Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-551/14/AB
z 4 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 6 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych, stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług, w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych, stanowiących równowartość należnego podatku od towarów i usług, w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i jednocześnie jest komandytariuszem w spółce komandytowej (dalej „Spółka komandytowa”). Ponadto, Wnioskodawca jest współwłaścicielem (w udziale wynoszącym 50%) znaków towarowych, praw ochronnych do znaków towarowych oraz majątkowych praw autorskich do tych znaków towarowych (dalej „Znaki Towarowe”). Pozostały udział w Znakach Towarowych przysługuje drugiemu wspólnikowi (również komandytariuszowi) wskazanej wyżej Spółki komandytowej. Wnioskodawca zamierza wnieść przysługujący mu udział w Znakach Towarowych, jako wkład (aport) do Spółki komandytowej, w której jest komandytariuszem. W ten sam sposób, z przysługującym udziałem w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych ma zamiar postąpić drugi wspólnik, będący również komandytariuszem w Spółce komandytowej. Wniesienie ww. wkładu (aportu) nastąpi w trybie art. 199 Kodeksu cywilnego, a więc jako rozporządzenie rzeczą wspólną za zgodą wszystkich współwłaścicieli. Wniesienie wkładu zostanie poprzedzone sporządzeniem przez uprawnionego rzeczoznawcę (rzecznika patentowego) wyceny znaków towarowych mających stanowić przedmiot wkładu. W związku z wniesieniem ww. wkładu (aportu), nastąpi również zmiana umowy Spółki komandytowej, w wyniku której nastąpi podwyższenie wartości wkładu w Spółce komandytowej Wnioskodawcy i wspólnika, któremu również przysługuje udział w Znakach Towarowych. Zgodnie z ustaleniami pomiędzy wspólnikami Spółki komandytowej, po dacie wniesienia wkładu (aportu) obejmującego ww. Znaki Towarowe, Spółka komandytowa będzie wykorzystywała nabyte w ten sposób wartości niematerialne i prawne w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej m.in. prowadzenie przedsiębiorstwa oraz dokona stosownego zgłoszenia przed właściwymi organami patentowymi oraz we właściwych rejestrach nabycia praw ze wskazanych Znaków Towarowych.

Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi wydanymi dla Wnioskodawcy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów, z 31 stycznia 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-1055/13/KB, Znak: IBPBI/1/415-1056/13/KB, Znak: IBPBI/1/415-1057/13/KB, Znak: IBPBI/1/415-1058/13/KB oraz z 16 stycznia 2014 r. Znak: IBPP2/443-974/13/AB, wniesienie przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej udziału w Znakach Towarowych będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym wartość wkładu niepieniężnego (obejmującego Znaki Towarowe), zostanie określona w umowie zmiany umowy Spółki komandytowej i w stosunku do Wnioskodawcy będzie wynosiła 1/2 wartości rynkowej Znaków Towarowych (aportu), ustalonej na dzień wniesienia wkładu, a wynikającej ze wskazanej wyżej zewnętrznej wyceny dokonanej przez uprawnionego rzeczoznawcę (rzecznika patentowego). Wycena ta odpowiadać będzie wymogom wyceny środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wynikającym z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330, ze zm.), wobec tego nie będzie uwzględniać podatku VAT. W ten sam sposób zostanie ustalona wartość udziału w Znakach Towarowych wnoszona przez drugiego wspólnika. Transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki komandytowej (tj. udziału w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych), zostanie potwierdzona fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę. Wartość netto wskazana przez Wnioskodawcę w wystawionej przez niego fakturze VAT będzie odpowiadać wartości udziału kapitałowego Wnioskodawcy uzyskanego za wnoszony wkład, a zatem będzie stanowić równowartość udziału w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych, wynikającą z wskazanej wyżej wyceny. Kwota podatku od towarów usług, uwidoczniona przez Wnioskodawcę w fakturze VAT będzie dla niego podatkiem VAT należnym, a dla Spółki komandytowej obejmującej aport podatkiem VAT naliczonym. Spółka komandytowa obejmując aport zapłaci Wnioskodawcy w gotówce kwotę podatku VAT uwidocznionego na fakturze. W związku z powyższym, wynagrodzenie brutto (wraz z podatkiem od towarów i usług) otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu wniesienia aportu, obejmującego udział w Znakach Towarowych będzie odpowiadało łącznie wartości netto wnoszonego przez Wnioskodawcę wkładu (tj. wartości udziału w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych wynikającej z wskazanej wyżej wyceny) oraz wartości otrzymanej zapłaty gotówkowej. W ten sam sposób postąpi wspólnik Spółki komandytowej, który wniesie tytułem wkładu do Spółki komandytowej pozostały udział w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość podatku VAT należnego, wynikająca z faktury VAT, wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki komandytowej w związku z transakcją wniesienia do tej Spółki aportu (tj. wkładu obejmującego udział w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych), która to kwota zostanie zapłacona Wnioskodawcy przez wskazaną Spółkę w związku z ww. transakcją, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie od Spółki komandytowej środków pieniężnych, stanowiących równowartość podatku VAT należnego, wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę, a dokumentującej wniesienie do Spółki komandytowej aportu (tj. wkładu obejmującego udział w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych), nie będzie stanowiło przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wartość udziału kapitałowego uzyskanego przez Wnioskodawcę w Spółce komandytowej w związku z wniesieniem aportu (udziału w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych), zostanie określona zgodnie z wartością rynkową Znaków Towarowych, wynikającą z wyceny w cenie netto (bez podatku od towarów i usług). Transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, zostanie potwierdzona wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą VAT. Wartość netto na fakturze będzie odpowiadać wartości udziału kapitałowego uzyskanego przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem do Spółki komandytowej aportu (tj. będzie stanowiła wynikającą z wyceny sporządzonej przez uprawnionego rzeczoznawcę równowartość udziału w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych). Spółka komandytowa zapłaci Wnioskodawcy w gotówce kwotę stanowiącą równowartość podatku VAT, uwidocznionego na fakturze. Jak zostało wyżej wyjaśnione, zgodnie z powołanym art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem jest uzyskana kwota należna pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług. Tym samym podatek VAT, jako element ceny należnej, winien obciążać bezpośrednio nabywcę towaru lub usługi i pozostawać dla zbywającego neutralny na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie także art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za przychody zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Podatek od towarów i usług (VAT) należny od wnoszonego do Spółki komandytowej aportu (tj. wkładu obejmującego udział w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych) nie stanowi kosztu podatkowego, zatem jego zwrot nie może być uznany za przychód podatkowy. Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymane przez niego od Spółki komandytowej środki pieniężne, stanowiące równowartość należnego podatku od towarów i usług, wynikającego z faktury VAT dokumentującej wniesienie do Spółki komandytowej aportu (wkładu niepieniężnego obejmującego udział w wysokości 1/2 części w Znakach Towarowych), nie będą stanowić dla Wnioskodawcy źródła przychodu, podlegającego opodatkowaniu - zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku). W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Co do zasady, do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej należy zaliczyć wszelkie korzyści uzyskane (otrzymane) w związku z tą działalnością, za wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki komandytowej (w formie aportu) swój udział we własności znaków towarowych, praw ochronnych do znaków towarowych oraz majątkowych praw autorskich do tych znaków towarowych. Transakcja wniesienia aportu do spółki komandytowej potwierdzona zostanie wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą VAT. Wartość netto wskazana w fakturze VAT, potwierdzającej wniesienie aportu, będzie odpowiadać wartości udziału kapitałowego obejmowanego za wnoszony aport. Kwota podatku od towarów usług wynikająca z wystawionej faktury VAT dla Wnioskodawcy będzie podatkiem VAT należnym, a dla Spółki komandytowej obejmującej aport podatkiem VAT naliczonym. Spółka komandytowa obejmując aport zapłaci Wnioskodawcy w gotówce kwotę podatku VAT wynikającego z faktury VAT, potwierdzającej wniesienie aportu. W związku z powyższym, wynagrodzenie brutto (wraz z podatkiem od towarów i usług) otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu wniesienia aportu będzie odpowiadało łącznie wartości netto wnoszonego aportu oraz wartości otrzymanej zapłaty gotówkowej.

Z treści cytowanego wyżej art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że (co do zasady) do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Jednakże należy mieć na uwadze okoliczność, że w opisanym zdarzeniu przyszłym środki pieniężne przekazane przez spółkę komandytową na rzecz wnoszącego aport Wnioskodawcy nie będą miały charakteru podatku. Nie budzi bowiem wątpliwości, że pod pojęciem „podatek” w rozumieniu tego przepisu należy rozumieć – zgodnie z definicją ustawową „podatku” zawartą w art. 6 Ordynacji podatkowej - publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Kwotę stanowiącą równowartość należnego podatku od towarów i usług Wnioskodawca otrzyma na podstawie ustaleń ze spółką komandytową w zakresie rozliczenia wniesionego wkładu niepieniężnego do tej spółki. Należność ta nie jest zatem zarówno nieodpłatnym, przymusowym oraz bezzwrotnym świadczeniem pieniężnym na rzecz Skarbu Państwa, jak i nie została nałożona w drodze ustawy. Tym samym, otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w wysokości równowartości należnego podatku od towarów i usług, wynikającego z faktury VAT, potwierdzającej wniesienie aportu nie są podatkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajduje on zastosowania, bowiem jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne w ramach wzajemnego rozliczenia pomiędzy podmiotami gospodarczymi w związku z czynnością wniesienia aportu, zatem nie stanowią one zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W konsekwencji, otrzymana od spółki komandytowej kwota będzie stanowić przychód Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj