Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-153/12/AW
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-153/12/AW
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
podstawa opodatkowania
umowa zamiany
wartość rynkowa
zamiana


Istota interpretacji
1. Czy zbycie w ramach zamiany nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%?
2. Czy w ramach zamiany podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa nieruchomości zbywanej przez Województwo w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku, czyli wartość rynkowa tej nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012r. (data wpływu 7 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  1. czy zbycie nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23% – jest prawidłowe;
  2. czy w ramach zamiany podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa nieruchomości zbywanej przez Województwo w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  1. czy zbycie nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%;
  2. czy w ramach zamiany podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa nieruchomości zbywanej przez Województwo w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Województwo) planuje zbyć w drodze zamiany własność nieruchomości gruntowej, składającej się z dwóch działek geodezyjnych o łącznej powierzchni 1.344 m2, na rzecz Miasta na prawach powiatu. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego cała nieruchomość położona jest na terenach usług i handlu, stanowiących centra usługowe. Postanowienia planu miejscowego dla wymienionych terenów, w szerokim zakresie, przewidują możliwość zabudowy. Na powierzchni przedmiotowych działek nie występują naniesienia budowlane. Natomiast pod powierzchnią gruntu, na długości obydwu działek, przebiega kanał sanitarny (niewielki fragment dłuższej całości). Wymieniony kanał służy do odprowadzenia ścieków z budynku usytuowanego na sąsiedniej działce (niebędącej przedmiotem zamiany). Wspomniany kanał sanitarny wchodzi w skład przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, tj. Zakład Wodociągów i Kanalizacji S.A. (osoba trzecia).

Wartość rynkowa nieruchomości Województwa określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 122.049,00 zł (wartość nie zawiera podatku VAT).

Na postawie zamierzonej transakcji, w zamian za swoją nieruchomość, Województwo nabędzie od Miasta własność nieruchomości, złożonej z dwóch działek gruntu (zabudowanych budowlami), wycenionej przez rzeczoznawcę na kwotę 139.829,00 zł (wartość nie zawiera podatku VAT).

Zapłata nieruchomości nastąpi bez dopłaty pieniężnej. Tak więc Województwo nie zapłaci Miastu sumy pieniężnej równej różnicy w wartości zamienianych nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zbycie nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%...
  2. Czy w ramach zamiany podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa nieruchomości zbywanej przez Województwo w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku, czyli wartość rynkowa tej nieruchomości określona przez rzeczoznawcę majątkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad pytanie 1: Fragment kanału sanitarnego, który znajduje się pod powierzchnią działek Województwa jest częścią urządzenia, o którym mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny. Wymieniony kanał wchodzi w skład przedsiębiorstwa. Zgodnie ze wskazanym przepisem, część kanału sanitarnego, która przebiega pod powierzchnią nieruchomości Województwa nie należy więc do części składowych tej nieruchomości. Fragment ww. kanału nie będzie przedmiotem zbycia (dostawy). Województwo w ramach zamiany dokona dostawy jedynie gruntu. Działki zbywane przez Województwo w całości stanowią teren przeznaczony pod zabudowę. Nie są więc spełnione przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji zbycie nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23%.

Ad pytanie 2: W ocenie Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 29 ust. 3 i 9 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa tej nieruchomości (wartość rynkowa świadczenia Województwa) w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku, czyli wartość rynkowa nieruchomości zbywanej przez Województwo określona przez rzeczoznawcę majątkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zauważyć należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Zgodnie z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast zapis art. 604 Kc daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Tym samym umowa zamiany skutkuje wzajemnym przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi towarami (w tym przypadku nieruchomościami) jak właściciel.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że umowa zamiany towarów na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług może korzystać dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę oraz dostawa budynków i budowli realizowana pod określonymi warunkami.

Natomiast dostawa terenów niezabudowanych lecz przeznaczonych pod zabudowę – nie korzysta ze zwolnienia od podatku i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Województwo) planuje zbyć w drodze zamiany własność nieruchomości gruntowej, składającej się z dwóch działek geodezyjnych o łącznej powierzchni 1.344 m, na rzecz Miasta na prawach powiatu. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego cała nieruchomość położona jest na terenach usług i handlu, stanowiących centra usługowe. Postanowienia planu miejscowego dla wymienionych terenów, w szerokim zakresie, przewidują możliwość zabudowy. Na powierzchni przedmiotowych działek nie występują naniesienia budowlane. Natomiast pod powierzchnią gruntu, na długości obydwu działek, przebiega kanał sanitarny, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, nie należy do części składowych nieruchomości i nie będzie przedmiotem zbycia (dostawy) przez Wnioskodawcę. Województwo w ramach zamiany dokona dostawy jedynie gruntu. Działki zbywane przez Województwo w całości stanowią teren przeznaczony pod zabudowę.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, wraz z posadowionymi na nim budynkami, budowlami lub ich częściami rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu grunt, na którym są posadowione budynki, budowle lub ich części dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Sprzedaż gruntu (a tym samym zamiana) w takim przypadku nie ma charakteru samodzielnego, lecz jest związana z obiektem, który z tym gruntem jest trwale związany.

Powyższy przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT nie będzie miał jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę zamiany nie będą budynki, budowle lub ich części wraz z gruntem lecz wyłącznie grunt.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż zamiana przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości, która zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenach usług i handlu, stanowiących centra usługowe oraz mając na uwadze, iż postanowienia planu miejscowego dla wymienionych terenów, w szerokim zakresie, przewidują możliwość zabudowy – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT – będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zbycie nieruchomości stanowiącej własność Województwa będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wg stawki 23% – uznano za prawidłowe.

W kwestii natomiast określenia podstawy opodatkowania stwierdzić należy, że co do zasady (poza wyjątkami określonymi w ustawie np. w art. 32 ustawy o VAT) przepisy prawa podatkowego pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii wysokości wynagrodzenia za dostawę towarów czy świadczenie usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle art. 29 ust. 2, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

W myśl art. 29 ust. 3, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

Według art. 29 ust. 9, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Z kolei z treści art. 2 pkt 27b ustawy o VAT wynika, że ilekroć w jej dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej – rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów – kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług – kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Jednocześnie stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Jak wynika z wniosku, wartość rynkowa nieruchomości Województwa określona została przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 122.049,00 zł (wartość nie zawiera podatku VAT).

Na postawie zamierzonej transakcji, w zamian za swoją nieruchomość, Województwo nabędzie od Miasta własność nieruchomości, złożonej z dwóch działek gruntu (zabudowanych budowlami), wycenionej przez rzeczoznawcę na kwotę 139.829,00 zł (wartość nie zawiera podatku VAT).

Zapłata nieruchomości nastąpi bez dopłaty pieniężnej. Tak więc Województwo nie zapłaci Miastu sumy pieniężnej równej różnicy w wartości zamienianych nieruchomości.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa art. 29 ust. 3 ustawy o VAT w powiązaniu z określoną w ustawie definicją wartości rynkowej. Z treści tego przepisu wynika, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów pomniejszona o kwotę podatku. Oznacza to, że w przypadku planowanej zamiany nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa, czyli całkowita kwota, jaką, w celu uzyskania w danym momencie towaru, nabywca, na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towaru, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku.

Przy czym podkreślić należy, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze kontroli podatkowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wartość rynkowa nieruchomości pomniejszona o kwotę podatku. Wartość rynkowa może być ustalona na podstawie wyceny rzeczoznawcy wynikającej z operatu szacunkowego, pod warunkiem, że dokonana jest ona zgodzie z zasadami wskazanymi w art. 2 pkt 27b ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że podstawą opodatkowania dostawy nieruchomości Województwa będzie wartość rynkowa tej nieruchomości (wartość rynkowa świadczenia Województwa) w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszona o kwotę podatku – uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa dla drugiej strony planowanej transakcji tj. Miasta na prawach powiatu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj