Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1409a/14/JP
z 24 grudnia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2014 r. (data wpływu 10 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „xxx” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i „płatnikiem” tegoż podatku. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in.: specjalistyczne usługi techniczne, usługi transportowe, specjalistyczne roboty budowlane (i konserwacyjne), opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Ponadto Wnioskodawca świadczył i zamierza świadczyć usługi szkoleniowe finansowane środkami pochodzącymi z budżetu państwa (środki z Unii Europejskiej oraz środki krajowe przydzielone przez Urząd Marszałkowski w xxx). Usługi te prowadzone są dla uczestników nieodpłatnie. Realizowany był m.in. projekt pn.: „xxx” - podniesienie kwalifikacji przez spawaczy, zdobycia uprawnień SEP oraz obsługi wózków widłowych. Z treści zawartych umów wynikała łączna kwota dofinansowania – w wysokości 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych (tj. 100% „wartości netto” przedłożonych faktur zakupu związanych z projektami). Usługi szkoleniowe nie zawsze były realizowane przez Wnioskodawcę osobiście, ale posługiwał się w tym zakresie innymi podmiotami (biorącymi udział w projekcie) lub osobami prowadzącymi szkolenia (zatrudnionymi na umowę zlecenie). „Wysokość opodatkowania” powyższych usług szkoleniowych określona została w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, w myśl którego zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych. Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla potrzeb usług szkoleniowych istnieje potrzeba dokonywania zakupów np. artykułów spawalniczych, kształtowników metalowych zużywanych przez kursantów ćwiczeń w ramach kursu, artykułów biurowych, usług kateringu, czynszu za lokale, opłat egzaminacyjnych, itp. Powyższe zakupy dofinansowane są w 100% bądź częściowo np. czynsz za lokal. Z uwagi na fakt, iż ww. zakupy towarów i usług związanych z usługami szkoleniowymi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca zawierając umowę z Urzędem Marszałkowskim dotyczącą świadczenia ww. usług zaliczył poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwia zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wyżej opisanych usług w ramach projektu UE?
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku
z realizacją ww. projektu. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu o świadczenie usług szkoleniowych w ramach realizacji projektu UE.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „xxx”. Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji przez spawaczy. Jak wskazano, wydatki poniesione, w ramach realizowanego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe, które są zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro jak wskazano we wniosku, zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Końcowo wskazać należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że – jak wskazał Wnioskodawca – realizowany projekt służył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Kwestia ta nie podlegała ocenie tutejszego organu, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania, dlatego też informację tą przyjęto jako element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.