Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-368/12/WN
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-368/12/WN
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla robót w zakresie kształtowania terenów zielonych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 17 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót w zakresie kształtowania terenów zielonych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 17 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót w zakresie kształtowania terenów zielonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca bierze udział w przetargu na zadanie "Rewitalizacja przestrzeni publicznej" – ogłoszenie nr ……. w Biuletynie Zamówień Publicznych. Całe zadanie dzieli się na pięć obiektów. Każdy z tych obiektów dzieli się na poszczególne zadania (patrz Tabele elementów scalonych). Zadania cząstkowe posiadają osobne przedmiary robót. Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do zadnia nr 7 Planty miast partnerskich – przebudowa i urządzenie "Małych Plant". Do zadania dotyczącego robót w zakresie kształtowania terenów zielonych Wnioskodawca zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Pozostałe zadania zostały opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%. W załączeniu Wnioskodawca przekazał przedmiar robót dotyczący w/w zadania, z którego wynika, że są to usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0, które są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe postępowanie przetargowe dotyczy „Rewitalizacji Przestrzeni Publicznej". Zamawiający wyszczególnił w SIWZ i we wzorze formularza ofertowego poszczególne elementy oraz zakres robót do wykonania. Ww. zakresy robót opisują tabele elementów scalonych, zawarte w załączonych do specyfikacji przedmiarach robót. Cały proces inwestycyjny rewitalizacji podzielono na pięć obiektów ze względu na rodzaj usług w powiązaniu z terminami ich wykonania oraz finansowania. W skład zadania wchodzą:

Obiekt I. Rewitalizacja elewacji budynku Urzędu Gminy i Miasta wraz z przewiązką przy ul. … – termin zakończenia zadania do 30 września 2012r.;

Obiekt II. Rewitalizacja pomnika – termin zakończenia zadania do 30 września 2012r.;

Obiekt III. Przebudowa i urządzenie „Małych Plant" – termin zakończenia zadania do 30 października 2012r.;

Obiekt IV. Rewitalizacja budynku Urzędu Gminy i Miasta – termin zakończenia zadania do 30 czerwca 2013r.;

Obiekt V. Odnowa Zabytkowego Parku Miejskiego, amfiteatr wraz z zapleczem – termin zakończenia zadania do 20 sierpnia 2013r.

Poszczególne obiekty podzielone zostały na zadania, pod które opracowano szczegółowe przedmiary robót, z uwzględnieniem podziału na rodzaje usług.

Przykładowo w obiekcie III Przebudowa i urządzenie „Małych Plant", Plac Wolności występują: Przebudowa i Urządzenie Plantów Miast Partnerskich; Modernizacja Małych Plant – Przyłącza wod.-kan Modernizacja Małych Plant – elektryczne;

Planty Miast Partnerskich – Przebudowa i Urządzenie „ Małych Plant " (sadzenie drzew i krzewów, wykonanie trawników dywanowych siewem, przygotowanie terenów pod obsadzenia kwiatami oraz zabiegi chirurgiczno-pielęgnacyjne w drzewostanie).

Obiekt IV Rewitalizacja budynku Urzędu Gminy i Miasta zawiera:

  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz docieplenie ścian zewnętrznych budynku Urzędu do remontu elewacji – Budynek UGiM;
  • zieleń – otoczenie budynku UGiM (sadzenie drzew, krzewów oraz zabiegi chirurgiczno -pielęgnacyjne w drzewostanie).

Obiekt V. Odnowa Zabytkowego Parku Miejskiego amfiteatr wraz z zapleczem zawiera:

  • odnowa zabytkowego parku;
  • amfiteatr z zapleczem sanitarnym – branża elektryczna;
  • odnowa zabytkowego parku – instalacje wod.-kan;
  • zasilenie zalicznikowe kablowe amfiteatru i szaletów w parku miejskim oraz dodatkowe oświetlenie; odnowa zabytkowego parku – zieleń (sadzenie drzew i krzewów, przygotowanie terenów pod obsadzenia kwiatami i bylinami, wykonanie trawników parkowych siewem, bronowanie mechaniczne przez orkę).

Przedmiary robót dotyczące usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych sklasyfikowane są wg Wspólnego Słownika Zamówień Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych. Wg PKWiU będą to usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni PKWiU 81.30.10.0, które są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy. W związku z tym, że w PKWiU brak jest symbolu dla rewitalizacji obszarów miejskich należy zastosować PKWiU dla poszczególnych składowych niniejszego zadania osobno.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wieloma usługami, które mają różny charakter i służą realizacji wspólnego celu. Różny charakter tych usług powoduje, że realizacja wspólnego celu osiągnięta zostanie w wyniku odmiennych działań właściwych dla istoty tych usług. Mając na uwadze zaprezentowany stan prawny oraz fakt, iż w przedmiotowej sprawie (jak wynika ze SIWZ), występuje klika równorzędnych czynności, które można podzielić na: roboty budowlane, roboty w zakresie instalacji sanitarnych, roboty w zakresie instalacji elektrycznych, układanie chodników, usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, opodatkowane będą różnymi – właściwymi dla siebie stawkami podatku VAT. Przepisy prawa podatkowego w zakresie dotyczącym opodatkowania dostaw towarów i usług są bowiem precyzyjne i nakazują identyfikowanie towarów i usług za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Określa to art. 5a ustawy VAT wskazujący, iż jeżeli dla konkretnych towarów i usług przepisy tej ustawy lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, to czynności te są identyfikowane na podstawie klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Oznacza to, że jeżeli czynność objęta działaniem ustawy VAT jest zaliczana do określonej podziałki statystycznej, to nieodpuszczalne jest łączenie jej z inną czynnością objętą podziałką statystyczną, bądź swoiste przekwalifikowanie sklasyfikowanej czynności do innej ze względu np. na przewagę określonych czynności.

Według interpretacji Głównego Urzędu Statystycznego:

  1. z dnia 2007-10-03 utrzymanie parków, zieleńców – koszenie trawników, przycinanie krzewów, drzew, prace porządkowe – gracowanie i grabienie alejek, usuwanie trawy, chwastów i darni z alejek mieści się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni;
  2. z dnia 2009-03-26 sadzenie nowych drzew i krzewów, przesadzanie drzew, urządzanie kwietników i trawników mieści się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni;
  3. z dnia 2009-04-15 wycinanie drzew, wykonanie nasadzeń drzew i krzewów mieści się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W przedmiotowym postępowaniu przetargowym „Rewitalizacji Przestrzeni Publicznej” w przedmiarach robót w zakresie kształtowania terenów zielonych wyszczególniono następujący zakres robót sadzenie drzew i krzewów, wykonanie trawników dywanowych siewem, przygotowanie terenów pod obsadzenia kwiatami i bylinami, oraz zabiegi chirurgiczno – pielęgnacyjne w drzewostanie, wykonanie trawników parkowych siewem, bronowanie mechaniczne przez orkę. Ww. zakres robót mieści się zatem zgodnie z wyznacznymi GUS w grupowaniu PKWIU 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni i powinno być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana przez Wnioskodawcę stawka podatku VAT w wysokości 8% do robót w zakresie kształtowania terenów zielonych jest właściwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 8% na wykonanie robót w zakresie kształtowania terenów zielonych jest właściwa, ponieważ ww. roboty są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 i są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W grupowaniu 81.30.10.0 tej klasyfikacji mieszczą się „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%”, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

W tym miejscu wskazać należy, iż z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:
    • parków i ogrodów:
      • przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
      • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),
      • na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
      • przy budynkach przemysłowych i handlowych,
    • zieleni:
      • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      • autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
      • terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
      • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
      • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
      • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
      • pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
      • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca bierze udział w przetargu. Przedmiotowe postępowanie przetargowe dotyczy „Rewitalizacji Przestrzeni Publicznej". Cały proces inwestycyjny rewitalizacji podzielono na pięć obiektów ze względu na rodzaj usług w powiązaniu z terminami ich wykonania oraz finansowania.

Poszczególne obiekty podzielone zostały na zadania, pod które opracowano szczegółowe przedmiary robót, z uwzględnieniem podziału na rodzaje usług.

Przedmiary robót dotyczące usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych sklasyfikowane są wg Wspólnego Słownika Zamówień – Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych PKWIU 81.30.10.0.

W przedmiotowej sprawie występuje kilka równorzędnych czynności, które można podzielić na: roboty budowlane, roboty w zakresie instalacji sanitarnych, roboty w zakresie instalacji elektrycznych, układanie chodników, usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, opodatkowane różnymi – właściwymi dla siebie stawkami podatku VAT.

W przedmiotowym postępowaniu przetargowym „Rewitalizacji Przestrzeni Publicznej" w przedmiarach robót w zakresie kształtowania terenów zielonych wyszczególniono następujący zakres robót: sadzenie drzew i krzewów, wykonanie trawników dywanowych siewem, przygotowanie terenów pod obsadzenia kwiatami i bylinami, oraz zabiegi chirurgiczno – pielęgnacyjne w drzewostanie, wykonanie trawników parkowych siewem, bronowanie mechaniczne przez orkę. Ww. zakres robót mieści się, jak wskazał Wnioskodawca na podstawie uzyskanych informacji GUS, w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0, usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W odniesieniu do powyższego, jak słusznie wskazał Wnioskodawca, należy podkreślić, że mamy tutaj do czynienia z wieloma usługami, które mają różny charakter, lecz służą realizacji wspólnego celu. Różnorodność usług oraz występowanie kilku równorzędnych czynności powoduje na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, że czynności te należy traktować jako odrębne i niezależne, które winny być opodatkowane właściwą stawką podatku dla danej usługi.

Przedmiotem wątpliwości wyrażonym w pytaniu jest kwestia opodatkowania robót w zakresie kształtowania terenów zielonych, sklasyfikowana w grupowaniu 81.30.10.0. Jak już wcześniej wskazano czynności sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0, korzystają z obniżonej stawki 8%.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę czynności w zakresie kształtowania terenów zielonych sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0, to podlegają one opodatkowaniu stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 o VAT ustawy oraz zgodnie z poz. 176 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Należy wyjaśnić ponadto, iż w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Należy zatem zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych przez Wnioskodawcę dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Odnosząc się z kolei do dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, należy stwierdzić, iż analiza jej prawidłowości nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w ww. zakresie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj