Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-770/14/KG
z 19 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2014 r. (data złożenia 2 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 14 sierpnia 2014 r. (data złożenia 19 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2014 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 14 sierpnia 2014 r. (data złożenia 19 sierpnia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest podatnikiem zwolnionym od podatku na zasadach i w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, w związku z czym na podstawie art. 25 ust. 5 jest zwolnione od obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych od dnia złożenia pisemnego oświadczenia (31 stycznia 2003 r.).

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca składa roczną deklarację CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe w postaci: bilansu, rachunku wyników oraz informacji dodatkowej do Urzędu Skarbowego w C. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada status OPP, główne przychody to 1% PDOF, darowizny, dotacje.

Wnioskodawca zawarł umowę nr xxx z 2 kwietnia 2014 r. z Urzędem Marszałkowskim Województwa pt. „…”.

Czas realizacji projektu maj 2014 r.

Celem operacji jest zakup wyposażenia siedziby Towarzystwa, które posłuży do rozwijania i propagowania kultury muzycznej wśród mieszkańców oraz podnoszenia poziomu artystycznego członków Towarzystwa. Wyposażenie posłuży także popularyzowaniu polskiej chóralistyki oraz polepszeniu działań społeczno-wychowawczych w umuzykalnianiu i aktywizowaniu lokalnej społeczności z możliwością ich przeprowadzania w godziwych i komfortowych warunkach.

Korzystanie z zakupionego sprzętu w ramach projektu jest bezpłatne i ogólnodostępne dla członków stowarzyszenia.

Umowa dotyczy zwrotu 80% wydatków związanych z zakupem usług i towarów. Całość projektu wyceniona jest na 18.926,22 zł.

Wydatki są udokumentowane fakturami VAT i rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę w ramach ww. projektu.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach operacji siedziba Wnioskodawcy zostanie wyposażona w elementy pozwalające członkom Towarzystwa oraz wszystkim innym pozostałym użytkownikom rozwijać w godnych warunkach pasje m.in. śpiewacze, instrumentalne, bębniarskie i inne. Wnioskodawca dzieli się na trzy grupy członków: czynnych – regularnie chodzą na próby, biorą udział w występach i tworzą Chór L.; wspierających – tych, którzy z różnych powodów już nie śpiewają, ale uczestniczą w życiu Towarzystwa, albo też nigdy nie śpiewali, ale są przyjaciółmi chóralistyki; wreszcie członkowie honorowi – byli chórzyści, zasłużeni dla ruchu śpiewaczego, uczestniczą jako widzowie w koncertach L. oraz biorą czynny udział w spotkaniach integracyjnych i walnych zebraniach Towarzystwa. Wszystkie te trzy grupy w maksymalny sposób będą korzystały z wyposażenia siedziby. Z wyposażenia, z uwagi na lokalizację siedziby w bryle budynku ośrodka kultury, będą także korzystały zespoły muzyczne działające na terenie Gminy S., np. Chór Szkolny C. i Zespół Regionalny S.; uczestnicy zajęć grup instrumentalnych, bębniarskich, zajęć z rytmiki – jeżeli tylko zajdzie potrzeba przeprowadzenia tych zajęć w pomieszczeniach Towarzystwa. Z uwagi na dosyć sporą przestrzeń w siedzibie Towarzystwa pomieszczenia mogą również być wykorzystywane przez grupy fotograficzne działające przy ośrodku kultury.

Krzesła ułatwią tym grupom, a zwłaszcza chórzystom udział w cotygodniowych, a nawet częstszych próbach. Białe teczki z gumką pomieszczą spory zbiór nut, które są do dyspozycji każdego zespołu działającego na terenie gminy S., jeżeli tylko wyrazi on chęć skorzystania z jej zasobów. Segregatory pomieszczą dokumentację działalności Wnioskodawcy, w tym także informacje o grupach korzystających z pomieszczeń i wyposażenia. Aparat cyfrowy, pokrowiec na aparat i statyw umożliwią profesjonalne dokumentowanie działań Wnioskodawcy w plenerze, oraz działań wszystkich grup podczas korzystania z pomieszczeń Towarzystwa. Sprzęt ten będzie również wykorzystywany przez zespoły muzyczne, które będą chciały z niego korzystać. Zestaw kina, który posiada dobre pod względem brzmieniowym głośniki posłuży jako narzędzie dydaktyczne podczas prób, kiedy trzeba przesłuchiwać materiał dźwiękowy; podczas spotkań integracyjnych posłuży do odtwarzania relacji z koncertów, nagranych filmików. Oświetlenie sceniczne sprawi, że chór L. oraz inny zespół muzyczny, organizując koncerty na miejscu lub wyjeżdżając na koncerty, oprócz wysokiego poziomu artystycznego będzie prezentował niezwykle profesjonalny kunszt wizerunkowy, co razem stworzy zestaw, który zachwyci niejednego, nawet najbardziej wymagającego widza. Kanapy, stoliki i wszystkie pozostałe sprzęty typu warnik do wody, czajniki bezprzewodowe, talerze, sztućce, itp. będą wykorzystywane podczas prób, ale przede wszystkim podczas spotkań integracyjnych i walnych zebrań Towarzystwa kiedy liczba przybyłych członków sięga ponad 50 osób.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „…”, gdyż – jak wskazuje treść wniosku – nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj