Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-25/15/BP
z 29 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2015 r. (data wpływu 19 stycznia 2015 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2015 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna w B. jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, posiadającym osobowość prawną. Stowarzyszenie 1 kwietnia 2014 roku podpisało z Urzędem Marszałkowskim Województwa ... umowę przyznania pomocy nr YY. w ramach działania „Małe projekty” na realizację operacji pn. „X” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. OSP w B. w ramach przedmiotowej operacji wykonało altanę piknikowo - grillową nad rzeką D. w miejscowości B.. Jest wiata o konstrukcji drewnianej pokrytej gontem. Wiata jest w kształcie sześciokąta o boku 3,1 m, o powierzchni zabudowy 23,25 m2 we wnętrzu której znajduje się w palenisko oraz ławy i stoły. Obiekt jest ogólnodostępny oraz udostępniany nieodpłatnie tak dla mieszkańców obszaru jak i turystów.

Zadanie to poprzedzone zostało pracą własną Wnioskodawcy, która polegała na przygotowaniu miejsca pod altanę. W ramach pracy własnej został wyrównany poziom gruntu pod altanę poprzez nawiezienie i rozplantowanie ziemi, a następnie jej utwardzenie. Udostępniony został również samochód ciężarowy do przewozu ziemi. Po wybudowaniu altany w ramach pracy własnej został uporządkowany i zagospodarowany teren wokół altany oraz została posiana trawa. Po wykonaniu wszystkich w/w prac a więc na zakończenie projektu, Wnioskodawca zorganizował dla mieszkańców obszaru (dzieci, młodzież, dorośli) oraz turystów 5 - godzinny piknik rodzinny w zagospodarowanym miejscu.

Całkowity koszt operacji to 38 658,58 zł. Kwota dotacji wynosi 30 795,71 zł

Produkty i koszty (kwoty brutto):

  • Budowa wiaty piknikowo-grillowej - koszt 30 500,00 zł
  • Zadaszenie - koszt 17 790,83 zł
  • Palenisko - koszt 1 464,04 zł
  • Utwardzenie terenu - koszt 8 280,83 zł
  • Wyposażenie - 2 964,30 zł

Piknik rodzinny

  • Atrakcje dla dzieci i młodzieży - koszt 458,77

Praca własna: (wkład niepieniężny)

  • Przygotowanie miejsca pod wiatę - koszt 1 294,72
  • Uporządkowanie i zagospodarowanie terenu wokół altany - koszt 809,20
  • Koszt pracy kierowcy - koszt 161,84
  • Organizacja pikniku - koszt 606,90
  • Prowadzenie konkursów i zabaw dla dzieci - koszt 606,90
  • Pokazy ratownicze oraz działań i sprzętu strażackiego - koszt 809,20
  • Prace porządkowe- koszt 809,20
  • Zabezpieczenie medyczne.- koszt 303,45
  • Obsługa grilla - koszt 202,30
  • Obsługa muzyczna- koszt 202,30
  • Osoba odpowiedzialna za prawidłowy przebieg realizacji operacji - koszt 1 213,80
  • Udostępnienie samochodu ciężarowego - koszt 680,00

W wyniku realizacji operacji OSP nie będzie osiągnęło żadnych przychodów. Realizacja operacji nie miała żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku między nabywaniem towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a realizacja projektu z zakresu małych projektów nie miała żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w B. jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, posiadającym osobowość prawną. Stowarzyszenie 1 kwietnia 2014 roku podpisało z Urzędem Marszałkowskim Województwa ... umowę przyznania pomocy nr YY. w ramach działania „Małe projekty” na realizację operacji pn. „X” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. OSP w B. w ramach przedmiotowej operacji wykonało altanę piknikowo - grillową nad rzeką D. w miejscowości B.. Jest wiata o konstrukcji drewnianej pokrytej gontem. Wiata jest w kształcie sześciokąta o boku 3,1 m, o powierzchni zabudowy 23,25 m2 we wnętrzu której znajduje się w palenisko oraz ławy i stoły. Obiekt jest ogólnodostępny oraz udostępniany nieodpłatnie tak dla mieszkańców obszaru jak i turystów. Zadanie to poprzedzone zostało pracą własną Wnioskodawcy, która polegała na przygotowaniu miejsca pod altanę. W ramach pracy własnej został wyrównany poziom gruntu pod altanę poprzez nawiezienie i rozplantowanie ziemi, a następnie jej utwardzenie. Udostępniony został również samochód ciężarowy do przewozu ziemi. Po wybudowaniu altany w ramach pracy własnej został uporządkowany i zagospodarowany teren wokół altany oraz została posiana trawa. Po wykonaniu wszystkich w/w prac a więc na zakończenie projektu, Wnioskodawca zorganizował dla mieszkańców obszaru (dzieci, młodzież, dorośli) oraz turystów 5 - godzinny piknik rodzinny w zagospodarowanym miejscu. Całkowity koszt operacji to 38 658,58 zł. Kwota dotacji wynosi 30 795,71 zł. W wyniku realizacji operacji OSP nie będzie osiągnęło żadnych przychodów. Realizacja operacji nie miała żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „X”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj