Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-635/14-2/AMN
z 23 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym od roku 2003 działalność gospodarczą pod firmą „A” (dalej: Wnioskodawca lub Podatnik). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe objęta kodem PKD 69.20.Z, jak również, jako działalność dodatkowa między innymi:

  • 64.99.Z - Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
  • 69.10.Z Działalność prawnicza,
  • 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej działa jako podatnik VAT czynny. Jest także uprawniony do stosowania liniowej stawki podatku z prowadzonej w ww. zakresie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. Między innymi Wnioskodawca świadczy usługi dla spółki z o.o. z branży spożywczej (dalej: Spółka). W tej Spółce Wnioskodawca piastuje stanowisko Dyrektora Finansowego, w oparciu o stosunek cywilnoprawny. W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza rozszerzyć współpracę ze Spółką i zawrzeć umowę o współpracy – umowę zlecenie (Umowa Doradcza). Umowa Doradcza będzie umową o świadczenie usług do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy o zleceniu. W oparciu o tą umowę Wnioskodawca dalej będzie piastował funkcję Dyrektora Finansowego Spółki, jednak zwiększony zostanie zakres jego obowiązków w stosunku do obecnych. Zarówno dotychczasowe czynności, jak i przyszłe, na podstawie Umowy Doradczej, będą wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wnioskodawca ponosić będzie koszty związane z wykonywaniem usług doradczych we własnym zakresie, za wyjątkiem przypadku konieczności świadczenia usług poza miejscowością, w której znajduje się siedziba Zleceniodawcy; wówczas Wnioskodawcy będzie przysługiwać zwrot udokumentowanych wydatków, poniesionych w związku ze świadczeniem usług w ww. sytuacji, co jest zgodne z przepisami kodeksu cywilnego regulującymi zasady współpracy stron w oparciu o umowę zlecenie, zgodnie z którymi to przepisami, dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia (art. 742 kc).

Spółka w chwili obecnej posiada Zarząd składający się z trzech osób, w którym nie zasiada i nigdy nie zasiadał Wnioskodawca (taki stan rzeczy utrzyma się także w przyszłości). Wnioskodawca jest w Spółce prokurentem. Obowiązki prokurenta Wnioskodawca sprawuje na podstawie uchwały zarządu. Podatnik nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta. W tym zakresie nie łączy go ze Spółką żadna dodatkowa umowa oprócz wskazanej uchwały.

Umowa Doradcza, która będzie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką regulować będzie w szczególności:

  • zakres świadczonych usług (opisanych poniżej),
  • zasady współpracy stron – przy czym Spółka jako Zleceniodawca ani jej przedstawiciele nie mogą wydawać poleceń Wnioskodawcy jako Wykonawcy, Wnioskodawca natomiast może, za zgodą Spółki, powierzyć świadczenie usług innym osobom, w szczególności pracownikom Wnioskodawcy jako Wykonawcy Umowy Doradczej, kwestie miesięcznego wynagrodzenia, które jest ustalone jako stałe wynagrodzenie miesięczne oraz premia, której przyznanie i wysokość jest uzależniona od wyników pracy Wnioskodawcy i realizacji określonych zadań,
  • okres wypowiedzenia,
  • wymiar dyspozycyjności Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca wykonywać ma zadania w siedzibie Spółki jeśli ich charakter tego wymaga oraz innych miejscach przez siebie określonych, w przypadku, gdy będzie to niezbędne dla realizacji zadań, a z uwagi na charakter usług, będzie on wykonywał czynności objęte umową od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 14.00, a w przypadku wystąpienia takiej konieczności, również poza tymi godzinami,
  • okres trwania umowy,
  • poufność,
  • zakaz konkurencji,
  • kwestie własności intelektualnej,
  • kwestie odpowiedzialności Wnioskodawcy – zgodnie z Umową, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za skutki realizowanych zadań.

Do obowiązków Wnioskodawcy, jako Dyrektora Finansowego, określonych w Umowie Doradczej, należeć będzie:

  1. dokonywanie analiz ekonomicznych związanych z działalnością Spółki i przekazywania władzom Spółki tych informacji,
  2. dokonywanie analiz i przekazywanie przełożonym poszczególnych komórek organizacyjnych informacji ekonomicznych dotyczących działalności tych komórek,
  3. dokonywanie analiz oraz opracowywanie materiałów w zakresie sprawozdawczości finansowej obowiązującej poszczególne komórki organizacyjne,
  4. sporządzanie projekcji finansowych (biznes planów) nowych projektów,
  5. ocena i monitorowanie ryzyk ekonomicznych wynikających z działalności Spółki,
  6. wspomaganie wykonywania procedur planowania, budżetowania, kontroli i raportowania,
  7. dokonywanie analiz w zakresie płynności finansowej Spółki,
  8. świadczenie usług kontrolingu finansowego,
  9. doradztwo w zakresie prowadzenia ksiąg (w tym opracowanie polityki rachunkowości),
  10. doradztwo w zakresie pozyskiwania źródeł finansowania,
  11. nadzór nad pracą działu Finansowego Zleceniodawcy (sekcji Controllingu i Księgowości),
  12. nadzorowanie systemu kontroli wewnętrznej oraz minimalizowanie najistotniejszych i najczęstszych problemów w działalności firmy wynikających z kontrolowanego działu,
  13. właściwe wykorzystanie zasobów Zleceniodawcy poprzez kontrolę wydatków i przychodów,
  14. nadzór nad utrzymywaniem bieżącej rentowności,
  15. kształtowanie i realizacja strategii finansowej Zleceniodawcy,
  16. nadzór nad przygotowywaniem sprawozdań oraz raportów, w tym sprawozdań finansowych,
  17. skutecznie zarządzanie środkami pieniężnymi poprzez planowanie i kontrolowanie przepływów pieniężnych,
  18. trafne ocenianie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa,
  19. przygotowanie budżetu, nadzór i kontrola jego realizacji oraz długoterminowych planów finansowych,
  20. nadzór nad funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej,
  21. nadzór nad optymalizacją podatkową, która obejmuje: odpowiedzialność za płynność oraz zabezpieczenie ryzyka kursowego oraz stóp procentowych,
  22. odpowiedzialność za kontakty i współpracę z audytorem, bankami, firmami ubezpieczeniowymi, inwestorami oraz organami podatkowymi,
  23. w) nadzór nad prowadzeniem pełnej księgowości firmy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i ustawy o rachunkowości, w tym:
    • sprawami dotyczącymi płatności: poprawności i terminowości wpisów dotyczących płatności i należności, zarządzania gotówką w kasie oraz płatnościami bankowymi, analizą płatności i zaległych należności
    • sporządzaniem deklaracji i kalkulacji podatkowych
    • nadzór nad bezpieczeństwem podatkowym
    • obliczeniami podatkowymi
    • przygotowaniem wymaganych dokumentów księgowych, danych dotyczących zaległych płatności, planów kasowych oraz zapewnienie terminowego wystawiania i księgowanie faktur dla Klientów wg potrzeb wynikających z raportów
    • nadzór nad audytem zewnętrznym
    • przygotowaniem kalkulacji miesięcznych różnic kursowych,
  24. wspieranie Logistyki w zakresie optymalizacji poziomu zapasów,
  25. wycena magazynów,
  26. uczestniczenie we wszystkich naradach i spotkaniach organizowanych przez Zleceniodawcę, na których Zleceniodawca uzna za konieczny udział Wykonawcy.

Na podstawie Umowy Doradczej, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do:

  • podejmowania decyzji personalnych w Spółce wobec zatrudnionych w niej pracowników,
  • zarządzania i rozporządzania majątkiem Spółki,
  • kierowania i zarządzania Spółką,
  • reprezentowania Spółki na zewnątrz,
  • a także podejmowania decyzji w sprawach Spółki.

W zakresie powyższych punktów Wnioskodawca działa jedynie w ramach udzielonej prokury, w oparciu o inny niż ww. Umowa Doradcza stosunek prawny.

Co istotne, jak już wyżej wskazano, Spółka w chwili obecnej posiada Zarząd składający się z trzech osób. Zarząd w Spółce składa się z:

  1. Prezesa Zarządu – który, zgodnie ze schematem organizacyjnym Spółki zarządza Działem Produkcji, Działem Technicznym oraz Działem Marketingu, jak również nadzoruje te działy,
  2. Wiceprezesa Zarządu – który, zgodnie ze schematem organizacyjnym Spółki zarządza Działem Finansowym, Działem Zakupów oraz Działem Zasobów Ludzkich,
  3. Wiceprezesa Zarządu – który zgodnie ze schematem organizacyjnym Spółki zarządza Działem Sprzedaży i Działem Eksportu.

W spółce, do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych oraz podpisywania zobowiązań w imieniu spółki upoważnieni są:

  1. Prezes i wiceprezes zarządu – jednoosobowo,
  2. Członek zarządu – łącznie z innym członkiem zarządu lub z prokurentem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych, będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 UPDOF i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych na podstawie opisanej Umowy Doradczej będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (UPDOF) i wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c UPDOF.

Zgodnie z art. 5a UPDOF, za działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 UPDOF.

Zdaniem Wnioskodawcy, z opisanego zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, iż usługi doradcze spełniają przytoczony warunek.

Zgodnie z art. 5b UPDOF, aby działalność mogła zostać uznana za działalność gospodarczą, wobec wykonywanych w ramach niej czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Podatnik będzie prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależny przedsiębiorca, w ramach której świadczyć będzie usługi doradcze określone w Umowie Doradczej. Wynagrodzenie za świadczone usługi doradcze będzie wypłacane Podatnikowi na podstawie tej Umowy, zgodnie z wystawianymi fakturami.

Podatnik będzie ponosić pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; na nim będzie spoczywała również pełna odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat usług doradczych zleconych Podatnikowi przez Spółkę. W związku z wykonywaniem na rzecz Spółki usług doradczych Podatnik nie będzie podlegał kierownictwu Spółki.

Ze względu na charakter i specyfikę zadań Wnioskodawca zobowiązał się w Umowie do świadczenia usług w siedzibie Spółki, jednakże umowa nie wyłącza świadczenia tych usług także w innym miejscu niż siedziba Spółki. Wnioskodawca zobowiązał się także do świadczenia usług w określonych dniach i godzinach, co także wynika z charakteru czynności, gdyż jedynie takie godziny świadczenia usług pozwalają na wykonywanie tych usług z należytą starannością, co jednak nie wyklucza także świadczenia usług poza tymi godzinami, a co wynikać będzie wprost z Umowy Doradczej.

Podatnik podkreśla, że zakres czynności wykonywanych w ramach planowanej współpracy nie będzie w żaden sposób pokrywał się z czynnościami wykonywanymi przez Prezesa i Wiceprezesów Zarządu, jak również przez Wnioskodawcę działającego jako Prokurenta Spółki, gdzie jako prokurent Wnioskodawca działa jedynie jako pełnomocnik i w granicach swojego umocowania. W szczególności, przedmiotem Umowy o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych, ani też z jej zarządzaniem czy zarządzaniem określonym Działem Spółki – Działem Finansowym.

Wobec powyższego nie będzie można przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie będzie można uznać, by były one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o podobnym charakterze, a tym samym, by zastosowanie znalazł tu art. 13 pkt 9 UPDOF. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności w ramach Umowy o współpracy, Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania). Stanowisko jakie jest przyznane Wnioskodawcy – Dyrektor Finansowy – a które to stanowisko nie ulegnie zmianie, nie oznacza w żaden sposób, iż Wnioskodawca będzie kierował Działem Finansowym Spółki. Jak wskazano w opisanym zdarzeniu przyszłym, Działem Finansowym kieruje i zarządza odpowiedzialny za ten Dział Wiceprezes Zarządu.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c UPDOF.

Zgodnie bowiem z art. 30c ust. 1 UPDOF podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 UPDOF podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c UPDOF, przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 UPDOF jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 UPDOF uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c UPDOF i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 UPDOF oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż dotychczas nie był zatrudniony i nie zamierza zawierać umowy o pracę ze Spółką.

Ze względu na fakt, iż dochody z tytułu usług doradczych będą osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz w związku z faktem, że Podatnik złoży stosowne oświadczenie do Spółki zgodnie z art. 41 ust. 2 UPDOF, Spółka nie będzie musiała odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w tym zakresie. Podatek będzie rozliczany w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej bezpośrednio we własnym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług rozstrzygnięto odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj