Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-491/12/AW
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-491/12/AW
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
jednostka
kształcenie
system oświaty
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy usługi świadczone przez placówkę kształcenia pozaszkolnego są zwolnione z VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 9 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług edukacyjnych, które będą prowadzone przez założoną przez Wnioskodawcę placówkę kształcenia pozaszkolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług edukacyjnych, które będą prowadzone przez założoną przez Wnioskodawcę placówkę kształcenia pozaszkolnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2012r. nr IBPP1/443-491/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik, będący osobą fizyczną, prowadzi działalność gospodarczą jako przedsiębiorca zarejestrowany we właściwym urzędzie miasta. Ze względu na wielkość obrotów, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Podatnik zamierza założyć placówkę kształcenia pozaszkolnego i jednoosobowo będzie jej organem prowadzącym. Placówka ta uzyska odpowiedni wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego w związku z czym, na mocy art. 83a ustawy o systemie oświaty, działalność szkoleniowa ww. placówki nie zostanie zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców. Nowo powołana placówka kształcenia pozaszkolnego będzie prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży na zlecenie gmin.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto:

  1. Działalność opisana we wniosku będzie prowadzona w formie ogniska pracy pozaszkolnej, która to placówka jest wymieniona w pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011r. jako placówka oświatowo-wychowawcza. A zgodnie z ustawą o systemie oświaty, art. 2 pkt 3, placówka oświatowo-wychowawcza jest objęta systemem oświaty.
  2. Placówka nie będzie posiadała statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.
  3. Nie będą to usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.
  4. Placówka nie będzie podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
  5. wiadczone przez placówkę usługi nie będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, nie będzie to też nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia, ani mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
  6. Na pytanie tut. organu „Czy realizowane przez placówkę ewentualne usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należy wskazać z których dokładnie przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu prawnego) wynikać będą te formy i zasady”, Wnioskodawca odpowiedział, że „Nie dotyczy w myśl pkt. V.”
  7. Placówka nie będzie posiadała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednakże będzie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwy powiat zgodnie z art. 82 ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.
  8. Na pytanie tut. organu „Czy ewentualne usługi stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych” Wnioskodawca odpowiedział, że „Nie dotyczy w myśl pkt. V.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi edukacyjne prowadzone przez opisaną placówkę kształcenia pozaszkolnego, będą zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacyjne świadczone przez placówkę kształcenia pozaszkolnego opisaną we wniosku, będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Prowadzona przez Wnioskodawcę placówka kształcenia pozaszkolnego uzyska odpowiedni wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego, a tym samym spełni ustawowy warunek podmiotowy zwolnienia z VAT. Fakt prowadzenia przez podatnika jednocześnie działalności gospodarczej w zakresie usług edukacyjnych nie wpływa na zwolnienie z podatku VAT usług świadczonych przez placówkę kształcenia pozaszkolnego, której organem prowadzącym będzie ten sam podatnik.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 117, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu należy podkreślić, iż nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT , zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący osobą fizyczną, prowadzi działalność gospodarczą jako przedsiębiorca zarejestrowany we właściwym urzędzie miasta. Ze względu na wielkość obrotów, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Podatnik zamierza założyć placówkę kształcenia pozaszkolnego i jednoosobowo będzie jej organem prowadzącym. Placówka ta uzyska odpowiedni wpis dokonany przez jednostkę samorządu terytorialnego w związku z czym, na mocy art. 83a ustawy o systemie oświaty, działalność szkoleniowa ww. placówki nie zostanie zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców. Nowo powołana placówka kształcenia pozaszkolnego będzie prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży na zlecenie gmin.

Działalność opisana we wniosku będzie prowadzona w formie ogniska pracy pozaszkolnej, która to placówka jest wymieniona w pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011r. jako placówka oświatowo-wychowawcza. A zgodnie z ustawą o systemie oświaty, art. 2 pkt 3, placówka oświatowo-wychowawcza jest objęta systemem oświaty.

Placówka nie będzie posiadała statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Świadczone przez placówkę usługi nie będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, nie będzie to też nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia, ani mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Placówka nie będzie posiadała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednakże będzie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwy powiat zgodnie z art. 82 ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.

Jak wynika z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), placówkami oświatowo-wychowawczymi są placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W przedmiotowej sprawie, założona przez Wnioskodawcę placówka oświatowo-wychowawcza działająca w formie ogniska pracy pozaszkolnej, na podstawie art. 82 ww. ustawy o systemie oświaty będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi edukacyjne w zakresie kształcenia pozaszkolnego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi edukacyjne prowadzone przez opisaną placówkę kształcenia pozaszkolnego będą zwolnione przedmiotowo od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a cytowanej ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii, czy fakt prowadzenia przez podatnika jednocześnie działalności gospodarczej w zakresie usług edukacyjnych nie wpływa na zwolnienie z podatku VAT usług świadczonych przez placówkę kształcenia pozaszkolnego, której organem prowadzącym będzie ten sam podatnik.

Odnosząc się zatem do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż jak wskazano wyżej, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dla usług świadczonych jako jednostka objęta systemem oświaty korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jest zwolnieniem przedmiotowym, które przysługuje Wnioskodawcy w zakresie usług świadczonych przez niego w ramach placówki oświatowo-wychowawczej, jako jednostka objęta systemem oświaty, niezależnie od ewentualnego innego rodzaju działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, czy to opodatkowanej, czy też zwolnionej od podatku VAT.

Zatem w sytuacji korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dla usług świadczonych przez niego w ramach opisanej placówki oświatowo-wychowawczej, dla korzystania z tego zwolnienia od podatku VAT (oczywiście w zakresie czynności wykonywanych w ramach tej jednostki), bez znaczenia pozostaje fakt prowadzenia przez Wnioskodawcę jednocześnie ewentualnej odrębnej działalności gospodarczej w zakresie usług edukacyjnych (nie w ramach jednostki objętej systemem oświaty).

Tym samym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że usługi edukacyjne świadczone przez placówkę kształcenia pozaszkolnego opisaną we wniosku będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz, że fakt prowadzenia prowadzenia przez podatnika jednocześnie działalności gospodarczej w zakresie usług edukacyjnych nie wpływa na zwolnienie z podatku VAT usług świadczonych przez placówkę kształcenia pozaszkolnego, której organem prowadzącym będzie ten sam podatnik.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, iż mimo zaznaczenia przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 sierpnia 2012r., w pozycji 54, że sprawa dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wskazania w poz. 61 wniosku art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tut. organ przyjął, iż sprawa dotyczy podatku od towarów i usług, ponieważ uzupełnienie Wnioskodawcy z dnia 1 sierpnia 2012r. złożone na wniosku ORD-IN stanowi odpowiedź Wnioskodawcy na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2012r. znak: IBPP1/443-491/12/AW w zakresie podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj