biorąc przytoczone wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że uczestnik konsorcjum świadczy na rzecz lidera usługę za wynagrodzeniem, którą jest zobowiązany udokumentować fakturą. Natomiast lider rozlicza całość zadania z inwestorem, zatem świadczy usługę za wynagrodzeniem na rzecz inwestora, którą jest zobligowany udokumentować fakturą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem

art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

  1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. (uchylona)

2.transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.(uchylony)

4.wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
  2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.(uchylony)

7.wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł z drugim podmiotem umowę konsorcjum na wykonanie prac budowlanych na rzecz inwestora zlecającego. Wnioskodawca jest liderem konsorcjum. Wnioskodawca oraz Partner konsorcjum są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Wnioskodawca całość zadania rozlicza z inwestorem wystawiając na jego rzecz fakturę. Wzajemne rozliczenie Partnerów konsorcjum odbywa się na podstawie wystawionej faktury przez uczestnika na rzecz lidera.

W ramach zakresu rzeczowo – zadaniowego, dotyczącego wykonywanych w ramach konsorcjum na rzecz inwestora prac budowlanych, Partner ma wykonać m.in. zadania dotyczące sporządzenia dokumentacji projektowo-technicznej, sporządzenie audytu, opracowanie parametrów techniczno-finansowych, nadzorowanie wykonania autorskiego. Partner prowadzi działalność gospodarczą jako firma doradcza w zakresie sporządzania projektów termomodernizacyjnych (audyty energetyczne, projekty techniczne).

Z kolei Wnioskodawca jako lider dokonuje dostawy całości prac budowlanych na rzecz inwestora.

W świetle powyższego przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.

Biorąc pod uwagę zapis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia z faktury otrzymanej od uczestnika konsorcjum, dokumentującej świadczenie usługi na rzecz lidera o ile w analizowanym przypadku nie wystąpią ewentualne inne wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie do dokonania odliczenia podatku naliczonego oraz rozliczenia podatku należnego należy zastosować terminy określone w art. 86 i art. 19a ustawy o VAT.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego

w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj