ILPP4/443-754/11-3/ISN, Dyrektor - ILPP4/443-754/11-4/ISN">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-754/11-4/ISN
z 14 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-754/11-4/ISN
Data
2012.02.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
faktura
faktura elektroniczna
faktura korygująca
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze, będzie miał on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w jego systemie informatycznym odnotowany będzie fakt potwierdzenia jej otrzymania przez Reklamodawcę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktur korygujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o (dalej: Wnioskodawca) wykonuje działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego (dalej: Serwis). W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca świadczy usługi reklamowe polegające m.in. na wyświetlaniu na stronach Serwisu reklam. Wnioskodawca zamierza umożliwić kontrahentom (dalej: Reklamodawcy) złożenie zamówienia usługi reklamowej, w tym określenia czasu jej trwania i innych parametrów przez Internet. W celu zamówienia usługi, obserwacji jej efektywności oraz postępu jej wykonywania, Reklamodawca będzie tworzył indywidualne konto w Serwisie internetowym Wnioskodawcy (dalej również: Konto). Przy utworzeniu Konta, Reklamodawcy nadany zostanie indywidualny login oraz hasło. Dostęp do Konta będzie możliwy wyłącznie pod warunkiem podania przez Reklamodawcę na specjalnej stronie dostępowej loginu oraz hasła.

W celu założenia Konta Reklamodawcy, będzie on musiał udostępnić Wnioskodawcy następujące dane:

  1. imię i nazwisko lub nazwę,
  2. dokładny adres z podaniem państwa siedziby,
  3. adres e-mail,
  4. informację czy Reklamodawca prowadzi działalność gospodarczą,
  5. NIP (podanie którego jest obowiązkowe, jeśli Reklamodawca wskaże, że prowadzi działalność gospodarczą).


Wnioskodawca zamierza wprowadzić w Serwisie funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu Reklamodawcy faktur VAT w postaci elektronicznej (dalej: E-faktury) z tytułu wyświadczonych na rzecz Reklamodawcy usług reklamowych, poprzez udostępnienie E-faktur na Koncie Reklamodawcy. Udostępnienie E-faktury będzie polegało na wyświetleniu pliku zawierającego E-fakturę na Koncie Reklamodawcy i umożliwieniu pobrania tego pliku przez Reklamodawcę.

Warunkiem wystawienia E-faktury, będzie uzyskanie oświadczenia Reklamodawcy o akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur. Oświadczenie Reklamodawcy będzie składane w formie elektronicznej, poprzez akceptację regulaminu, w którego treści zawarta będzie zgoda na wystawianie E-faktur lub faktur w formie pisemnej, w przypadku zawarcia przez Reklamodawcę i Wnioskodawcę umowy pisemnej dotyczącej świadczenia usług reklamowych.

Reklamodawca będzie mógł cofnąć akceptację wystawiania na jego rzecz E-faktur, poprzez przesłanie Wnioskodawcy oświadczenia o cofnięciu akceptacji w wiadomości e-mail. Wnioskodawca przestanie wystawiać na rzecz tego Reklamodawcy E-faktury w terminie 30 dni od dnia, w którym Wnioskodawca otrzymał oświadczenie o cofnięciu akceptacji.

Strony Serwisu Wnioskodawcy, za pośrednictwem której Reklamodawca może uzyskać dostęp do Konta oraz do umieszczonej na nim E-faktury będą posiadały nadany jej przez firmę certyfikującą, certyfikat SSL (Secure Sockef Layer). Certyfikat SSL jest powszechną metodą zabezpieczania poufności przesyłu informacji przez sieć Internet i potwierdzania tożsamości podmiotów prowadzących strony internetowe. Nadawaniem certyfikatów zajmują się wyspecjalizowane firmy certyfikujące, które funkcjonują w swoistym ogólnoświatowym zrzeszeniu firm certyfikujących.

Jedną z funkcji certyfikatu SSL jest potwierdzenie tożsamości właściciela domeny (adresu), pod którą znajduje się strona internetowa. Wydająca certyfikat firma certyfikująca ustala, że określona domena należy do określonego podmiotu i potwierdza ten fakt w treści certyfikatu, którego treść jest dostępna każdorazowo dla osób łączących się ze stroną internetową istniejącą pod tą domeną. W celu wystawienia dla Wnioskodawcy certyfikatu, firma certyfikująca dokona weryfikacji domeny internetowej, poprzez którą Reklamodawca uzyskuje dostęp do Konta i ustali, że podmiotem do którego należy domena jest w rzeczywistości Wnioskodawca.

Wnioskodawca w celu uzyskania certyfikatu wystąpi do firmy certyfikującej z wnioskiem wraz z którym obowiązany będzie do udostępnienia swoich danych oraz danych domeny oraz serwera, z których korzysta. Po weryfikacji tych danych przez firmę certyfikującą, firma ta wyda Wnioskodawcy służący do certyfikacji specjalny plik zawierający tzw. klucz prywatny. Plik ten zostanie zainstalowany na serwerze Wnioskodawcy i będzie stanowił integralną część konfiguracji tego serwera.

Wskutek tego, przeglądarka internetowa, za pomocą której Reklamodawca łączyć się będzie ze stroną Wnioskodawcy, po wpisaniu adresu strony Wnioskodawcy, będzie wyświetlała specjalny komunikat. Treść komunikatu dostępna dla Reklamodawcy będzie poświadczała, że strony Serwisu, za pośrednictwem których dochodzi do udostępnienia E-faktury zostały zweryfikowane przez wskazaną firmę certyfikują oraz że firma ta za pomocą wydanego certyfikatu poświadcza fakt, że strony te są stronami Wnioskodawcy. W ten sposób Reklamodawca logując się na Konto będzie miał pewność, że strony za pośrednictwem których uzyskuje on dostęp do E-faktury, są stronami Wnioskodawcy, a w konsekwencji, że udostępniona mu E-faktura jest dokumentem pochodzącym od Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w ramach wewnętrznych procedur zapewni, że wyłączona będzie możliwość udostępnienia na Koncie Reklamodawcy dokumentu nie pochodzącego od Wnioskodawcy. W szczególności Wnioskodawca zapewni, że obsługa oprogramowania służącego do wystawiania E-faktur będzie prowadzona wyłącznie przez upoważnionych pracowników/współpracowników Wnioskodawcy.

E-faktury wystawiane przez Wnioskodawcę będą miały postać pliku PDF (Portable Document Format). Treść pliku o ww. formacie nie może być zmieniona po jego utworzeniu. E-faktury będą zawierały wszystkie elementy faktury VAT wymagane przepisami prawa. Wystawienie E faktur przez Wnioskodawcę będzie następowało w terminach określonych w odpowiednich przepisach prawa.

Wnioskodawca będzie oznaczał E-faktury kolejnymi numerami, przy czym numeracja E-faktur prowadzona będzie niezależnie od numeracji faktur wystawionych w formie innej niż E-faktura. Numer kolejny każdej E-faktury zakończony będzie symbolem „/FE”. Wnioskodawca zamierza wystawiać faktury korygujące w formie papierowej, również gdy pierwotna faktura została wystawiona w formie elektronicznej. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że w przyszłości faktury korygujące do E-faktur będą wystawiane również w formie E-faktury.

W przypadku wystawiania w przyszłości faktur korygujących w formie E-faktury Reklamodawca będzie potwierdzał otrzymanie takiej E-faktury, poprzez akceptację wyświetlanego na Koncie Reklamodawcy równocześnie z fakturą korygującą komunikatu systemowego, z którego treści wynikać będzie, że faktura korygująca została udostępniona Reklamodawcy, zaś poprzez akceptację komunikatu potwierdza on ten fakt. Fakt akceptacji komunikatu przez Reklamodawcę oraz data tej akceptacji będą rejestrowane w systemie informatycznym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze, będzie miał on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w jego systemie informatycznym odnotowany będzie fakt potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez Reklamodawcę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej przez niego fakturze, będzie miał on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie on posiadał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez Reklamodawcę. W tym przypadku wystawienia faktury korygującej w formie E-faktury w systemie informatycznym Wnioskodawcy odnotowany będzie fakt potwierdzenia jej otrzymania przez Reklamodawcę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu jest posiadanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy w którym nabywca otrzymał korektę faktury.

Wnioskodawca wskazał, że przepisy prawa nie określają formy, w jakiej wystawca faktury powinien uzyskać potwierdzenie otrzymania faktury przez nabywcę. Jego zdaniem warunek opisany w wyżej cytowanym przepisie będzie spełniony w sytuacji, gdy będzie on posiadał potwierdzenie w dowolnej formie jeżeli będzie ono wskazywało na otrzymanie korekty faktury przez Reklamodawcę.

W szczególności w przypadku wystawiania faktury korygującej w formie E-faktury, sposób potwierdzenia otrzymania faktury korygującej poprzez akceptację wyświetlanego na Koncie Reklamodawcy wraz fakturą korygującą komunikatu systemowego, oraz rejestracja faktu takiej akceptacji oraz jej daty w systemie informatycznym Wnioskodawcy, jednoznacznie będą wskazywały na otrzymanie tej faktury przez Reklamodawcę.

Wnioskodawca podkreślił, że akceptacja będzie mogła nastąpić wyłącznie po zalogowaniu do Konta Reklamodawcy, korzystając z hasła i loginu. Niemożliwe będzie zatem zalogowanie do Konta Reklamodawcy i potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez osobę trzecią nie dysponującą loginem i hasłem do tego Konta.

Wyświetlenie na Koncie Reklamodawcy komunikatu potwierdzającego otrzymanie faktury korygującej będzie następowało równocześnie z wyświetleniem i umożliwieniem pobrania takiej faktury (niemożliwe będzie wyświetlenie, a zatem i akceptacja komunikatu bez wyświetlenia faktury). Wnioskodawca wskazał zatem, że akceptacja otrzymania faktury korygującej przez Reklamodawcę jednoznacznie wskazuje, że faktura korygująca została wyświetlona i udostępniona Reklamodawcy.

Fakt dokonania akceptacji oraz jej data odnotowane w systemie informatycznym, będą zaś stanowiły posiadane przez Wnioskodawcę potwierdzenie, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że prawidłowość jego stanowiska potwierdza również dotychczasowe stanowisko organów podatkowych, np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 października 2010 r. o sygn. ITPP3/443-116/10/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W art. 29 ust. 4 ustawy postanowiono, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na mocy art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast, na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.


Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności, świadczy usługi reklamowe polegające m.in. na wyświetlaniu na stronach Serwisu reklam. Wnioskodawca zamierza umożliwić kontrahentom (Reklamodawcy) złożenie zamówienia usługi reklamowej, w tym określenia czasu jej trwania i innych parametrów przez Internet. W celu zamówienia usługi, obserwacji jej efektywności oraz postępu jej wykonywania, Reklamodawca będzie tworzył indywidualne konto w jego Serwisie internetowym (Konto). Przy utworzeniu Konta Reklamodawcy, nadany zostanie indywidualny login oraz hasło. Dostęp do Konta będzie możliwy wyłącznie pod warunkiem podania przez Reklamodawcę na specjalnej stronie dostępowej loginu oraz hasła.

Zainteresowany zamierza wprowadzić w Serwisie funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu Reklamodawcy faktur VAT w postaci elektronicznej (E-faktury) z tytułu wyświadczonych na rzecz Reklamodawcy usług reklamowych, poprzez udostępnienie E-faktur na Koncie Reklamodawcy. Udostępnienie E-faktury będzie polegało na wyświetleniu pliku zawierającego E-fakturę na Koncie Reklamodawcy i umożliwieniu pobrania tego pliku przez Reklamodawcę.

Warunkiem wystawienia E-faktury, będzie uzyskanie oświadczenia Reklamodawcy o akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur. Oświadczenie Reklamodawcy będzie składane w formie elektronicznej, poprzez akceptację regulaminu, w którego treści zawarta będzie zgoda na wystawianie E-faktur lub faktur w formie pisemnej, w przypadku zawarcia przez Reklamodawcę i Spółkę umowy pisemnej dotyczącej świadczenia usług reklamowych.

Reklamodawca będzie mógł cofnąć akceptację wystawiania na jego rzecz E-faktur, poprzez przesłanie Zainteresowanemu oświadczenia o cofnięciu akceptacji w wiadomości e-mail. Wnioskodawca przestanie wystawiać na rzecz tego Reklamodawcy E-faktury w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał on oświadczenie o cofnięciu akceptacji.

Strony Serwisu Spółki, za pośrednictwem której Reklamodawca może uzyskać dostęp do Konta oraz do umieszczonej na nim E-faktury będą posiadały nadany jej przez firmę certyfikującą, certyfikat SSL (Secure Sockef Layer), który jest powszechną metodą zabezpieczania poufności przesyłu informacji przez sieć Internet i potwierdzania tożsamości podmiotów prowadzących strony internetowe. Jedną z funkcji certyfikatu SSL jest potwierdzenie tożsamości właściciela domeny (adresu), pod którą znajduje się strona internetowa. Wydająca certyfikat firma certyfikująca ustala, że określona domena należy do określonego podmiotu i potwierdza ten fakt w treści certyfikatu, którego treść jest dostępna każdorazowo dla osób łączących się ze stroną internetową istniejącą pod tą domeną. W celu wystawienia dla Zainteresowanego certyfikatu, firma certyfikująca dokona weryfikacji domeny internetowej, poprzez którą Reklamodawca uzyskuje dostęp do Konta i ustali, że podmiotem do którego należy domena jest w rzeczywistości Spółka.

Wnioskodawca w celu uzyskania certyfikatu wystąpi do firmy certyfikującej z wnioskiem wraz z którym obowiązany będzie do udostępnienia swoich danych oraz danych domeny oraz serwera, z których korzysta. Po weryfikacji tych danych przez firmę certyfikującą, firma ta wyda Zainteresowanemu służący do certyfikacji specjalny plik zawierający tzw. klucz prywatny. Plik ten zostanie zainstalowany na serwerze Spółki i będzie stanowił integralną część konfiguracji tego serwera.

Wskutek tego, przeglądarka internetowa, za pomocą której Reklamodawca łączyć się będzie ze stroną Wnioskodawcy, po wpisaniu adresu jego strony, będzie wyświetlała specjalny komunikat. Treść komunikatu dostępna dla Reklamodawcy będzie poświadczała, że strony Serwisu, za pośrednictwem których dochodzi do udostępnienia E-faktury zostały zweryfikowane przez wskazaną firmę certyfikują oraz że firma ta za pomocą wydanego certyfikatu poświadcza fakt, że strony te są stronami Spółki. W ten sposób Reklamodawca logując się na Konto będzie miał pewność, że strony za pośrednictwem których uzyskuje on dostęp do E-faktury, są stronami Wnioskodawcy, a w konsekwencji, że udostępniona mu E-faktura jest dokumentem pochodzącym od niego.

Zainteresowany w ramach wewnętrznych procedur zapewni, że wyłączona będzie możliwość udostępnienia na Koncie Reklamodawcy dokumentu nie pochodzącego od niego. W szczególności zapewni on, że obsługa oprogramowania służącego do wystawiania E-faktur będzie prowadzona wyłącznie przez upoważnionych pracowników/współpracowników Spółki.

E-faktury wystawiane przez Wnioskodawcę będą miały postać pliku PDF (Portable Document Format). Treść pliku o ww. formacie nie może być zmieniona po jego utworzeniu. E-faktury będą zawierały wszystkie elementy faktury VAT wymagane przepisami prawa. Wystawienie E faktur przez Zainteresowanego będzie następowało w terminach określonych w odpowiednich przepisach prawa.

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż wystawiane przez Zainteresowanego faktury VAT drogą elektroniczną, będą spełniały warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwanego dalej rozporządzeniem.

W przypadku wystawiania w przyszłości faktur korygujących w formie E-faktury Reklamodawca będzie potwierdzał otrzymanie takiej E-faktury, poprzez akceptację wyświetlanego na Koncie Reklamodawcy równocześnie z fakturą korygującą komunikatu systemowego, z którego treści wynikać będzie, że faktura korygująca została udostępniona Reklamodawcy, zaś poprzez akceptację komunikatu potwierdza on ten fakt. Fakt akceptacji komunikatu przez Reklamodawcę oraz data tej akceptacji będą rejestrowane w systemie informatycznym Zainteresowanego.

W tym miejscu podkreślić należy, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Ponadto, co do samej formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru elektronicznej faktury korygującej, zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych, w szczególności rozporządzenia, nie regulują kwestii w jaki formalnie sposób nabywca ma potwierdzać fakt otrzymania faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę. W tej sytuacji należy uznać, że owym potwierdzeniem może być każde zdarzenie faktyczne, z którego okoliczności wynikać będzie, że odbiorcy takiej faktury korygującej została ona udostępniona w taki sposób, że mógł on w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią (odczytać ją w swoim systemie informatycznym).

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż do wystawionej faktury korygującej w formie elektronicznej, zmniejszającej podatek VAT należny, Wnioskodawca będzie posiadał potwierdzenie odbioru ww. faktury przez nabywcę. Bowiem Reklamodawca będzie potwierdzał otrzymanie takiej E-faktury, poprzez akceptację wyświetlanego na jego Koncie równocześnie z fakturą korygującą komunikatu systemowego, z którego treści wynikać będzie, że faktura korygująca została udostępniona Reklamodawcy, zaś poprzez akceptację komunikatu potwierdza on ten fakt. Fakt akceptacji komunikatu przez Reklamodawcę oraz data tej akceptacji będą rejestrowane w systemie informatycznym Zainteresowanego. Podkreślił on także, że akceptacja będzie mogła nastąpić wyłącznie po zalogowaniu do Konta Reklamodawcy, korzystając z hasła i loginu. Niemożliwe będzie zatem zalogowanie do Konta Reklamodawcy i potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez osobę trzecią nie dysponującą loginem i hasłem do tego Konta. Wyświetlenie na Koncie Reklamodawcy komunikatu potwierdzającego otrzymanie faktury korygującej będzie następowało równocześnie z wyświetleniem i umożliwieniem pobrania takiej faktury (niemożliwe będzie wyświetlenie, a zatem i akceptacja komunikatu bez wyświetlenia faktury). Zatem, akceptacja otrzymania faktury korygującej przez Reklamodawcę jednoznacznie wskazuje, że faktura korygująca została wyświetlona i udostępniona Reklamodawcy. Fakt dokonania akceptacji oraz jej data odnotowane w systemie informatycznym, będą zaś stanowiły posiadane przez Spółkę potwierdzenie, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę ww. potwierdzenie odbioru faktury korygującej poprzez akceptację wyświetlanego na Koncie Reklamodawcy równocześnie z fakturą korygującą komunikatu systemowego, z którego treści wynikać będzie, że faktura korygująca została mu udostępniona, zaś poprzez akceptację tego komunikatu potwierdza on ten fakt, będzie wystarczającym potwierdzeniem do zastosowania obniżenia podstawy opodatkowania przez Spółkę.

Należy pamiętać, że niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Reasumując, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej przez Zainteresowanego fakturze, będzie miał on prawo do obniżenia podstawy opodatkowania jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w jego systemie informatycznym odnotowany będzie fakt potwierdzenia jej otrzymania przez Reklamodawcę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści wystawianych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia – jak wskazano wyżej – nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte odrębnymi pismami, tj.: postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 14 lutego 2012 r. nr ILPP4/443-754/11-2/ISN – w zakresie zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury oraz interpretacją indywidualną z dnia 14 lutego 2012 r. nr ILPP4/443-754/11-3/ISN – w części dotyczącej numeracji faktur elektronicznych oraz wystawienia faktury korygującej w formie papierowej do faktury pierwotnej wystawionej w formie elektronicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj